Het bouwen van een ruimtekolonie: zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
De mens heeft altijd al willen weten wat er zich in het heelal afspeelt. Vroeger: hoe ziet de maan eruit? Toen de technologie zover was zijn we maar eens gaan kijken. Hetzelfde met de planeten. Wat de mens nu vooral interesseert zijn de sterren en de daarom heen draaiende planeten met eventueel leven. Het probleem is alleen: de afstand is te groot. Nu zijn er twee keuzes voor de mensheid: wachten tot de techniek zover is om ruimteschepen te bouwen die met de lichtsnelheid kunnen reizen of een ruimtekolonie op weg sturen... Er bestaan al wel ontwerpen voor een ruimteschip die de lichtsnelheid nadert, mbv solarwind, maar deze versnelling is nog veel te klein om in een paar jaar bij de sterren te komen.

Als de mensheid nu een ruimtekolonie zou bouwen dat op zichzelf kan functioneren, zonder behulp van de aarde? Een soort stad, maar ook met bomen voor de benodigde zuurstof enz. En dan hebben we het natuurlijk niet over een lullig dingetej, maar al gauw over een ruimtestad met zo'n 25.000 inwoners. Volgens mij is dit technisch gezien al wel mogelijk, maar financieel zal een probleem worden. En zou je meewillen? Ook al weet je dat JIJ niet op de plaats van bestemming zou eindigen? Ik zou mezelf zeker aanbieden. Ik zou het zien als een soort uitdaging. Maar dan zou ik wel een soort baan willen hebben bij de "technische dienst van het ruimteschip".

Of ben je iemand die denkt: ik blijf lekker op aarde, wacht 10 jaar en kom dan met een enorm snel ruimteschip je voorbij vliegen?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-01 23:43

zerok

geen

er zijn een paar problemen.
sociale problemen:
Vind maar eens genoeg mensen die al een familie en vrienden willen achter laten. Die zie je waarschijnlijk nooit meer terug want zo'n reis duurt wel een jaar of 50

technische probs:
In de ruimte is veel straling daar moet je een schild voor maken wat weer veel weegt en dus veel kost

de ruimteschepen die ontworpen zijn om op licht vooruit te gaan zijn allemaal heel licht. De lichtdruk is namelijk niet zo groot dus weinig kracht met weinig massa heb je dan nog een redelijke versnelling maar met een massa van een stad met 25.000 kom je niet echt meer vooruit denk ik.

Verder is het moeilijk om een ecosysteem goed te laten werken kijk maar naar de biosphere projecten.

financieel problemen:
Hier zeg ik niks over denk dat het wel een beetje voorzichzelf spreekt :)

maar als deze details zeg ik gaan!!

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[topic=490863/1/25]
Dit topic gaat ook over de maan koloniseren, misschien wel interesting

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Ik gaf ook twee opties:
1. [b]nu[b/] een ruimtestad bouwen die langzaam gaat en er misschien een paar honderd jaar over doet
2. wachten tot de technologie bestaat om een supersnel schip te bouwen.

Zekerheid bij punt 1 is: aankomst (afgezien van kans op meteoriet botsingen e.d, die zijn bij beide punten even groot). Onzekerheid bij punt 1 is: reisduur, omdat het zo lang duurt is de kans groot dat er iets mis gaat, waardoor er vertraging ontstaat.

Zekerheid bij punt 2 is: reisduur. Onzekerheid hier is aankomst, omdat het een klein fragiel schip betreft.

Hoeveel zou zo'n ruimtestad kosten, uitgaande dat de ISS ongeveer 200.000.000 dollar kost? Stad zou zo'n 1000x groter zijn, idd schildkosten erbij... Nou, zo'n 1.000.000.000.000 dollar denk ik. Da's 1 biljoen. Ik begin alvast met sparen. :)

Verwijderd

Veel draait zoals gezegd om geld maar ik denk dat er gewoon eerst een onderzocht moet worden wat de mogelijkheden zijn. Als het maar reeel kan, dan komt het financiele plaatje er vanzelf wel :)

• MIster X
  • Laatst online: 01-01 23:41
Eh... [topic=413751]
Overigens ben ik na dat topic op de site http://www.planetary.org/solarsail gestuit waar de ontwikkelingen voor het bouwen van een solarsail worden bijgehouden. Erg interessant.

