java heb ik keurig geinstalled en in een terminal heb ik dus mijn $PATH aangepast alleen zodra ik de terminal weer sluit dan word mijn $PATH ook weer als vanouds wat er dus voor zorgt dat ik java apps maar 1 keer kan booten en dan weer een terminal moet openen om mijn $PATH aan te passen is er een manier om mijn $PATH te saven zodat ie blijft staan ofzo? misschien een config file??
zelf als root heb ik daar geen acces toe??Op maandag 13 mei 2002 20:45 schreef Wilke het volgende:
~/.bashrc (als je bash gebruikt)
Als je het elke keer bij het inloggen goed wilt hebben: zet de export-regel in je ~/.bash_profile. Wil je het bij een 'su' ook goed hebben, dan moet je ook nog even ~/.bashrc wijzigen. Met een tilde aan het begin dus, om je homedir aan te geven. Als je geen toegang lijkt te krijgen zoals je zegt: welk commando geef je *exact* en welke melding krijg je terug? Als het echt niet lukt dan ook graag nog de uitvoer van 'ls -la ~/*bash*'.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Of in /etc/profile da's system-wide! dat doe ik meestal
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
de regel die ik gebruik om mijn java path aan te geven is:Op maandag 13 mei 2002 22:55 schreef odysseus het volgende:
Als je het elke keer bij het inloggen goed wilt hebben: zet de export-regel in je ~/.bash_profile. Wil je het bij een 'su' ook goed hebben, dan moet je ook nog even ~/.bashrc wijzigen. Met een tilde aan het begin dus, om je homedir aan te geven. Als je geen toegang lijkt te krijgen zoals je zegt: welk commando geef je *exact* en welke melding krijg je terug? Als het echt niet lukt dan ook graag nog de uitvoer van 'ls -la ~/*bash*'.
PATH=$PATH:/home/maarten/java/jre1.3.1/bin/ export PATH
en dan doet ie het voor 1 keer als ik dan de terminal afsluit is de complete regel uit mijn $PATH verdwenen, en hoe ga ik mijn ~/.bash_profile aanpassen ??
Je komt hier nu toch al even...hoe heb je allerlei andere bestanden aangepast? Je kunt dat met elke willekeurige editor doen die je maar wilt. Of dat nu vi, xemacs, pico, nano, ae, joe, gedit, nedit, kate, kwrite, abiword, kword, GNU Emacs of nog iets heel anders is dat doet er weinig toe. Gewoon even een regel als 'export PATH="blabla:bla:nogiets"' gebruiken, zoals je ook op de console doet.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
ok ok rustigOp maandag 13 mei 2002 23:29 schreef odysseus het volgende:
Je komt hier nu toch al even...hoe heb je allerlei andere bestanden aangepast? Je kunt dat met elke willekeurige editor doen die je maar wilt. Of dat nu vi, xemacs, pico, nano, ae, joe, gedit, nedit, kate, kwrite, abiword, kword, GNU Emacs of nog iets heel anders is dat doet er weinig toe. Gewoon even een regel als 'export PATH="blabla:bla:nogiets"' gebruiken, zoals je ook op de console doet.
ik zal het ff veranderen ik laat het je weten..
nou vergeet het maarOp maandag 13 mei 2002 23:29 schreef odysseus het volgende:
export PATH=$PATH:/home/maarten/jre1.3.1/bin/
doet nix hij voegt hem niet eens toe en dit net zo:
export PATH=$PATH:/home/maarten/jre1.3.1/bin/ export PATH
??
Verwijderd
ik had dit laatst ook
in /etc/profile had ik export PATH=$PATH:blablalba
maar die export moet weg
de regels in /etc/profile zien er zo uit bij mij:
dus gewoon ff /etc/profile editen, ik durf te wedden dat ie het dan doet
in /etc/profile had ik export PATH=$PATH:blablalba
maar die export moet weg
de regels in /etc/profile zien er zo uit bij mij:
code:
1
2
3
4
5
| PATH=$PATH:/usr/java/j2sdk1.4.0/bin:/usr/java/j2sdk1.4.0/jre/bin CLASSPATH=$CLASSPATH:.:/home/bionik/mkt2 export CLASSPATH PATH PS1 USER LOGNAME MAIL HOSTNAME INPUTRC NLSPATH export HISTCONTROL HISTSIZE |
dus gewoon ff /etc/profile editen, ik durf te wedden dat ie het dan doet
dit is mijn /etc/profile maar welke regel mag ik aanpassen ?
