Toon posts:

Achterkant Video processoren koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand enig idee hoe dat kan? Of dat kan? Ik wou namelijk gewoon een verhoginkje op de achterkant plakken met AS lijm en dan daar een koeler op maar mijn broertje informeerde mij dat er aan de achterkant geleide puntjes zitten die dus niet in contact mogen komen.

Iemand die het al geprobeerd heeft met AS? een andere goede manier om de achterkant te koelen misschien?

Verwijderd

achterkant?
douw er geen heatsink op want dan maak je idd. contact.

ik zou me sws concentreren op de bovenkant. Daar koel je veel effectiever :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je je videokaart effectiever wil koelen, kan je de GPU lappen (heel vlak polijsten), dan wordt de warmte beter overgegeven aan de koeler...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Je kan je idd beter op de bovenkant richten. Zelfs al zou je een koelblok elektrisch-geïsoleerd kunnen monteren, dan hab je nog steeds het substraat (de printplaat) tussen de warmtebron en je heatsink. Dit substraat is een zeer slechte geleider voor warmte, dus het effect is minimaal.

Verwijderd

zitten toch ook condensators en weerstantjes?
misschien even googelen op backside vga cooling ofzow?

Verwijderd

Topicstarter
"zitten toch ook condensators en weerstantjes?"

daarom moet er ook een soort van spacer tussen
Misschien met zo'n warmte geleidende stikker ofzo.

Bovenkant is BTW al gekoeld uiteraard.

Verwijderd

8terkant koelen helpt ook, maar aangezien de meeste moderne videokaartne idd contactpuntjes op de 8terkant hebben kan je geen heatsink plakken. probeer met een 80 mm fan erop te blazen, helpt ook.

mn v00d00 1 had geen contactpuntjes op de 8terkant, idem ditto voor mn TNT2 ULTRA

Verwijderd

Ik heb het wel eens gedaan, maar da komt je video kaart niet ten goede. M'n core (gf2 deluxe) werd er alleen maar warmer door. Maakte gebruik van allu spacer en oud p1 koelblok!

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 10:15 schreef Flipke het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan, maar da komt je video kaart niet ten goede. M'n core (gf2 deluxe) werd er alleen maar warmer door. Maakte gebruik van allu spacer en oud p1 koelblok!
dan maaktie geen goed contact.... is ook niet goed te doen op een gf2.... alleen een fannetje zou genoeg moeten zijn om de 8terkant te koelen

Verwijderd

Het plaatsen van een 80mm fan die een goede luchtstroom langs de vidkaart geeft, is al heel nuttig. Koel je meteen ook de geheugenchippies, welke meestal niet door het koelblok worden meegenomen. Met een beetje goede plaatsing kun je de airflow ook langs de achterkant laten gaan 8-)

Verwijderd

Hmm, of het niets uithaalt weet ik niet. De meeste BGA behuizingen geven een groot gedeelte van de warmte af via de balletjes.

Ik zou zeggen: gewoon een fan erop mikken.

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 10:32
Heb een TNT 64 en vanwegen het geluid de fan er af gehaalt, maar nu heb ik soms een vast loper :(.
Windows geeft aan dat het probleem door de video kaart kwam, en ik denk dus dat deze te heet wordt. Ik kan me vinger er maar net ophouden aan de onderkant (hij ligd op z'n kop, dus bij mij de bovenkant).

Op de onderkant zie ik geen contact puntjes, wel de nodige verbindingen. Kan ik daar zonder risico een beetje koelprut op zetten met een CPU koelblok, of zijn de verbindingen niet geïsoleerd en maak ik dan kort sluiting?

Verwijderd

ik heb er een heatsink op liggen :D kan gewoon heb ik topic over gehad.

• The_Woesh
En geleidende koelprut kan geen kwaad? (ik heb nog wat over van me zalman CPU koeler).

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Hey helpt alleen niet veel, er is weleens een onderzoek naar geweest op overclockers, toen gingen ze een processor vanaf de achterkant koelen, het hielp niks.

Verwijderd

mischien gek idee, maar je zou een gaatje in je kaart kunnen boren onder je gpu en daar iets gelijdends op aan te brengen. moet je wel oppassen dat je niet te ver boort >:) en of het wel kan kwa ruimte tussen de pinnentjes en geleidende delen in de kaart.

