• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Hoe zit dat nou met een droom?

Als je net wakker bent kan je ze soms nog heel gedetaileerd herinderen maar 5 min later ben je alles weer vergeten.

Wat is een droom? Een signaal dat wordt gestuurd door de hersenen omdat je in een diepe slaap bent of iets anders?
En als het een signaal zou zijn, is het dan niet zo dat een droom eigenlijk maar heel kort duurt?

• Byteripper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

Byteripper

The bytes make the rip.

Volgens mij is het dat je hersenen bezig zijn met het verwerking van informatie als je droomt. Het is volgens mij niet een kort seintje ofzo, maar je droomt volgens mij wel sneller dan dat de tijd in het echt gaat.

Maar verder weet ik het ook niet...

Byteripper.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zweer je dat ik dromen heb gehad die zijn uitgekomen

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
ik ook... das verder nix geks hoor.

Verwijderd

Bedrog is bedrog, dromen zijn dromen.
Dromen zijn door hun 'plooibaarheid' niet
in een structuur te plaatsen waardoor de inhoud direct duidelijk is.
Als mens zijn we heel beperkt en geconditioneerd, dromen kunnen je een volledigheid doen beleven die alleen latent aanwezig is (in tegenstelling tot fantasie, wat meestal is gebaseerd op compensatie).
Denk ik. :)

Verwijderd

Nou, als je wakker wordt kan je ze nog wel onthouden hoor, dan moet je de hele droom gaan overdenken als je wakker wordt van begin tot eind ongeveer 2x. dat je ze vergeet is vrij verklaarbaar: als je net wakker wordt slaan je hersenen eigenlijk niks op in je geheugen dus je moet het blijven bedenken tot het er inzit. Dromen zijn gewoon gebonden aan gedachten van mensen en mensen hebben hele goeie intuitie en kunnen ook voorspellen, die voorspelling dromen ze vaak ook nog eens. Maar iets voorspellen waar je nooit iets mee hebt gehad is onmogelijk, je moet wel voldoende info hebben, je kunt het ook gewoon voorspellen als je wakker bent. Sommige dromen zijn wensen en hebben niks met werkelijkheid te maken. Verder zijn er nog nachtmerries die de werkelijkheid OVERDRIJVEN uit angst en die komen meestal ook niet of niet zo sterk uit. Een droom duurt maar enkele minuten trouwens, aan het einde van je slaap, maar hij kan ook langer duren omdat je rustperiodes in je droom kan hebben.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Volgens mij is het zo dat je een droom gewoon 12 uur lang ervaart voor jezelf, maar dat als je wakker wordt, je denkt dat de droom zo kort was.

Verwijderd

Ik denk altijd dat hij lang was, maar uit onderzoek is gebleken dat... :)

Verwijderd

Die uitleg over voorspellende dromen dat die gebonden zijn aan ervaringen enzo is bullshit, ik heb zeer gedetaileerde voorspellende dromen gehad waar echt alles precies zo was als ik droomde en ik had het nog niet eerder mee gemaakt dus daar kan het niet aan liggen

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Als je droomt verwerk je alle input...
Daarom zijn dromen altijd vaag.

Het feit dat je vaak droomt over iets dat een grote indruk gemaakt heeft relateerd hiermee...

Als je niet droomt kan je dingen niet goed relateren aan hoe ze echt zijn en daarom worden mensen paranoide hierdoor...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Bijna iedereen heeft wel eens dromen gehad die uitkwamen. Die weet je je ook prima voor de geest te halen het is immers zo bijzonder dat het je bij blijft of weer te binnen schiet. Alle andere vergeet je zo weer. Waarom zou je ze ook onthouden?

Je droomt iedere nacht tussen de 4 en 6 keer. Dat zijn meer dan 1700 dromen per jaar. Het zou pas echt vreemd zijn als je na bv 30 jaar en 50 000 dromen er niet een zou hebben gehad die uitkwam.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Wil jij hier nu beweren dat een voorspellende droom toeval is.

En die 4-6 dromen, dat zijn er volgens mij veel meer, en gemiddeld 1 droom per nacht is een voorspellende droom, alleen herinner je zowat nooit 1

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-01 09:19
Waarom vergeet je dromen?

Omdat ze zo compleet onsamenhangend en onlogisch zijn dat ze moeilijk zijn op te slaan in het lange termijn geheugen. Ik heb het nu alleen over de dromen die 's morgens als je wakker bent nog in je hoofd zitten. Als je ze wilt onthouden kan je ze het beste meteen nadat je wakker wordt opschrijven doorlopen enz. Anders ben je ze zo kwijt. De andere vergeet je simpel doordat je in je slaap blijkbaar niks onthoud. Als jij mij vannacht om 4 uur wakker maakt en jij zegt dat ik een bepaald telnum moet onthouden en me daarna weer verder laat slapen, dan weet ik de ochtend daarna niet eens meer dat je me wakker gemaakt hebt.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 oktober 2000 20:21 schreef cronus het volgende:
Wil jij hier nu beweren dat een voorspellende droom toeval is.

En die 4-6 dromen, dat zijn er volgens mij veel meer, en gemiddeld 1 droom per nacht is een voorspellende droom, alleen herinner je zowat nooit 1[/quote]Je hebt tussen de 4 en 6 cycli per nacht...de hele reut: REM slaap etc...dat levert 4-6 keer per nacht een droom op.

En ja...een voorspellende droom is toeval...het zijn er nl. zo ontstellend veel dromen in je hele leven dat het een veel groter wonder is als ze NIET zo nu en dan zouden uitkomen.

