AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch
Verwijderd
waar heb je je casefan geplaatst?
ik hoop onderaan (intake) of bovenaan (outtake)
probeer je onderkant te polijsten van je cooler
probeer je kabels te bundelen
probeer je case open te zetten kijk of de temp daalt.. zo ja dan is het je case fan
probeer artic silver
probeer rounded ides
probeer blowholes
probeer een ruimere opzet van je hd's en je cd drives
probeer een voeding met twee fans
eh ben ik iets vergeten?
En ik heb de casefan bij de outtake geplaatst.
AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch
Verwijderd
amd duron zit op 47graden normaal 50graden strest
met de kast open
43graden normaal 46graden strest
kast gesloten staan deze fans aan
1x fan voorin bij mijn hardisk
1x fan voorin
voeding met dubbelen koeler
ik moet geven dat deze kast van highscreen niet slecht is
zit standaart al gaten voor twee koelers te plaatsen waar een zit waar je hardeschijfen zitten
Verwijderd
maak je processor helemaal schoon, en sluit hem op je case fan dingetje aan (dus iets verder weg als de voeding van je cpu fan).
wil je geen nieuwe cooler? maak je processor schoon en je cooler ook. doe er 1 DRUPPEL koelpasta op (de core dus) en bevestig de cooler. Klaar zeker weten dat het koelt.
Dan zal je je heatsink wel niet kunnen aanraken???
Weet je zeker dat de heatsink goed "recht" op de core zit???
Het wil nog weleens gebeuren dat de CPU iets uit het socket geligt word waardoor hij er niet helemaal recht op komt.
Probeer het eens met een spacer!
En anders denk ik dat je je cpu gewoon moet omruilen he!
De ene 1800+ word heter dan de andere. Het is maar hoe wijd de temp limieten zijn van AMD met hun testprogamma's.
Ik denk dat omruilen toch geen probleem moet zijn?
Suc6
edit/
asus zit sowizo te hoog met temp rating...
Ja dit klopt zo rond de 8 a 10 graden maar dan is dit nog veels te hoog...mijn 1800+ komt stressed op 2000+ niet hoger dan 46 graden ( -8 a 10 graden = rond 37 Graadjes) Thermalright SK6 rulezzzz!
Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700
ik ga nu (omdat een casefan niet helpt) aan de zijkant van m'n cassie een gat boren en daar zet ik een stille 90 / 120mm cooler op, die recht over cpu, ram & chipset blaast...
nu maar hopen dat dat de gewenste temp verlaging bereik...
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Verwijderd
Dat programma schijnt nog wel eens te hoge temperaturen op te geven. Probeer Motherboard Monitor eens.
Ik heb die Spire cooler ook, en ik haal (weliswaar met casefan recht erboven) maximaal 45C stressed.
Dit wordt trouwens gemeten met een sensor in de socket. Ik geloof dat ASUS meet met de diode in de processor zelf. Deze vindt dan natuurlijk hogere temperaturen dan een sensor die tegen de onderkant aan zit.
Verwijderd
Maak de core van processor goed schoon, net zoals de onderkant van de cooler met wasbenzine.
Breng een super dun laagje koelpasta aan op de core, echt minimaal.
Zet nu de cooler erop en klem hem vast.
Voorzichtig de cooler een beetje heen en weer schuiven over de core, er zit wat speling in.
zorg dat de luchtstroom vanaf onder vrij is naar de processor.
Plaats een casefan iets hoger maar zo dicht mogelijk bij je processor.
Let op dat hij naar buiten blaast!
ONDER IN DE KAST GEEN EXTRA FAN PLAATSEN!!!
Anders krijg je een flow direct naar buiten, (weg van de minste weerstand.
Nu moet je hem koel kunnen krijgen.
Heb zelf athlon xp 1800.
Bij stressed 46 graden.
Succes
Dit heb ik ook zo opgevolgd bij me vorige topics.Op dinsdag 14 mei 2002 12:34 schreef johnbjohn het volgende:
Koop een goede koelpasta. (artic silver)
Maak de core van processor goed schoon, net zoals de onderkant van de cooler met wasbenzine.
Breng een super dun laagje koelpasta aan op de core, echt minimaal.
Zet nu de cooler erop en klem hem vast.
Voorzichtig de cooler een beetje heen en weer schuiven over de core, er zit wat speling in.
zorg dat de luchtstroom vanaf onder vrij is naar de processor.
Plaats een casefan iets hoger maar zo dicht mogelijk bij je processor.
Let op dat hij naar buiten blaast!
ONDER IN DE KAST GEEN EXTRA FAN PLAATSEN!!!
Anders krijg je een flow direct naar buiten, (weg van de minste weerstand.
Nu moet je hem koel kunnen krijgen.
Heb zelf athlon xp 1800.
Bij stressed 46 graden.
Succes
Ik vind het ook vreemd.
Maar ik heb een sleche bigtower met weinig ventilatie.
En de processor omruilen is wel een probleem want dan moet naar Gistron weer bellen. En ik heb daar ruzie mee.
Ik gebruik geen Asus probe want dat is bende gebruik gewoon BIOS.
En hij is nu gewoon rond de 66 graden en stressed in 73 ong.
Me cooler zit zeker weten recht op de core want coolers plaatsen doe ik wekelijks.
Als me kast open staat gaat hij 3 graden omlaag.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Hoeveel RPM's draaien die coolers?Op dinsdag 14 mei 2002 18:29 schreef TwEaKhEaD het volgende:
Nee man een SWIFTECH MCX 462 met daarop een PAPST 3412 NGML ofzo en dan koelen als een idioot.
