Op zaterdag 25 mei 2002 14:58 schreef LopeZ het volgende:
[..]
Totaal € 416
Je antwoordde op dit bericht:
quote:
-----------------------------------------------------------
Op vrijdag 24 mei 2002 19:46 schreef lowrider het volgende:
Wil 'em misschien verkopen aan m'n moeder/zusje (die gebruiken 'em nu als internet/tik-pc...
Foto : klik
Systeemkast : Unknown MidiTower 25
Moederbord : AOpen AK33 55
Processor : AMD Athlon ThunderBird 1Ghz 75
Geheugen : 256Mb SD-RAM 50
Hard Disk : Maxtor 8,4Gb 5400RPM 40
Videokaart : Hercules GeForce 2MX-400 32Mb AGP 50
Monitor : 14" SVGA 20
CD/DVD-Drive : Acer 52x 25
Speakers : Target 50W 7
Geluidskaart : Onboard
Netwerkkaart : 3Com 10/100 25
Muis : Logitech USB-Muis (Optisch) 20
Toetsenbord : Mitsumi W95 Plankje 7
CPU cooler : Standaard Cooler tot 1,1 Ghz 5
Casefans : 1x 8cm out 2
Extra : Rem.Bracket 10
Wat is 't waard?? heb het systeem 1 jaar geleden voor zo'n 1000 gld samengesteld.
------------------------------------------------------------
Met alle respect voor je geduldig antwoorden van steeds nieuwe mensen die benieuwd zijn wat hun systeem nog waard is, maar naar mijn idee (als betrekkelijk newbie op GoT) sla je hier de plank behoorlijk mis,
als tenminste de info die de vraagsteller geeft met betrekking tot de nieuwprijs van een jaar geleden deugt.
In dat geval zou immers sprake zijn van een afschrijving van maar pakweg 40 euro in 1 jaar, wel wat erg weinig als je uitgaat van een levensduur van maar een jaar of 3 à 4 voor een nieuwe pc (met daarna alleen nog een magere restwaarde). Ik zou denken dat de afschrijving voor de meeste hardware zoiets is van 1e jr 30%, tweede jaar 25%, derde jr 20%? Misschien hier en daar wat anders als de technologische ontwikkeling niet zo snel gaat en weinig sprake is van slijtage (kast, geluid, toetsenbord?, muis?), maar dat zijn niet de meest prijbepalende zaken voor een systeem.
Bovendien, ik kan me wel wat voorstellen bij het prijzen van individuele onderdelen in een systeem, maar die prijzen voor de onderdelen kan een verkoper toch niet realiseren bij een onevenwichtig samengesteld systeem? Hier bijvoorbeeld de stevige videokaart in combinatie met een piepkleine (oude?) monitor.
Tenslotte, vooral bij (CRT)monitoren lijkt me de leeftijd en gebruiksintensiteit (laag.......hoog) van groot belang voor het bepalen van de restwaarde. Er zit per slot van rekening een beeldbuis in met maar een (gemiddeld) beperkt aantal branduren. Die leeftijd (en type-aanduiding) wordt echter maar al te vaak niet vermeld door vraagstellers. Hoe bepaal je dan een waarde?