NetWare server of W2K ? *

Pagina: 1
Acties:

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 10:25
Ik ga van de week mn pc upgraden en ik kan van mn huidige pc een servertje maken nu, ik heb al een Linux servertje lopen maar nu zit ik te denken aan een Novell server.

De pc die ik dan als server heb is een Duron 800 met 128 (of 256) MB geheugen.

Ik wil dat ik op die Novell server moet inloggen en dat dan mn instellingen naar mijn wens komen te staan enzo (beetje vaag ik weet het). Verder moet het worden: File server, Mail server, FTP servertje, print servertje.

Moet ik hiervoor novell nemen of win 2000? Of allebij?

Wat is leuker? En wat is makkelijker? En wat heeft meer opties?

Ik heb een hele hoop vragen want ik ben een verschrikkelijke novell newbie.

Verwijderd

Wat jij leuk vindt

Hangt ook een beetje van je clientOS af. w2k met XP is erg leuk bijvoorbeeld.

Als je Novell neemt moet je op de client de Novellclient installen en dat is nou net niet m'n favoriete onderdeel van Novell |:(

Verder lijken NDS en ADS wel wat op elkaar >:) en op beide kun je wel een mail en FTPserver draaien.

• sKitZo
wat is NDS en ADS?

Client worden Win 2k prof denk ik (is nu 98se)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is het Network OS "NetWare" van de firma "Novell".
Je zegt toch ook niet ik heb een Microsoft server :?

Verder, tja .. Netware is nie zo simpel. Zeker als je er geen enkele ervaring mee hebt. Dan zou je beter voor een klik&mik NOS kunnen gaan, waar je kwa look en feel al wat ervaring mee hebt.

Aan de andere kant, als je al Linux ervaring hebt dan zal NW je wel bevallen en zal het instromen in NW niet al te moeilijk voor je zijn.

KWa functionaliteit boeit het weinig voor thuisgebruik.
Beide OSsen kunnen wat jij wilt.
Al schijnt het wel dat de ene persoon een bepaald OS stabieler zal vinden dan de ander.
Da's puur persoonlijk.

Persoonlijk zou ik voor NW gaan, echter bezef wel dat dit dus totaal niet te vergelijk is met W2K kwa server console, tevens zal de software iets minder makkelijk te verkgrijgen zijn.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit ;)

Disclaimer:
Loze posts zullen verwijderd worden.
Ongefundeerde trolls/flames/whatever kunnen OW's opleveren.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:52 schreef Koffie het volgende:
Het is het Network OS "NetWare" van de firma "Novell".
Je zegt toch ook niet ik heb een Microsoft server :?

...
Sorry Koffie, ik wist niet dat je boos werd ;)

ik dacht ik hou het makkelijk

• sKitZo
Op maandag 13 mei 2002 15:53 schreef Koffie het volgende:
titel edit ;)
owk :)
Disclaimer:
Loze posts zullen verwijderd worden.
Ongefundeerde trolls/flames/whatever kunnen OW's opleveren.
geen loze dingen door mij toch?

maar..

tjah... wat mij wel leuk leek was juist dat hele inlog principe (de client dus).. zodat ik als ik op mn Pa zn pc inlog gewoon nog een deel van mn bestanden kan gebruiken en mijn instellingen er staan zoals ik wil.
Verder is het gewoon is leuk om wat anders te doen qua server dan die Linux bak die ik nu heb... beetje mijn horizon verbreden zegmaar.

NetWare (<--- beter Koffie? :)), is dat wel grafisch?

Wat is dat ADS en NDS nou?

Verwijderd

ff on topic

Als je w2k clients gaat gebruiken zou ik lekker voor een w2kserver gaan.

En idd, zoals eerder gezegd, wordt het opstarten van je w2kclient nou niet echt sneller van de "Novellclient"

• sKitZo
Kan dat eerdervernoemde dan nogsteeds? (inloggen op server en instellingen, tijd en bestanden hiervan gebruiken)

Verwijderd

ja hoor, bij beide.

