Toon posts:

fan's op 7 (zeven) volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens de andere kant op, die comp hier naast me doet elke dag z'n best om op te stijgen. Oftewel wat een klere herrie. Ik was van plan om meer fan's (in een grotere kast) op minder herrie (toeren) te laten draaien. Ik heb eens op een artikeltje gezien dat iemand z'n fan's tussen de 12 en de 5 volt aansluiting heeft gehangen. Bij een klein testje blijkt dat inderdaad te gaan, maar ja... 'k vind 't toch wat vreemd.

Kan dit kwaad ? iemand enig idee...

thx

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik hoor van veel mensen dat het zo kan, dus volgens mij kan het geen kwaad..

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn 3 fans (2x cpu fan, 1x buitenfan) op 7 volt laten draaien, door simpel een weerstandje van 15 OHM er tussen te zetten (dit was bij mij de juiste waarde, dat zal bij jouw waarschijnlijk niet zo zijn .. dus ga er niet van uit dat dat bij jouw ook werkt :))
maaruh, ze draaien lekker stil, en het enigste wat je er voor moet doen is een beetje solderen en knippen :)

op mijn website staat ook nog een link naar fans op 7 volt te laten draaien, maby moet je daar maar eens gaan kijken ..

anders kun je altijd nog hulp bij mij vragen (of gewoon hier posten)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik 't gewoon ga proberen. Wel even via een relais. Eerste paar seconden gewoon op 12 volt, dan pas op 7 volt. Dat zou ervoor moeten zorgen at alle fan's altijd aanslaan.

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
relais ???
lijkt me kut .... dan heb je ook nog eens een aparte stuurstroom nodig ...

maaruh, pak gewoon zo'n grote fan (zo eentje die in je voeding zit ..), knip het draadje door en soldeer er een 15 ohm weerstandje tussen .. klaar :)

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 08:27

Rozz

I'm an Apogian!!

Ik heb nu al 6-7 maanden m`n 2 12cm;) fans op 7v draaien, kan op hete dagen schakelen naar 12v.

Gewoon je plus draad van je fan op de +12v en de massadraad van je fan op de +5v aansluiting....eventueel een "baybus" ertussen

www.baybus.com

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Je kan je fan(s) beter aan 12 en 5 volt hangen, dan een weerstandje te gebruiken. Je hebt dan een gratis mini-kacheltje in je PC erbij. En da's niet de bedoeling dacht ik zo.

Verwijderd

je kunt ze toch ook ff in serie hangen ... hou je 6 volt over... (bij twee dezelfde dan he ..)

of zeg ik nu iets heel doms / onnattuurkundes ???

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Dat klopt, maar de stroom kan dan te klein worden, waardoor de fans dan niet gaan draaien.

• erieberie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01-2010
Ik heb een thermoschakeling van [url="http://www.conrad.com,"]http://www.conrad.com,[/url] werkt perfect op de voedings fan.
Kan je ook zelf maken maar ben nogal lui.
Het enige wat ik nu nog hoor is een ibm dtta-351010, voor een 5400 rpm een behoorlijke herrie schijf.

EG

• erieberie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01-2010
sorry het is http://www.conrad.nl .
Voor de rest is het een :r e-shop maar goed daar gaat het niet om.
Probeer anders "your local electronic dealer"
EG

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
0 volt is ook maar een keuze. Diffusie treedt op bij concentratieverschillen... :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1