• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Dit vroeg ik me laatst af tijdens het fotograferen.

Met een fototoestel kan je met de autofocus op allerlei voorwerpen scherpstellen. Dit wil duz zeggen dat een fototoestel diepte kan zien. Zou het ook nie mogelijk moeten zijn om dan een "foto" te kunnen maken van bv een omgeving waarbij alle diepte info van de voorwerpen opgeslagen kan worden zodat je een soort 3-demensionale foto krijgt op je pc?

Hiermee wil ik duz zeggen dat een foto dus kan bekijken als zijnde een kijkdoos. Je kijkt door het gaatje en ziet de foto zoals je em genomen hebt, maar dat je er met je pc om de voorwerpen heen kan draaien. Je krijgt dan natuurlijk wel voorwerpen die hol zijn van achteren maar het gaat ff om het idee. Het lijkt mij dat dit best gemaakt kan worden met de huidige technologie.

Zo zou je bv met rellen oid goed kunnen bepalen waar bepaalde mensen staan in een oproer.... ff verder denken en deze techniek zou bv ook in filmcamera's toegepast kunnen worden. Doordat je beweegt kan je ook meer info over de beelden krijgen en zo een steeds completere 3d omgeving creëren. Dit kan je dan bv in de filmwereld toepassen ... sets waar je vanuit alle hoeken om een scene heen kan draaien. Ik vind het iig een faccinerend concept. en als het nog nie bestaat dan pattenteer ik het bij deze:P

Faccinerend idee of onzin?
Fictie of werkelijkheid?

reality is for people with no imagination

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Ik denk dat het ooit wel eens zal komen.
Maar het lijkt me nu nog niet logisch dat je door mate van licht de diepte kan bepalen.

Een foto is namelijk best wel gezichtbedrog soms..

Neem maar ees een balk een een horizon:

_____||_____
...................

Het lijkt dan aslof de balk ver weg is, maar als je naar boven beweegt dan kan het dus blijken dat de balk helemaal niet 'op' de horizon staat..

Hoe weet je nou of het voorwerp groter is of dichterbij staat?
Je zou dan altijd van (schuin)boven moeten fotograferen..

Edit: Bovendien zou er een heleboel wegvallen omdat de camera dan niet 'ziet'

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
dat van die balk moet te ondervangen zijn immers je zou de afstand tot je toestel bepalen en die zou dan registreren wat de positie van de balk iz en die van de horizon en zodoende moet het duz mogelijk zijn om een 3d foto te maken als je begrijpt wat ik bedoel. Vanaf een reeds gemaakte foto iz het inderdaad moeilijk om diepte te bepalen vandaar mijn uitvinding:P:)

• Tim

Tim

Dat zou kunnen, maar dan moet je wel iets anders gebruiken dan licht om de afstand te bepalen.
En ik zie nog geen camera met sonar voor me :)

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
Moet mogelijk zijn .... het bestaat dus moet het ook in een cameraachtig iets in te bouwen zijn

• Tim

Tim

Het lijkt me in in ieder geval nog toekomstmuziek..

• BoneZ

BoneZ

don't panic

Topicstarter
morgen begin ik te bouwen:)

• Tim

Tim

Heb je dan al een idee hoe je da afstand gaat bepalen? :)

Verwijderd

hoezo bestaat nog niet??? Holografie... In een hologram ligt de 3-dimensionale informatie opgeslagen...

• Tim

Tim

Ja, maar daar gaat het niet om.
Het gaat hier om hoe je een 3d foto kan nemen.

• Byteripper
  • Laatst online: 20-12-2025

Byteripper

The bytes make the rip.

Zoiets kan al, maar dan moeten er meerdere foto's tegelijk genomen worden. Deze worden dan door een computer gecombineerd tot een 3D scene. Zo is er bijvoorbeeld ook zoiets met waterdruppels, dus dan hebben ze, terwijl waterdrupperls naar benden vallen, meerdere foto's tegelijk van verschillende kanten gemaakt en kan je dus als het ware om en onder de zwevende waterdruppels heenkijken, het is dan alsof de tijd stilstaat.

Byteripper.

• Tim

Tim

Maar dat is niet met 1 camera..
En als fotograaf ga je niet 4 camera's neer zetten voor je een foto kan nemen..

