Leuke storageserver?

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Voor ons netwerkje-met-straks-megasnelle-internet-verbinding (zie [topic=490120] ) ben ik ondertussen ook aan het nadenken over een fikse fileserver. Met deze server wil ik gaan experimenteren met high-bandwith videostreams (15mbit MPEG2), videomontage-over-LAN en andere ruimtevretende activiteiten. Als dit goed uitpakt dient het als opstapje voor nog veel grotere dingen, maar tegen die tijd post ik wel opnieuw ;)

De hardware van het beestje gaat waarschijnlijk uit de volgende onderdelen bestaan:

-Procase IPC-C3QE-BAS4 kast (19" met 8x hotswap IDE)
-3Ware Escalade 7810 IDE RAID kaart waaraan
-8x Maxtor 80GB 5400rpm schijfjes komen te hangen, in RAID 5 mode.

-moederbord en cpu / geheugen ben ik nog niet helemaal over uit, maar in eerste instantie wil ik dat met recycle-componenten oplossen, kijken of dat al voldoende is. Ik heb de keuze uit een single Intel BX bord met P3-500 CPU (MSI BX-Master) of een dual Intel BX bord met dual Celeron 300@450 (uit de oude machine van Femme B-)).

Mocht deze oplossing de boel teveel vertragen (ik verwacht van niet aangezien de 3Ware kaart het meeste werk zou moeten gaan doen) dan wordt de keuze waarschijnlijk een Tyan Tiger MP / MPX met 2x AMD Athlon XP 1800+ (of een andere kloksnelheid, welke maar het goedkoopst is).

-Ik zit eraan te denken om 4x 100mbit erin te hangen (waarschijnlijk Intel EtherExpress Pro) en die dan te trunken tot 1x 400mbit naar onze Cabletron ELS100-24TX core switch.

De vraag is nu nog hoe dit hele zootje beschikbaar moet worden gemaakt op het netwerk. Voor mij is de meest voor de hand liggende keuze Linux met Samba, al kan ik me voorstellen dat dit niet de snelste oplossing is. Alleen weet ik geen enkele andere filesharing methode (behalve ftp) die zowel onder windoze als linux werkt.

Graag jullie mening hierover! :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Eventjes twee dingen, voor raid5 heb je een 3ware 7x50 nodig, deze is een stuk sneller met raid5 (extra cache) dan de 7x10 zonder dat speciale cache. Voor je moederbord moet je ff kijken naar de chipset, de BX-chipset werkt wel goed met 3ware maar bijv. VIA geeft problemen, deze is namelijk een stuk langzamer.

my too cents

Verwijderd

met ide 5400 RPm kom je er niet, dan kan je er net zo goed een langzame verbinding op zetten. Ik zou minimaal voor 7200 RPM gaan want scsi lijkt me net iets te duur...

Ook zou ik voor een leuke cpu gaan in plaats van een 500 omdat streaming nou eenmaal veel CPU eist en video bewerking helemaal.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Samba is wel erg geheugen intensief (dat zou een MS serverOS ook wel hebben hoor) dus je moet er idd wel voldoende CPU power in stoppen... En inderdaad, ik zou minimaal voor 7200rpm schijven gaan...

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
7200rpm is een must ja!

ik zou er persoonlijk FreeBSD met samba opzetten

• iGadget
Hmmmmm... 7200rpm een must? maar per schijf heb je al een dikke 10MB/sec throughput... dus als 4 schijven aan het blazen zijn zit je al aan de max van die 400mbit... waarom dan toch 7200 rpm? Die dingen worden een _stuk_ warmer, en aangezien we nog niet de beschikking hebben over een airco, vrees ik echt voor oververhitting...

De Escalade 7850 heeft inderdaad de beschikking over RAID5 Fusion... maar dat kost meteen ook 250 Euro meer... Is dat het waard?

FreeBSD... is die beter in fileserving dan Linux?

Wat het moederbord betreft - De Tyan Tiger MP en MPX hebben toch beide geen VIA chipset?

