[JSP] In Opkomst?

Pagina: 1
Acties:

• Wortelpudding
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hee mensen,

JSP bestaat nu al een aantal jaren, maar is het nu ook echt een beetje aan het doorbreken, of blijft het gebruik ervan qua populariteit een beetje op hetzelfde niveau?

Ik vind PHP (volgens mij op dit moment ZEER populair) wel een leuke taal, maar JSP is veel gestructureerder (want Java, dus OO), dus het lijkt mij dat dat toch veel fijner werkt (zeker voor mij als C++ programmeur).

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:09
Op Microsoft en php na, doen (bijna)alle applicatie servers aan jsp.

Het is net zo makkelijk als php en asp, dus waarom ook niet.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

JSP wordt vooral door bedrijven gebruikt, voor wat persoonlijker gebruik is er geen betaalbare host te vinden die dit ondersteund, helaas ;(

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:46

admiral866

The King Personality Disorder

en wat zijn voorbeelden van dingen die jsp functioneel "beter" maken?
dus niet alleen de manier van coden, maar wat je ermee kunt

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je ziet het wel steeds vaker gebruikt worden, maar ik ben er niet weg van.
Maar dat geldt eigenlijk voor al dat soort technologien (ASP/PHP/JSP/PSP).
Ik heb liever een duidelijkere scheiding tussen layout en code.

Who is John Galt?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 14:56 schreef justmental het volgende:
Je ziet het wel steeds vaker gebruikt worden, maar ik ben er niet weg van.
Maar dat geldt eigenlijk voor al dat soort technologien (ASP/PHP/JSP/PSP).
Eens, als je dan toch serieus bezig gaat, gebruik dan direct XML + XSLT voor de uitvoer en gebruik gewoon Servlets. JSP is naar mijn idee meer op ASP-ers en PHP-ers tegemoet te treden.

Maar zoals rubenspr zo gaat melden ;) Het is maar net hoe je JSP gebruikt. Op zich kun je het heel netjes met tag libraries doen :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 14:55 schreef admiral het volgende:
en wat zijn voorbeelden van dingen die jsp functioneel "beter" maken?
dus niet alleen de manier van coden, maar wat je ermee kunt
Je eigen beans compileren, bescherming van je code. Compleet OO

• rubenspr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:11
De scheiding van layout en code is dus juist een van de voordelen van JSP. Als je netjes gebruik maakt van (Custom) Tag Libraries dan is dit een hele 'schone' oplossing.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op maandag 13 mei 2002 14:59 schreef rubenspr het volgende:
De scheiding van layout en code is dus juist een van de voordelen van JSP. Als je netjes gebruik maakt van (Custom) Tag Libraries dan is dit een hele 'schone' oplossing.
:?
Je hebt wel enige flexibiliteit in je uitvoer, maar als je een echt andere layout of zelfs een ander type uitvoer wilt hebben dan moet je toch in de jsp's zijn?

Who is John Galt?

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:04 schreef justmental het volgende:

[..]

:?
Je hebt wel enige flexibiliteit in je uitvoer, maar als je een echt andere layout of zelfs een ander type uitvoer wilt hebben dan moet je toch in de jsp's zijn?
Ja, maar in je JSP staat geen code. Je kunt tientallen 'skins' maken (in JSP) met verschillende uiterlijken maar die allemaal de zelfde (gecentraliseerde) code gebruiken.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 14:48 schreef MrHuge het volgende:
Ik vind PHP (volgens mij op dit moment ZEER populair) wel een leuke taal, maar JSP is veel gestructureerder (want Java, dus OO), dus het lijkt mij dat dat toch veel fijner werkt (zeker voor mij als C++ programmeur).
PHP kan ook OO, en is strax met de nieuwe compiler zelf ook OO.

• Wortelpudding
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 15:16 schreef Nielsz het volgende:

[..]

PHP kan ook OO, en is strax met de nieuwe compiler zelf ook OO.
Zie voor commentaar over PHP en OO:
[topic=439854]

Hoe moet ik me dat OO van PHP dan voorstellen? Het lijkt me namelijk dat, om PHP 'echt' OO te krijgen, er toch het nodige in de taal gewijzigd moet worden, met alle backward-compatibility problemen van dien (denk ook aan het C/C++ idee).

