[php + mysql] automatische dump van database

Pagina: 1
Acties:

• noot101
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 13:54
Ik zou graag willen weten of je met behulp van PHP een dump kan maken van een table in MySQL?
En zou je dit kan ook kunnen automatiseren zodat het bv elke week een keer gebeurd?

Of is er een betere manier om een backup te maken van mijn MySQL database?

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Cron job.. Maar het lastige is dan dat je je mysql-password op moet slaan in die cron-job.

In PHP is het vast ook wel te doen.. Zelf doe ik het handmatig af en toe, dmv (beetje lompe manier) mysqldump tabel > tabel.sql -p

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

php hoeft er helemaal niet tussen hoor. Je kunt gewoon rechtstreeks het mysqldump uit (laten) voeren. Om het vervolgens automatisch te laten gebeuren zul je wat uit moeten zoeken over cronjobs (of de taakplanner als je een desktop OS gebruikt als server :) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 14 mei 2002 09:57 schreef elviver het volgende:
Cron job.. Maar het lastige is dan dat je je mysql-password op moet slaan in die cron-job.
Wat is daar lastig aan? Maar cronjob met een shellscriptje en meteen even de boel tarren lijkt me voldoende.

Je zet je password ook in je php scripts?
Of je moet ze even gaan zend-encoden dan ben je van dat probleem af ;)

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
Gamma :) Ik doe die mysqldump dus handmatig, zonder PHP. In een cron-job moet je dus alleen je mysql-password opslaan.. Of je moet een mysql-user hebben die bij de databases kan en die alleen kan lezen, en geen wachtwoord voor die user instellen. Maar of dát lekker is :?

• noot101
Op dinsdag 14 mei 2002 09:57 schreef elviver het volgende:

In PHP is het vast ook wel te doen.. Zelf doe ik het handmatig af en toe, dmv (beetje lompe manier) mysqldump tabel > tabel.sql -p
Dit is op de command line als ik het goed begrijp, maar dat is bij mij nogal lasig. Ik heb m'n site draaien bij Lycos en daar staat ook mijn database. ik kan volgens mij alleen connecten met m'n database via php en phpMyAdmin.

En als ik Cron Job gebruik hoe fix ik dat dan. Voor zover ik weet is dit een programma om dingen te schedulen. Of zit hier ook iets in om een dump te maken (vast niet)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 14 mei 2002 10:02 schreef noot101 het volgende:
Dit is op de command line als ik het goed begrijp
Idd
Ik heb m'n site draaien bij Lycos en daar staat ook mijn database. ik kan volgens mij alleen connecten met m'n database via php en phpMyAdmin.
Tja, dan gewoon iedere week handmatig doen.
En als ik Cron Job gebruik hoe fix ik dat dan. Voor zover ik weet is dit een programma om dingen te schedulen. Of zit hier ook iets in om een dump te maken (vast niet)
Daarvoor kan je de search gebruiken, is al zeer vaak langsgekomen.

• noot101
Op dinsdag 14 mei 2002 10:05 schreef HGM het volgende:

[..]

Idd
[..]

Tja, dan gewoon iedere week handmatig doen.
Als het niet anders kan dan zit er niks anders op dan Handmatig doen. Dat wordt alleen nogal eens vergeten :'(

Verwijderd

PhpMyAdmin doet het zo, en dat is niets anders dan een aantal scripts. Dus even in phpMyAdmin uitpluizen wat hij doet wanneer je een dump maakt (kost wel veel tijd maar dan lukt het wel).
Pagina: 1