Linux geheugen vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een vraagje over mijn Linux bakje. Op deze bak draait:

Apache, Php, Mysql, Samba, Dns (BIND), Sendmail, Proftpd, ssh, dhdpd, eggdrop en een bnctje :)

Ik dacht ik neem het zekere voor het onzekere en ga mijn snelle 133 mhz gateway van 64 meg voorzien. Nu zie ik op mijn site: http://213.73.133.3:3000/phpSysInfo-2.0/ of met free dat er slecht 10 mb in gebruik is. Wel 20 mb aan swap. Hoe kan dit zo weinig zijn met alle processen die draaien ? En waarom staat niet alles in het geheugen ? En hoe zou ik kunnen forsen dat die gewoon alles wat in swap staat in mem zet ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Behalve used memory heb je ook cache en buffers.
Op mijn 768 Meg bak is er aan buff+cache altijd meer dan 500 meg weg :).
Linux (de kernel) heeft geavanceerd geheugenbeheer, dat zeer geod dienst doet. Je moet gewoon de output van free eens beter bekijken, je zal zien dat hij niet voor de lol aan het swappen is.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Inderdaad. Doe maar eens 'free -m' in een terminal. Die geeft gedetailleerdere informatie.
Die swapped-out progjes zijn waarschijnlijk dingen als getty (inlogprog voor consoles) enzo... Die op het moment niet nodig zijn. De kernel kan het ram beter besteden dan aan progs die totaal niks doen, dus hoppa -> de swap in.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Dat is geheugen dat gebruikt wordt voor applicaties. Bij mij is dat ook maar iets meer dan 13 MB. Overigens wel met 27 MB in de swap. En hier draait ook vanalles: apache, mysql, bind, proftpd, samba, sendmail, etc... Echter dit alles bij elkaar is niet zoveel. De meeste programma's die vaker gestard worden gebruiken veelal shared geheugen.
Verder wordt de rest van je geheugen gebruikt voor caching van files. Als je op data gaat kijken zit je geheugen dus vol, maar effectief gezien is er maar 13 MB in gebruik omdat de rest in principe gewoon binnen no time vrijgemaakt kan worden voor programma's.

Die cache versnelt de werking behoorlijk, het in het geheugen zeten van weggeswapte dingen zou dan ook niet erg nuttig zijn en juist negatief voor de performance omdat de caches kleiner worden.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
[root@Server root]# free -m
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:        60     58       2       0      17      14
-/+ buffers/cache:     26      33
Swap:       188    27     160
[root@Server root]#

Zoals je ziet :) Die site geeft nog steeds 8 mb aan.. Alweer 2 mb minder dan gisteren :) Nog even doorgaan en straks heb ik er rammetjes bij :)

In ieder geval bedankt voor de moeite.

http://www.xbmcfreak.nl/