[MB] VIA Eden

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:25
Ik ben van plan om binnekort zo'n:

VIA EPIA 800MHZ MINI ITX VIA C3 800mhz Audio + lan + TV-OUT

bordje te kopen. Alleen ik zit nog met een aantal vragen, waar ik niet echt uit kom.

- Het schijnt dat er ook adapters in plaats van voedingen beschikbaar zijn voor dit moederbord???

- Wordt de 800 Mhz variant veel heter dan de 500 Mhz variant. En heb je bij de 800 Mhz variant wel active cooling nodig?

- Kunnen deze bordjes ook in een normale kast? Misschien als je het plaatje uit je kast sloopt, waar die connectors doorkomen?

Er zijn nog niet echt veel topics over dit bordje, dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen :)

The JavaScript GoT Tracker

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:22
Jah dat zou ik ook wel eens willen weten. :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 19:54 schreef MickMack het volgende:
- Het schijnt dat er ook adapters in plaats van voedingen beschikbaar zijn voor dit moederbord???
zou t niet weten, denk het niet eigenlijk omdat het een gewone ATX power connector nodig heeft. (5v,12v,3.3v,-12v etc)
- Wordt de 800 Mhz variant veel heter dan de 500 Mhz variant. En heb je bij de 800 Mhz variant wel active cooling nodig?
niet noodzakelijk, wel met de cooler die je erbij krijgt. (moet trouwens ook wel lukken zonder als je een beetje normale airflow hebt in je case.) Maar neem in iets grote koelblokje en je bent klaar, passief.
- Kunnen deze bordjes ook in een normale kast? Misschien als je het plaatje uit je kast sloopt, waar die connectors doorkomen?
passen geloof ik in een mini-atx kast zoiezo, en denk ook in de meeste ATX kasten, hoewel ik niet weet hoe het dan met het PCI slot zit. Maar persoonlijk zou ik of een kast zelf bouwen of voor de procase van de inkoopactie gaan.
edit:
plaatje waar connectors uit komen zal je waarschijnlijk wel iets aan moeten doen idd
Er zijn nog niet echt veel topics over dit bordje, dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen
[topic=471056/1/25]
[topic=459888/1]
[topic=475862/1/25]
[topic=483981/1/25]
[topic=492122/1/25]

• Hydrax
  • Laatst online: 17-07 16:31

Hydrax

*huh?*

Ik was hier ook al naar aan het zoeken. Ik probeer eigenlijk die voeding te vinden die bij de inkoopactie van dit moederbordje staat.

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

Verwijderd

Als je snel bent, kan je nog meedoen met die aktie, want die gaat nog door tot en met de 15e

• MickMack
Dan moet iedereen ff snel duidelijke antwoorden geven en zeker van zijn zaak zijn, wat betreft die antwoorden :P

Verwijderd

Dat weet ik niet zeker, maar denk dat je gewoon het beste er een 90 watt voeding aan kan hangen afm(10*12,5*4,9)

Dat lijkt me logisch datie warmer wordt, als je het mobo koopt zit er een heatsink+fan bij, maar als je er een andere heatsink op propt kan het dus passief.

Nee ik d8 het niet dan moet je een micro atx of zelf 1 bouwen

• MickMack
Maar die heatsink kan je er dus wel afslopen en er gewoon 1 naar keuze opdouwen?

Verwijderd

Voor meer info zie hier.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2748893645

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
* flat heeft er net eentje besteld *D
nu maar hopen dat ze nog steeds op voorraad zijn...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
waarom koop je dan zo'n bordje? waarom dan niet meteen een normale grote...:?
ze zijn juist zo klein om in die kleine doosjes te passen..:)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• MickMack
- En ze zijn lekker stil
- En ze gebruiken lekker weinig stroom
- en alles zit er op voor weinig geld

Trouwens ik dek dat ik zelf wel kastje maak, van plexiglas ofzo, meteen een raampje :)

Verwijderd

• flat
  • Niet online
jup, dat ga ik ook doen denk ik
eens even kijken of daar wat interessante topics over te vinden zijn...