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 16:56 schreef MIster X het volgende:
Eh... [topic=413751]
Overigens ben ik na dat topic op de site http://www.planetary.org/solarsail gestuit waar de ontwikkelingen voor het bouwen van een solarsail worden bijgehouden. Erg interessant.
solar sail is wel traaaaaaag... En vraag me af of dit een mogelijke optie is bij een zeer groot ruimteschip

• MIster X
  • Laatst online: 01-01 23:41
Op dinsdag 14 mei 2002 17:12 schreef almightyarjen het volgende:
solar sail is wel traaaaaaag... En vraag me af of dit een mogelijke optie is bij een zeer groot ruimteschip
Maar ja, lichtsnelheid is nog niet echt een optie :P En andere mechanismen zijn niet reëel.
Nearly half a kilometer wide, the Interstellar Probe's delicate solar sail would be unfurled in space. Continuous pressure from sunlight would ultimately accelerate the craft to speeds about five times higher than possible with conventional rockets -- without requiring any fuel! Zooming toward the stars at 90 km per second, it could cover the distance from New York to Los Angeles in less than a minute. Thats more than 10 times faster than the Space Shuttles on-orbit speed of 8 km per second. An interstellar probe launched in 2010 would pass the Voyager 1 spacecraft, the most distant spacecraft bound for interstellar space, in 2018 going as far in eight years as Voyager will have journeyed in 41 years.

Johnson says transportation is quite possibly the toughest challenge with interstellar missions because they have to go so far, so fast. "The difficulty is that rockets need so much fuel that they can't push their own weight into interstellar space. The best option appears to be space sails, which require no fuel," he said. - NASA

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 14:52 schreef almightyarjen het volgende:
[...]
Er bestaan al wel ontwerpen voor een ruimteschip die de lichtsnelheid nadert, mbv solarwind, maar deze versnelling is nog veel te klein om in een paar jaar bij de sterren te komen.
[...]
Is de versnelling of de snelheid te klein? Ik gok dat je het laatste bedoelt. In dat geval: is de lichtsnelheid niet 1. de grootst mogelijk snelheid en 2. volgens Einstein een natuurconstante?
Als dat waar is komen we dus nooit bij die sterren. Als er een zo'n ruimtemissie gezonden wordt doe ik zeker mee. Kijken of ik als webontwerper mee kan of zo :9 .
Moeten ze wel zorgen dat er wat leuke meisjes meegaan, anders wil ik niet. Mail me ff als ik kan solliciteren, email staat in mijn profile :7 .

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 17:24 schreef rubenski het volgende:

[..]

Is de versnelling of de snelheid te klein?
Ik gok op de eerste. Het duurt namelijk heel erg lang voordat hij op snelheid komt.

Verwijderd

Een kolonie is geen optie. Zie jij het al voor je dat de kolonie 200 jaar onderweg is, een eigen systeem heeft, een hele planeet koloniseerd en dan domweg overgenomen wordt wanneer aardbewoners met snelle schepen langskomen. Die mensen zien je al aankomen.

Verwijderd

Ik zou het opzich een best goed idee vinden dat een ruimteschip de ruimte in gaat met als doel nooit meer terug te keren. Dat schip moet dus totaal zelfvoorzienend zijn. Dit zorgt ervoor dat in het geval dat de aarde onleefbaar wordt de mensheid toch blijft bestaan.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een groot probleem, dat slechts zelden wordt genoemd is: hoe voorzie je zo'n ruimteschip van energie? Ruimtekolonies in een baan om de aarde gebruiken hier de zon voor, maar die raak je kwijt als je het zonnestelsel verlaat. Zelfs kernreactoren hebben nog af en toe nieuwe brandstof nodig, en dat is heel wat als je een paar eeuwen onderweg bent. Een oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gezien.

