Tyan Tiger MP mega vaag probleem

Pagina: 1
Acties:

• WausMaus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 12:58
Ok, Ik heb dus een Tiger MP met 2 Athlon MP 1800 procs.

Als het systeem een hele tijd heeft uitgestaan.. (1 dag ofzo, dat is namelijk een hele tijd... ;) ) Dan boot het systeem wel maar word maar 1 processor gedetecteerd.

Als ik vervolgens gelijk een reboot doe dan is er nog steeds maar een processor... Maar... als ik 10 minuten wacht en DAN een reboot doe, worden netjes beide processoren gevonden?!

Wat is dit voor vaags?!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Blijt je PC stabiel na het opstarten met slechts 1 CPU gedetecteerd?
Ziet Windows dan ook maar 1 CPU?

En verder heb ik een vaag vermoeden dat de PSU niet ver genoeg is "opgewarmd". Een Dual Athlon bak vreet namelijk nogal wat stroom. Welke powersupply gebruik je?

• WausMaus
Ja het systeem is wel gewoon stabiel en windows ziet ook maar 1 proc. Het is een enermax 450watt voeding....

Gek genoeg zie ik in de bios (als er maar 1 cpu
gedetecteerd wordt) wel dat er een bepaald voltage naar
CPU01 toegaat.... maar de cpu werkt dan dus niet....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vaag.. Heb je ook diverse BIOS updates geprobeerd :? Verder zou ik geen oplossing weten, dat laat ik wel over aan de andere TigerMP eigenaren hier :)

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Wat zijn de rest van je specs? heb zelf ook al wat eigenaardigheidjes gehad met m'n bak, was vaak combi van hardware wat problemen gaf......

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Specs, en heb je de cpu's al eens verwisseld? En is dit van begin af aan dat je deze combo hebt of liep het eerst goed? Ik heb er iig nog nooit last van gehad met hetzelfde bord en PSU.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• WausMaus
Het is al vanaf het begin, ik heb de CPU's al eens gewisseld..

Tyan Tiger MP
768MB Reg ECC.
2x Athlon 1800 MP
ATI Radeon 8500
SB Live Audigy EX
3com netwerkkaartje
Enermax 450 Watt voeding
Plexwriter 40x12x40
Pioneer dvd ding
Promise Fasttrak 100 TX2
4x Maxtor 40gb

ehm... dat was het wel geloof ik....

Gisteren geflasht naar de nieuwste bios 1.04 en vanmorgen weer het zelfde probleem. PC detecteerd maar 1 proc, en na een minuutje of 4 met een reboot ziet hij er gewoon 2... En dat blijft dan de rest van de dag zo... ook al zet ik hem nu een uurtje uit ofzo...

Hij moet dus echt lang uit staan wil dit probleem zich voor doen.

• WausMaus
Ik zit trouwens momenteel niet op een stopcontact met randaarde, kan dat het probleem zijn?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik had eerst ook geen aarde, dat zal het wel niet zijn.

Heb je haar (jaja tiger MP is een chikkie) al eens helemaal uitgekleed?

specs

• WausMaus
Lol... dat mocht eigenlijk niet van mijn vriendin... ;)

Maar ik heb wel eens alles er uit gehad... 1 reepje ram laten zitten... voor de rest alles er af, behalve de videokaart...

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

je zou de betabios kunnen proberen, hoewel die meer bedoeld was voor gforce probs.....

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• WausMaus
Ok, het probleem word alleen maar vager.

Vanochtend weer gekeken en toen detecteerde hij dus wederom maar 1 processor. Het vage is dat hij 1 Athlon MP 1900 detecteerde, draaide netjes op 1600Mhz, stabiel.

Het zijn echter 2 athlon MP's 1800 processoren.

Dus heb ik een vaag hersenspinsel en ik weet niet of het kan: Stel dat er wat koelpasta op 1 van de bruggen op de procs is gekomen. (Kan ik me niet voorstellen, maar goed, het kan). Dat spul geleid toch? Kan het dan zo zijn dat 1 van de procs als een 1900 proc gedetecteerd word waardoor de andere automatisch uitgeschakeld word. (2 verschillende snelheden). Ik laat hem vervolgens een tijdje aan staan,
koelpasta word heet, geleid niet meer, weet ik veel, en bij
een reboot wordt er weer netjes een 1800 proc getecteerd.

Kan dit?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Dat ie zichzelf uitschakeld bij twee verschillende snelheden is niet het geval, de dual amd stond er om bekend dat ie twee verschillende processoren kon ondersteunen, verschillende snelheden that is..
Duron & iets anders functioneerde niet.

Ik zou beide processoren eens grondig schoonmaken, en dan een beetje subtieler met de koelpasta omspringen :)
Eerst met 1 gaan draaien in cpu slot 01, kijken of dit geen verdere problemen met zich mee brengt, en daarna de tweede proc in cpu slot 00 toevoegen...

Dit met een maximaal kaal systeem.
En ja,controleer voor zover mogelijk de spanningen die bij de cpu sockets uitkomen.
Misschien dat de ene processor te weinig prik krijgt in het begin :?
Beetje vage hersenspinsel, maar je moet toch wat proberen.

• WausMaus
Zuinig met de koelpasta word erg moeilijk want zuiniger dan wat er op zit kan bijna niet. :)

Ik ga hem morgenochten kaal maken :P

• WausMaus
Been there, done that, en het werd er allemaal niet veel beter op... :&

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Volgens mij heb je alles al wel geprobeerd (ook een andere PSU?) Ik zou nu in de staat verkeren dat ik zo snel mogelijk met het bord naar de leverancier ging, want er zit iets absoluut niet goed. Zoals ik het begrijp werken beide cpu's afzonderlijk wel goed? Er is een kansje dat ééntje niet helemaal lekker is, maar dat zou jouw leverancier van het bord zo kunnen testen door er twee MP's op te prikken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• WausMaus
Ok, ik zit net nog een keertje naar mijn coolers te kijken.
(Gewoon 2 coolermaster coolertjes)

Mijn vraag is de volgende: Dat witte spul (Die pasta) die op je cooler zit als je hem koopt moet toch alleen qua oppervlakte de core bedekken en niet de hele proc?

Is dat spul toevallig geleidend? Dat spul is namelijk op zeker wel in contact gekomen met mijn l1 bruggen...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat spul is behoorlijk geleidend, ja. (bijv. hitte geleid het erg goed ;))

Heb je ook al eens een andere voeding geprobeerd, of een zo kaal mogelijk systeem ?

In geval twee kan het het handig zijn om te ontdekken of je PSU het allemaal wel aan kan.

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Nou een Enermax450 watt moet toch wel genoeg spanning leveren??!?!

Ik heb het idee dat of 1 van de procs of het M/B niet goed werkt!

Omruilen die hap en proberen maar weer ;)

Dat witte spul,(siliconen koelpasta) geleid naar mijn mening geen electriciteit, artic silver daar aan tegen weer wel (door het zilver gehalte) :)

Is toch wel een goed idee om de hele proc schoon te maken (ook de bruggen)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

Pagina: 1