--Roy Goodman

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 20:32 schreef MickMack het volgende:
- En ze zijn lekker stil
- En ze gebruiken lekker weinig stroom
- en alles zit er op voor weinig geld

Trouwens ik dek dat ik zelf wel kastje maak, van plexiglas ofzo, meteen een raampje :)
Om die redenen zou ik het niet kopen. Dat VIA bord is alleen interessant als je op zoek bent naar iets superkleins om een mp3/cd/divx eventueel webserver te maken. Voor gewoon computergebruik (dus met games) zijn die borden veels te langzaam. En een Bordje + duron proc + el cheapo netwerk kaartje is echt niet zoveel duurder (maar wel veel groter :))

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• MickMack
Het wordt ook helemaal niet gebruikt om te gamen. Het wordt een webserver en eventueel mp3/dvd afspeel bak. Dus dan moet het toch wel een hemels systeem zijn.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 20:47 schreef MickMack het volgende:
Het wordt ook helemaal niet gebruikt om te gamen. Het wordt een webserver en eventueel mp3/dvd afspeel bak. Dus dan moet het toch wel een hemels systeem zijn.
Daarvoor is het inderdaad een hemels systeem. Zeker als je hem in een mini plexi kubusje of iets dergelijks stopt.
Ik ga hem in een kubus van 20x20x20cm stoppen :9~

• flat
  • Niet online
dat leek mij dus ook, vandaar dat ik er eentje heb besteld
kan mooi bij m'n stereo/tv staan:
als ik 'n film kijk heb ik beeld via m'n tv en het geluid via m'n stereo
en als 'ie mp3's speelt heb ik muziek via m'n stereo, en title-display/vu-meter op m'n tv :)

perfect toch?

--Roy Goodman

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 20:49 schreef Flat© het volgende:
dat leek mij dus ook, vandaar dat ik er eentje heb besteld
kan mooi bij m'n stereo/tv staan:
als ik 'n film kijk heb ik beeld via m'n tv en het geluid via m'n stereo
en als 'ie mp3's speelt heb ik muziek via m'n stereo, en title-display/vu-meter op m'n tv :)

perfect toch?
Geweldig. Ik kan echt niet wachten tot die dingen er zijn, wordt echt zoooo gaaf.

• pietervl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

Er is wel een case speciaal voor een VIA mini-ITX mobo die met een 12V adapter gevoed wordt, zie [topic=483981] daarover...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Misschien dat ik er in de nabije toekomst ook eentje bij Comptechworld bestel, die inkoopactie is iig te kort dag nu... (financieel niet mogelijk :X )
Weet iemand btw waar ik die dingen op de CTW site vind? Niet onder moederborden en niet onder processoren.... Ze stonden volgens een ander topic eerst onder Binnekort in ons assortiment, maar ja, daar staat het inmiddels niet meer.

• flat
  • Niet online
http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_nieuw.shtml

* flat heeft vanmiddag ook een kwartier lopen zoeken :D
maar hopen dat ze ondertussen niet net de laatste verkocht hebben, want dan baal ik...

--Roy Goodman

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op maandag 13 mei 2002 20:56 schreef Flat© het volgende:
http://www.comptechworld.nl/nieuwshop/winkel_nieuw.shtml

* m-m heeft vanmiddag ook een kwartier lopen zoeken :D
maar hopen dat ze ondertussen niet net de laatste verkocht hebben, want dan baal ik...
thnx! een zoekfunctie zou op die site niet misstaan...
ik heb trouwens grootse moeite met niet op de Bestel! knop te drukken, damn..

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Ze worden als het goed is maandag of dinsdag gerestocked bij CTW, dus zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Waarschijnlijk zijn ze dan ook de "nieuw" status kwijt of niet?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Ik zit dit nu te type op een VIA eden 1500 (533 MHz) boardje.
Deze heb ik hier in Groningen gekocht bij NoRRoD (speciaal besteld) voor 135 euro.
Het gaat hier bij mij om een test-boardje als prototype voor in een embedded oplossing die ik aan het bouwen ben. (relais aan geluidskaarten, OS op compactflash... the usual ;) )
Maar dit zijn mijn ervaringen tot nu toe... (met de ESP 1500 dus)

- De voeding moet een 3.3 V lijn hebben, anders werkt de netwerk-"kaart" niet en is het beeld instabiel bij veel scherm activiteit

- het BIOS ziet netjes of je allemaal PC133 of PC100 modules gebruikt (mits SPD aanwezig) en past de mem-speed derhalve aan, dus daar kun je je oude zooi wel in kwijt :7

- het boardje kan booten van het netwerk (Intel applicatie vanuit het BIOS), maar er zijn ook versies te krijgen (op bestelling, vermoedelijk bij VIA) met een DOC (= Disc On a Chip.... = flash chip)

- er zit een soort van overlay connector op, zoals die ook op VGA-kaarten zit (zat :?). Ik heb de reference-designs van VIA hiervan nog niet binnen, maar naar het schijnt, kun je er ook video-signalen mee verwerken. Prima als toepassing in/op een TV waarin je een soort PiP (Picture in Picture) kunt maken.

