Waarom rolt een circel?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:41

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Ik kan eigenlijk geen logische verklaring bedenken voor het feit dat een cirkel rolt en een vierkant niet.
Het klinkt als een domme vraag, maar het antwoord: omdat ie rond is, lost natuurlijk niet de vraag op. Dat is hetzelfde als het antwoord op waarom een vliegtuig vliegt, omdat ie vleugels heeft.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat bij een vierkant alle kinetische energie in de punt zit en niet in het rechte vlak. Hierdoor raakt een vierkant ineens al zijn energie kwijt, terwijl bij een cirkel de energie gelijkmatig verdeeld is over het hele oppervlak. Is deze verklaring juist?

oeps typo in de topic titel: circel = cirkel

• monkel
  • Laatst online: 18:33
ik vraag me af hoe je een circel kan laten rollen, maar goed

bij een rond voorwerp hoeft je het zwaartepunt niet ver te verplaatsen om het in beweging te brengen. bij een vierkant voorwerp wel

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Van een homogene kubus en een bol zit het zwaartepunt in het midden. Bij de bol ligt dat zwaartepunt recht boven het punt waarop de bol kan draaien, maar bij een kubus zit dat zwaartepunt niet recht boven het draaipunt.
De bol is dus heel onstabiel, en de kubus erg stabiel.

Als je een kubus op een plank legt en je begint 1 kant van de plank op te tillen en dus de helligshoek vergroot, dan kantelt de kubus zodra zijn zwaartepunt over het draaipunt heen schuift. Als je de bol op de plank legt hoef je de plank maar een heel klein beetje op te tillen en de bal gaat al rollen.

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
een "vierkant" kan ook wel een stuk rollen hoor, als je maar genoeg energie toevoegt...
bij 'n "circel" gaat 't iig veel makkelijker, omdat het "midden" op dezelfde hoogte blijft

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:06

Dido

heforshe

Je vierkant rolt wel hoor, zet 'm maar eens op een punt...

Probleem is, als ie plat op een zijde ligt, er sprake is van een stabiel evenwicht (doorrollen leidt tot een verhoging van het zwaartepunt) en er is dus energie nodig om dat evenwicht te verstoren.
Bij je cirkel (of liever, schijf) wordt het zwaartepunt niet verhooght als hij rolt. Hij rolt dus ook niet bergop...

Wat betekent mijn avatar?

• monkel
  • Laatst online: 18:33
trouwens, de kinetische energie van een stilstaand voorwerp is nul

E=(1/2)mv^2

Verwijderd

errrr. Kinetische energie zit in het hele ding. Dat een cirkel rolt, komt omdat hij rond is ( ;) ), of eerder, dat een vierkant niet rolt komt omdat hij vierkant is.

Stel een cirkel beweegt naar 'rechts' door zijn kin. energie. door de zwaartekracht wordt de cirkel ook op de grond gehouden en door de wrijving tussen de grond en de cirkel ontstaat het 'rollen'. Het stuk van de cirkel dat de grond raakt is namelijk geneigd om in dezelfde positie te blijven terwijl de rest van het lichaam er overheen 'rolt'.
Bij een vierkant is het vlak dat de grond raakt veel groter. Het principe is hetzelfde als bij de cirkel, alleen het vierkant kan niet rollen, omdat het met behulp van de kinetische energie zichzelf over het hoekpunt moet tillen. Hier is vaak te weinig kin.energie voor. Zoiets? Maar eehh. Dit had je toch ook zelf kunnen bedenken?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

Elvhenk

Madam Mikmak

Dit is niet echt wetenschappelijk, wel nuttige informatie en het ziet ernaar uit dat de vraag beantwoord is. Dus deze kan dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.