of kan ik hem er gewoon ergens tussenzitten?
limit -S -c 1000000 > /dev/null 2>&1
if ! echo ${PATH} |grep -q /usr/X11R6/bin ; then
PATH="$PATH:/usr/X11R6/bin"
fi
if [ "$UID" -ge 500 ] && ! echo ${PATH} |grep -q /usr/games ; then
export PATH=$PATH:/usr/games
fi
umask 022
USER=`id -un`
LOGNAME=$USER
MAIL="/var/spool/mail/$USER"
HISTCONTROL=ignoredups
HOSTNAME=`/bin/hostname`
HISTSIZE=1000
if [ -z "$INPUTRC" -a ! -f "$HOME/.inputrc" ]; then
INPUTRC=/etc/inputrc
fi
# some old programs still use it (eg: "man"), and it is also
# required for level1 compliance for LI18NUX2000
NLSPATH=/usr/share/locale/%l/%N
export PATH PS1 USER LOGNAME MAIL HOSTNAME INPUTRC NLSPATH
export HISTCONTROL HISTSIZE
for i in /etc/profile.d/*.sh ; do
if [ -x $i ]; then
. $i
fi
done
unset i
ort HISTCONTROL HISTSIZE[/code]
of kan ik hem er gewoon ergens tussenzitten?
limit -S -c 1000000 > /dev/null 2>&1
if ! echo ${PATH} |grep -q /usr/X11R6/bin ; then
PATH="$PATH:/usr/X11R6/bin"
fi
if [ "$UID" -ge 500 ] && ! echo ${PATH} |grep -q /usr/games ; then
export PATH=$PATH:/usr/games
fi
umask 022
USER=`id -un`
LOGNAME=$USER
MAIL="/var/spool/mail/$USER"
HISTCONTROL=ignoredups
HOSTNAME=`/bin/hostname`
HISTSIZE=1000
if [ -z "$INPUTRC" -a ! -f "$HOME/.inputrc" ]; then
INPUTRC=/etc/inputrc
fi
# some old programs still use it (eg: "man"), and it is also
# required for level1 compliance for LI18NUX2000
NLSPATH=/usr/share/locale/%l/%N
export PATH PS1 USER LOGNAME MAIL HOSTNAME INPUTRC NLSPATH
export HISTCONTROL HISTSIZE
for i in /etc/profile.d/*.sh ; do
if [ -x $i ]; then
. $i
fi
done
unset i
ort HISTCONTROL HISTSIZE[/code]
Verwijderd
yeps
tussen dat NLSPATH blabla en export PATH PS1 USER blabla
moet je dus die PATH=$PATH:jepaden
en daarbij kan je ook je CLASSPATH=$CLASSPATH:jeclasspaden
zoals in mijn voorbeeld eigenlijk
gewoon ertussen gooien dus
oh ja wel ff in dat rijtje van export PATH PS1 USER enzo ook CLASSPATH gooien dan he
tussen dat NLSPATH blabla en export PATH PS1 USER blabla
moet je dus die PATH=$PATH:jepaden
en daarbij kan je ook je CLASSPATH=$CLASSPATH:jeclasspaden
zoals in mijn voorbeeld eigenlijk
gewoon ertussen gooien dus
oh ja wel ff in dat rijtje van export PATH PS1 USER enzo ook CLASSPATH gooien dan he
Verwijderd
dat zei ik allemaal heel mooi..
maar nu pakt ie hem bij mij ook niet meer opeens, in gnome nog wel en kde daarvoor volgens mij ook, maar als ik nu met het handje export PATH blablab doe wel, handig dit..
zal wel weer iets stoms zijn..
maar probeer het iig, wellicht dat het je lukt of iig iets wijzer bent
maar nu pakt ie hem bij mij ook niet meer opeens, in gnome nog wel en kde daarvoor volgens mij ook, maar als ik nu met het handje export PATH blablab doe wel, handig dit..
YES thnx het werkt nuOp dinsdag 14 mei 2002 13:30 schreef BioniK het volgende:
dat zei ik allemaal heel mooi..
gewoon zonder claspath en gewoon tussen die 2 regels in wat je zei en het werkt prima
bedankt weer
Pagina: 1