Toon posts:

Webdesign - Het ontwerpen zelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik ben de laatste tijd een beetje bezig met websites en allerlei dingen eromheen (technisch design, grafisch design, van alles).

Wat mijn probleem is; wanneer ik een pagina aan het maken ben, kom ik halverwege allerlei dingen tegen die er nog bij moeten. Deze moet ik dan weer ingewikkeld in gaan bouwen etc.

Is er iemand die een goeie manier kent/heeft voor het ontwerpen van een webpagina. Denk hierbij aan functies, meerdere gebruikers, scripts, etc...

Verwijderd

Ervaring...owja.. en hersens :) Had ik kennis/voordelen en nadelen van een weblayout al genoemd :)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Van tevoren bedenken wat je er allemaal op wilt, en een checklist maken :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 15:34 schreef Prammenhanger het volgende:
Van tevoren bedenken wat je er allemaal op wilt, en een checklist maken :)
Een checklist is inderdaad een goeie oplossing. Maar waar je ook rekening mee moet houden; wanneer de site een grote omvang aan moet nemen, krijg je dus een erg grote checklist. Deze wordt dan erg onoverzichtelijk..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Structureel te werk gaan, eventueel flowcharts/stroomschema's maken;

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 13 mei 2002 15:36 schreef Jolrael het volgende:

[..]

Een checklist is inderdaad een goeie oplossing. Maar waar je ook rekening mee moet houden; wanneer de site een grote omvang aan moet nemen, krijg je dus een erg grote checklist. Deze wordt dan erg onoverzichtelijk..
Dan noemen we het een functioneel ontwerp :P

Beschrijf probleem- en doelstellingen, wensen en eisen, navigatie, flowcharts, interactie, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 15:36 schreef willem169 het volgende:
Structureel te werk gaan, eventueel flowcharts/stroomschema's maken;
Ken je toevallig een programma waarmee je dit kunt maken of een website met een beetje een duidelijke uitleg..? :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 13 mei 2002 15:38 schreef Jolrael het volgende:

[..]

Ken je toevallig een programma waarmee je dit kunt maken of een website met een beetje een duidelijke uitleg..? :)
En dat programma heet "Opleiding 1.0" geloof ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 15:39 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Het punt is, dat ik geen ervaring heb met flowcharts of wat dan ook.
Het klinkt voor mij enigzins nieuw in de oren en kan er dus ook niet echt een voorstelling bij maken

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Flowcharts zijn er in zoveel verschillende soorten en maten dat het nogal lastig uitleggen is. En in de eerste plaats gaat het er altijd om dat de bedoeling van een model duidelijk is imho, en niet zozeer dat ie aan alle regeltjes voldoet.

Een flowchart beschrijft grofweg de 'flow', oftewel hoe je door iets heenloopt. Met specifieke beslissingspaden, keuzepunten e.d.

Dit combineer je meestal met een simpel navigatieschema, wat weergeeft hoe dit uiteindelijk de navigatie van de website bepaald heeft. Gewoon vierkantjes en pijltjes dus, dan weet je ook precies welke schermen/templates ontworpen moeten gaan worden.

Mijn collega's gebruiken allemaal Visio, maar ik zit altijd maar in Word te prutsen :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op maandag 13 mei 2002 15:39 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

nope, pen & papier heet het volgens mij :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:10

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 13 mei 2002 15:37 schreef Bosmonster het volgende:
Dan noemen we het een functioneel ontwerp :P
ROTFL :)

Ervaring is zoals gezegd erg belangrijk; als je iets een keer vergeet doe je dat de volgende keer niet meer (als het goed is tenminste :+ ).

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik pak dus altijd een schetsboek en een potlood :P

Stoer; Marduq

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Via UML oid alles modeleren wat je qua functionaliteit wilt hebben, daar dan een streep onder zetten, vervolgens een snoeihard technisch ontwerp maken voor je scripts en database, terwijl je hieraan werkt mbv usecases oid gaan uitspitten wat je allemaal nodig hebt zodat je gebruikers kunnen doen wat je wilt dat ze doen.

Daarna met een mooiinteractie ontwerp een grafisch ontwerp maken en deze dan slicen (lang leven PS) en dan met je HTML tool of choice gaan werken aan een raamwerk. Daarna je asp/php/cfm/whatever erin gaan verwerken aan de hand van je technisch ontwerp.

Hierna komt het testen en dan ben je klaar.

Wat mensen zeggen, ervaring, gordijnstok roeleert heel soms :)

|{ brrr }] |

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 20:27
Je kan lachen om pen en papier maar het is serieus de beste manier om te beginnen. Je kan meteen beginnen met kloten met Photoshop maar dan ga je uit van het programma terwijl je uit moet gaan van de gebruiker en de eisen van de website.

