/me denkt dat de meeste mensen maar wat uit hun nek kletsen 
Als ik sommige reacties lees val ik zowat van m'n stoel van het lachen!
Ik werk zelf zo'n 2.5 jaar bij een zaakje dat volledig is gericht op video montage, zowel digitaal als analoog.
Mijn werk is het assembleren en configureren van de computer systemen, ik weet dus wel een beetje waar ik over praat enzo...

Waar veel mensen de fout in gaan is de verkeerde componenten, met name
low budget componenten zijn erg populair bij de niets vermoedende klant.
Er komen regelmatig mensen naar ons toe die net een digitale video camera hebben gekocht. Ze hebben allemaal wel een neefje of ander familielid dat systeembeheerder of computer exptert is, deze heeft dan een mooi systeem voor ze gebouwd, aldus de klant...
Als we het woord computer expert en systeembeheerder horen wordt het echter link.
We laten de klant het systeem dan langsbrengen voor een 'analyse'. Vaak blijkt hieruit dat de bewuste computer exptert of systeembeheerder geen hol van computers weet en de goedkoopste, meest brakke onderdelen bij elkaar heeft geschraapt en in een goedkoop stuk blik van een 'kast' met onvoldoende koeling 'gepropt' heeft.
Om de klant toch nog een beetje hoop te geven na al deze elende proberen we het toch nog even, echter meestal tevergeefs.
Hier even een voorbeeld wat ik afgelopen Vrijdag had.
ECS Mobo, 40gb Samsung schijf(

) 80gb Maxtor schijf, bijde waren met 'gewone' IDE kabels aangesloten waardoor ze niet op ATA100/133 meer draaide en dus nauwelijks presteerde.
Een ATI Radeon 8500 grafische kaart, nu zul je zeggen wat is daar mis mee? Nou helemaal niets hoor, maar voor dat geld had ie beter een pakketje Windows 2000 of XP kunnen kopen, want op een dergelijk modern systeem(hoe brak het ook was) ga je toch geen Win ME draaien?! En dan ook nog met 768MB geheugen erin, 2 verschillende modules nogwel.

Na het systeem uit elkaar getrokken te hebben en op fatsoendelijke wijze 'geherassembleerd' te hebben, Windows ME(