Sjek deze site voor fans, ik zou een delta ofzo nemen, maakt wel veel herrie, maar draait wel op 6800 rpm
(hangt er natuurlijk vanaf welke je neemt)
http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans50-60.htm
Goeie heatsink erbij kopen en dan gaan
Nee, das helemaal een irrit lawaai bak (weegt ook lekker (te)veel)Op dinsdag 14 mei 2002 18:44 schreef arievisser het volgende:
je mag mijn dragon orb 3 kopen met 7000 rpm.....
Verwijderd
Verwijderd
Maar... ik zou op z'n minst 2 coolers plaatsen voorin (laag) een intake en achterin (hoog) een outtake plaatsen. Je kunt ook nog het volgende doen:
- maak een gat in je voeding en laat een 2e cooler spelen als outtake (van binnenuit}
- maak een gat in je voeding en laat een 2e cooler spelen als outtake (van buitenuit: dus ook een gat aan de bovenkant van je kast}
- maak een gat in je voeding en laat een 2e cooler spelen als outtake (van buitenuit: kan ook een gat aan de zijkant van je kast}
Je kunt ook simpelweg een 2e intake erin zetten, richt deze dan net naast de CPU-cooler niet precies erop, anders kan dit invloeg hebben op de snelheid van je CPU-cooler. Je moet dan wel een gat aan de zijkant van je kast maken.
Verwijderd
Idd! Of een Alpha 8045 + Papst.Op dinsdag 14 mei 2002 18:29 schreef TwEaKhEaD het volgende:
Nee man een SWIFTECH MCX 462 met daarop een PAPST 3412 NGML ofzo en dan koelen als een idioot.
Ik heb hier die Alpha + Papst 40CFM. Koelt als een trein.
1600+ op 1750Mhz 45 graden stressed
Edit: Je kunt wel allerlei gaten in je case zagen, maar daarmee kom je echt niet onder de 60 graden. Je koeler is gewoon slecht. Je hebt dan alleen maar meer fans en meer herrie.
Die alpha of swiftech kun je ook met een mindere papst nemen (is stiller). Check www.papst.de voor alle modellen met specs.
Verwijderd
-Temp monitor/sensor van mobo slecht?
-Programma voor uitlezen temp slecht? (Wat zegt de CPU temp in je Bios?).
-Koeler scheef op de die? (geen goed contact). Wordt ie er wel een beetje stevig op geklemd?
-Te veel/te weinig paste? Hoe ziet het contactvlak eruit als je je koeler eraftrekt, bij mij zie ik een bijna doorzichtig laagje pasta nog zitten. Ik plamuur eerst een beetje op de koeler en schraap dat er bijna allemaal weer af, op de proc hetzelfde (beetje dikker laagje, denk 0.2 millimeter).
Heb hier een XP1900+ die wordt niet warmer dan 45 graden gestessed (niet overgeklokt).
En zo'n bijzondere koeler heb ik ook niet: Arctic Cooling 2500 met een 80mm fan die dus ongeveer 2500 toeren draait.
Moest wel een casefan erbij zetten.
Verwijderd
nee zeker niet daar zijn menig xp processoren door opgeblazen neem een tt volcano 7 oidOp dinsdag 14 mei 2002 18:22 schreef hives het volgende:
Zou ik dan een dragon orb nemen?
Verwijderd
In bios of jumper moederbord?????
Alles wat jij zegt heb ik ongeveer ook zo gedaanOp dinsdag 14 mei 2002 23:33 schreef Bum het volgende:
Raar hoor, ff nadenken wat het zou kunnen zijn (herhaal misschien uit eerdere postings):
-Temp monitor/sensor van mobo slecht?
-Programma voor uitlezen temp slecht? (Wat zegt de CPU temp in je Bios?).
-Koeler scheef op de die? (geen goed contact). Wordt ie er wel een beetje stevig op geklemd?
-Te veel/te weinig paste? Hoe ziet het contactvlak eruit als je je koeler eraftrekt, bij mij zie ik een bijna doorzichtig laagje pasta nog zitten. Ik plamuur eerst een beetje op de koeler en schraap dat er bijna allemaal weer af, op de proc hetzelfde (beetje dikker laagje, denk 0.2 millimeter).
Heb hier een XP1900+ die wordt niet warmer dan 45 graden gestessed (niet overgeklokt).
En zo'n bijzondere koeler heb ik ook niet: Arctic Cooling 2500 met een 80mm fan die dus ongeveer 2500 toeren draait.
Moest wel een casefan erbij zetten.
En op mijn vorige mobo was de sensor niet geweldig.
Maar ja.... dat heeft er nu weinig mee te maken.
Ik snap gewoon niet dat hij zo heet wordt.
En spire moet toch gewoon een goede cooler zijn???
En hoe schadelijk is het voor de CPU... ja de levensduur wordt korter... maar ik draai er toch maar een jaar of 3 a 4 mee.
Anyway, waarmee lees je de temperaturen uit? Softwarematige uitlezers willen nogal eens uitwijken, check de temperaturen direct in de BIOS. Deze waarden zijn het betrouwbaarst. Ook kun je even met je vingertoppen tegen de koelvinnen van de heatsink aandrukken, bij 60 a 70 graden kun je je vingers echt niet langer dan 5 tellen aandrukken
Als je heatsink toch "lauw" aanvoelt en de temperatuurwaarde in de BIOS desondanks nog hoog is, dan is er iets goed mis met het contact tussen CPU en heatsink.. Misschien moet je de heatsink iets vaster monteren of met zeer fijn schuurpapier de contactoppervlakten gladschuren