Op donderdag 23 mei 2002 12:56 schreef Marieke22 het volgende:
Jongens .. Jongens..

niet zaniken meid, als dame heb je volop voordeel dat de knullen hier volop hun best voor je doen en zich onthouden van flames, zelfs DeFeCt

Ik wil gewoon een goed discussie omtrent dit onderwerp hebben, zodat we meer te weten kunnen komen over de mogelijkheden, voordelen, nadelen et cetera. over universal usanbility.
ik weet niet of universal usability een door je zelf bedachte term is, of werkelijk wordt toegepast door de guru's op dat gebied.
ik betwijfel het, usability en accesability zijn vaak gebonden aan doelgroepen en doelstellingen.
commercieel is het onwenselijk kosten te maken aan het toegankelijk maken van data voor een niet interessante doelgroep.
als ik een consultatie-gesprek heb met de bakker op de hoek (met een uurtarief van drie Berlines bollen), ga ik hem geen multi-language site aansmeren, dat zou oplichterij zijn.
vanuit design-oogpunt is het idee om usability als leidraad te nemen ook onwenselijk, op element-basis kan usability-denken zeer interessant zijn, als je het echter als methode neemt om te beslissen kom je al snel in de richting van 'Chefren'-gedrag (zoek op chefren)
get idee om iconen te creeren die geheel cultuur onafhankelijk zijn en mogelijk navigatie aan de hand van teksten overbodig maken, dat zou ik je niet aanraden.
niet enkel is het onmogelijk om dat te doen (tenzij je een specifiek uitgekaderd klein probleem als de Playstation-controls neemt).
Ik denk dat je de rol van die iconen eerder moet zien als toevoeging aan tekst, eventueel kun je dan, ook al creeer je een multi-language-systeem, ook als je in een andere taal werkt makkelijk navigeren.
belangrijk is dan om de positionering in de gaten te houden en het kleurgebruik te controleren.
vergeet ook niet dat computers in essentie nog altijd text-based systemen zijn (zie de DOS-console, of de terminal), HTTP is een text-protocol, en HTML staat voor Hyper
text Markup Language, en het text-based vervult daarin allerminst de minste rol.
als je echter erg abstract bezig wilt zijn kun je de essentieel culturele verschillen en invloed van zaken als leesrichting ook terugvinden in een techniek als SVG.
dit vervult een extra rol juist ook als internationalisatie, kan veel zaken aan als aziatische talen met hun Glyphs en Ruby markup.
dit kan je veel interessante concepten uit de rijke oosterse taal-cultuur leren (zeker wat geschreven taal is dit een stuk uitgebreider dan de westerse schrijfmethode).
Verder lijkt me dat een bekend probleem als de vormgeving van gebruikshandleidingen wel een gebied is waarin je veel toepasselijke zaken kan vinden, dit is juist een gebied waarin beeld-gebaseerde en iconografische uitleg van handelingen gewenst is aan een publiek van verschillende culturen. Hierin zijn ook heel duidelijk succesvolle en minder zinnige uitvoeringen aan te wijzen (en ik schaf altijd producten uit de laatste categorie aan).
neem bijvoorbeeld als voorbeeld een project om handleidingen op internet te zetten in een gestandardiseerd format. wat zou daarvoor nodig zijn?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen