Toon posts:

Dubbel SSH tunnel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een dubbele SSH tunnel maken. Dus vanaf een Linux server (private) een SSH tunneltje naar m'n andere linux server (IP naar buiten), deze moet weer tunnelen via een externe server die weer tunnelt naar zijn achterliggende private server.

Ingewikkelde beschrijving maar ja ... Dus twee servers met een private adres (zitten uiteraard niet in hetzelfde netwerk ;)) met elkaar laten communiceren via twee servers met internet connectivity.

Ik kan wel 1 keer tunnelen maar hoe doe je het in twee keer ??

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10
Da's dus een drievoudige tunnel :p
En ja hoor... Dat is te doen... Al helemaal op de manier waarop ik een VPN heb gebouwd voor m'n werkgever...

Alle machines moeten beschikken over SSH en PPPd... Het tooltje pts-redir is optioneel tegenwoordig...

De uiteindelijke opzet word als volgt:
1) Je zet vanaf je PC een VPN op naar je server
2) Je logt in op je server.
3) Je zet vanaf je server een VPN op naar de externe server.
4) je logt in op de externe server.
5) Je start op de externe server een VPN op naar de externe box.
6) Je kan eindelijk in loggen op de doos waar je wilt wezen :)

Dit kan natuurlijk veel simpeler door alle benodigde VPNs bij het booten op te laten zetten... Als je dan alle route tabellen goed hebt staan, dan kun je in een keer doorfietsen naar de achterste doos...

Maar is het niet makkelijker om gewoon een VPN op te zetten tussen de twee uiteindes??? Dat beide servers dus alleen maar als router functioneren voor de tunnel...

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
Bedacht nog een mooiere :)
Je kunt de tunnel zo in elkaar zetten dat hij zichzelf automatisch 'uitklapt' wanneer je stap 1 uitvoert :)

Je kan namelijk er voor zorgen dat, wanneer de VPN op komt, er aan de overkant een scriptje word gerund... Als je er voor zorgt dat dat script de volgende tunnel op zet enzovoorts dan doet ie de rest zelf :)

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Volgens mij is de oplossing zoals cailin_coilleach deze propageert, niet geheel wat er bedoelt wordt. Er is namelijk een zeer wezenlijk verschil tussen een VPN en een SSH-tunnel. Maar, als ik het goed begrijp is ook wat BL bedoelt mogelijk. In dat geval zul je eerst een forward moeten opzetten vanaf de 2e server naar de externe op de port die je wilt tunnelen en dan vanaf de 1e naar de 2e op de port die je wilt tunnelen. De 1e forward het naar de port op de 2e, die het dan vervolgens forward naar de externe server.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
idd,
ssh -L <localport>:<remoteip1>:<remoteport1> <host>

op de volgende server:
ssh -L <remoteport1>:<remoteip2>:<remoteport2> <host>

Dit is dus een remote port, lokaal beschikbaar maken. Met -R doe je het tegenovergestelde.

• Liegebeest
>Er is namelijk een zeer wezenlijk verschil tussen een VPN en een SSH-tunnel

Oopsie... My bad :p
Geeft me weer wat stof om te onderzoeken... Dankje! :D

Pagina: 1