Ga dus na wat het doel is van de website, kijk wat de ristricties zijn en hoe het menu in elkaar zit. Is de site dynamisch of gewoon standaard HTML.

Als je een paar schetsen hebt werk je die in Photoshop uit, deze kan je dan in lagen knippen en als plaatjes gebruiken ed...

Verwijderd

Het is net zoals bij een goed rapport van belang eerst voor ogen te hebben wat je nou gaat doen.

-Wie is de doelgroep ?
-Wat wil ik dat er te zien is ?
-Wat moet er allemaal opkomen ?

Soms kun je meteen beginnen te coden (simpele site), soms moet je eerst ff met UML o.i.d aan de gang.
Het mag dan wel een hele grote site worden, anders vind ik et een beetje overdreven.

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Een notitieblok pakken en een soort checklist maken met wat er allemaal op moet komen, wie de doelgroep is, wat de doelgroep leuk vind en wat de doelgroep naar jouw site moet lokken.

Daarna een paar schetsen maken van de lay-out zoals jij hem in gedachten hebt.

Ga daarna pas in photoshop aan de gang om een layout te ontwerpen. (maak vooral ook een aantal verschillende ontwerpen in photoshop met verschillende kleuren enzo, het is wel veel werk, maar je weet maar nooit wat voor leuke ideeën je ondertussen bedenkt).

Wat ook handig is als je nog nooit een site hebt gemaakt, is wat research doen naar usability van websites en het gebruik van kleuren (het kleurgebruik van een site hangt erg af van wat je wilt gaan maken en wie de doelgroep is). Vaak is de gebruiksvriendelijkheid belangrijker als de schoonheid van de site, en heel gebruiksvriendelijke sites kunnen ook mooi zijn.

Zo dat zijn mijn tips weer voor vandaag

Verwijderd

Ik maar altijd met pen en papier een opzet met een ruwe indeling van wat ik wil maken en wat wil ik er allemaal in hebben daarna ga ik met photoshop aan de slag voor de layout en daarna begint het bouwen pas, dus denk altijd eerst goed wat wil je gaan maken voordat je begint.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

tja...het ontwikkelproces van een website..briefing, de vraag of iedereen de briefing heeft begrepen. yesyes. assets verzamelen. functionaliteit beschrijven. weer briefing. en iedereen snapt het. en weer verder. schetsen. wireframes. moodboards. emailtje naar je vriendin. briefing. koffie halen. toch maar weer een email sturen. weer briefing. ja ik heb het begrepen. technisch producer vragen voor virtual host. nog een emailtje naar interaction designer. projectmanager die met planning aan komt zetten. briefing. ja ik snap het. ontwerpen. schetsen aanpassen, doe die balk toch maar rood. briefing. emailtje terug. nee die balk moest blauw zijn. ha weer een nieuw emailtje. de projectmanager die vraagt waar je urenverantwoording is. en op naar de volgende briefing terwijl je onderweg nog even wat koffie meepikt. hij is weer heerlijk coby!

;)

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Ik denk dat de topicstarter nog lange na niet bij UML en Visio aangekomen is ;)

Ik denk eerder dat de adviezen in de trant zullen zijn:,,Hou rekening met ruimte aan de rechterkant voor een scrollbar die plots kan verschijnen". :)

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11

Booster

Superuser

Op dinsdag 14 mei 2002 13:20 schreef oh,when? het volgende:
cut] hij is weer heerlijk coby!
LOL @ oh,when? :D

Als je de termen in je stukje iets meer uit-een zou zetten denk ik dat je een heel aardig voorbeeld geeft. Zou je dat willen/kunnen doen?

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Ligt er naar mijn mening geheel aan of het een persoonlijke of professionele website is.
Een proffesionele vergt heel wat meer overleg, overleg, overleg en koffie. Een persoonlijke daarentegen moet je weer helemaal zelf doen. En dan vergeet je wel eens wat..

Ikzelf pak meestal een schetsboek, een potlood, een goed muziekje en een glaasje iets en ga wat ontwerpjes maken. Hiervan werk ik er hooguit 3 echt uit waarvan ik er weer eentje kies (later gebruik ik ze alledrie als de site eindelijk skinnable is, maar dat terzijde).
Dit voor het design.

Hiervoor maak ik eerst een hele checklist met wat er gedaan moet worden. De dingen die echt nodig zijn even op een rijtje zetten.

Best of luck! :)
Pagina: 1