En wat NDS is moet koffie maar uitleggen, daar ga ik me niet aan wagen, gezien z'n website. Maar microsoft heeft heeeeeeeeel goed gekeken naar de NDS van Novell en daar een soort van eigen versie van gemaakt.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beide serverOS'sen kunnen wat jij wilt.
Persoonlijk heb ik geen probs met NW Client voor W2K.
Echter wil het wel eens zo zijn dat er idd bugjes in de clients kunnen zitten.
Het zetten van policys en start menu's/desktops/andere settings vanaf een file server trekken kunnen beide OSsen uiteraard.
Die fungeren op zo'n moment alleen maar als opslag plaats voor wat files.

NetWare is in principe niet gafisch.
Het heeft dus geen GUI.
JA .. er is er wel 1, maar die is bokke traag, instabiel en geheugen vretend.
Verder heb je 'm ook niet nodig (tenzij je PERSE via ConsoleOne in Java based FreeX86 een user wil aanmaken. Be prepared op een avondje koffie als je 2 of meer users moet aanmaken >:) ).

Netare is net als Linux character based. Zag maar als DOS dus, met her en der wat 'grafische' menutjes.

NDS = Novell Directory Services
AD = Active Directory

Dit zijn de 2 directory producten van novell respectievelijk microsoft.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 13 mei 2002 15:45 schreef sKitZo het volgende:
wat is NDS en ADS?

Client worden Win 2k prof denk ik (is nu 98se)
NDS (Novell Directory Services) = directory structuur van Novell.
ADS (Active Directory Serverces) = directory structuur van Microsoft.

Je kent Active Directory toch ?
Op maandag 13 mei 2002 15:56 schreef R01X0 het volgende:

[..]

Sorry Koffie, ik wist niet dat je boos werd ;)

ik dacht ik hou het makkelijk
Je moet niet op Novell gaan flamen/trollen met Koffie in de buurt ;)

edit:

Grrrrrrrrrrrrrr die botte lul was me voor >:)

Yes, 't is me eindelijk een keer gelukt om je voor te zijn :P >:)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• sKitZo
Op maandag 13 mei 2002 16:10 schreef Predator het volgende:

[..]

NDS (Novell Directory Services) = directory structuur van Novell.
ADS (Active Directory Serverces) = directory structuur van Microsoft.

Je kent Active Directory toch ?
[..]
ehm... nou.. ehmm...
nee sorry pred.
ken je da snel uitleggen?
Je moet niet op Novell gaan flamen/trollen met Koffie in de buurt ;)

edit:

Grrrrrrrrrrrrrr die botte lul was me voor >:)

Yes, 't is me eindelijk een keer gelukt om je voor te zijn :P >:)
bedankt voor de waarschuwing

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 13 mei 2002 16:14 schreef sKitZo het volgende:

[..]

ehm... nou.. ehmm...
nee sorry pred.
ken je da snel uitleggen?
[..]

bedankt voor de waarschuwing
Directory Services is a distributed database that allows you to store information related to your network resources to facilitate their location and management. Microsoft Active Directory is the latest implementation of Directory Services for Windows 2000. The basic issues involving a directory service center around what information may be stored in the database, how it is stored, how you can query for specific information, and what you can do with the results. Active Directory consists of the directory service itself coupled with a secondary service allowing access to the database supporting X.500 naming conventions.

You can query the directory with a user name to obtain such information as the user's phone number or e-mail address. Directory services is also flexible enough to allow generalized inquiries (" where are the printers? " or " what are the server names? ") to view a summarized list of available printers or servers.

