Fan wil niet draaien met PWM schakeling

Pagina: 1
Acties:

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Heeft een vriend van mij een mooie schakeling gemaakt op basis van een 30 KHz PWM ICtje. En ook getest op een fan, wil ie het met mijn fan niet doen :(. Ik heb een Nidec TA350DC fan gebruikt, een fan die ik gekocht heb omdat hij stil zou zijn. Maar die fan wil niet draaien, zelfs niet als de schakeling 12V afgeeft.
Ik heb natuurlijk ook een andere fan geprobeerd, en die doet het wel gewoon. Het verschil tussen de twee fans (afgezien de L, C en R waardes) is dat de Nidec een temp gestuurd circuitje heeft. Dus daar zal het ongetwijfeld aan liggen. Kan iemand dit bevestigen?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ongetwijfeld. Dat temp circuitje zal een gewoon ntc & torretje ding zijn, en door de pwm krijgt het torretje waarschijnlijk te weinig tijd stroom door te laten.
Kun je die temp dinges niet gewoon er tussenuit prutsen als je er op staat die fan te gebruiken?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Nou, het ziet er niet naar uit dat het gemaakt is om open te maken. Ik denk dat als ik hem toch met het nodige geweld open maak, dat ie dan permanent open is. En dan heb ik er ook weinig aan :P.

Verwijderd

Ehm, het probleem oplossen met een LC lowpass over de PWM output heen?

Of biasen met een vaste spanning. Mijn 24V Papst fannetjes hebben exact hetzelfde probleem. Die bias ik nu op 10V, de rest (tot 24V) kan ik zowel lineair of PWM doen. Momenteel stuur ik ze lineair aan; de stuurtor word nog niet een beetje warm dus PWM is onnodig.

Trouwens: 30kHz is rijkelijk veel voor die fans. Dan is een van de voordelen van PWM, namelijk een soepelere start bij lage toerentallen, al verdwenen. Enkele tientallen Hz tot hooguit 200Hz werkt heel wat beter.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
elco ertussen?

(paralel aan de fan)

Verwijderd

Dan laad elke PWM puls je elco op, dus dat gaat ook niet werken. Mik er nog een weerstand of spoel voor, en het werkt wel, maar dan ben je niet zoveel beter af dan met een simpele 1-transistor lineaire regelaar (emittervolger achter een regelpotje).

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Welk IC zit er in de schakeling? Misschien dat de frequentie aan te passen is. (Ik betwijfel of die <500Hz haalt, maar het is een mogelijkheid).

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09-2025
Welke chip gebruik je en waar kan je die kopen?

Ben nl. ook zelf op zoek naar een goedkope PWM-oplossing.

Verwijderd

Hij gebruikt gewoon een NE-555 van ongeveer een piek. Vergezeld door 2 condensatoren, een potmetertje, en een diode. Dit vormt een PWM schakeling die een N-kanaal FET aanstuurt, die de fan schakelt. De kosten van de aansluitpinnetjes het printplaatje zijn onderhand meer dan die van de rest van de componenten die erop zitten. :9

Hier is bewust voor een frequentie van 30 kHz gekozen. Dit is gedaan omdat de frequentie waarop dit systeempje werkt vanuit de fan hoorbaar is. Daarom wil je dus dat die fan met een frequentie geschakeld wordt die je niet kan horen..

Ps. Wat voor nuttigs kan je bereiken met een lowpass filter? En wat bedoel je precies met biasen met een vaste spanning?

Verwijderd

Hmm, heb er even over nagedacht, en inderdaad zou een vaste spanning van een Volt of 5 aanleggen misschien wel helpen om die fan aan de gang te houden. Maar dan zou je weer 5 Volt erbij moeten gaan halen, en het was nou net de bedoeling dat het simpel blijft. Waarschijnlijk werkt dit principe wel gewoon bij een fan zonder die fancy temperatuurregeling.

Die emittervolger is inderdaad ook wel een goed idee, nooit over nagedacht eigenlijk. Als je die gebruikt hoef je ook die vaste spanning niet aan te leggen. Gewoon een hoge waarde potmeter om die spanning te bepalen, en een doodsimpele NPN-transistor ertussen (550 ofzo?). Eens kijken of dat voor het 'regel de versterker fan speed' project van pas kan komen.. Deze werken echter op 115 Volt wissel, nog suggesties om die te regelen? :?

We zitten eraan te denken om de fan gewoon eruit te halen en een simpele laagspanning fan erin te shoppen met voeding van buitenaf. Hij heeft toch 3 versterkers boven elkaar hangen waar dit allemaal bij moet gebeuren. Kan je met 1 12-V adapter die fans gaan aansturen. :P
Pagina: 1