Thanks so far :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Waarom geen Dell powervaults :? :)

• iGadget
Eh... does the word 'Dell' ring a bel? Dell... as in... Duur enzo. Je maakt mij niet wijs dat Zo'n powervault meer dan een halve terabyte aan hot-swapable storage kan leveren voor < 4000 Euro...

Verwijderd

hmmm, 5400 is heus geen 400 Mbit/s!!!

Je moet het zelf weten maar met een pen 500 met 5400 schrijven heb je een slecht presterende server die bij een beeje belasting al helemaal door draaid...

Verwijderd

De kans dat je die 400mbit volledig kan benutten lijkt me vrij klein, de netwerkkaart en een raidcontroller zullen wel een tekort aan pci-bandbreedte krijgen. Mijn 7450 met 4*7200rpm zit al op z'n max bij 50mb/s en dat is zonder netwerkkaarten, met een snellere chipset (lees: intel) komt de controller tot 80mb/s.

Met 64bit pci heb je daar minder last van, de 3ware is iig 64bit 33MHz pci dus die kan het wel. Ook zal een 2e cpu niet overbodig zijn, 400mbit is best veel, ook al heb je goede netwerkkaarten.

Raid5 is trouwens niet echt bedoelt voor het 'performance' werk, lezen gaat lekker snel maar schrijven is een stuk minder. De 7450 doet maximaal 25mb/s en de 7850 zal iets sneller zijn maar ook niet veel meer. Met raid1 kom je een stuk verder, maar kost ook meteen weer een berg extra.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Op dinsdag 14 mei 2002 15:21 schreef punch_ban het volgende:
hmmm, 5400 is heus geen 400 Mbit/s!!!

Je moet het zelf weten maar met een pen 500 met 5400 schrijven heb je een slecht presterende server die bij een beeje belasting al helemaal door draaid...
Het gaat hier ook om de hele raid array, niet 1 schijf

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29

PanMan

Spun!

Op dinsdag 14 mei 2002 09:29 schreef punch_ban het volgende:
Ook zou ik voor een leuke cpu gaan in plaats van een 500 omdat streaming nou eenmaal veel CPU eist en video bewerking helemaal.
Volgens mij wil hij geen videobewerking gaan doen op die server, maar op een andere bak. Dan heeft hij dus op die bak ook geen snelle proc nodig.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:57

Predator

Suffers from split brain

Waarom niet gewoon 1 cheap gigabit nic ?
Dat kost je minder dan die 4 intel nic's.
Je zal hem wel maar een 32bit slot kunnen steken want die ouwe mobo's hebben geen 64bit slot.

Maar dat is niet erg.
Die cheap giganics halen toch nooit 1 gbit en je harddisken al helemaal niet meer.
Maar dat is niet erg.

Ik betwijfel trouwens ook of je switch wel 4x100mbit trunks kan.

---------------------------------------------------------

ff gezocht.
Geen gigabit poort op die switch ;(
maar ik vind ook niets over trunking met die switch :?
Ben je zeker dat je wel 4 poorten kan inzetten hiervoor op die core switch ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Fabian
Op dinsdag 14 mei 2002 20:52 schreef Predator het volgende:
ff gezocht.
Geen gigabit poort op die switch ;(
maar ik vind ook niets over trunking met die switch :?
Ben je zeker dat je wel 4 poorten kan inzetten hiervoor op die core switch ?
Jazaker
code:
1
2
3
4
5
  j. Receive Data Mirror Enable      No
  k. Class of Service Configuration Menu
  l. Trunking Configuration Menu

x. Previous Menu

Helaas is het niet mogelijk losse modules in deze switch te plaatsen. een gigabit kaartje zal dus helaas weinig nut hebben.

• iGadget
Jazeker kan die ELS100 trunking aan... ik heb het welliswaar nog niet getest, maar zowel in de manual als in de menu's van de switch kom ik het tegen. We zullen het snel genoeg weten.