Directory services also offers the advantage of a single point of entry to your entire enterprise network for users. Users can find and use resources across the network without knowing the exact name or location of the resource. You can also manage you entire network with a unified, logical view of the network organization and its resources.
:P

zo moet ik het niet typen :+

Die instellingen die je met profiles of met group polices.
Profiles is het makkelijkste.

en nou weer gaan blokken ;(

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zo .. * Koffie doet ook ff copy/paste :P
Novell® eDirectory 8.6.2 is a Lightweight Directory Access Protocol (LDAP)-enabled, directory-based identity management system that centralizes the management of user identities, access privileges and other network resources. eDirectory helps companies take products and services to market faster than their competitors, giving them a competitive advantage in the Internet economy.

Because eDirectory supports dynamic group functionality, persistent searches and live continuous backup, it significantly reduces administrative overhead. In addition, version 8.6.2 enhances your network's scalability and performance in an Internet environment. This enables you to extend network support to customers and partners who use the Web as their primary channel for conducting business.

Moreover, with eDirectory you can use directory-enabled applications to create secure, customized relationships between your network and the networks implemented by your customers and partners. In fact, you can use eDirectory to extend your existing network infrastructure beyond your firewall and cultivate profitable eBusiness relationships. Customers can securely populate customer-accessible directories. Business partners can directly communicate with and update each others' directories. Suppliers can immediately know when and how much to ship. Changes in airline reservations can automatically alert hotel and car rental reservations systems. Crucial market data can be collected at Internet speeds.

eDirectory also lays the foundation for capturing, storing, organizing, and leveraging important identity information such as customer demographics, product interest, buying patterns, transactions, product feedback, and satisfaction levels. With this information you can tailor your customers' business experiences--such as what they see on a Web page--to cultivate a loyalty to your company that will continue as your business changes and expands.

With eDirectory you can also be sure your resources are secure. eDirectory's superior security features include Novell® International Cryptographic Infrastructure, passwords encrypted over Secure Sockets Layer (SSL), RSA private key/public key encryption, Secure Authentication Services, smart cards and X.509v3 certificates. You will be able to designate exactly who is allowed access to which information: granting rights to one directory will not provide rights to your entire network or even to all the information in that directory.

In addition, eDirectory includes Novell iMonitor, which allows you to manage eDirectory using a Web browser, and DNS federation, which allows you to manage user objects on your partners' eDirectory trees and vice versa. Also new is stronger LDAP application support (including SSL) and filtered replication.

eDirectory 8.6.2 runs on an Intel Pentium PC-based server or UNIX workstation and requires 64MB RAM (128MB recommended). eDirectory is available for NetWare® 5.x or above, Windows 2000, Windows NT, Solaris, Linux or as an upgrade on NetWare servers.
Maarueh ... in jou situatie is het gewoon een nieuwe vorm van usermanagent :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sKitZo
Thanks Pred. en succes met studeren verder :)

Als ik het zo hoor heeft Win 2k alleen maar voordelen boven NW maar dat lijkt me erg vreemd (zeker als je aan Microsoft denkt :?) Dus wat is nu het voordeel van NW? Of is dat er niet op zo'n klein netwerk als dat van mij?
Op maandag 13 mei 2002 16:09 schreef Koffie het volgende:

Be prepared op een avondje koffie als je 2 of meer users moet aanmaken >:) ).
Avondje koffie? Kom je helpen dan? >:)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het zijn gewoon beide verschillende NOS'sen.
Beide hebben sterke punten en minder sterke punten.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op maandag 13 mei 2002 16:31 schreef Koffie het volgende:
zo .. * Koffie doet ook ff copy/paste :P
[..]

Maarueh ... in jou situatie is het gewoon een nieuwe vorm van usermanagent :)
LOL :)

Ik zou persoonlijk voor NetWare gaan. Windows lukt je waarschijnlijk in 1x en is dus niet echt leuk als je een projectje zoekt om lekker mee te klooien. Bovendien heeft netware een klein beetje weg van Unix, wat misschien wel weer makkelijk van pas komt als je Linux al goed kent.