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 22:27 schreef polaris het volgende:
Een groot probleem, dat slechts zelden wordt genoemd is: hoe voorzie je zo'n ruimteschip van energie? Ruimtekolonies in een baan om de aarde gebruiken hier de zon voor, maar die raak je kwijt als je het zonnestelsel verlaat. Zelfs kernreactoren hebben nog af en toe nieuwe brandstof nodig, en dat is heel wat als je een paar eeuwen onderweg bent. Een oplossing voor dit probleem heb ik nog niet gezien.
Met een bolletje plutonium zo groot als een appel kun je een vliegdekschip meerdere keren de wereld rond laten varen, dus als je een paar m^3 plutonium meeneemt zit dat wel snor denk ik... maar er zijn natuurlijk nog veel meer problemen.

Verwijderd

Het zelfvoorzienende aspect is inderdaad een groot probleem, denk maar aan biosphere, dat is totaal mislukt. Maar er zijn volgens mij nog meer problemen.
We weten nog vrij weinig van de menselijke zwangerschap in de ruimte, (naar mijn weten is er nog geen vrouw 9 maanden zwanger in de ruimte geweest. Het is niet ondenkelijk dat de embryo zich helemaal verkeerd vormt).
Spieren verschrompelen ook door gebrek aan zwaartekracht. Op zich geen probleem, zolang je in de ruimte blijft, maar wat als je gaat landen en weer onderhevig bent aan de zwaartekracht? Dan heb je geen poot meer om op te staan.

Maar het lijkt me wel een uitdaging :)

Verwijderd

De mens maakt er op aarde al een zootje van, waarom ook nog eens in de ruimte/andere planeten?
:?

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 22:41 schreef Shiffah het volgende:
Het zelfvoorzienende aspect is inderdaad een groot probleem, denk maar aan biosphere, dat is totaal mislukt. Maar er zijn volgens mij nog meer problemen.
We weten nog vrij weinig van de menselijke zwangerschap in de ruimte, (naar mijn weten is er nog geen vrouw 9 maanden zwanger in de ruimte geweest. Het is niet ondenkelijk dat de embryo zich helemaal verkeerd vormt).
Spieren verschrompelen ook door gebrek aan zwaartekracht. Op zich geen probleem, zolang je in de ruimte blijft, maar wat als je gaat landen en weer onderhevig bent aan de zwaartekracht? Dan heb je geen poot meer om op te staan.

Maar het lijkt me wel een uitdaging :)
Ik denk dat het bioshpere project mislukt is omdat het op kleine schaal was. Als je een biosphere van 25.000 creeert, zal de irritatie tussen de mensen onderling veel kleiner worden. En inderdaad, met een kuub plutonium of uranium kom je al een heel eind. Verder zal er wel zwaartekracht aanwezig moeten zijn, anders zouden de mensen veel te zwakke botten krijgen, laat staan de kids die op een planeet ver weg moeten gaan rondhuppelen. :+ Er zijn wel ideeen geweest zoals het bouwen van een enorme cilinder, met drie lappen "grond" die in de lengte liggen van de cilinder. In het midden bevindt zich lucht waar wolken kunnen ontstaan. De cilinder zal ronddraaien enzo zwaartekracht genereren. Wat ook een van mijn hoofdvragen was is: zou jij ook meegaan, wetende dat jijzelf de eindebestemming nooit zal zien? :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik zou zeker meegaan, ik zou er niet eens over na hoeven te denken, tis gewoon zo'n grote uitdaging dat ik er wel alles voor op wil geven hoor

blup

• zerok
  • Laatst online: 17-01 23:43

zerok

geen

Nee ik zou uiteindelijk niet mee gegaan. Gewoon omdat ik niet het resultaat kan zien en het me saai lijkt. Je zit te ver van de aarde voor communicatie dus je moet het met de mensen doen die mee vliegen. oke het zijn er veel maar ik denk dat het uiteindelijk saai word.
Ik weet ook niet of er wel werk is voor zoveel mensen.
En natuurlijk niet te vergeten je kan niet je computer makkelijk upgrade :)

Ik wacht dan wel en haal daarna de kolonie in en kijk dan ff hoe ze het maken om dan weer verder te vliegen >:)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Misschien is het wel een goeie oplossing van het asielzoekers belijd! :D

• almightyarjen

almightyarjen

Topicstarter
With all due respect, ik denk dat als je een kolonie wegstuurd dat je dan wel mensen met een stabiele achtergrond nodig hebt en ze moeten ook minstens een IQ van 120 hebben en ook een hoog EQ hebben ze nodig. :)

Pagina: 1