IBM 60 GXP en de "TIK" oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Lieuwe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05-2025
Sinds 2 maanden heeft mijn 40gb 60GXP IBM af en toe last van een van de volgende kwalen :

1. Harddisk spint op ***TIK*** ---> Harddisk spint op ***TIK*** ---> Harddisk spint op ***TIK*** ---> etc. :P
BIOS ziet geen hdd meer

2. Harddisk spint op en gaat weer "uit" ---> Harddisk spint op gaat weer "uit" ---> Harddisk spint op gaat weer "uit" ---> etc. :?
BIOS ziet geen hdd meer

Volgens IBM Fitness test :

S.M.A.R.T status = Healty.
HDD scan = No bad sectors.

Nou ben ik tot de volgende oplossing gekomen om het apparaat weer aan de praat te krijgen:

loschroeven uit kast ---> tik op zijn a*s |:( ---> ernstig door elkaar schudden --> monteren --> alles werkt weer

Ik weet niet of het een goede oplossing is, maar het werkt wel !!! >:)

Verwijderd

lolmao :) goed werk daar...

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-04 11:58

ReseTTim

Chocolate addicted

mijn IBM 60gig 60gxp die spinde eerst soms up en down.. maar sinds vorige week met de lanparty is het geluid veranderd in ggg gg ggg gg kortom kaduk :( :( denk dat jou hdd ook binnenkort dood gaat :( ;( :'(

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Die IBM's beginnen langzamerhand erg berucht te worden. In Amerika hebben ze al de nodige problemen er mee gehad en ook hier in Nederland /Europa. Heb zelf 2 van deze schijven gehad. 1 daarvan is gesneuveld door een zelfde storing (na 5 maanden) en een andere draait nu als 30Gb schijf zonder problemen (nu althans nog :+)

Zorg in iedergeval voor ferme koeling voor de schijven, dit kan de levensduur nog wat verlengen. Voor de rest, maak als de drommel maar vast goede backups :'(

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik ben iets van anderhalve maand geleden ook al al m'n data verloren vanwege een brakke IBM 60GXP. Ik heb er nu een 120GXP voor in de plaats, hopelijk is die wat beter. Maar nu krijgen we dus gezeik over dat die schijf maar maximaal 8 of 11 uur per dag in gebruik mag zijn. Nou heb ik m'n pjoeter niet 24/7 aan staan, maar 8 uur per dag haal ik zeker wel.

* Devil N duimt voorzichtig dat z'n HD 't niet weer zal begeven...

Overigens is 't wel waard te melden dat ik ook een 15 gig 75GXP in m'n pjoeter heb zitten, die 't nu al bijna 2 jaar zonder problemen doet.

• DaOverclocker
  • Laatst online: 31-03 15:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Mijn IBM tikt ook wel es, maar dat is alleen als ie erg warm is en heel veel data moet verpompen.

Het is al sinds de zomer, ik moet hem nog steeds opsturen, maar kheb nu pas ruimte gevonden om alles te back-uppen.
Maar hij doet het nog steeds prima, alleen is er een kans dat ie er binnenkort mee uit schijt...

systeem specs

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Dit verhaal heb ik ook eens met een Western Digital hd gehad en na een tijdje kon ik een begravenis regelen.
Dus ik zou maar alvast een grafsteen laten maken als ik jou was :)

• Lieuwe
ne' ik cremeer hem, we hebben thuis een houtkachel. :)

Hij zit trouwens nu aan een Spire HDD cooler vast. Daarvoor gebruikte ik een Coolermaster cooldrive, maar die is ivm het imiteren van een straaljager, met mach2 het raam uitgevlogen.....

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 20:47

bloasfist

Slot-A Crew

Op dinsdag 14 mei 2002 00:13 schreef Lieuwe het volgende:
ne' ik cremeer hem, we hebben thuis een houtkachel. :)
:? en daar gooi jij hd's in :+

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Lieuwe
ja zie ik giet zelf computer behuizingen...

Recycelen ofzo noemen ze dat

een beter milieu begint bij je thuis >:)

• Lieuwe
:'( nou doet ie niets meer.....

Hij is dood, en DFT zij nog wel dat ie in Top-conditie was..

Zijn laatste geluidjes voordat hij vooreeuwig stil werd...

***KLIK*** grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ***KLIK*** __________ __

**SNIK**

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Mijn 40gig 60GXP begon ook te tikken...bleek die kl*te fan uit te staan.
Fan aangezet...nix meer aan de hand.

Sommige tikken zijn recalibratie...doet ie vanzelf vanwege het uitzetten door de warmte.

