Hoe capturen in Redhat7.3

Pagina: 1
Acties:

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
Ik heb sinds kort een Leadtek Winfast TV2000xp tv-kaart in m'n systeempie hangen. Ik wil deze kaart nu natuurlijk ook onder linux gaan gebruiken. Ik heb op dit moment RedHat7.3 draaien.
Nou had ik al ergens gehoord dat ik Video4linux in de kernel moest enablen, en van iemand anders had ik gehoord dat ik gewoon direct de nodige modules kon installen.

Mijn vraag is nu: Wat heb ik allemaal nodig en wat moet ik doen om met mijn tv-kaart te capturen?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft RedHat dat spul al wel mee gebakken, en kun je gewoon bepaalde modules laden. Dit schijn je echter wel niet te moeten doen als je X hebt draaien! Dus eerst 'init 3' doen als root.
Dan moet je weten welke modules je moet hebben. aan 2000xp te zien, zou t wel eens zo kunnen zijn dat ze alleen maar windows drivers vrijgeven... Dit belooft ook al weinig goeds... Misschien weet iemand anders iets meer over deze kaart, maar ik vrees t ergste. Mail Leadtek eens of ze linux drivers hebben.

Je kunt trouwens altijd ff 'modprobe bttv' proberen.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Inderdaad, voor linux hebben ze zeer waarschijnlijk geen officiele drivers. Maar de tv-tuner is geloof ik een bt868 tuner, en ik denk dat daar wel support voor is.

Verwijderd

Dit heb ik rechtstreeks van de video4linux mailinglist geplukt. Ik kan het zelf niet checken (ik heb niet zo een TV kaart) maar dit schijnt voor andere te werken. Allereerst "/sbin/lsmod" doen, kijk of daar iets van 'bttv' of 'i2c' tussenstaat. Als het goed is niet.

Eerst eens in je commandline proberen dan:
code:
1
2
3
4
5
6
/sbin/insmod i2c-core
/sbin/insmod i2c-algo-bit
/sbin/insmod videodev
/sbin/insmod msp3400
/sbin/insmod bttv card=34 radio=1
/sbin/insmod tuner type=5

Probeer nu eens xawtv op te starten. Als 't goed is moet alles perfect werken. Echter, nu zijn we d'r nog niet. ;). Je wil namelijk na de volgende reboot dat alles automatisch geladen wordt.

Dan het volgende in je /etc/modules.conf zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# auto-bla (tuner isn't loaded automatically)
pre-install bttv /sbin/insmod msp3400
post-install bttv /sbin/insmod tuner
post-remove bttv ( /sbin/rmmod tuner;
             /sbin/rmmod msp3400 )

# i2c
alias char-major-89 i2c-dev

# bttv
alias char-major-81     videodev
alias char-major-81-0   bttv
options bttv        card=34 radio=1
options tuner        type=5

Dan kun je na de volgende reboot (als 't goed is) simpelweg xawtv opstarten en TV kijken.

Nu capturen, daarvoor heb je tientallen programmaatjes... Enkele voorbeelden: lavrec (erg goede kwaliteit en A/V sync - wel commandline), zapping (grafisch) of mp1e (zelfde progje maar dan commandline), xawtv (grafisch) of streamer (zelfde maar dan commandline). Mag je zelf uitzoeken hoe die werken. :P.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Hmm, ik heb vanavond wat te doen geloof ik :)
Thanks!