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 13 mei 2002 14:56 schreef justmental het volgende:
*kuch*
En dus laat je alles door je database outputten, dmv PL/SQL? :+

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op maandag 13 mei 2002 15:33 schreef ACM het volgende:
*kuch*
:X Daar kom ik nog wel eens op terug ventje :P

Who is John Galt?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 13 mei 2002 15:37 schreef justmental het volgende:
:X Daar kom ik nog wel eens op terug ventje :P
Maar heb je er nog steekhoudende argumentatie tegen? >:) :P ;)

:X

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op maandag 13 mei 2002 15:33 schreef ACM het volgende:

[..]

*kuch*
touché
* D2k noteert 1-0 voor ACM :+

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op maandag 13 mei 2002 15:40 schreef ACM het volgende:
Maar heb je er nog steekhoudende argumentatie tegen? >:) :P ;)

:X
Mijn steekhoudende argumentatie is nog lang niet af.
Zelfs jullie spul loopt lichtelijk voor :P

Who is John Galt?

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Grappig, ik heb meer dan 2 jaar ervaring met jsps en ik ga eens kijken naar php! :). Maar meer uit interesse. Ik wil gewoon es weten waarom veel mensen bij tweakers.net hier zo enthousiast over zijn.

De voordelen van jsps zijn:
- gescheiden presentatielaag/business logica laag
- gemakkelijk toegang tot veel info mbt jsps
- het is in Java, wat in jouw geval veel lijkt op c++
- gratis!
- de beans lenen zich relatief goed voor hergebruik in andere applicaties.

Nadelen:
- zo gescheiden zijn die lagen ook weer niet, om bijvoorbeeld door resultsets heen te lopen, moet je nog steeds for/while loops in je html zetten.
- relatief complex

Als je eens wat wilt proberen met JSPs kan je misschien Oracle JDeveloper (te downloaden van http://technet.oracle.com) of IBMs Visual Age proberen. Ik dacht dat Visual Age ook een lite versie had.

specs

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Laszlo: zo gescheiden zijn die lagen ook weer niet, om bijvoorbeeld door resultsets heen te lopen, moet je nog steeds for/while loops in je html zetten.
Tja. ik denk dat er sowieso iets mis is als je ResultSets van queries nog uit moet lezen in je HTML generatie... Dat zou je dus fraaier op moet lossen. Dat het met JSP wel mogelijk is, komt simpelweg door het feit dat je alles kan wat je normaal gesproken ook in Java kan en in het bijzonder uiteraard in Servlets.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Op maandag 13 mei 2002 14:59 schreef rubenspr het volgende:
ik vindt het allemaal heel mooi bedacht hoor die gescheide presentatie laag enzo met struts en custom tag libs.
maar het is weer een schil over een schil.

uiteindelijk krijg je niet dit:
code:
1
2
3
if(number<12){
out.println("the number is less than 12");
}

maar:
code:
1
2
3
<logic:lessThan parameter="number" value="12">
      the number is less than 12
</logic:lessThan>

ik weet niet, maar je doet precies het zelfde maar het ziet er alleen anders uit.
het enige is dat je weer een hele taglib zit te schrijven.

het is mooi maar als je ze door gaat met dingen 'mooier' maken dan komt er uiteindelijk helemaal geen eind meer aan wat je allemaal niet op tijd af kan krijgen.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Op maandag 13 mei 2002 23:57 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Tja. ik denk dat er sowieso iets mis is als je ResultSets van queries nog uit moet lezen in je HTML generatie... Dat zou je dus fraaier op moet lossen. Dat het met JSP wel mogelijk is, komt simpelweg door het feit dat je alles kan wat je normaal gesproken ook in Java kan en in het bijzonder uiteraard in Servlets.
Een beetje laat met antwoorden, maar ik ben het eens met GiLux. Het is weer een schil om een schil, het is meer werk (dus duurder) en voor de klant heeft het niet veel meerwaarde. In commerciele situaties zien we daar dus vaak vanaf.

specs

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 22:01 schreef Laszlo het volgende:
Grappig, ik heb meer dan 2 jaar ervaring met jsps en ik ga eens kijken naar php! :). Maar meer uit interesse. Ik wil gewoon es weten waarom veel mensen bij tweakers.net hier zo enthousiast over zijn.
Kan ik kort over zijn: Het is absurd makkelijk en erg productief.