Verwijderd

Timpie:

Ik heb het hier niet over de doctor uit star trek: voyager, maar over de gewone hologrammen. In deze dingen heb je meerdere lagen van lichtgevoelig materiaal, waardoor door interferentie een 3d-scene opgeslagen wordt. Ik zie niet wat hier dan fout aan is. Een hologram is gewoon een 3dfoto. Gebruik een computer om de informatie te interpreteren en je bent er...

• Tim

Tim

Proton:
Jij hebt het over het projecteren van 3d beelden en het ging over het fotograferen van 3d beelden.

Ik weet dat er 3d hologrammen zijn, maar die projecteren wat er in de computer staat en die gegevens moeten er eerst inkomen...

• Aaargh!
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Dit bestaat al lang. er zijn zelfs filmcamera's die "3D" kunnen opnemen.
je kan echter niet om het beeld heendraaien maar je ziet het wel in 3D (dus met diepte) vanaf het punt waar de camera stond.
dit werkt door 2 beelden vlak naast elkaar op te nemen (dus kamera met 2 lenzen en 2 films) en dan later bij het afspelen het linker beeld voor het linker oog af te spelen en andersom.

StereoGraphics is een bedrijf wat zulke apparatuur maakt.
NASA maakt er ook gebruik van.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Proton:
Jij hebt het over het projecteren van 3d beelden en het ging over het fotograferen van 3d beelden.
Ik weet dat er 3d hologrammen zijn, maar die projecteren wat er in de computer staat en die gegevens moeten er eerst inkomen...[/quote]Ik heb het helemaal niet over het projecteren: ik heb het over van die glimmende zilveren dingetjes die in alles op een foto lijken maar waarbij je wel 1 object uit verschillende richtingen kan bekijken, afhankelijk van onder welke hoek je erop kijkt. Dit is dus een soort 3d-foto. De kwaliteit hiervan laat nog wel eens een beetje te wensen over maar dat kan altijd verbeterd worden. En als je een computer zo'n ding in laat scannen en er een programma of loslaat dat die informatie uit het hologram kan interpreteren en er een 3d-wereld mee kan bouwen, ben je er.
Deze hologrammen maak je met een laserinstallatie die de beelden overbrengt op meerdere lagen fotografisch papier, een soort 3d-camera dus.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Ik zie dat het een beetje misgaat in de communicatie hier. Er wordt hier gesproken over 3 soorten 3d:

1. Het 3D opnemen van films, met behulp van 2 camera's die in zulks een positie zijn geplaatst zodat hij de afstand tussen de ogen simuleert. Bij het bekijken van de film met een speciale bril worden deze separate beelden elk in 1 oog geprojecteerd, zodat je 3d (dus: met notie van diepte) de film kunt bekijken.
2. Het in de jaren '80 bekend geworden fenomeen van de hologrammen. Dit zijn 3D foto's gemaakt van een 3D object. Als je langs de foto loopt zie je het object van verschillende hoeken.
3. Het projecteren van 3D materiaal in de ruimte. Dit is ook al een bekend princiepe, waarbij in de computer opgeslagen 3D - informatie geprojecteerd wordt.

Mijns inziens is het dus optie 2 waarvoor we gaan. Het lastige van deze techniek is dat er meerdere 'foto's' gemaakt moeten worden om het 3d beeld tot stand te kunnen brengen. Een tweede probleem is dat je maar een beperkte hoek hebt, waaronder het object zichtbaar is.

De techniek is er dus inderdaad al, het is alleen nog niet op de beschreven manier (fototoestel) te gebruiken. Nu gebruikt men iets wat lijkt op een kopieerapparaat. Die 'scant' dan het object op een bepaald vlak, dat na dat het 'belicht' is een 3d hologram weergeeft van het gescande.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Tim

Tim

Maar daar kan je nog steeds niet omheen draaien.
Om iets echt 3d te laten maken heb je toch echt iets als meerdere camera's nodig, anders krijg je idd een soort kijkdoos effect.

