Toon posts:

[Marantz] Volume defect van av 5000-ose receiver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Door omstandigheden heb ik sinds afgelopen weekend eindelijk weer m'n receiver aangesloten op m'n 2 speakers. Hiervoor heeft het helaas een jaar stof staan te vangen op de kast. zonde eigenlijk.

Maar goed. Wat is er (wel/niet?) aan de hand?
De speakers heb ik 1-op-1 aangesloten en de dvd speler op de coaxiaale aansluiting. (philips dv-122).

Nu is het zo dat als ik de volumeknop op 20 instel, er zeer weinig tot niets aan geluid uit de spreakers komt. Doe ik hetzelfde bij mijn broer dan is het een geweld van jewelste.

En dit terwijl hij een gewoon geluidsysteempje heeft van de boer-op-hoek. (it's/v&d/dixons etc). Dit geld voor zowel de radio/tuner als bij de cd's die ik afspeel op de dvd. Terwijl ik me heilig van overtuigd ben dat dit wel even anders was dat ie dezelfde week vorig jaar uit de doos was gekomen. Nu moet ik de volume op 38-46 zetten wil ik een vergelijkbaar volume krijgen als bij m'n broer. Ik heb alles nagekeken, alles is goed aangesloten en de subwoofer heb ik uitgeschakeld.

Is er iets defect, staat iets verkeerd, of heb ik toch iets verkeerd aangesloten? Wie kan me het zeggen?! :?

Verwijderd

Heb je misschien niet je speakers verkeerd aangesloten? Zit rood op rood en zwart op zwart, als dit niet zo is kan dit wel voor slechtere kwaliteit zorgen maar ik weet niet (lijkt me niet) of het ook tot lager volume leidt.
Verder zeg je dat je de versterker nu op ongeveer 40 moet zetten. Ik weet niet tot hoever de versterker gaat (ik denk tot 80 of 100 ..) en wat jij een redelijk geluidsniveau vindt maar het lijkt mij dat dit wel een redelijk normale waarde is als ik het relatief vergelijk met mijn eigen Denon.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, sorry. De speakers zijn heus 1-op-1 aangesloten. Dwz zwart op zwart en rood op rood. Als ik het volume op 20 zet dan is dit te vergelijken als persoonen heel zacht zitten te fluisteren. Wil ik het geluidsnivo hebben van een 'matig bezet cafe' (zonder muziek), of als 'je naar de arbeidsvitaminen zit te luisteren' dan moet ik hem +/- op 48 zetten.
Verder is er geen verschil in geluidsnivo als ik met de dvd een cd afspeel, wel word het nog erger als ik een dvd afspeel. Dan moet ik het volume nog harder zettten. :? :( (daar was ik een uurtje terug achter gekomen).
Is er soms een instelbare schaalverdeeling/units op het display? Bijvoorbeeld decibels en 'eenheden'? O ja, met de dvd/cd-speler (zelfde apparaat!) doe ik allemaal via de coaxiale aansluiting... wat is er toch aan de hand?

Verwijderd

Dat je met het afspelen van een dvd iets zachter geluid krijgt dan met gewoon cd of radio is normaal. Ik zou niet weten wat er eventueel fout zou kunnen zijn. Tot hoeveel gaat die marantz dan? 80 ofzo? 100 ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar de handleiding van dit apparaat. Ik kan de manual nergens vinden.