Jij beweert trouwens dat iedereen 365 voorspellende dromen per jaar heeft. Waarom is dan niet iedereen miljonair? Er zitten vast wel een paar goede aandelentips tussen zitten als je er 10 jaar dromen voor uittrekt. Of de getallen voor de lotto ofzo. En dan bedoel ik niet dat er zo nu en dan iemand is die dat lukt.

Houd er rekeing mee dat we in Nederland per nacht ongeveer 75 MILJOEN dromen hebben. Daar moet er wel van uitkomen. Als ik 75 Miljoen getallen willekeurig invul in de lotto win ik ook iedere keer wel de hoofdprijs. Ik vergeet dan voor het gemak even dat ik ook 74 999 900 keer verlies.

Je ziet het ook bij vliegtuig ongelukken. Er zijn idere dag tientallen mensen wereldwijd die naar luchthavens opbellen met de mededeling dat vlucht XYZ999 zal neerstorten. Of dat een vliegtuig uit 'het noord noord oosten' zal afbranden. En zo nu en dan komt dat uit. Of komt het met een beetje 'wringen' uit. Het was dan niet vlucht XYZ999 maar vlucht ZXY666 ofzo. En dan staat de Story weer vol met verhalen van mensen die zeggen Zie je wel....ik zei het toch, ik droomde er vannacht over.

En er is ook altijd bij een heel groot ongeluk iemand die net niet mee ging omdat hij zich niet lekker voelde. Dat gebeurt ook bij iedere normale vlucht. Maar ja...dan was je alleen maar misselijk en had je eng gedroomd omdat je te veel kruiden gegeten had ofzo.

Verwijderd

Jij wilt dat ik hier serieus op ga antwoorden, mij voorspellende dromen hebben me nog nooit geholpen ofzoiets het is gewoon een gebeurtenis, een precies patroon waarin mensen lopen, ik kan je verzekeren toeval heeft daar niks me te maken, en stel in een belachelijk getal je droom over 46 78 GB, koop jij dan direct zo'n lot

Of misschien die auto

Verwijderd

precies
dromen zijn gewoon random dingetjes
en ja, soms kom je gewoon leuke patronen tegen
maar ook weer: random.
(in die zin dat je wel droomt over dingen die met je te maken hebben)

je droomt ook niets nieuws!
een voorspelling is een nieuw concept,
die voorspelling had je n.l. nog niet zelf bedacht.
maar wie heeft ooits iets totaal nieuws gedroomd? een nieuwe kleur? een absurd apparaat?
het zijn altijd een soort Dali-achtige samenraapsels van je indrukken en kunnen zodoende nooit voorspellend zijn.

mijn 0.02 eurocent.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 oktober 2000 21:06 schreef cronus het volgende:
het is gewoon een gebeurtenis, een precies patroon waarin mensen lopen, ik kan je verzekeren toeval heeft daar niks me te maken, en stel in een belachelijk getal je [/quote]Ik was behoorlijk serieus hoor. Probeer eens te rekenen. Echt voorspellende dromen zijn dromen waarbij je iets te weten komt over de toekomst. En dan NIET iets wat je uitgaande van de informatie die je nu hebt had kunnen afleiden. Het is helemaal niet voorspellend als ik droom dat ik met een blad met koppen koffie van de trap af val. Dat zijn:
a) helemaal geen onwaarschijnlijke dingen.
b) dromen veel mensen zoiets en vergeten ze het als het niet uitkomt.
c) de droom kan me bij gebleven zijn en dan van de stress als ik de trap af loop zorg ik voor een flink voetbad. AI>>>zie je wel, bijna uitgekomen.

Kijke eens naar de getallen die ik je gaf (Die zijn niet van mij, maar komen van slaap onderzoek instituten) 75 miljoen dromen per dag in Nederland. Dat is 27 MILJARD dromen per jaar. En dat alleen in Nederland. Het zou pas echt waanzin zijn als daar niet iets bij zit wat uitkomt. Vooral omdat je moet bedenken dat alle dingen die je droomd misschien wel vreemd kunnen zijn maar nooit echt buiten alle begrip gaan. Natuurlijk kan je niet zweven ofzo. Maar iedereen droomt wel eens van een rode auto. Of van tante Miep. Of van het buurmeisje/jongen. Als tante miep dan een week later belt...is dat dan voorspellend?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Hallo Timpie. Je dromen zijn gewoon van jou, niet één of ander fenomeen dat je overkomt. Je verwerkt er dingen in, en je dromen kunnen je ook handreikingen doen, te gebruiken in het dagelijks leven. Helaas moet je daarvoor eerst de code kraken, maar aangezien het je eigen code is, moet dat best te doen zijn. Algemene droomduidingen zijn volgens mij minder nuttig dan je eigen interpretaties. Het is allemaal persoonlijk.
Als je wilt weten wat je dromen te melden hebben, moet je er wat beter op letten. Als je je 's ochtends een droom herinnert, schrijf de highlights dan op. En wel gelijk voordat je iets anders doet, anders vergeet je het weer.

Hmm, vroeg je dit wel..?? :bloos Nou ja, mijn input over dromen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Elvhenk, dat ben ik helemaal met je eens...Dromen kunnen je wel degelijk helpen om dingen op een rijtje te zetten. Het is natuurlijk helemaal niet vreemd dat als je ergens mee zit dat dat ook in je dromen boven komt. En misschien komt er dan ook een nieuw kijk op het geheel. Een nachtje ergens over slapen kan wonderen doen :)

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik vergeet niet al mijn dromen hoor! Ik herinner me nu nog dromen van 1-4 jaar terug.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Pagina: 1