) opnieuw geinstalleerd te hebben, en voor de verandering ook de SiS drivers geinstalleerd te hebben probeerde we toch maar op de DVStorm wilde werken.
Niets, niénte, nada,
noppes!
De DVStorm en ATI Radeon 8500 wilde met geen mogelijkheid samenwerken. Had voorkomen kunnen worden als er wat 'research' gedaan was, uiteraard doen wij dit voor we een systeen in elkaar draaien...
Afijn, Matrox G550 Dualhead erin, het werkte... Eventjes...
Het zaakje liep al snel weer in de soep door de grote hoeveelheid geheugen die erin zat, met 512 werkte het weer... Eventjes...
Nu hing het zaakje om de zoveel minuten, blijkbaar was een DVStorm-RT iets teveel van het goede.
En toen was het gelukkig 5 uur en mocht ik naar huis, wat een opluchting!
Zaterdag weer met verse moed verder gesleuteld, echter zonder veel succes.
Om een lang verhaal kort te maken, onze computer expert was dus eigenlijk helemaal geen computer expert maar gewoon een
prutser!
Meneer heeft uit pure wanhoop een heel nieuw systeem bij ons gekocht en zit nu met een AMD Athlon XP op een ECS K7S5A in z'n maag. De ATI Radeon 8500 kon ie ook in z'n zak steken want deze wilde nog steeds niets van de DVStorm weten.
Voor het gemak hebben we Windows XP op z'n nieuwe systeem geinstalleerd, en 512MB fatsoendelijk DDR geheugen erin geprikt.
Nog even voor de duidelijkheid, het bovenstaande verhaal is [g]geen[/b] onzin, en ook zeker niet overdreven. Dit kun je verwachten als je niet genoeg 'research' doet voor je tot kopen overgaat.
Misschien leuk om te vermelden is dat dit soort dingen zo'n 2 tot 4 keer per maand voorkomen bij ons.
Ik kan m'n baas ook niet in z'n botte hersenpan stampen dat ie beter kan stoppen met deze ongein, het kost handen vol geld en het is frustrerend als de pest(vooral voor mij want ik krijg het allemaal over me heen).
Dus voor dat je iets koopt op advies van een zogenaamde systeembeheerder op computer expert, ga naar een 'echte' computer expert, en het liefst nog iemand die iets van video montage weet.
Veel mensen onderschatten video montage namelijk, het is geen spelletje Quake of Unreal Tournament, het vereist enige kennis van zaken.
Om na dit lange saaie verhaal misschien toch nog van dienst te kunnen zijn zal ik een paar voorbeelden van goede configuraties geven zoals wij ze bouwen, indien op goede wijze geassembleerd en geconfigureerd kan ik garanderen dat ze werken met een video montage oplossing naar keuze.
Doe je zelf een plezier een blijf met je tengels van VIA chipsets AF! ALI kun je beter ook vermijden.
De enige mobo's die wij gebruiken zijn Asus en Gigabyte, twee totaal verschillende merken, en Asus is aanzienlijk duurder maar Gigabyte komt heel aardig mee.
We gebruiken Matrox, ATI en Nvidia grafische kaarten. De ATI en Nvidia kaarten zijn veelal van Club3d. En kom niet aan met benchmarks waarin Club3d net 2% trager is dan bijv. Leadtek, Gainward, Asus etc. Dit speeld geen rol bij video montage. Ook is het onzin dat je een zo snel mogelijke grafische kaart nodig hebt. Met een TNT2 of ATI Rage achtig iets krijg je al een goede overlay. Er word gezegt dat Nvidia GPU's helpen bij realtime oplossingen maar zelf heb ik hier weinig van gemerkt, imo loont het ook niet om een GF 3 of 4 aan te schaffen.
Een goede HDD is ook zeker niet onbelangrijk, het liefst zelfs een aparte, zoniet meerdere voor de video.
SCSI is bullshit tenzij je geld teveel hebt. Je kunt zelfs video editen met 5400rpm schijven, al brengt dit de algehele prestatie van het systeem wel aanzienlijk naar beneden.
Zolang je een constante datadoorvoer van 6MB/s haalt zit je goed, je hebt c.a. 4MB/s nodig maar wat overhead kan nooit kwaad.
Moderne 5400rpm schijven halen 15>MB/s en 7200rpm 25>MB/s.
Bij voorkeur nemen we Maxtor, maar ook IBM doet het goed.
Video montage vereist redelijk wat geheugen, echter mensen die zonder na te denken brullen dat je 1024MB moet hebben weten aboluut niet waar ze het over hebben.
Als je met Adobe Premiere of een dergelijk pakket aan de slag wilt voldoet 512MB prima, sommige mensen doen het met 256MB en ook dat werkt redelijk als je het niet te bont maakt.
Wij gebruiken uitsluitend merk geheugen, in veel gevallen is dit Samsung.
Een goede voeding en kast zijn ook van groot belang, hierbij doel ik op een stabiele voeding en goede koel mogelijkheiden in de kast. Zelf zijn we groot fan van Antec.
CD-rom/DVD-rom en eventuele CD brander hebben absoluut geen invloed op het video editen. Een DVD brander is leuk, maar persoonlijk zou ik nog even wachten tot er een vaste standaard is zodat de uitwisselbaarheid ook groter is.
Tot slot de video montage oplossing, hier zijn heel veel verschillende mogelijkheden, afhankelijk van je budget en wensen. Moeilijk om daar advies in te geven daar ik niet weet hoever die vriendin van je wil gaan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en een verstandige keus maakt, kijk ook eens op
Nonlineair.nl voor meer informatie en video montage zaken door heel Nederland.