Verwijderd

Volgens mij is de optie van byteripper het best.
Al zijn er wel wat problemen bij, het eerste probleem is om de correspondentie van twee foto's te bepalen en hier is geen standaardmethode voor. Je zou randen of hoekpunten moeten bepalen. Als je dit gedaan hebt dan kun je met behulp van de parameters van de camera,rotatie,translatie,focuslengte abberatie etc het ene in het anderer omrekenen.
Een ander probleem is occlusie dit is het feit dat een gedeelte van een voorwerp wel in het ene beeld te zien is maar niet in het andere, om hier mee om te gaan heb je wel een slim algoritme nodig.
Ook optie 3 van Logos is al in gebruik.
Er zijn verschillende methodes om dit te doen.
Eerst moet je dus 3D-data van een voorwerp krijgen, dit kan met verschillende technieken. Ja kan dit doen door een voorwerp te scannen met een laservlak en waar het laservlak het voorwerp snijdt krijg je een profiellijn, deze profiellijn kan omgerekend worden naar de vorm van het object. Als je dan 3D-data hebt kun je deze door een render gooien of zoiets en dan heb je een soort 3D-foto waar je omheen kan draaien als je genoeg info hebt.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Byteripper:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zoiets kan al, maar dan moeten er meerdere foto's tegelijk genomen worden. Deze worden dan door een computer gecombineerd tot een 3D scene. Zo is er bijvoorbeeld ook zoiets met waterdruppels, dus dan hebben ze, terwijl waterdrupperls naar benden vallen, meerdere foto's tegelijk van verschillende kanten gemaakt en kan je dus als het ware om en onder de zwevende waterdruppels heenkijken, het is dan alsof de tijd stilstaat.[/quote]De matrix toevallig gezien? :P

Computers kunnen ook contrasten en schaduwen berekenen en hiermee een 3 pic maken...

Die stereografix is ook leuk om dit samen met schaduw en contrast in een computer te stoppen... Dit is dan ongeveer hetzelfde zoals onze hersenen werken (om die 2 beelden van je ogen om te zetten)...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Tim

Tim

Dan krijg je zoiets :)
Afbeeldingslocatie: http://a516.g.akamaitech.net/7/516/25/e8522edc75ecdb/www.whatisthematrix.com/img/stills_popup6.jpg

Is voor een opname van the Matrix

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-01 09:19
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 18:33 schreef BoneZ het volgende:
Dit vroeg ik me laatst af tijdens het fotograferen.

Met een fototoestel kan je met de autofocus op allerlei voorwerpen scherpstellen. Dit wil duz zeggen dat een fototoestel diepte kan zien. Zou het ook nie mogelijk moeten zijn om dan een "foto" te kunnen maken van bv een omgeving waarbij alle diepte info van de voorwerpen opgeslagen kan worden zodat je een soort 3-demensionale foto krijgt op je pc?

Hiermee wil ik duz zeggen dat een foto dus kan bekijken als zijnde een kijkdoos. Je kijkt door het gaatje en ziet de foto zoals je em genomen hebt, maar dat je er met je pc om de voorwerpen heen kan draaien. Je krijgt dan natuurlijk wel voorwerpen die hol zijn van achteren maar het gaat ff om het idee. Het lijkt mij dat dit best gemaakt kan worden met de huidige technologie.

Zo zou je bv met rellen oid goed kunnen bepalen waar bepaalde mensen staan in een oproer.... ff verder denken en deze techniek zou bv ook in filmcamera's toegepast kunnen worden. Doordat je beweegt kan je ook meer info over de beelden krijgen en zo een steeds completere 3d omgeving creëren. Dit kan je dan bv in de filmwereld toepassen ... sets waar je vanuit alle hoeken om een scene heen kan draaien. Ik vind het iig een faccinerend concept. en als het nog nie bestaat dan pattenteer ik het bij deze:P

Faccinerend idee of onzin?
Fictie of werkelijkheid?[/quote]Je kan op die manier idd wel de afstand berekenen van de objecten en dus een soort 'hoogtemap' maken bij het beeld. Maar dit is nog geen 3D beeld. Mensen nemen 3D waar met 2 ogen, dus je zal ook 2 beelden moeten hebben. Deze beelden hoeven nog niet eens hoogteinformatie te bevatten, want dat extrapoleren mensen er vanzelf al uit.

Wil je een foto maken van een object en vanuit alle hoeken kunnen bekijken, dat kan op het moment met een '3d scanner'. Dit ding is een draaischijf waar je het object opzet en deze scant met een laser elke positie van het object af. Voor de computer is het dan erg makkelijk om 2 2d projecties uit te rekenen van het beeld vlak naast elkaar, waardoor jij het ding in 3d ziet. Een foto is natuurlijk nooit mogelijk omdat je de achterkant niet kan zien.
Pagina: 1