[Sony DSC P50] groen erg groen, rood erg rood

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nu sinds kort een Sony CyberShot DSC-P50. Een geweldig apparaat waar je haarscherpe foto's mee kan maken :9~

Maar... nu valt het mij op dat als ik buiten foto's maak dat het groen dan erg (fel)groen is en het rood erg (fel)rood. Helemaal niet in verhouding met de andere kleuren...

Ik heb de white-balans op outdoor staan als ik die daarna op indoor zet word alles blauw. Ik heb geprobeerd met de ISO waardes wat te veranderen maar dat mocht niet baten.

Zijn er andere bezitters van deze camera die soortgelijke problemen hebben?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sony camera's hebben altijd deze felle kleurstelling. Ook de S75, S85, F707, enz. hebben deze kleuren.

Het is dus een kenmerk van de camera en niet bij te stellen, wel kan je met een fotobewerkingspakket de kleuren naar smaak aanpassen.

Mocht je hier ook niet mee tevreden zijn, dan zou je eens kunnen kijken of je hem om kan ruilen voor een Canon of Olympus camera, welke veel meer ' ingetogen ' kleuren hebben. Ikzelf heb een fuji camera, die zit er qua kleuren een beetje tussen Olympus en Sony in :)

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Het zou dus gewoon een kwaal zijn van Sony :?
iig ik kan het met Paint Shop Pro er wel uit halen maar ik vind het wel jammer.

Kijk es naar dit plaatje. Eigenlijk niet normaal toch? Het gras is groener bij de buren maar niet zo groen :)

Kan dit niet anders opgelost worden... nieuwe bios camera... ik roep maar wat ;?

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 18:28 schreef Tele het volgende:
Sony camera's hebben altijd deze felle kleurstelling. Ook de S75, S85, F707, enz. hebben deze kleuren.
Ik heb dus een Sony S75 en vind dat het reuzen meevalt. Enkel ziet een foto van mij bijv. er wat groeniger uit dan werkelijkheid (op bijv. een grasveld), maar heb verder geen last ervan.
Als ik foto's zie van bijv. de P50 in dit geval, vind ik ze vaak ook te kleurig (was laatst ook zo topic met verschil tussen camerafoto's van bloemetjes waarbij ik de foto's van de P50 ook erg overdreven kleuren vond; mijn bloemen zien er nooit zo overdreven uit).
Ik wil me niet verdedigen ofzo, maar ik ben er niet mee eens dat de S75, S85 echt uitgesproken vaak overdreven kleuren hebben (F505 en f707 nooit op gelet), misschien licht dit aan het feit dat mijn camera geen standaard sony lens heeft?? iemand?

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op dinsdag 14 mei 2002 22:30 schreef JVaags het volgende:

Kijk es naar dit plaatje. Eigenlijk niet normaal toch? Het gras is groener bij de buren maar niet zo groen :)

Kan dit niet anders opgelost worden... nieuwe bios camera... ik roep maar wat ;?
nieuwe firmware zal niet helpen, het ligt aan de combinatie lens+CCD...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Dat bedoel ik (zie mijn reply hierboven), ik heb nog nooit een foto zo gehad!

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Ik merk ook dat het het ergst optreed met zonlicht. Zoals met dat gras, dat was in de zon.

• Tele
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 22:34 schreef Emp-Hasis het volgende:

[..]

Ik wil me niet verdedigen ofzo, maar ik ben er niet mee eens dat de S75, S85 echt uitgesproken vaak overdreven kleuren hebben (F505 en f707 nooit op gelet), misschien licht dit aan het feit dat mijn camera geen standaard sony lens heeft?? iemand?
De lens heeft niet zoveel invloed op de kleuren als de CCD en de afregeling door Sony. Nou vind ik de bovenstaande grasfoto wel héél erg, ik heb ook wel eens met een s75 gewerkt, en die is een stuk minder fel wat dat betreft. Tóch zijn de andere genoemde merken een stuk minder 'fel' qua kleuren, ook vergeleken met de s75. :)

• salutem
  • Laatst online: 16-12-2025

Auw wat een kleuren het zou je cam maar wezen :P

Nee zonder gekheid kan een polarisatie filter of uvb oid nix uitmaken ??? :?

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Tele
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 00:10 schreef salutem het volgende:

[..]

Auw wat een kleuren het zou je cam maar wezen :P

Nee zonder gekheid kan een polarisatie filter of uvb oid nix uitmaken ??? :?
Nee dit maakt absoluut niets uit.

Verwijderd

Gewoon een Canon Powershot G2 kopen.....net als ik. :)

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Heeft iemand het emailadres van Sony Nederland? Dan zal ik hun eens op een reactie vragen...