- De Tulp-stekker kun je gebruiken als SP-dif uitgang (digitale audio) of als composiet TV-out. (d'r zit ook een S-video-uitgang op)

Verder wordt alles netjes herkend vanuit een standaard RedHat 7.3 installatie, dus met Linux support zit het wel goed.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• flat
  • Niet online
hmmm mooi
maar wat iedereen (ofja: ik) graag wil weten: draait 'ie divxjes vloeiend af?

--Roy Goodman

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Op maandag 13 mei 2002 21:16 schreef TD-er het volgende:

Een heleboel nuttige informatie
Thx, hier kunnen we wat mee
( :9~ wat lees ik.... PiP :9~ )

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 21:18 schreef Flat© het volgende:
hmmm mooi
maar wat iedereen (ofja: ik) graag wil weten: draait 'ie divxjes vloeiend af?
Dat is al tog een keer langsgekomen in het onkoopactie topic. En steeds kwam het er op neer dat hij divxjes zeker weten vloeiend afspeeld in 800x600 resolutie. En bij sommige configuraties zelfs in 1024x786, maar dat gaat dan soms schokkend. Dat maakt echter nix uit, want een tv heeft een veel langer reolutie dan 800x600 dus zien divxjes er altijd perfect uit.

edit:
woordje vergeten

• flat
  • Niet online
hmmm okeej :)
da's dan de enige van de 600+ posts geweest waar ik overheen gelezen heb dan vrees ik :D

ik had iets vergelijkbaars ook al in een review gelezen, maarja daar vertrouw ik toch niet voor 100% op...

--Roy Goodman

• MickMack
Op maandag 13 mei 2002 21:16 schreef TD-er het volgende:

- De voeding moet een 3.3 V lijn hebben, anders werkt de netwerk-"kaart" niet en is het beeld instabiel bij veel scherm activiteit
Nou weet ik niet veel van voedingen, maar kan elke ATX voeding op dit bordje worden aangesloten?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 21:26 schreef Flat© het volgende:
hmmm okeej :)
da's dan de enige van de 600+ posts geweest waar ik overheen gelezen heb dan vrees ik :D

ik had iets vergelijkbaars ook al in een review gelezen, maarja daar vertrouw ik toch niet voor 100% op...
Neej inderdaad, reviews neem ik ook altijd met een korreltje zout. Maar het ging hier om iemand (misschien was het zelfs Bart_Banaan) die al zo'n bord had en heel tevreden was over de divx mogelijkheden.

• Hydrax

Hydrax

*huh?*

Ok, het moederbordje kan ik dat zelf wel bij ctw bestellen. Maar de voeding blijft een probleempje.
Het meest ideale is natuurlijk een zo klein mogelijke en vooral stille voeding (tegen een niet al te belachelijk hoge prijs). Iemand suggesties?

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 21:33 schreef Hydrax het volgende:
Ok, het moederbordje kan ik dat zelf wel bij ctw bestellen. Maar de voeding blijft een probleempje.
Het meest ideale is natuurlijk een zo klein mogelijke en vooral stille voeding (tegen een niet al te belachelijk hoge prijs). Iemand suggesties?
[topic=475862/1/25]

Als je vlug bent kan je nog meedoen met de 90W voedingen inkoop actie. Zijn mini voedingen van 10cm lang en 5 hoog (breedte weet ik niet uit m'n hoofd)

• Hydrax

Hydrax

*huh?*

Op maandag 13 mei 2002 21:34 schreef Devil het volgende:

[..]

