vraagjes over compact camera's en fotograferen

Pagina: 1
Acties:

• Lev
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02-2018

Lev

Oldskool Tweaker

Topicstarter
heb een aantal vragen en weet eerlijk gezegt geen andere plaats waar ik ze kan stellen.. daarom zal ik beginnen met de vraag:

- is er ergens een website waar ik veel algemene informatie kan vinden over fotograferen?

- waar kan ik een recente kwaliteit vergelijking vinden van compact camera's? consumentenbond heeft er 1 die zo'n 8 maanden oud is ):

- wat zijn de beste fotorolletjes? (test ergens?)

- ik maak foto's bij de meest uiteenlopende weersomstandigheden.. bewolkt, onbewolkt, overdag, snachts, schemer en ga zo maar door... welke ISO waarde is het meest geschikt voor me?

ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven want ik loop me rot te zoeken op internet ):

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 19:51
ff inloggen op school sups :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 14 mei 2002 11:11 schreef Lev het volgende:
heb een aantal vragen en weet eerlijk gezegt geen andere plaats waar ik ze kan stellen.. daarom zal ik beginnen met de vraag:

- is er ergens een website waar ik veel algemene informatie kan vinden over fotograferen?
Ik vind deze wel een goede. beetje technisch, maar je leert er veel van. Geen basiskennis though...

http://www.cliffshade.com/dpfwiw/index.htm
- waar kan ik een recente kwaliteit vergelijking vinden van compact camera's? consumentenbond heeft er 1 die zo'n 8 maanden oud is ):
heb je www.kieskeurig.nl al gevonden?
- ik maak foto's bij de meest uiteenlopende weersomstandigheden.. bewolkt, onbewolkt, overdag, snachts, schemer en ga zo maar door... welke ISO waarde is het meest geschikt voor me?

ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven want ik loop me rot te zoeken op internet ):
Zo uiteenlopend.. ik zal gewoon de gulden middenweg kiezen en voor de 200 gaan.

Ga je te hoog, dan krijg je korrelige foto's. Ga je te laag. krijg je donkere foto's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

[..]
- wat zijn de beste fotorolletjes? (test ergens?)
Kodak en Fuji ontlopen elkaar niet zo veel meer tegenwoordig, vooral niet voor de 'consumenten'films. Als je wat serieuzer bezig bent (dus niet als je een compact wilt) dan wordt het moeilijker, maar dat is voor jou dus niet echt het geval
alle ISO400-films en tegenwoordig zelfs veel ISO800-films (Kodak) leveren goede vergrotingen tot 30x45cm, het voordeel van een ISO100 tov ISO400/800 is tegenwoordig verwaarloosbaar. De laatste 5 jaar is er erg veel verbeterd.

tip : digitaal :) Aanschaf is duurder, maar je kunt lekker wegschieten, hebt direct resultaat, en de hoge aanschaf heb je voor je het weet terugverdiend. Ik zou niet weten wat voor nut een analoge compact nu nog heeft, tenzij je twee filmpjes per jaar volschiet

...And the world goes on racing, like the world always will...

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 14 mei 2002 11:17 schreef Parlor_Inventor het volgende:

[..]

Kodak en Fuji ontlopen elkaar niet zo veel meer tegenwoordig, vooral niet voor de 'consumenten'films. Als je wat serieuzer bezig bent (dus niet als je een compact wilt) dan wordt het moeilijker, maar dat is voor jou dus niet echt het geval
[..]
Ik vond (in m'n analoge tijd) eigenlijk dat Fuji korreliger en waziger resultaat gaf dan Kodak. Minder kleursterkte ook vind ik. Maar omdat het veel goedkoper was dan Kodak, kocht ik toch altijd Fuji :P
alle ISO400-films en tegenwoordig zelfs veel ISO800-films (Kodak) leveren goede vergrotingen tot 30x45cm, het voordeel van een ISO100 tov ISO400/800 is tegenwoordig verwaarloosbaar. De laatste 5 jaar is er erg veel verbeterd.

tip : digitaal :) Aanschaf is duurder, maar je kunt lekker wegschieten, hebt direct resultaat, en de hoge aanschaf heb je voor je het weet terugverdiend. Ik zou niet weten wat voor nut een analoge compact nu nog heeft, tenzij je twee filmpjes per jaar volschiet
En voor vragen zie : [topic=197979/1/100]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Op dinsdag 14 mei 2002 11:16 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Zo uiteenlopend.. ik zal gewoon de gulden middenweg kiezen en voor de 200 gaan.

Ga je te hoog, dan krijg je korrelige foto's. Ga je te laag. krijg je donkere foto's.
10 jaar terug misschien. Tegenwoordig kun je overal een ISO400 of een nieuwere ISO800 inzetten. Uit alle tests (ook de professionelere tests) blijkt dat ISO400 en ISO100 kleurnegatieffilms elkaar nix meer uitmaken bij gewoon werk. ISO200 wordt zelfs als overbodig gezien

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Op dinsdag 14 mei 2002 11:25 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik vond (in m'n analoge tijd) eigenlijk dat Fuji korreliger en waziger resultaat gaf dan Kodak. Minder kleursterkte ook vind ik. Maar omdat het veel goedkoper was dan Kodak, kocht ik toch altijd Fuji :P
[..]
Kodak geeft wat warmere kleuren, Fuji geeft wat frissere, koudere kleuren. Heeft te maken met de smaak van de gemiddelde Amerikaan (Kodak) en Japanner (Fuji).

Bedenk altijd dat de kleurweergave verzadigder uitvalt dan hoe het in het echt was. Iemand die met een bleke huid op een lichtgeel strand voor een vaalblauwe lucht staat, ziet er op de foto uit als iemand met een diepgebruinde huid op een goudgeel strand met een diepblauwe lucht, omdat 'de consument' dat zo wil. Als je daar problemen mee hebt, moet je professionelere film proberen.....

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:40

Op http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis1.htm
staat een basiscursusje fotograferen

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 14 mei 2002 11:26 schreef Parlor_Inventor het volgende:

[..]

10 jaar terug misschien. Tegenwoordig kun je overal een ISO400 of een nieuwere ISO800 inzetten. Uit alle tests (ook de professionelere tests) blijkt dat ISO400 en ISO100 kleurnegatieffilms elkaar nix meer uitmaken bij gewoon werk. ISO200 wordt zelfs als overbodig gezien
3x raden wanneer ik voor het laatst een set filmpjes had gekocht :)

Pagina: 1