FreeBSD op oude pc, wel grote hd ?

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik heb een oude p120, 16 mb ram

deze moet als isdn router gaan fungeren ook wil ik er een maxtor 40 gig schijf bij in gooien, ik ben ervan overtuigd dat de bios deze niet herkend, ik kan dan als het goed is wel booten van mijn 2,1 gig disk.

kan ik de schijf (40 gig maxtor) dan wel aanspreken onder FreeBSD ??

hoe ?

en moet ik deze schijf nu ook met een nieuwe (met veelpolige) ide kabel vast zetten of maakt dan niets uit ?

kan een nieuwe schijf gewoon op DMA 33 draaien ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

ik denk dat je je bios moet updaten wil het gaan werken... of een externe controller gebruiken.

Verwijderd

Onder Linux kan dat gewoon, dus ik gok dat het onder FreeBSD ook kan.
Je laat het bios dan alleen de kleine schijf herkennen, en bsd herkent de andere dan wel.

Verwijderd

Ik had een P75 met een 40GB Maxtor. Ik weet niet wat het BIOS er van maakte, maar het klopte in ieder geval niet, maar het was goed genoeg om de boot sequence in gang te zetten, en daarna detecteerde OpenBSD de schijf gewoon juist, dus dan is toegang geen probleem meer. (Zelfde geldt voor Linux en FreeBSD).

Of DMA het doet hangt wel van je hardware af, als je geen Ultra DMA controller hebt, en dat zit er dik in, dan heb je ook geen DMA support onder je OS (Maakt dus niet uit welk OS).

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
FreeBSD werkt onafhankelijk van de BIOS als het geladen is.

Je hebt wel kans dat de disk geometry niet goed herkend wordt. Ik heb daar geen ervaringen mee echter :/ schijnt wel dat het te omzeilen is (door deze handmatig voor te geven)..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik bedenk mij zojuist dat mijn desktop pc ook een 40 gig maxtor feet (fat32) moet ik maar eens kijken of deze te mounten is.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1