Toon posts:

PC's zien elkaar niet in :LAN *

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop en een pc waarmee ik een netwerk wil maken:

PC: AMD Athlon @ 1300mhz :)
100/10M ethernet PCI netwerkkaart

Laptop: Pentium1 @ 133Mhz :(
100/10M Base fastethernet PC card

Kabel: Ik heb de kaartjes dmv een catagory 5e patche cable verbonden. Ik heb al 2 verschillende kabels gehad, dus daar ligt het niet aan.

Protocollen:
IPX/SPX
TCP/IP
netBEUI

verder klopt de identificatie van de pc. Als ik dan op mijn netwerk locatie dubbelklik, geeft hij geen foutmelding dat hij het netwerk niet kan vinden, maar geeft hij geen andere schijven weer. (de schijven heb ik correct gedeelt).
Ok kan de computer geen andere pc's of schijven op het netwerk vinden dmv de zoekfunctie.

Ik heb echt alles gedaan, en http://gathering.tweakers.net is mijn laatste hoop!
HELP ME!

bvd dank

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kan je wel pingen naar de andere PC?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Waarschijnlijk:
- Of een brakke netcard
- Of een verkeerde instelling
- Of een brakke kabel

NetCard: Draai op beide PC's NetDiag. Check dat de Link lampjes op beide kaarten branden.
Kabel: Cross kabel nodig. Wellicht een niet-standaard kabel? Te lang? (110M max).
Instelling: Beide NIC's van de auto-sense af maar niet een gelijk protocol? Zet beide NIC's op 10MBit/half duplex en probeer 't opnieuw...

Forget your fears...
...and want to know more...

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
firewall aan staan? en je moet file en printersharing aan hebben staan.
en de stomste vraag: heb je wel link op de nics?
ik neem aan dat je standaard tcp/ip gebruikt voor filesharing, zitten je ip's wel in de zelfde range? (en zelfde subnet enzo)

Maak je eigen poll

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welke OSen heb je geinstalleerd op de beide computers? Heb je wel de goede onderdelen in 'Netwerk' in het Configuratiescherm staan? Wat zijn de IP adressen (als je die uberhaupt hebt ingesteld), zitten de computers in dezelfde werkgroep?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
het is zeker weten de crosskabel die mist. een gewone patch kabel gaat niet werken.

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
patch = pc --> hub/switch
cross = pc --> pc
hub/switch --> hub/switch

Toch? :?

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik ben niet zo bekend in al die computertaal, (srry) maar wat is het verschil tussen patch cable en crosscable?

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Op maandag 13 mei 2002 19:43 schreef weareborg het volgende:
het is zeker weten de crosskabel die mist. een gewone patch kabel gaat niet werken.
Hoe weet je dat zo zeker dan?

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 14:54
Op maandag 13 mei 2002 19:46 schreef -MissilE- het volgende:
Mensen, ik ben niet zo bekend in al die computertaal, (srry) maar wat is het verschil tussen patch cable en crosscable?
Een patch kabel is recht (pin 1 is aan de andere kant ook pin 1 etc.). Als je twee computers via een kabel verbind heb je een gekruisde (crossed) kabel nodig. Normaal doet een hub/switch dit. En naar een hub/switch kan je een gewone kabel gebruiken.

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 13 mei 2002 19:46 schreef joop3 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zo zeker dan?
Zelf meerdere malen geprobeerd: werkt niet.
D'r is trouwens ook een theoretische verklaring voor, maar die zoek je zelf maar op Google

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• rvanlooijen
  • Laatst online: 21-06-2021
Zeker Win9x/Me? Hoe dan ook, probeer es een comp. te bereiken d.m.v. het ip, dus gewoon in browser: \\10.0.0.1
(of wat het ip ook moge zijn), dan krijg je een lijst met beschikbare shares op die comp. Als het een NT based systeem is, zorg wel dat je je rechten goed hebt staan!

Verwijderd

pinnetjes zijn anders aangesloten bij een crosscable... ze zijn te koop bij de meeste computer zaken (wel afzetterij)...

een 'gewoon' netwerkkabel zal niet werken als je ze direct verbind.

[edit]
kijk op je netwerkkaart, daar zit een ledje op. Dat geeft de 'link' aan: dat is hardwarematig geregeld, als het niet oplicht, dan kan je alles softwarematig proberen, maar ze zullen elkaar nooit vinden.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal een nieuwe kabel moeten gaan kopen denk ik zo...

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 14:54
Op maandag 13 mei 2002 19:53 schreef -MissilE- het volgende:
Je kan je gewone kabel ook zelf kruizen:

Pin 1 -->-- 3
Pin 2 -->-- 6
Pin 3 -->-- 1
Pin 4 -->-- 5
Pin 5 -->-- 4
Pin 6 -->-- 2
Pin 7 -->-- 8
Pin 8 -->-- 7.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 19:53 schreef -MissilE- het volgende:
erm, je moet gewoon ff die stekkertjes met elkaar vergelijken, komen ze precies overeen dan heb je een straight-cable en moet je dus een cross-cable kopen of zelf maken.

hoe je er zelf een maakt kun je hier leren.

:)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit :P

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

even heel simpel, je hoeft natuurlijk alleen pinnetjes 1 en 3 en 2 en 6 om te draaien over 4,5,7,8 loopt bij 100base-TX of 10-base-T toepassingen immers geen signaal! Overigens betekent dat ook dat het wel omdraaien ook geen hol uitmaakt.

ehh de theoretische kant van 't verhaal waarom cross noodzakelijk is en straight niet werkt is best uit te leggen hoor... van een zender moet het toch naar een ontvanger toe wil het werken, zender op zender gaat nu eenmaal niet zo lekker. (Het eenvoudigste is dat voor te stellen als je denkt aan full duplex toepassingen).
Pagina: 1