Toon posts:

486 doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een groot probleem, m'n mobo is gaan roken :(
Ik was er op tijd bij want de kast was open, anders waren er een paar stoppen gaan vliegen. Maar in ieder geval hij is doorgebrand door het omdraaien van de processor :* en dat is zeer slecht het is zo-ie-zo geen probleem want ik krijg binnenkort een nieuw mobo maar de vraag is kan ik het vervangen? zou het een zekering geweest zijn? want dan zou ik hem misschien met een soldeerbout kunnen vervangen en dan kan ik hem nog 'gebruiken' voor in m'n server.
enneh de groeten he!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Op maandag 13 mei 2002 17:02 schreef da_Chaoz het volgende:

enneh de groeten he!
groeten onder post liever niet, lees de faq maar.

Verwijderd

omdraaien van processor? hoe had je dat voorgesteld? je heb hem een kwartslag gedraait? dan is er een pootje kapot, want als het goed is kan hij er maar op 1 manier in.

kan je hem repareren? je moet kijken waar hij is gaan roken, maar ik geef je eerlijk gezegd weinig kans, kan best zijn dat de chipset naar ze grootje is.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb hem 180 graadjes gedraaid en dat paste ......

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gooi maar weg, waarom doe je zoiets eigenlijk als het nog niet kapot moet?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 17:10 schreef da_Chaoz het volgende:
nee ik heb hem 180 graadjes gedraaid en dat paste ......
tja.... da's vrij stom

enig idee wat er precies ging roken?

Verwijderd

Topicstarter
Noork:

het was niet de bedoeling. en het was een naamloze processor dus jij mag raden hoe ik hem er in moet stoppen :+

Verwijderd

Topicstarter
nou het steekt uit en het zit zo'n 3 cm van dat processor ding vandaan

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 17:17 schreef da_Chaoz het volgende:
zo'n blauw rond ding? condensator... kan je proberen te vervangen, maar ik denk echt dat je chipset naar de klote is... dus als je echt niks te doen hebt, probeer het maar :P

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op maandag 13 mei 2002 17:17 schreef da_Chaoz het volgende:
Bij een 486 staat er altijd een markering bij pin1 zowel op het moederbord/socket als op de processor.

Bij de processor:
- Hoekje eraf
- Vierkante pin
- stipje
- nummertje
Op het moederbord:
- extra stukje op binnenkant de socket
- 1 hoekje van mist van socket
- gekleurd gaatje
- nummering langs/op de socket

Verwijderd

Topicstarter
het is zwart, nee het komt niet van het verbranden :9
hij was daarvoor ook al zwart. maar ik had dus de koeling van de processor afgehaald en het stof ff uit dat blokje gehaald wat er bovenop zit en toen wilde ik het weer terugzetten......maarja dat komt bij mij wel vaker voor dat ik iets fout doe :P

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Was het niet iets met moederborden dat je ze niet kon solderen tenzij je een speciale soldeerbout hebt? Ik kon in ieder geval de tin niet vloeibaar krijgen... Ik denk dat je hem gesloopt hebt.. :'(
Op maandag 13 mei 2002 17:13 schreef da_Chaoz het volgende:
Noork:

het was niet de bedoeling. en het was een naamloze processor dus jij mag raden hoe ik hem er in moet stoppen :+
en volgens mij kun je aan de naam van de processor zowiezo niet zien hoe hij erin moet |:(

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 17:24 schreef Gabriel-LG het volgende:

[..]

Bij een 486 staat er altijd een markering bij pin1 zowel op het moederbord/socket als op de processor.

Bij de processor:
- Hoekje eraf
- Vierkante pin
- stipje
- nummertje
Op het moederbord:
- extra stukje op binnenkant de socket
- 1 hoekje van mist van socket
- gekleurd gaatje
- nummering langs/op de socket
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik ben zo 'arm' dat ik alles naamloos heb en als al die dingen er niet opstaan behalve dat er twee + zijn 1 in de hoek links onder(waar ik nu inmiddels achter ben) en 1 in de hoek rechtsboven, maarja... draaien gaat niet altijd goed :P

Verwijderd

Topicstarter
Is ter echt niemand die er wat van weet? :'(
edit:

ik bedoel iemand die weet wat ik er aan kan doen/wat het is?

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Ga werken :) enne nee iets wat rijp is voor de sloop valt niet te fixen, laat dat es ff door je doordringen man :)
veel succes }:O

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 17:57 schreef Allochtoon het volgende:
Ga werken :) enne nee iets wat rijp is voor de sloop valt niet te fixen, laat dat es ff door je doordringen man :)
veel succes }:O
Ik denk dat je gelijk hebt, m'n ma vind me ook een luie donder :z en ze zegt dat ik maar een baantje moet gaan zoeken voor afleiding :P

• Gabriel-LG
Je bent niet de enige die dit grapje ooit heeft uitgehaald ;) bij mij was de processor kapot, maar het moederbord deed het nog prima. Ik heb ook wel van mensen gehoord dat de processor het nog wel deed maar ook dat de processor+mobo kapot waren...

Het is een russische roulette, het is maar net hoever/welke kant op je de processor hebt gedraait (maar dat kan jij natuurlijk niet zien zonder kenmerken e.d. ik zou zeggen kijk eens goed welke hoek opwatvoormanierook (dus ook tussen de pootjes) afwijkt van de andere 3; in die hoek zit pin1, hetzelfde geldt voor de socket)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 18:01 schreef Gabriel-LG het volgende:
Je bent niet de enige die dit grapje ooit heeft uitgehaald ;) bij mij was de processor kapot, maar het moederbord deed het nog prima. Ik heb ook wel van mensen gehoord dat de processor het nog wel deed maar ook dat de processor+mobo kapot waren...