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 12:23

Trek Y11

Eat my shorts

Bij mij eerst een aantal keer mijn raid config om zeep, zonder aanwijsbare reden. Daarna pas vreemde geluiden ook duurde het booten veel langer aangezien mijn raid controller de array niet goed kon detecten.
Beide schijven gingen vrijwel tegelijk kapot, de koeling was goed dus daar lag het bij mij niet aan, als hij "vreemde"geluiden gaat maken is dat het begin van het einde vrees ik

What if this weren't a hypothetical question?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48
Op maandag 13 mei 2002 23:31 schreef ReseTTim het volgende:
mijn IBM 60gig 60gxp die spinde eerst soms up en down.. maar sinds vorige week met de lanparty is het geluid veranderd in ggg gg ggg gg kortom kaduk :( :( denk dat jou hdd ook binnenkort dood gaat :( ;( :'(
SNIK, SNIK!!! ;( :'( ik kan wel janken
mijne heeft het gisteren ook begeven, ook dat klotegeluid "krrgg, krrrrgggg, krrrgggg" 2 partities compleet vernacheld en onleesbaar en 1 was nog leesbaar.
vandaag meteen een nieuwe schijf gekocht om dat te backuppen, wel weer een IBM maar dan de 120gxp(die is trouwens wel minder stil, maar dan kan komen door al die platters t is een 120 gb versie namelijk, ach als die maar betrouwbaar is!).
al me precious data in 1 x pleite eeeccchhttt klote!
schijf was 8 maanden oud, ik kan m bij de winkel brengen of zelf wegsturen maar ik denk dat ik t de winkel laat doen.
Hoop echt dat de 120gxp deze nasty habit niet heeft en dat IBM geleerd heeft van zijn fouten uit de vorige 2 series, want zo kan dit echt niet, dure schijven retesnel enzow, maar zo onbetrouwbaar als de pest hier kan ik dus echt op kotsen :r, ik had echt de neiging die kloteschijf te gaan rammen uit pure woede en fustratie, want dat krrrgggg krrgg geluid helpt ook niet, word je alleen opgefokter van

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

UTFS ... dit is al zo vaak voorbij gekomen ... DFT en per RMA opsturen naar IBM |:(

wat betreft die zoveel uur per dag gebruikzooi van 120GXP serie ... kijk op nieuws van http://www.storagereview.com ... is ook al uitgebreid aan de orde gekomen.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:48
Op donderdag 30 mei 2002 02:42 schreef erniemars het volgende:
UTFS ... dit is al zo vaak voorbij gekomen ... DFT en per RMA opsturen naar IBM |:(
tegen wie lul jij nou weer ik hoop niet als reactie op mijn bericht, want ik heb allang uitgezocht hoe dat moet(ja ik gebruik de UTFS) zie jij mij vragen hoe dat dan moet? ik laat t gewoon de winkel doen want die zij tegen mij t zal 2 a 3 weken duren en zolang gaat t duren ook, anders geve ze maar een nieuwe tís hun verantwoordelijkheid dan

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ik 'lul' (doe even normaal ofzo!) tegen die gebruikers die even hun ei kwijt moeten terwijl dat al zo vaak voorbij is gekomen. We weten allemaal wel hoe het klinkt als IBM 75GXP en 60GXP stuk zijn (die van mij is ook afgelopen maandag voor de derde keer overleden .. 50GB dataloss) en wat je in zo'n geval moet doen. Waarom er dan weer een topic over starten? |:(

De winkel stuurt het ook gewoon naar IBM (scheelt je waarschijnlijk alleen verzendkosten), maar duurt het wel langer voor je je schijf terughebt.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Even iets anders, wat ik wel heel vreemd vind is dat wanneer mensen een kapotte hd hebben van IBM nadat ze er zoveel over gelezen hebben dat ze slecht er nog een kopen???????? en nog eens ??????????

Maar goed, mag zelf ook niet zeuren ben zelf een WD aanhanger en gelukkig nog nooit iets mee gehad (afkloppen, want het kan altijd!)

Canon Digital Ixus V3

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik ben het ermee eens! Moeten we weer het gejank van iemand aanhoren over z'n IBM. Echt geen spannend nieuws meer inmiddels. (Als het ooit al spannend was)

Systeem | Strava

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04 14:55
Ik vind het altijd lullig voor een ander om zo'n verhaal te horen.
Tijdje terug dacht ik zelf ook het probleem te hebben (met een maxtor) *tik*........*tik* WinXP geeft melding dat er niks meer van hd te lezen is.
Bleek toch wat anders te zijn, dus ik heb al me data nog, maar anders had ik een redelijk probleem gehad met iets meer dan 100GB aan data kwijt.

Verwijderd

Eeuwige gezeik op IBM schijven |:(

Trotse eigenaar van 4 IBM schijven.. draaien allemaal al een flinke poos super! Allemaal in Raid-0 .. Daarvoor ook steeds IBM gehad, en al mn volgende schijven worden ook IBM..

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Op donderdag 30 mei 2002 03:14 schreef InterCC het volgende:
Ik vind het altijd lullig voor een ander om zo'n verhaal te horen.
Tijdje terug dacht ik zelf ook het probleem te hebben (met een maxtor) *tik*........*tik* WinXP geeft melding dat er niks meer van hd te lezen is.
Bleek toch wat anders te zijn, dus ik heb al me data nog, maar anders had ik een redelijk probleem gehad met iets meer dan 100GB aan data kwijt.
wat was het dan, want ikheb ook nog een maxtor schijfje die vooral in idle gaat lopen tikken. op een oud machientje (p75) kreeg ik de melding dat ie idd ook niet meer te lezen was. op m'n vorige systeem (duron + a7v) kreeg ik dezelfde melding. Nu hangt ie in m'n p4 systeem en hij doet 't nog steeds, alleen dat getik...erg annoying (en eng :) )

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Pagina: 1