3 primaire partities op harddisk?

Pagina: 1
Acties:

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Mijn laptop heeft een 15 GB harde schijf, die vanuit de fabriek in een C en D van elk 7,5 GB was gepartitioneerd. Nu vond ik die indeling niet handig, en (alweer een tijdje geleden) ben ik met Fdisk aan de gang gegaan. Ik heb opgestart van de recovery-cd, en partitioneren ging gewoon goed. Maar in plaats van één primaire partitie en een extended partitie met logische stations heb ik drie primaire stations gemaakt, C (4,5GB), E (4,5GB) en F (6GB). De cd-romdrive is sindsien D. Is dat een probleem, en is er een reden om het de volgende keer anders te doen? En hoe kan ik ervoor zorgen dat de partities gewoon C, D en E worden genoemd? Ik blijf wel graag gebruik maken van de recovery cd die bij de laptop werd geleverd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 12:32
Je moet altijd gewoon na de Primaire partitie een uitgebreide(secundaire) partitie doen omdat er altijd maar 1 de eerste kan zijn nietwaar?

Verwijderd

onder winxp en 2k kan je meerdere primaire partities aanmaken.
ik heb zelf 2 primaire (c en d) en een secundaire met een logisch station (e)
werkt prima

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 23:07

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

welk os gebruik je ?

in win2k/xp kan je drive letters gewoon zelf aangeven bij computer managment oid.

je kan maximaal 4 primaire paritites hebben op 1 hd (extended partitie is ook 1 pri. part.)

win98 e.d. zien maar 1 pri part dus dat kan lastig zijn, win2k/xp hebben hier geen probleem mee.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Op maandag 13 mei 2002 22:59 schreef SuperKevin het volgende:
Je moet altijd gewoon na de Primaire partitie een uitgebreide(secundaire) partitie doen omdat er altijd maar 1 de eerste kan zijn nietwaar?
Das helaas nie waar ;) Je kan meerdere Pri-partities aanmaken op je harddisk. Een ervan is Actief gesteld die de rol van de eerste partitie moet vervullen. Ik meen dat 3 pri-partities per harddisk wordt ondersteund door Windows of je Bios of je harddisk of ikke niet weten (er is een max.)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 23:07

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op maandag 13 mei 2002 23:20 schreef VisionMaster het volgende:

[..]

Das helaas nie waar ;) Je kan meerdere Pri-partities aanmaken op je harddisk. Een ervan is Actief gesteld die de rol van de eerste partitie moet vervullen. Ik meen dat 3 pri-partities per harddisk wordt ondersteund door Windows of je Bios of je harddisk of ikke niet weten (er is een max.)
4 is max en dat komt door bios oid. ligt iig niet aan windows want met linux is de max nog altijd 4 (dacht ik)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

4 primaire partities inderdaad, waarvan maximaal 1 een extended mag zijn met daarin een onbperkt aantal logische partities.

DOS, dus ook win9x, kan alleen de actieve primaire partitie zichtbaar hebben. Andere primaire partities worden automatisch verborgen. MBv bv BootMagic is dat tegen te gaan.

Als je nu problemen hebt in Windows: CDRom-drive is als E: in te stellen in Device Manager (properties cdrom-device)

Verwijderd

je kan dacht ik 3 primaire maken en 1 extended, das met de oude indeling, met w2k en xp kan je dacht ik zoveel aanmaken zoveel je wil als je maar dynamische schijven gebruikt dan

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Nee, ik heb er geen problemen mee, en ik ben nu eindelijk gewend aan de driveletters, dus dan houd ik het maar zo. In het begin probeerde ik nog weleens tevergeefs op D te installeren, maar nu gaat alles automatisch op E.
En meer partities dan 3 heb ik toch niet nodig op een 15GB schijfje.
edit:
Het is inderdaad WinXP

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1