'k denk alleen dat NetWare moeilijker te 'vinden' is dan als die MS spullen, maar da's natuurlijk helemaal jouw probleem :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• sKitZo
Op maandag 13 mei 2002 16:35 schreef Boss het volgende:

[..]

LOL :)

Ik zou persoonlijk voor NetWare gaan. Windows lukt je waarschijnlijk in 1x en is dus niet echt leuk als je een projectje zoekt om lekker mee te klooien. Bovendien heeft netware een klein beetje weg van Unix, wat misschien wel weer makkelijk van pas komt als je Linux al goed kent.

'k denk alleen dat NetWare moeilijker te 'vinden' is dan als die MS spullen, maar da's natuurlijk helemaal jouw probleem :)
hehe

nja... en uitdaging is alleen maar leuk, dus als het wat moeilijker is is niet zo super erg... maar dan moet het ook wel echt beter zijn. En dat blijkt niet aan wat ik hier heb gehoord.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

netware is een prima keus :) alleen idd die clien op je PC das niet zo

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Microsoft heeft een redelijk open policy, waarbij standaard al veel mag en je dus veel dicht moet zetten.
Novell heeft meer een gesloten policy, waarbij je juist rechten moet gaan toekennen i.p.v. beperken.

Novell Clients heb ik zowel op m'n werk als op school veel elende mee gehad.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat klopt jah.
Zowel op file niveau als op firewall niveau is het zo van:
"Hier heb je een server, have phun. Wil je dat je gebruikers ook nog iets kunnen, zul je het open moeten zetten."

Terwijl het met Windows juist zo is, dat alles open staat en dat je het naar behoefte dicht moet timmeren.

Verder is het zo (nu begeef ik me op zwak ijs, weet nl. niet of het met W2K ook nog zo is)dat wijzigingen op file en user niveau DIRECT doorgevoerd zijn, zonder dat de user opnieuw hoeft in te loggen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
In win2k moet je wel opnieuw inloggen zover ik weet. :f
Ligt een beetje aan de wijziging. Wachtwoorden en andere gegevens niet maar verandering van rechten enzo wel .

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
Op maandag 13 mei 2002 17:11 schreef Gert het volgende:
In win2k moet je wel opnieuw inloggen zover ik weet. :f
Ligt een beetje aan de wijziging. Wachtwoorden en andere gegevens niet maar verandering van rechten enzo wel .
(win2k)ligt aan het type wijziging: aan groep toevoegen: opnieuw inloggen.
rechten op userniveau: direct

voordelen van Netware tov win2k-server
- in combinatie met Novell client veel sneller als fileserver op identieke hardware
- weinig vage problemen, het werkt of het werkt niet.
- in grote omgevingen beter te beheren (het verschil wordt wel kleiner)
- standaard beter beveiligt
- minder vaak reboots nodig

voordelen van win2k tov Netware
- standaard klik-de-klik: bijna alles werkt op bijna alle hardware
- leuk remote beheer met terminal services

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

leuk remote beheer met terminal
Wat pas sinds W2K erin zit (of met NT4 moest het met de dure SMS).
Netware heeft zo'n beetje altijd al een zeer goede remote managent tool gehad om de server remote te beheren.
Werkt identiek alsof je achter de server zit.
't Is een leuke optie in W2K, maart een +punt zou ik het niet noemen ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hoe ik hier persoonlijk achter ben gekomen:

installeer een Netware server. probeer 30 dagen.
format server
installeer W2k Server. probeer 30 dagen

je hebt nu de installatie en onderhoud van allebei gezien.
kies nu de server waar je je het prettigst bij voelt.

Bij mij persoonlijk is dat W2k Server :) er gaat niets boven Microsoft! (YAWYAW).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
Op maandag 13 mei 2002 21:17 schreef Koffie het volgende:
Netware heeft zo'n beetje altijd al een zeer goede remote managent tool gehad om de server remote te beheren.
rconsole over ipx is niet echt veilig, maar werkt wel prima ;)
rconj is trage meuk, ik gebruik liever freecon.

