Toon posts:

[Mandrake 8.2] Moeilijk newbie vraagje...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier op mijn werk een windows NT4 server met 40 nt4 clients.

De bedoeling is dat de PC met Linux Mandrake als een soort archiefserver gaat fungeren. Dit scheelt enorm in licensies natuurlijk!

Maar hier heb ik een aantal vraagjes over en ik heb de search, google en diverse howto's al gelezen.

1. Kan ik de linux server zo maken dat ik een map kan sharen waar iedereen vanuit NT met zijn eigen NT account op kan inloggen? En is het mogelijk om met behulp van Samba de machtigingen in te stellen op een linux-map op NT accounts?

2. Kan ik de linux server in het domein hangen? Zodra ik vanalles probeer dan zie ik de linux server in de browselist van Windows alleen als ie in een groep gooi anders genaamd dan onze domein.

3. Er zijn 2 systeembeheerders, is het mogelijk om vanaf een windows systeem (w2k) op een fat of nfs partitie van Linux te schrijven?

Ik hoop dat iemand mij een beetje verder op weg kan helpen, ik ken Linux sinds gisteren dus erg veel weet ik er niet van!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
kort en krachtig, jah. zover ik weet kan dat allemaal met samba.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 13:36 schreef BMW316 het volgende:
We hebben hier op mijn werk een windows NT4 server met 40 nt4 clients.

De bedoeling is dat de PC met Linux Mandrake als een soort archiefserver gaat fungeren. Dit scheelt enorm in licensies natuurlijk!
Eh, eentje toch maar? Maar dat is in ieder geval weer 1.
Maar hier heb ik een aantal vraagjes over en ik heb de search, google en diverse howto's al gelezen.

1. Kan ik de linux server zo maken dat ik een map kan sharen waar iedereen vanuit NT met zijn eigen NT account op kan inloggen? En is het mogelijk om met behulp van Samba de machtigingen in te stellen op een linux-map op NT accounts?

2. Kan ik de linux server in het domein hangen? Zodra ik vanalles probeer dan zie ik de linux server in de browselist van Windows alleen als ie in een groep gooi anders genaamd dan onze domein.
Dat kan allemaal prima met Samba. Ik zou gewoon eens even een aantal HOWTO's gaan lezen om uit te vinden hoe het allemaal werkt. Ook zijn er in de bieb meestal wel boeken te vinden met algemene linux info + samba.

Paar HOWTO's die ik iig zou lezen:
http://www.xs4me.dhs.org/howto/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html
http://www.xs4me.dhs.org/howto/SMB-HOWTO.html
(van die laatst zou ik niet alles lezen, zeker niet al die voorbeelden).
Je kunt natuurlijk zelf ook ff alle HOWTO's downloaden van www.linuxdoc.org
3. Er zijn 2 systeembeheerders, is het mogelijk om vanaf een windows systeem (w2k) op een fat of nfs partitie van Linux te schrijven?

Ik hoop dat iemand mij een beetje verder op weg kan helpen, ik ken Linux sinds gisteren dus erg veel weet ik er niet van!
FAT32 kan linux lezen en schrijven, ntfs alleen lezen. Natuurlijk kun je via samba wel gewoon op ntfs of wat dan ook schrijven.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op dinsdag 14 mei 2002 13:45 schreef banaan-X het volgende:

FAT32 kan linux lezen en schrijven, ntfs alleen lezen.
nee bij NT4 (die hun hebben draaien) zit ntfs4 die wel schrijfbaar is met linux, de nieuwere ntfs versie's (win2k, XP ed) hebben ntfs5 die niet schrijfbaar is onder linux.

Volgens mij is ntfs write support alleen nog niet echt helemaal veilig. :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reacties..

Samba, dat programmaatje ben ik dus al tegengekomen en ik ben na veel zoeken op het programma webmin gestuit. (www.webmin.com) Supermakkelijk allemaal! Nu krijg ik het dus wel voor elkaar, maar ik zie nog niet hoe ik in Linux een gesharede map met NT accounts kan dichtspijkeren.

Ook heb ik als ik bij de command intik: smb://PDCwerk/data
dat ik de map inhoud kan bekijken, maar niet kan lezen! Na een minuutje kan ik er al helemaal niet meer in. Is dit een algemene beveiliging bij NT4? Genoemde map was overigs wel NTFS. Of moet ik op de 'data' map iets instellen dat de Linux account (guest?) op de NT4 server mag lezen?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48

JaQ

probeer eens of je met xsmbrowser gemakkelijker bij die ntfs schijf kan. Hier op mijn werk (waar helaas alle shared docs op ntfs staan) gebruik ik dat progje. Ik heb gemerkt dat het wel wat gevoelig is als je zonder DHCP werkt, maar het voordeel is dat je niet heel samba moet doorwroeten om het aan de gang te krijgen...

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 18:06 schreef BMW316 het volgende:
Ook heb ik als ik bij de command intik: smb://PDCwerk/data
dat ik de map inhoud kan bekijken, maar niet kan lezen!
Je gebruikt dus kennelijk konquerer van KDE om op een deling te komen? Mijn ervaring is dat niet erg goed werkt... Je kunt beter een share mounten. Zie de FAQ hoe dat moet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 18:09 schreef DrFrankenstoner het volgende:
probeer eens of je met xsmbrowser gemakkelijker bij die ntfs schijf kan. Hier op mijn werk (waar helaas alle shared docs op ntfs staan) gebruik ik dat progje. Ik heb gemerkt dat het wel wat gevoelig is als je zonder DHCP werkt, maar het voordeel is dat je niet heel samba moet doorwroeten om het aan de gang te krijgen...
Bedankt voor je reactie, ik zal het morgenochtend gelijk eens uit gaan proberen! :9
Pagina: 1