Het is een russische roulette, het is maar net hoever/welke kant op je de processor hebt gedraait (maar dat kan jij natuurlijk niet zien zonder kenmerken e.d. ik zou zeggen kijk eens goed welke hoek opwatvoormanierook (dus ook tussen de pootjes) afwijkt van de andere 3; in die hoek zit pin1, hetzelfde geldt voor de socket)
gelukkig :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 18:03 schreef da_Chaoz het volgende:

[..]

gelukkig :)
maareh als het rookt(e) dan is het denk ik toch wel kapot niet?
edit:

foutje

• Gabriel-LG
Op maandag 13 mei 2002 18:04 schreef da_Chaoz het volgende:

[..]

edit:

foutje
Euuhh...
Naah, alleen maar wat rookschade :P
meestal wel ja

Verwijderd

Topicstarter
Nouja dat wordt dan de Kliko, Cometic , BIFI, Sita of hoe het ook genoemd mag worden!
FF wachten op m'n nieuwe mobo en dan maar weer verder he?
Is trouwens ook een stuk sneller :7

offtopic:
waar zitten die pinnetjes waar je aan moet zitten als je een tweede floppydrive in je joeter wilt?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
Op maandag 13 mei 2002 18:37 schreef da_Chaoz het volgende:
offtopic:
waar zitten die pinnetjes waar je aan moet zitten als je een tweede floppydrive in je joeter wilt?
Hoef je helemaal niet aan te zitten. Dankzij de twist in de kabel is drive A: degene die na de twist op de kabel zit en drive B: degene die voor de twist op de kabel zit.

486 rulez BTW :)
* _JGC_ heeft hier nog 3 486 mobos en 7 486 CPUs... Kan je daar misschien dual van maken? Gewoon 2 CPUs parralel solderen? de 486 had zoveel pinnen nog niet als een Northwood, dus zo moeilijk zal dat wel niet zijn :P

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 19:42 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

486 rulez BTW :)
* _JGC_ heeft hier nog 3 486 mobos en 7 486 CPUs... Kan je daar misschien dual van maken? Gewoon 2 CPUs parralel solderen? de 486 had zoveel pinnen nog niet als een Northwood, dus zo moeilijk zal dat wel niet zijn :P
Dat lijkt me stoer! 8-)
Het is trouwens WEL mogelijk om 486 cpu's 90 graden te draaien. Alleen bij mij fikte hij niet door! :P
Ik heb ook nog wel wat 486zooi liggen, check de vraag en aanbod. Je kan maar gemakkelijker een nieuw mobotje scoren, dat scheelt gedoe, waarschijnlijk krijg je hem toch nooit meer ad praat!

Wat doe je nog met een 486?! Ik wist niet dat er nog tweakers bestonden die dat spul nog gebruikten. :?
En hoe zit je nu dit te posten dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 13 mei 2002 19:53 schreef Coolcase het volgende:

[..]

Dat lijkt me stoer! 8-)
Het is trouwens WEL mogelijk om 486 cpu's 90 graden te draaien. Alleen bij mij fikte hij niet door! :P
Ik heb ook nog wel wat 486zooi liggen, check de vraag en aanbod. Je kan maar gemakkelijker een nieuw mobotje scoren, dat scheelt gedoe, waarschijnlijk krijg je hem toch nooit meer ad praat!
Idd, ik heb nog een redelijk stapeltje op 30 april gratis meegepakt, stuk of 2 werkten nog, ook al heb je geen €5 kun je nog wel in een kringloopwinkel 486 mobos scoren.
Wat doe je nog met een 486?! Ik wist niet dat er nog tweakers bestonden die dat spul nog gebruikten. :?
En hoe zit je nu dit te posten dan?
Gokje: op PC van pa en ma :+

Maar los daarvan, er zijn 1001 dingen die geen 7e generatie CPU nodig hebben om te draaien. Ik test oude hardware die ik gratis meeneem altijd eerst op een 486 mobo met PCI om te zorgen dat als ze echt kortgesloten zijn ze niet een waardevol sys opblazen, m'n router is een P60@66 (die niet beter performt dan een 486DX4) en ik overweeg een 486DX-33 als slaapkamer terminal in te zetten.

Dus niet zo laatdunkend over 486 OK :( :+

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
486 zijn dan wel traag, maar plak maar es 7 van die dingen in een cluster, moet je es zien hoe snel ze mn slome Dual P133 met 192MB 72 pins RAM voorbij fietsen.

Verwijderd

Mijn 486 sx25 heeft me leren omgaan met computers...althans...
Deze bewaar ik dus tot ik kabel heb en dan wordt het een leuke router/firewall!
O+

Verwijderd

whoa ik dacht idd ook dat mensen op deze site dat spul niet meer hadden liggen

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik heb per ongeluk een keer m'n 486 processor een kwartslag gedraaid, toen ik hem er weer recht in zette werkt alles nog gewoon :+

Verwijderd

Topicstarter
Tis goed om te horen hoeveel mensen er goede ervaringen hebben met een 486. ik ben het helemaal met ze eens:
Ideaal voor dos en floppy games, zeer stabiel en je kan er veel aan doen. (behalve dan de processor 180 graden draaien :+). 486 4-ever! :7

Verwijderd

Linux speelgoed!!!
:9

Verwijderd

486 kan NIET doorbranden als je hem er verkeert op zet.
Wel kan hij doorbranden als je hem NIET presies in het midden neerzet... (ervaring.....)

ojah

je kan wel een 486/100mhz + mobo van me krijgen als je wil /dichtbij woont

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt ik zal em der wel verkeert opgezet hebben, maar hij zat er niet echt goed op....
Kik als je me een mailtje stuurt en daarin vertelt waar je woont zal ik ff kijken ok?
Pagina: 1