[topic=475862/1/25]

Als je vlug bent kan je nog meedoen met de 90W voedingen inkoop actie. Zijn mini voedingen van 10cm lang en 5 hoog (breedte weet ik niet uit m'n hoofd)
daar moet ik ff over nadenken. Bedankt voor de info en de link iig.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op maandag 13 mei 2002 21:29 schreef Devil het volgende:
Neej inderdaad, reviews neem ik ook altijd met een korreltje zout. Maar het ging hier om iemand (misschien was het zelfs Bart_Banaan) die al zo'n bord had en heel tevreden was over de divx mogelijkheden.
ja hoor, dat was ik! En in mijn Plexiglas topic staat 't eea over dat DivX.
Kort: gaat vloeiend tot alle resoluties tot 800x600! Daarboven wordt het een soort slide/show
TV heeft resolutie van 320 x 200 of zoiets, dus dat gaat zonder problemo.

Ik begreep trouwens van SEFje dat er een DivX/DVD PCI kaart in de handel is met hardwarematige versnelling die hier op GoT al eens in een inkoop-topic is gepasseerd, schijn iets van 99,- euro te hebben gekost.
Staat verhaaltje over in de nieuwe juni-PCactive (kost daar 159,- Euro.(

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 21:44 schreef Hydrax het volgende:

[..]

daar moet ik ff over nadenken. Bedankt voor de info en de link iig.
no problem

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Op maandag 13 mei 2002 21:29 schreef MickMack het volgende:

[..]

Nou weet ik niet veel van voedingen, maar kan elke ATX voeding op dit bordje worden aangesloten?
In princiepe wel dus, maar ik had nog een aantal hele goedkope ATX voedingen liggen. Deze komen uit een restpartij van Conrad (kostten toen 10 gulden p/st)
Deze hebben geen 3.3V lijn. Buiten deze reeks voedingen heb ik nog nooit ATX voedingen gezien zonder 3.3V, dus je kunt eigenlijk wel zeggen dat elke ATX voeding wel past ;)

Ik heb nog geen metingen uitgevoerd dus weet nog niet hoeveel vermogen er voor elk voltage nodig is

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op maandag 13 mei 2002 21:46 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

ja hoor, dat was ik! En in mijn Plexiglas topic staat 't eea over dat DivX.
Kort: gaat vloeiend tot alle resoluties tot 800x600! Daarboven wordt het een soort slide/show
TV heeft resolutie van 320 x 200 of zoiets, dus dat gaat zonder problemo.

Ik begreep trouwens van SEFje dat er een DivX/DVD PCI kaart in de handel is met hardwarematige versnelling die hier op GoT al eens in een inkoop-topic is gepasseerd, schijn iets van 99,- euro te hebben gekost.
Staat verhaaltje over in de nieuwe juni-PCactive (kost daar 159,- Euro.(
tv is 720x575 oid. maar dat moet dus ook gewoon lukken.

die hardware kaart kan (nog) geen divx 3.11 aan dus je hebt er niks aan, of je moet echt al je rips zelf maken.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op maandag 13 mei 2002 21:53 schreef cosmoOo het volgende:

[..]

tv is 720x575 oid. maar dat moet dus ook gewoon lukken.
Dat is de resolutie van Amerikaanse (HD-) TV, europa heeft 360 x 278 (iets van de helft van die amerikaanse standaard)
Maar het lukt zeker vloeiend, het geeft erg mooi beeld!

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op maandag 13 mei 2002 22:00 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Dat is de resolutie van Amerikaanse (HD-) TV, europa heeft 360 x 278 (iets van de helft van die amerikaanse standaard)
Maar het lukt zeker vloeiend, het geeft erg mooi beeld!
sorry maar dat is echt niet waar

pal 720x576
ntsc 720x480

hdtv is 1000+ resolutie

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Op maandag 13 mei 2002 22:26 schreef cosmoOo het volgende:

[..]

sorry maar dat is echt niet waar

pal 720x576
ntsc 720x480

hdtv is 1000+ resolutie
OK, thanx for info. :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Epsilon

Op maandag 13 mei 2002 20:04 schreef lennardV het volgende:

[..]

zou t niet weten, denk het niet eigenlijk omdat het een gewone ATX power connector nodig heeft. (5v,12v,3.3v,-12v etc)
[..]

niet noodzakelijk, wel met de cooler die je erbij krijgt. (moet trouwens ook wel lukken zonder als je een beetje normale airflow hebt in je case.) Maar neem in iets grote koelblokje en je bent klaar, passief.
[..]

passen geloof ik in een mini-atx kast zoiezo, en denk ook in de meeste ATX kasten, hoewel ik niet weet hoe het dan met het PCI slot zit. Maar persoonlijk zou ik of een kast zelf bouwen of voor de procase van de inkoopactie gaan.
edit:
plaatje waar connectors uit komen zal je waarschijnlijk wel iets aan moeten doen idd

[..]