*edit typos*

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 18:00 schreef Electrwolf het volgende:
mischien gek idee, maar je zou een gaatje in je kaart kunnen boren onder je gpu en daar iets gelijdends op aan te brengen. moet je wel oppassen dat je niet te ver boort >:) en of het wel kan kwa ruimte tussen de pinnentjes en geleidende delen in de kaart.

*edit typos*
Met als doel?

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 18:05 schreef The_Woesh het volgende:

[..]

Met als doel?
sinds de print plaat niet goed geleid, kan je dan mischien iets er tussen je gpu en de koeler stoppen (door de print plaat) wat wel warmte geleid. zodat je beter kan koelen. ik been geen expert hier mee, maar mischien kan je iets van een metalen (kopere) staafje tussen je gpu en koeler doen...

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:14

No13

/me was here

er zullen maar een paar spoortjes onder je gpu doorlopen....dan niet meer iig :9

Verwijderd

Hmmm, bij mij issie ook op z'n kop (en bij een stuk of 5 andere PC's ook) dus ik zat ook al te denken, ik denk dat een fan ofzo wel genoeg is. Want als ie op z'n kop is gaat alle warmte de verkeerde kant op

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 18:08 schreef Electrwolf het volgende:

[..]

sinds de print plaat niet goed geleid, kan je dan mischien iets er tussen je gpu en de koeler stoppen (door de print plaat) wat wel warmte geleid. zodat je beter kan koelen. ik been geen expert hier mee, maar mischien kan je iets van een metalen (kopere) staafje tussen je gpu en koeler doen...
Nu vat ik hem, ik dacht bij geleiding aan electriciteit (8>.

edit:
Me vraag dus, kan Electrish geleidende prut wel op de onderkant van je GPU?

• The_Woesh
Ja dat kan kwaad :(, heb het zojuist gedaan en me monitor gaf gelijk aan NO SIGNAL INPUT, dus kaart er weer uit, blok eraf, grondige schoonmaak en weer erin. Gelukkig is hij dus niet gestorven.

Verwijderd

haha 8-)
wat heb je dan gedaan, wat as er op gedaan ofzo?

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 20:26 schreef Electrwolf het volgende:
haha 8-)
wat heb je dan gedaan, wat as er op gedaan ofzo?
zilvere koel pasta erop, toen 386 koelblok, toen plastic haarspeld van me zusje om het vast te houden.

Verwijderd

ik heb op de achterkant een koelblokje die er eerst op me videokaart zat maar als ik het aanraak is het wel warm dus het heeft wel nut.

Verwijderd

Leuk idee, ik heb al zoiets maar dan voor mijn CPU; ik heb mijn mobo express hoger gezet in de cube, en een 12 V fan precies onder de plaats van de CPU gemonteerd op de onderplaat van de kast. Zin? uhhhh geen idee, maar er is zoveel in het casemodden geneuzel waar een rationeel mens grote vraagtekens bij zou zetten... :P :P :P
De fan heb ik op 5 V gezet, je hoort hem niet maar zorgt wel voor een beetje flow.
Afbeeldingslocatie: http://rag.5u.com/images/making_of_23.jpg

• The_Woesh
Op donderdag 23 mei 2002 20:58 schreef Spanky het volgende:
Leuk idee, ik heb al zoiets maar dan voor mijn CPU; ik heb mijn mobo express hoger gezet in de cube, en een 12 V fan precies onder de plaats van de CPU gemonteerd op de onderplaat van de kast. Zin? uhhhh geen idee, maar er is zoveel in het casemodden geneuzel waar een rationeel mens grote vraagtekens bij zou zetten... :P :P :P
De fan heb ik op 5 V gezet, je hoort hem niet maar zorgt wel voor een beetje flow.
[afbeelding]
Om te zoenen jou case mod :9~ , neem aan dat er wel een blowhole onderzit?

Verwijderd

ik bedoel ook een kopere staaf(je) (lekker hoor :9~) er door heen. niet koel pasta want dat loop uit zodat het in aanraking komt met electrischegeleidende delen en kortsluiting maakt. het koper loopt hoop ik niet uit :)
maar hiervoor moet je ook echt gat in kaart boren, en aangezien je kan uitschieten...

• The_Woesh
Mm Electrwolf, haal ff je kaart eruit en kijk ff hoeveel baanen er achter je GPU lopen, daar boor je dus never nooit tussen |:(.
Pagina: 1