Toon posts:

Richtlijnen Netwerk Infrastructuur en Management

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Is er iemand die bij zijn bedrijf ook richtlijnen op moet stellen t.b.v. de netwerk infrastructuur en het netwerkmanagement aldaar ?

We zijn bij ons bedrijf bezig met een professionalisering en men wil voor allerlei "disciplines" richtlijnen op papier hebben staan.

Zijn er mensen die bij een organistaie werken waar dit al is gedaan en hier misschien een voorzetje daarvoor kunnen posten ? Misschien was adviezen e.d. ?
:?

Thanx

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Geef eens een voorbeeld van wat je specifiek bedoelt.
Want ik vind dit nogal heel algemeen.

Richtlijnen naar personeel toe (delegeren/taakomschrijvingen) ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ben ook wel benieuwd...

<offtopic>
Predator
is een sukkel^2
</offtopic>

Ik zei niets!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel het ook in algemene zin. Waar moet de netwerkapparatuur aan voldoen (b.v. welke protocollen moet het ondersteunen 802.1p 802.1q 802.1z 802.enz enz.) Dit is natuurlijk voor elke bedrijf anders, wil alleen weten hoe men het daar heeft opgezet.

Onder richtlijnen versta ik hoor De planning van doe ik overwerk.

- Wat is de impact van overwerk aan de netwerkinfrastructuur
- Wat moet men niet vergeten in een stappenplan. (waar moet je aan denken)
- Hoe ga je om met firmware updates
- Hoe ga je om met het feit dat je productlijn end of life is.
- Compatibiliteit met andere merken
- Hoeveel spare parts moet ik zelf op voorraad hebben en hoe heeft men dat berekend.
- Instellingen van switchpoorten. (half duplex/full duplex, flow control aan of uit, broadcaststorm control aan of uit)

Misschien nog een apppendix met veel gebruikte termen.

Het is eigenlijk een soort bijbel voor je bedrijfsnetwerk samenstellen. Een belangrijk onderdeel moet zijn dat eerst alles gedocumenteerd wordt.

Het is enerzijds dus documentatie van hoe staat alles ingesteld en hoe doe ik het.

En de richtlijnen zijn dan de verklaring waarom iets wel of niet is ingesteld. Waarom stel ik switch poorten in op 100MB Full Duplex met flow control terwijl pc's op 10MB half duplex zonder flow control worden ingesteld.

Het moet dus een overzicht zijn waarom welke keuzes zijn gemaakt inclusief een soort verklarende woordenlijst.

8-)

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Op maandag 13 mei 2002 23:35 schreef netspy het volgende:
Hoe groot is dat netwerk wel niet, wat wil je allemaal doen ? Als dat trouwens erg groot is, is het wel beschamend voor het bedrijf dat ze dit nooit eerder hebben gemaakt.

Maar een eerste opzet heb je nu toch al ? Als ik je wensen zo lees, zal dit nooit een copy-paste verhaal worden.

Wat jij ongeveer beschrijft staat bij ons op 2 A4-tjes, als onderdeel van een groter boekwerk. Het netwerk is namelijk niet zo groot. Verder refereren we regelmatig naar "standaard instellingen van de fabrikant/leverancier" en vertellen we dat er alleen maar 100 mbit full-duplex gebruikt mag worden. En weer 2 pagina's klaar :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ons netwerk groot is. We hebben ongeveer 2000 gebruikers. Ik vind het op zich wel mee vallen.

Op dit moment kunnen we niet overal 100MB FD aanbieden i.v.m. CAT3 bekabeling (zie andere post).

Als je de 2 A4-tjes zou kunnen mailen .... :9

Ik heb al met onze leverancier gesproken dat ik in ieder geval een keer in de zoveel tijd een gesprek cq. vergadering over onderhoud en instellingen. Tevens staat er op de planning om 1 keer in de 3 maanden door hun een TechUpdate door hun te laten geven.