• rubenspr
Op dinsdag 14 mei 2002 00:21 schreef GiLuX het volgende:

[..]

ik vindt het allemaal heel mooi bedacht hoor die gescheide presentatie laag enzo met struts en custom tag libs.
maar het is weer een schil over een schil.
code:
1
 KNIP

ik weet niet, maar je doet precies het zelfde maar het ziet er alleen anders uit.
het enige is dat je weer een hele taglib zit te schrijven.

het is mooi maar als je ze door gaat met dingen 'mooier' maken dan komt er uiteindelijk helemaal geen eind meer aan wat je allemaal niet op tijd af kan krijgen.
Het gaat nu juist om die scheiding. Ik heb verstand van Java / JSP, maar niet zoveel van grafisch design e.d. Bij mijn collega is het precies andersom. Hij is geen programmeur en kan beter overweg met
code:
1
2
3
<logic:lessThan parameter="number" value="12">
      the number is less than 12
</logic:lessThan>

dan met
code:
1
2
3
if(number<12){
out.println("the number is less than 12");
}

Nu zijn dit vrij simpele voorbeelden, die zou hij waarschijnlijk nog wel begrijpen, maar er zijn natuurlijk veel ingewikkelder dingen mogelijk.

Verwijderd

Even een klein zijspoortje :):
Hoe zit het met XSP? Ik heb er wel een paar zeer interresante artikelen over gelezen, maar ik zie het nooirt gebruikt worden. Is dit omdat niemand er iets van weet, of omdat het niet makkelijk in gebruik is?

Want doordat het zo mooi op XML is gebaseerd is, is het wel zeer overzichtelijk, en door de manier van opzetten wordt je (net als in ASP.Net) gedwongen om een scheiding tussen opmaak en data aan te brengen wat in mijn ogen ook in JSP nog te weinig is...

• rubenspr
Op dinsdag 14 mei 2002 11:28 schreef KoenM het volgende:
Hoe zit het met XSP? Ik heb er wel een paar zeer interresante artikelen over gelezen, maar ik zie het nooirt gebruikt worden. Is dit omdat niemand er iets van weet, of omdat het niet makkelijk in gebruik is?

Want doordat het zo mooi op XML is gebaseerd is, is het wel zeer overzichtelijk, en door de manier van opzetten wordt je (net als in ASP.Net) gedwongen om een scheiding tussen opmaak en data aan te brengen wat in mijn ogen ook in JSP nog te weinig is...
Dit is ook mijn ervaring. Heb er al wel over gelezen, maar ben nog niemand tegengekomen die het gebruikt.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op dinsdag 14 mei 2002 11:28 schreef KoenM het volgende:
Oracle heeft XSQL, dit lijkt hierop maar is nog redelijk nieuw.

Who is John Galt?

• mbravenboer
Om even terug te komen op m'n opmerking: die werd nogal verkeerd begrepen ;) . Het idee achter mijn opmerking is dat je in geen enkele presentatie-laag direct op de database zou moeten werken. Dit geldt voor het schrijven van normale GUIs, maar ook voor het web. Het gebruik van ResultSets in een Java Server Page was dus het punt waar ik een probleem mee had.

Ik ben zelf overigens niet zo gecharmeerd van die JSPs en werk liever gewoon met Servlets. Als je hierbij ook nog een XML/XSLT oplossing kiest, kan je op een buitengewoon prettige manier aan de slag :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Over XSP: Cocoon wordt wel aardig gebruikt, maar ik heb niet de indruk dat XSP een daverend succes is. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook behoorlijk verbose werken en zou dan toch sneller neigen naar een 'gewone' XML/XSLT oplossing waarbij ik de XML gewoon opbouw via het afvuren van SAX events in Servlets.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:17
mbravenboer:
Om even terug te komen op m'n opmerking: die werd nogal verkeerd begrepen ;) . Het idee achter mijn opmerking is dat je in geen enkele presentatie-laag direct op de database zou moeten werken. Dit geldt voor het schrijven van normale GUIs, maar ook voor het web. Het gebruik van ResultSets in een Java Server Page was dus het punt waar ik een probleem mee had.
Oftewel je gaat multi-tiered developen, of begrijp ik dat verkeerd ? Want dat kan trouwens ook met php.

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 15:33 schreef ddc het volgende:
[..]
Oftewel je gaat multi-tiered developen, of begrijp ik dat verkeerd ? Want dat kan trouwens ook met php.
Dat kun je in elke programmeertaal wel, dat is het probleem niet en daar gaat het ook niet over.

• rubenspr
Op dinsdag 14 mei 2002 15:33 schreef ddc het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelt mbravenboer dat wanneer je bijvoorbeeld alle users uit de User tabel selecteert dat je dan niet het resultaat van deze query, een ResultSet, naar de JSP stuurt, maar dat je hier eerst netjes User objecten van maakt en dan een Collection (bv ArrayList) met deze User objecten naar de JSP stuurt. Je kunt hierbij bv gebruikmaken van het Model View Controller (MVC) pattern. Hierbij wordt er een Model laag over de DB gelegd.