Nu weer on-topic:

Veel mensen kijken niet naar wat het doel van een server is: stabiel, veilig en snel bepaalde services draaien. Een makkelijke installatie is fijn, maar niet doorslaggevend.

En zoals nu bij Windows 2000 minimaal elke week (!) patches installeren en rebooten |:(
(praktijk ervaring, geen flame bedoeld)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op maandag 13 mei 2002 22:47 schreef paulhekje het volgende:

[..]

rconsole over ipx is niet echt veilig, maar werkt wel prima ;)
rconj is trage meuk, ik gebruik liever freecon.
je vergeet I-Console :P

Bij Netware moet je helaas ook steeds vaker rebooten.
Waar W2K echter een hele grote stap op beter is, is het internet enabled gedeelte.
Denk hierbij aan FTP, HTTP en scripts voor je pagina's.

De FTP server is traag met aanloggen (verder absoluut een goede FTP server). De HTTP server is goed, zolang je het maar bij een simpel intranetje houd.
Het is groot, log en traag.
Settings die bij andere webservers (IIS, Apache) doodnormaal zijn, zitten niet, nauwelijks of zeer slecht bij NW/NES erin.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sKitZo
nja... ik ga hem zo goed als zeker toch niet als webserver gebruiken. Dat doe ik wel op me Linux bak :) Het plan was deze server echt voor intern te gebruiken (op de ftp na dan).

• sKitZo
ow trouwens Koffie... weet jij een goed boek over NetWare? jij als novell goeroe zijnde moet dat wel weten lijkt mij :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ohjee .. ikke goeroe :? :P
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de 'eigen' boeken (zowel bij MS als bij Novell).
Dus gewoon de Novell press boeken.

o.a. Computer Collectief verkoopt ze

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sKitZo
Op dinsdag 14 mei 2002 10:11 schreef Koffie het volgende:
ohjee .. ikke goeroe :? :P
jawehl :p
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de 'eigen' boeken (zowel bij MS als bij Novell).
Dus gewoon de Novell press boeken.

o.a. Computer Collectief verkoopt ze
thanks

btw...
Het beste is zeker gewoon met netware 6 te beginnen?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op zich wel, echter als je ook aan NW5 kunt komen, zou ik dat ook zeker doen.
En daarna met NW6 aan de gang gaan.
Zo verbreed je de ervaring aanzienlijk.

Suc6 :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sKitZo
welk boek kan je echt flink aanraden voor een newbie als ik Koffie? Ik zie namelijk niet echt een beginners boek

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Op maandag 13 mei 2002 16:35 schreef Boss het volgende:

Bovendien heeft netware een klein beetje weg van Unix, wat misschien wel weer makkelijk van pas komt als je Linux al goed kent.
Flauwekul.

Netware en Unix lijken net zoveel op elkaar als OS/400 en Windows XP. Totaal niet.

Ik gebruik zowel netware als win2k server, en het ligt eraan wat je wilt. Beiden hebben hun voor en nadelen, en je moet daar gewoon rekening meehouden. Qua functionaliteit of stabiliteit maakt het geen fluit uit.

Assignment rejected by specialist

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 14 mei 2002 08:53 schreef Koffie het volgende:
De FTP server is traag met aanloggen (verder absoluut een goede FTP server).
Dat hangt van de gebruikte NDS versie af dacht ik. Met eDir 8.5/8.6 heb ik dit nooit gezien, met NDS8 kan het inderdaad nogal lang duren. (door de indices die met 8.5 geintroduceerd zijn, vermoed ik)
Settings die bij andere webservers (IIS, Apache)
Gelukkig bestaat Apache ook gewoon voor NetWare. Ideaal. :)
Pagina: 1