[topic=471056/1/25]
[topic=459888/1]
[topic=475862/1/25]
[topic=483981/1/25]
[topic=492122/1/25]
Nee, hij heeft alleen de +12v +5v en +3.3v en ground nodig. Geen negatieve spanningen.

De 800mhz kan WEL passief gekoelt worden

De pci risers zijn nog niet gevonden. De 2-1 risers dan. De 1 poorts risers wel.

• MickMack
Ik vroeg me af of het mogelijk is om van 2mm dik plexiglas een kleine case te maken voor dat VIA eden bordje, of breekt dit te snel.
Het kastje wordt ongeveer 20 x 20 x 10 en er komt alleen maar het plankje in met een hardeschijf

iemand ervaring?

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op dinsdag 14 mei 2002 17:56 schreef MickMack het volgende:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om van 2mm dik plexiglas een kleine case te maken voor dat VIA eden bordje, of breekt dit te snel.
Het kastje wordt ongeveer 20 x 20 x 10 en er komt alleen maar het plankje in met een hardeschijf

iemand ervaring?
ik zou voor 5mm gaan, is toch een stuk sterker.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 14 mei 2002 17:56 schreef MickMack het volgende:

iemand ervaring?
Ik weet niet of je dat red 20x20x10 er moet ook nog een voedinkje bij.

• flat
  • Niet online
't zou precies moeten passen, mijn ontwerp is 19x19x12, en met 'n beetje geluk past dat "ruim"
voordat ik begin met bouwen wacht ik overigens wel even tot ik m'n bordje binnenheb, want dan maak ik eerst van karton ofzo even een modelletje om te kijken of 't allemaal past

ben alleen benieuwd of ik 'm morgen al krijg, want gistermiddag waren ze nog op voorraad, gisteravond besteld, en vannochtend hadden ze ze niet meer op voorraad...

--Roy Goodman

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op dinsdag 14 mei 2002 19:25 schreef Flat© het volgende:
't zou precies moeten passen, mijn ontwerp is 19x19x12, en met 'n beetje geluk past dat "ruim"
voordat ik begin met bouwen wacht ik overigens wel even tot ik m'n bordje binnenheb, want dan maak ik eerst van karton ofzo even een modelletje om te kijken of 't allemaal past

ben alleen benieuwd of ik 'm morgen al krijg, want gistermiddag waren ze nog op voorraad, gisteravond besteld, en vannochtend hadden ze ze niet meer op voorraad...
bij ctw niet meer op voorraad ? waar staat dat ?

die van mij ligt iig klaar. kreeg net een mailtje (18:06) maar ben bang dat ze het niet gelijk hebben opgestuurd dus dat ik morgen nog niks heb.

Verwijderd

Wat is de kwaliteit van de TV-out, beetje te vergelijken met een video of beter/slechter?

• flat
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 20:31 schreef cosmoOo het volgende:

[..]

bij ctw niet meer op voorraad ? waar staat dat ?

die van mij ligt iig klaar. kreeg net een mailtje (18:06) maar ben bang dat ze het niet gelijk hebben opgestuurd dus dat ik morgen nog niks heb.
rond 12:00 kreeg ik dit mailtje:
Geachte heer ...
Deze zijn helaas niet meer op voorraad, maar komen eind deze week begin volgende week weer binnen.

Met vriendelijke groet,

Evert Groothoff
naja, ik zie wel... 't geld ligt klaar dus ik hoop dat ze morgen komen, maar zoniet... mja dan niet

--Roy Goodman

• SEFje
  • Laatst online: 09-03 11:51
Op dinsdag 14 mei 2002 20:40 schreef us1111 het volgende:
Wat is de kwaliteit van de TV-out, beetje te vergelijken met een video of beter/slechter?
beter.

Schijnt een goede TV-out te zijn, en bovendien is TV-Out IMHO zowiezo al beter dan video, maar het ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van de film die je wilt afspelen he.
Pagina: 1