• mbravenboer
Leuk zo'n discussie over wat ik wellicht bedoel ;) . De laatste kwam inderdaad het meest in de goede richting :) .

• Bobco
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op woensdag 15 mei 2002 08:54 schreef rubenspr het volgende:

[..]
Volgens mij bedoelt mbravenboer dat wanneer je bijvoorbeeld alle users uit de User tabel selecteert dat je dan niet het resultaat van deze query, een ResultSet, naar de JSP stuurt, maar dat je hier eerst netjes User objecten van maakt en dan een Collection (bv ArrayList) met deze User objecten naar de JSP stuurt. Je kunt hierbij bv gebruikmaken van het Model View Controller (MVC) pattern. Hierbij wordt er een Model laag over de DB gelegd.
Is inderdaad een mooie manier van werken, maar je kunt op een gegeven moment wel erg veel code nodig hebben om relatief simpele dingen te doen. In die situatie is een recht-op-en-neer oplossing nog niet eens zo slecht, als je tenminste niet naar onderhoud- en uitbreidbaarheid gaat kijken.

Zelf vind ik het nog wel eens lastig om te bepalen welke laag je wat laat doen. Groeperen en sorteren, doe je dat in een database of toch maar in je eigen code? Ik merk dat ik nog wel eens eerst voor oplossing a en dan toch maar weer voor oplossing b kies...

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Het enige wat ik van JSP applicaties zie is dat ze traag zijn ten op zichte van ASP of PHP. Het is wel heel stabiel trouwens.

• hammerhead
  • Laatst online: 17:05
Op woensdag 15 mei 2002 14:43 schreef voetenzalf het volgende:
Het enige wat ik van JSP applicaties zie is dat ze traag zijn ten op zichte van ASP of PHP. Het is wel heel stabiel trouwens.
Valt op zich best mee hoor....

Het is volgens mij over het algemeen sneller dan PHP aangezien PHP elke keer geinterpreteerd wordt en JSP eenmalig gecompileerd wordt. Op het moment dat iemand een JSP pagina daarna opvraagt, wordt de gecompileerde class-file runtime in de Java VirtualMachine gezet.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 16:52 schreef hammerhead het volgende:

[..]

Valt op zich best mee hoor....

Het is volgens mij over het algemeen sneller dan PHP aangezien PHP elke keer geinterpreteerd wordt en JSP eenmalig gecompileerd wordt. Op het moment dat iemand een JSP pagina daarna opvraagt, wordt de gecompileerde class-file runtime in de Java VirtualMachine gezet.
Inderdaad. JSP/Servlets (feitelijk hetzelfde) zijn een stuk sneller dan PHP (en waarschijnlijk ook ASP) pagina's. Gewoonweg doordat ze door de (steeds sneller wordende) JVM gedraaid worden.

• Bobco
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op woensdag 15 mei 2002 20:59 schreef Zef het volgende:
[...]
Inderdaad. JSP/Servlets (feitelijk hetzelfde) zijn een stuk sneller dan PHP (en waarschijnlijk ook ASP) pagina's. Gewoonweg doordat ze door de (steeds sneller wordende) JVM gedraaid worden.
En dan zijn er nog wat andere dingen die je kan doen om ook de eerste keer de response-time te beperken. Servlets laten laden op het moment dat de applicatie start bijvoorbeeld, zodat je daar bij de eerste aanroep ook niet op hoeft te wachten.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• rubenspr
Op donderdag 16 mei 2002 08:59 schreef Bobco het volgende:

[..]

En dan zijn er nog wat andere dingen die je kan doen om ook de eerste keer de response-time te beperken. Servlets laten laden op het moment dat de applicatie start bijvoorbeeld, zodat je daar bij de eerste aanroep ook niet op hoeft te wachten.
Inderdaad, je kunt de JSP pagina's voor deployment compileren, zodat ze niet bij het eerste request door de container gecompileerd hoeven te worden. Zo kun je ook voor deze ge-precompileerde JSPs aangeven dat de container ze al van te voren moet opstarten.

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Op woensdag 15 mei 2002 20:59 schreef Zef het volgende:

[..]

ach ja,
voor php heb je verschillende soorten cache systemen zoals zendcache en APC.
The APC cache works by storing the compiled instructions for a PHP script in shared memory (either SystemV shared memory or memory-mapped files). When a file is run, the extension checks to see if it is cached. If so, the instructions are read from memory and the compilation step is bypassed. Otherwise the file is compiled as usual and inserted into the cache.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Pagina: 1