Gigabit heeft geen zin voor ons, of het moet direct naar een andere gigabit kaart gaan. Misschien (waarschijnlijk) dat ik dit ga toepassen voor de dedicated broadcast server die ik wil gaan bouwen als dit project slaagt, maar da's toekomstmuziek.

PCI bandbreedte is toch 133MByte/sec (voor 32bit, 33MHz)? Da's _way_ meer dan die 400mbit die ik wil gaan gebruiken. 1 zo'n 80GB 5400 toeren schijf haalt toch echt wel 10Mbyte/sec, dus 8 stuks in een RAID5 opstelling moeten toch _zeker_ 40Mbyte/sec kunnen halen? Meer haal je toch niet over die 400mbit.

edit:

Eej Faab! ;)

• iGadget
Op dinsdag 14 mei 2002 15:30 schreef wkamphuis het volgende:
Mijn 7450 met 4*7200rpm zit al op z'n max bij 50mb/s en dat is zonder netwerkkaarten, met een snellere chipset (lees: intel) komt de controller tot 80mb/s.
Die chipset is dan van je moederbord neem ik aan? Wat voor moederbord heb je? Zou die Tyan Tiger MP(X) die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken de prestaties drukken?

Verwijderd

PCI bandbreedte is toch 133MByte/sec (voor 32bit, 33MHz)? Da's _way_ meer dan die 400mbit die ik wil gaan gebruiken. 1 zo'n 80GB 5400 toeren schijf haalt toch echt wel 10Mbyte/sec, dus 8 stuks in een RAID5 opstelling moeten toch _zeker_ 40Mbyte/sec kunnen halen? Meer haal je toch niet over die 400mbit.
De controller en netwerkkaarten gebruiken in een ideale omgeving samen 800mbit, inlezen van schijf, naar de cpu en via het netwerk eruit. Uiteraard is er overhead en moet deze pci-bus ook nog andere dingen doen. Een pci-bus doet theoretisch 133Mb/s maar in de practijk is dat maximaal 120Mb/s (960mbit). Dus... echt veel speling is er niet.

Daar komt bij dat 3ware-support mijn slechte performance (maximaal 50mb/s) aan de via-pci-bus toekende, en ik test zonder netwerkverkeer (=lege pcibus).

p.s. Dit is misschien een geweldige reden om ff te wachten met kopen, serial-ata van 3ware en of ook niet verkeerd 12-poorts-controller

Verwijderd

Ff offtopic, welk proggie gebruik je om je disk performance te meten?

Verwijderd

Ik heb zelf een msi k7t turbo met een via686b chipset maar op 2 andere via-moederborden was er weinig performance verschil. Op intel kan ik het helaas niet testen, heb alleen maar Via-mb'en hier :(. Het probleem zit hem in dat de Via chipset bursts van 4k doet terwijl die van Intel bursts tot 2048K doet (heb ik ooit gelezen). Het resultaat is veel vertraging en haperingen in de doorvoer, zie hier voor een plaatje van de haperingen, de lijn hoort eigenlijk mooi glad te zijn.

Ik ken de Tyan Tiger niet maar op de site van Tyan zie ik dat ie 2 64bit 66MHz sloten heeft, zonde want de 3ware kaarten zijn 64bit 32MHz. Is er niet een gelijkwaardig moederbord met wel 64bit 32MHz, dan kan je daar mooi de controller (en nic) ingooien en hoef je niet bang te zijn over pci-problemen.

ot: voor benchmarks kan je bonnie++ (unix), atto en hdtach (win) gebruiken. bonnie++ en atto zijn gratis, hdtach niet. Met google kan je ze vast wel vinden.

