Suse 8, geen internet .....

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb net op mijn PC suse 8 geinstalleerd. Ziet er allemaal keurig uit. Werkt ook perfect. Netwerkkaart wordt keurig herkend.

Nu heb ik op de server RH7.2 staan, en daarmee internet gedeeld. Maar ik krijg op mijn suse-install (op mijn eigen PC) totaal geen verbinding met internet. Een lokale ping naar de server of andere PC's werkt wel, maar op de een of andere maniet kan ik niet pingen naar extern. Ook een ping direct naar de DNS van ZeelandNet doet het niet.

Netconfig kent suse niet, en ik heb al in yast/yast2 gekeken. Daar heb ik hem al op vast IP staan, met het goede subnetmask en de juiste DNS server. Maar volgens mij moet ik ook nog ergens de gateway aan kunnen geven.

Heeft iemand een idee hoe ik nu mijn internet aan de gang krijg? Anders ie het jammer, maar helaas voor suse. Dan gooi ik RedHat er weer op.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

code:
1
2
ifconfig eth0 192.168.1.4 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0
route add default gw 192.168.1.1

Globaal voorbeeldje, snappu?

• sus

sus

Topicstarter
OK, dat werkt :)

• sus

sus

Topicstarter
owkee, ik heb dus doe code van hierboven ingeklopt. Werkt perfect. Maar ik moet het elke keer als ik opnieuw geboot heb, opnieuw intikken. Hoe kan ik dat oplossen, behalve door het in /etc/rc.local te zetten?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 16:22 schreef jep het volgende:
code:
1
2
ifconfig eth0 192.168.1.4 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0
route add default gw 192.168.1.1

Globaal voorbeeldje, snappu?
ff vragju waarvoor dient ut broadcast gedeelte? IP van de server?

Verwijderd

leosite
...waarvoor dient ut broadcast gedeelte? IP van de server?
Broadcast adres:
Uitzendend adres bedoeld voor het gehele netwerk. Alle berichten/pakketten gestuurd naar het broadcast adres worden door alle systemen min of meer tegelijk ontvangen en ze moeten dus alles eruit filteren wat niet voor hen bestemd is;

• sus

sus

Topicstarter
Maar, hoe kan ik nou instellen dat hij die instellingen ook onthoudt? Ik heb het nu in /etc/rc.d/rc.local staan, maar das niet helemaal de bedoeling vind ik.

Onder RedHat kon ik gewoon netconfig intypen, en dan sloeg hij de instellingen op. Weet alleen niet waar...

Verwijderd

SuSe Network Card Configuration:
• Open het configuratieprogramma van SuSe (yast2)...
• Ga naar 'Network Basic' en kies voor de module 'Network Card Configuration'...
• Open de configuratie van de juiste ethernet card, daar waar je je ip en subnet in kunt vullen...
• Detailed Settings - Routing (een van de 2 extra knoppen in dat scherm).

...en daar, bij je 'Routing Configuration', kun je je Default Gateway instellen.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Onder SuSE staat Gateway onder Network configuration -> roting.

Of gebruik yast1 in tekstmodus. is veel geavanceerder en kun je veel meer mee doen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Waarom stel je op je RH7.2-bak niet even een DHCP-servertje in? Dan is het helemaal makkelijk... :)

Zoals de mensen boven me al zeiden: start Yast2 --> Network/Advanced --> Routing en stel daar je default gateway in. Dan moet het werken.

Geef het niet zo gauw op joh! ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 22:16 schreef LinuxUser het volgende:
Onder SuSE staat Gateway onder Network configuration -> roting.
Of gebruik yast1 in tekstmodus. is veel geavanceerder en kun je veel meer mee doen.
Niet meer... je vergeet dat SuSE 8.0 geen yast1 meer aan boord heeft. SuSE is helemaal overgestapt op yast2 (en heeft deze naar eigen zeggen sterk verbeterd) en levert yast1 dus niet meer mee... Je kunt nog wel vanuit de console configureren, yast2 heeft namelijk ook een ncurses interface...

• sus

sus

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 22:31 schreef Tachyon het volgende:
Waarom stel je op je RH7.2-bak niet even een DHCP-servertje in? Dan is het helemaal makkelijk... :)

Zoals de mensen boven me al zeiden: start Yast2 --> Network/Advanced --> Routing en stel daar je default gateway in. Dan moet het werken.

Geef het niet zo gauw op joh! ;)
hehe, ik ben er al mee bezig geweest om DHCP op te zetten, maar dat wou nog niet helemaal lukken. En ik heb gekeken bij Routing, maar daar keek ik dus gewoon over de gateway heen |:(

Naja, zie sig :D

Enneh, zo snel geef ik niet op hoor, tis alleen dat ik van RH7.2 naar Suse8 ben overgestapt, en daar kon ik het nergens vinden...

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
[behulpzaammodus]
n00b of newbie? n00b is te negatief voor je omdat je wel zoekt en de moeite doet om iets te vinden. n00b's doen er geen moeite voor en openen een topic wat natuurlijk resulteert in een slotje.
[/behulpzaammodus]
Pagina: 1