fstab Samba verbinding

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:15

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb dus op de ene computer Windows XP staan met een schijf speciaal voor MP3tjes met mijn MP3-verzameling. Deze heb ik gedeeld als MP3.

Op de Linux gentoo box wil ik ook wel eens wat MP3tjes spelen dus daar heb ik de directory /usr/mp3 aangemaakt, en daar mount ik doorgaans met smbmount //windows/mp3 op. Dat werkt allemaal prima, smb FS system zit in de kernel ingebakken enzo, geen enkel probleem.

Nu wou ik dit automatisch laten gebeuren bij het booten van het systeem. Dus nu heb ik in fstab de volgende regel gezet
code:
1
//windows/mp3    /usr/mp3     smbfs  password=guest

Er staat geen toegangscode op, maar als ik password niet opgeef bij smbmount vraagt ie op een password, en met dit argument doet ie het gelijk.

Maar bij het booten van het systeem krijg ik nu de melding:
code:
1
SMB connection failed

Ik denk, dan probeer ik het op een andere manier. Ik heb een RC scriptje gemaakt genaamd mp3mount met een goede start, stop en depend procedure, met bij start het commando
code:
1
smbmount //windows/mp3 /usr/mp3 -o password=guest

Dat commando werkt vanaf de shell prima, dus moet goed zijn.
Vervolgens met:
code:
1
rc-update add mp3mount default

Het toegevoegd aan de bootprocedure. Maar bij het booten krijg ik weer precies dezelfde melding(die regel heb ik trouwens weer uit fstab verwijderd, dus daar komt het niet van).
En nog is het niet gemount.
Maar als ik van de shell type
code:
1
/etc/init.d/mp3mount start

Dan werkt het weer prima.
In de depend van het script heb ik
code:
1
need samba net

Met als gevolg dat het script als laatste uitgevoerd wordt bij het booten, terwijl smbmount in principe de samba server niet eens nodig kan hebben. Toch werkt het niet... /usr/mp3 heeft mode 777, dus aan rechten kan het ook niet liggen, en het booten gebeurd toch met root-access? Wat is er fout? :'(

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
*cough* BUMP *cough*

Tja

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

fstab komt voor 't opstarten van je netwerk, dan kannie dus geen verbinding maken :+...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Volgens man fstab moet het kunnen... Hij mount namelijk eerst locale verbindingen, daarna enabled hij het netwerk en dan mount ie pas netwerk verbindingen.
Maar anyway, dat mp3mount script heeft als need 'net' staan, gevolg is dus dat die NA het netwerk wordt geladen. Dat kan dus het probleem niet zijn...

Tja

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op dinsdag 14 mei 2002 18:26 schreef MadEgg het volgende:
Volgens man fstab moet het kunnen... Hij mount namelijk eerst locale verbindingen, daarna enabled hij het netwerk en dan mount ie pas netwerk verbindingen.
Maar anyway, dat mp3mount script heeft als need 'net' staan, gevolg is dus dat die NA het netwerk wordt geladen. Dat kan dus het probleem niet zijn...
Probeer het eens met de regel

/sbin/sulogin $CONSOLE

in je script /etc/init.d/mp3mount

Dan wordt het boot proces onderbroken als je mp3mount script wordt uitgevoerd en kan je als "root" inloggen en uitzoeken waarom je mount commando op dat moment niet werkt.

Als je uitlogt gaat het bootprocess gewoon weer verder.

PS: om mogelijke problemen te voorkomen tijdens het booten is het volgende misschien beter/veiliger:

echo Pause...Type r gevold door enter om in te loggen als root
read antw
if [ $antw = 'r' ]
then
/sbin/sulogin $CONSOLE
fi

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)