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Gevonden op www.sony.nl:
Contact for Europe
Sony Nederland B.V.
Schipholweg 275
PK Badhoevedorp
1171
(020) 6581888

Ze hebben geen e-mail-adres...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 09:07 schreef vmijoost het volgende:
Gewoon een Canon Powershot G2 kopen.....net als ik. :)
Ja, of een Nikon Coolpix! Het voordeel daarvan is dat je dezelfde kwaliteit krijgt voor ruim 400 euro minder ;)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50

Hebben ze ook een dochter van plumes 23 jaar oud ?? >:)
Want met zulk groen gras.....:+

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Hey JVaags,

Heb jij niet wat eigen voorbeelden van dat groen/rood kleur die je hier kan posten. Ben benieuwd hoe zij eruit zien. :)

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:46 schreef Timbos het volgende:
Hey JVaags,

Heb jij niet wat eigen voorbeelden van dat groen/rood kleur die je hier kan posten. Ben benieuwd hoe zij eruit zien. :)
Ik heb wel een voorbeeld van dat roodachtige:

Dit is het origineel. Die koeien zijn wat roodachtig.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/nu/koes.jpg

Dit is na fotosoep:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/t.lindert/nu/koes1.jpg

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

Sick Nick

Drop the top!

Ook een beetje scherpe randjes, lijkt wel of die koeien er later bij zijn gezet?

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 15:03 schreef Sick Nick het volgende:
Ook een beetje scherpe randjes, lijkt wel of die koeien er later bij zijn gezet?
Ja, Coolpix 885 rulezzz!!!

• Sick Nick
  • Laatst online: 22:20

Sick Nick

Drop the top!

Op woensdag 15 mei 2002 15:04 schreef Afketser het volgende:

[..]

Ja, Coolpix 885 rulezzz!!!
Hmmmm, onze coolpix 880 geeft anders wel gewoon normale kleuren dus denk dat je hier toch de fout in ga :o

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 15:04 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Hmmmm, onze coolpix 880 geeft anders wel gewoon normale kleuren dus denk dat je hier toch de fout in ga :o
Foto is met opzet 2x zoveel overbelicht ingesteld. Gewoon om effe de verschillen te zien. Beetje spelen met je nieuwe camera he ;)

Verwijderd

Dit is het origineel : Koeien

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

WoW inderdaad die koetjes zijn idd roodachtig maar het gras ziet er wel goed uit. Hoe bewerk je precies het origineel met fotosoep (welke tools gebruik jij daarvoor)?

Verwijderd

Jongens, gewoon de Canon Powershot G2, super kwaliteit, voor de leuke prijs van plusminus 1250 euro....

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
vmijoost: Of zeg gewoon even niks...

Het gras is idd wel erg groen, maar de foto lijkt me ook een beetje overbelicht. Misschien dat je daar iets mee kunt doen?

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 08:35 schreef Timbos het volgende:
WoW inderdaad die koetjes zijn idd roodachtig maar het gras ziet er wel goed uit. Hoe bewerk je precies het origineel met fotosoep (welke tools gebruik jij daarvoor)?
Bij contrast effe die trimmer van rood terugtrekken zodat het rode eruit gaat.

• JVaags

JVaags

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 11:20 schreef Thefirstikke het volgende:
...

Het gras is idd wel erg groen, maar de foto lijkt me ook een beetje overbelicht. Misschien dat je daar iets mee kunt doen?
Kijk hier hebben we wat aan! :) Hier ben ik net gistermiddag zelf ook achtergekomen. Als je namelink de exposure/belichtingswaarde terugdraait (-1.0 EV) zijn de kleuren wel in een natuurlijke verhouding.

Schijnbaar vangt hij met het fotograveren bij zonlicht teveel licht op zodat de foto overbelicht wordt. De kleuren groen en rood worden komen daardoor erg fel naar voren. Door de belichting wat donkerder te zetten maak je weer een natuurlijk evenwicht.

Maar toch vind ik dit vreemd. Hoort mijn camera die belichtingswaarde niet zelf in te stellen :?

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 19:40 schreef JVaags het volgende:

[..]

Kijk hier hebben we wat aan! :) Hier ben ik net gistermiddag zelf ook achtergekomen. Als je namelink de exposure/belichtingswaarde terugdraait (-1.0 EV) zijn de kleuren wel in een natuurlijke verhouding.

Schijnbaar vangt hij met het fotograveren bij zonlicht teveel licht op zodat de foto overbelicht wordt. De kleuren groen en rood worden komen daardoor erg fel naar voren. Door de belichting wat donkerder te zetten maak je weer een natuurlijk evenwicht.