Ik heb deze post geplaats puur en alleen om te kijken hoe men bij andere bedrijven hier mee om gaan (richtlijnen)en of ik niet iets vergeet.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

2000 pc's valt onder groot :)

- Wat is de impact van overwerk aan de netwerkinfrastructuur
Dat hangt van je personeelsbezitting af + hoeveel werkzaamheden je tijdens kantooruren kan uitvoeren.
- Hoe ga je om met het feit dat je productlijn end of life is.
Upgrade voor je voor dat punt komt te staan.
Natuurlijk is dat vaak niet mogelijk en moet je wachten tot het echt niet verder kan.
*kuch* gierig management *hoest* uitstellen *nog kuch* :+
- Compatibiliteit met andere merken
Of onderlinge types van 1 merk ...

Als het geen bekend probleem is merk je het wel in je test opstelling :P
- Instellingen van switchpoorten. (half duplex/full duplex, flow control aan of uit, broadcaststorm control aan of uit)
broadcaststorm control is handig is een groot vlak netwerkstuk (zonder layer-3 scheiding)
En de richtlijnen zijn dan de verklaring waarom iets wel of niet is ingesteld. Waarom stel ik switch poorten in op 100MB Full Duplex met flow control terwijl pc's op 10MB half duplex zonder flow control worden ingesteld.
Als je geen problemen hebt met auto negation laat je dat toch gewoon zo ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Deze richtlijnen staan ook wel bekend als SLA's
Service Level Agreements.

Dit is een soort van 'contract' die er volgens de ITIL richtlijnen ziet zon SLA er als volgt uit (voorbeeld) :

Inhoud :
- ondersteuning gebruikers
- 14 Mei 2002
Partijen :
- namens systeembeheer : AAA
- namens gebruikers : BBB
Globale Afspraken :
- in geval van problemen met workstation neem contact
op met de helpdesk of mail naar helpdesk@bedrijf.nl
- onder problemen met workstation word niet werkende
hardware bedoeld bv : cdromspeler, harde schijf, voor
problemen met software zie SLA software ondersteuning.
Specificatie van de dienst :
- de helpdesk is bereikbaar van Ma tm Vr van 9:00 tot
12:00 en van 12:30 tot 17:00.
- de helpdesk is verplicht te reageren binnen 24 uur na
het versturen van de e-mail.
- indien het probleem niet direct te verhelpen is word de
helpdesk verplicht gesteld een tijdelijke computer
beschikbaar te stellen.
Voorwaarden van de dienst :
- bij het opstellen van deze dienst is men der van uit
gegaan van een bedrijf van 100 werknemers, bij een grote
stijging van dit aantal moet de helpdesk uitgebreid
worden en deze overeenkomst vernieuwd worden.
- Deze dienst is alleen beschikbaar voor problemen in het
bedrijf zelf niet voor problemen bij werknemers thuis.
Kosten :
- kosten voor deze dienst zijn niet van toepassing.
Verantwoordelijkheden :
- indien niet aan een van de voorwaarden word voldaan kan
een klacht ingedient worden bij het hoofd van de helpdesk
indien bij hem het probleem ligt bij je afdelingschef
die dan verplicht is dit verder af te handelen.
Rapportage :
- Elke maand worden alle problemen geindexeerd en eventueel
falen van de helpdesk doorgegeven aan hun meerdere die
verdere stappen onderneemt.

dit is slechts een voorbeeld van een SLA, ik hoop dat dit het soort overeenkomst is dat je bedoelde, anders hek dit mooi voor niks zitten typen :+

maja zon SLA is natuurlijk aan te passen of uit te breiden naar eigen specificaties over dus bijvoorbeeld Compatibiliteitseissen die je stelt aan de hardware in het netwerk of de gevolgen van overwerken of wat je maar wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Predator bedankt voor je aanvullingen. Ik bedoelde het alleen anders. Ik schetste slechts voorbeelden. De antwoorden die je gaf had ik zelf ook al opgeschreven.

Het gaat mij er om of er hier iemand op het forum zit, waar men al deze richtlijnen al op papier heeft staan (en sorry ...ik bedoel geen SLA's met onze klanten....). Zou het gewoon graag een keer doorkijken.

Natuurlijk zullen er binnen de richtlijnen wel items terug komen die ook in een SLA staan.

Hoop dat iemand me een richtlijn document kan mailen of hier posten.
Pagina: 1