Fstab probleem

Pagina: 1
Acties:

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Topicstarter
Dit is misschien een FAQ vraagje maar ik kom er niet uit.

Ook al zet ik hem op defaults niks doet het.
/dev/hda1 /mnt/c vfat rw,exec 0 0
/dev/hda5 /mnt/e vfat rw,exec 0 0
/dev/hda6 /mnt/f vfat rw,exec 0 0
/dev/hdb1 /mnt/d vfat rw,exec 0 0
/dev/hdb5 /mnt/g vfat rw,exec 0 0
Zo ziet hij er nu uit. Hij doet alles behalve schrijven..

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat doet het niet? Worden je partities niet gemount? Kun je er niet naar toe schrijven? Kun je als root wel schrijven? Zijn het wel FAT partities, niet NTFS?

Als iets niet wil lukken zijn foutmeldingen vaak wel handig om achter het probleem te komen :).

Ter referentie, uit mijn /etc/fstab:
code:
1
/dev/discs/disc0/part1  /mnt/win  auto  noauto,users,rw 0 0

Ik gebruik devfs, daarom geen '/dev/hda1' maar '/dev/discs/disc0/part1'.

En waarom wil jij de optie 'exec' gebruiken? Welke binaries staan er op je windows partitie, die je onder linux(ga ik maar van uit) zou willen draaien?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 23:27

zerok

geen

Je moet dacht(doe dit uit het blote hoofd) of users in fstab zetten zie _Squatt_ of zorgen dat je als user bij de schijf kan met uid= of gid= .
Ik had hier ook last van en het kwam doordat de permissies niet goed ingesteld stonden met uid= en gid= kan je instellen als welke user/group die gemount word.

zie ook man fstab

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:14
Als je de vraag zo bedoelt: 'ik kan de partitie wel lezen, maar niet schrijven', werkt denk ik het volgende:

1. Om de partitie als 'user' te kunnen mounten/unmounten, zou je de optie 'user' kunnen toevoegen. Als het mounten al geboort bij het booten (dus als root) is dit niet echt nodig - harde schijven verwissel je immers niet zoals CD's tijdens het gebruik van de computer :)

2. Om de directory als een bepaalde user te kunnen beschrijven (dit is denk ik wat je wil), voeg je deze optie toe: uid=<jouw-userID>,gid=<jouw-groupID>. Werkt het dan nog niet, probeer dan ook setuid=<jouw-userID>,setguid=<jouw-groupID> - denk niet dat dit laatste nodig is, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus weet het niet zeker. Met 'man mount' en deze hulp kom je er vast wel uit!

Groep- en user-ID zie je door 'id' in te tikken terwijl je ingelogd bent als die user.