Maar toch vind ik dit vreemd. Hoort mijn camera die belichtingswaarde niet zelf in te stellen :?
Sony staat bekend om zijn vel groene weergave. Ieder model van Sony heeft er last van.

Verwijderd

Op zondag 19 mei 2002 19:40 schreef JVaags het volgende:

[..]

Ja, ben ik laatst ook achtergekomen. Ik had eens een beetje te groene foto (niet echt realistische) en heb ook de belichtingswaarde +/- teruggedraaid naar -1.0, en dan ziet hij er perfect uit! Raar eigenlijk ja waarom die sony's hem op automatisch meteen niet goed zetten.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op donderdag 16 mei 2002 11:08 schreef vmijoost het volgende:
Jongens, gewoon de Canon Powershot G2, super kwaliteit, voor de leuke prijs van plusminus 1250 euro....
of voor €948 als je goed zoekt :P

Btw, ik heb dus sinds kort een G2 en ook daar viel me op dat soms het groen wat fel is, is er bij die Sony geen optie om de "saturation" van de kleuren in te stellen? Dit helpt namelijk...

Anders met een fotopakketje bijwerken, maar volgens mij moet de camera het kunnen..

En degene die zei dat het aan lens + ccd lag: de lens verandert geen kleuren hoor, hooguit een filter die voor de lens zit :+
Een firmware update zou zeker kunnen helpen, aangezien daar algoritmen in zitten die de juiste kleur berekenen aan de hand van de data van de CCD.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 13:13 schreef CyBeRSPiN het volgende:

[..]

of voor €948 als je goed zoekt :P

Btw, ik heb dus sinds kort een G2 en ook daar viel me op dat soms het groen wat fel is, is er bij die Sony geen optie om de "saturation" van de kleuren in te stellen? Dit helpt namelijk...

Anders met een fotopakketje bijwerken, maar volgens mij moet de camera het kunnen..

En degene die zei dat het aan lens + ccd lag: de lens verandert geen kleuren hoor, hooguit een filter die voor de lens zit :+
Een firmware update zou zeker kunnen helpen, aangezien daar algoritmen in zitten die de juiste kleur berekenen aan de hand van de data van de CCD.
Wat houdt zo'n firmware update nou eigenlijk in? (lees het wel vaker, maar zal niet weten wat het is). En hoe update je je camera dan?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op woensdag 12 juni 2002 18:39 schreef Emp-Hasis het volgende:

[..]

Wat houdt zo'n firmware update nou eigenlijk in? (lees het wel vaker, maar zal niet weten wat het is). En hoe update je je camera dan?
Je kunt zegmaar het besturingssysteem van de camera updaten, in de camera zit een overschrijfbaar geheugen waardoor je het kunt updaten.

Het gaat meestal via de USB-kabel dmv een progje dat je via de fabrikant krijgt.

Die updates komen meestal als er bugs worden ontdekt of om nieuwe functionaliteit te ondersteunen.

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 18:42 schreef CyBeRSPiN het volgende:

[..]

Je kunt zegmaar het besturingssysteem van de camera updaten, in de camera zit een overschrijfbaar geheugen waardoor je het kunt updaten.

Het gaat meestal via de USB-kabel dmv een progje dat je via de fabrikant krijgt.

Die updates komen meestal als er bugs worden ontdekt of om nieuwe functionaliteit te ondersteunen.
Valt zo'n update ook wel ergens te downloaden dan? :? En kun je je geheugen in je camera er niet mee mollen dan?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op woensdag 12 juni 2002 19:06 schreef Emp-Hasis het volgende:

[..]

Valt zo'n update ook wel ergens te downloaden dan? :? En kun je je geheugen in je camera er niet mee mollen dan?
Kijk op de website van de fabrikant, zoek op support of updates..
Ik zou het iig niet gaan updaten als er geen veranderingen zijn waar ik iets aan heb.

Je kunt je cam er mogelijk mee mollen als je tijdens het updaten de stekker eruit trekt, meestal is er wel een oplossing voor.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06
Op donderdag 16 mei 2002 11:08 schreef vmijoost het volgende:
Dit is gewoon offtopic.

Ik heb op dpreview in de forums hier ook wat over gelezen toen ik aan het rondkijken was voor een cam.

Iemand postte toen ergens de Photoshop kleurcorrectie instellingen om dit probleem te verhelpen. Misschien moet je daar eens kijken? (of je moet bezwaar hebben tegen het Photoshoppen van een foto, op zich is dat wel jammer).

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Kun je geen blauwgetint filter voor d elens doen? Dan filter je wat van de groene en rode tinten eruit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem met groen met de dscp50. Zelfs als de zon niet schijnt, is geel en groen errug fel.
Pagina: 1