• Fabian
Op dinsdag 14 mei 2002 22:42 schreef iGadget het volgende:
edit:

Eej Faab! ;)
Eej Thijs :)

• iGadget
Op dinsdag 14 mei 2002 23:30 schreef wkamphuis het volgende:
Ik ken de Tyan Tiger niet maar op de site van Tyan zie ik dat ie 2 64bit 66MHz sloten heeft, zonde want de 3ware kaarten zijn 64bit 32MHz. Is er niet een gelijkwaardig moederbord met wel 64bit 32MHz, dan kan je daar mooi de controller (en nic) ingooien en hoef je niet bang te zijn over pci-problemen.
Ehm... is dat niet backwards compatible met elkaar dan? Of zijn dat fysiek andere sloten?
Verder is dat de Tiger MPX, de Tiger MP heeft er 4, of dat ook nog verschillende zijn weet ik niet.

Verwijderd

Ehm... is dat niet backwards compatible met elkaar dan? Of zijn dat fysiek andere sloten?
Verder is dat de Tiger MPX, de Tiger MP heeft er 4, of dat ook nog verschillende zijn weet ik niet.
Nee, helaas draait 66MHz pci op 3.3V en 33MHz pci op 5V, op de plaatjes van de Tyan site kan je ook zien dat de pci-sloten kwa layout ook anders zijn. De Tyan MP lijkt veel op de MPX maar heeft geen onboard-LAN, echt boeiend is dat niet, de onboard lan wou je toch niet gebruiken. Op de linux-kernel-mailing-list stonden wel wat berichten van mensen die problemen hadden met de combo Tyan-3ware maar ik geloof dat deze al zijn opgelost.

Trouwens, vergeet niet een enorm zware voeding te kopen, 2 athlons én 8 harddisks neemt enorm veek stroom, zeker bij het booten.

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 20:55

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Ik zou daar een Osicom 2340 in doen.. heb d'r zelf ook 1 in m'n huidige machine, is 4 x 10/100mbit met 21140 chips :7

Deze werden voorheen in rackmounts & servers van Data General gezet, is errug wreed spul mag ik wel zeggen :D

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 01:03

Brazza

Byte me!

DAmm ik lees dit allemaal en begin echt te kwijlen...

Maar nic's bridgen is echt vet. vooral intern levert dat vel snelheid op. Maar 2 ADSL lijnen? GEld teveel?

• iGadget
Op woensdag 15 mei 2002 02:44 schreef Brazza het volgende:
DAmm ik lees dit allemaal en begin echt te kwijlen...

Maar nic's bridgen is echt vet. vooral intern levert dat vel snelheid op. Maar 2 ADSL lijnen? GEld teveel?
Nee, daarom nemen we er ook 4 :P

Ff zonder gein: we delen de kosten met de hele flat (tot nu toe 60+ man aangesloten), dus de kosten pp vallen best mee. Maar dit hoort eigenlijk in het andere topic thuis :)

• iGadget
Op woensdag 15 mei 2002 02:05 schreef wkamphuis het volgende:

Nee, helaas draait 66MHz pci op 3.3V en 33MHz pci op 5V, op de plaatjes van de Tyan site kan je ook zien dat de pci-sloten kwa layout ook anders zijn. De Tyan MP lijkt veel op de MPX maar heeft geen onboard-LAN, echt boeiend is dat niet, de onboard lan wou je toch niet gebruiken. Op de linux-kernel-mailing-list stonden wel wat berichten van mensen die problemen hadden met de combo Tyan-3ware maar ik geloof dat deze al zijn opgelost.

Trouwens, vergeet niet een enorm zware voeding te kopen, 2 athlons én 8 harddisks neemt enorm veek stroom, zeker bij het booten.
Hmz... zijn er andere borden waar dit wel op zit? Natuurlijk zijn die er, maar ik bedoel te zeggen dat ik ze nog niet tegengekomen ben :) Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe een 33MHz 64bit PCI slot eruit ziet.

Wat dat stroomtrekken betreft, daar maak ik me ook al zorgen om, zeker aangezien de max PSU in zo'n procase 400 Watt is, NIET redundant. Wil je redundant, dan blijft er nog minder power over... Dus misschien moet ik wel helemaal niet naar AMD hardware kijken, maar naar Intel? Of single AMD, maar daar heb ik dus nog helemaal niets van gezien met 64 bit sloten. Anyone?

Pagina: 1