Toon posts:

[koeling] Overhitte AMD Athlon Thunderbird 1400

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Ik heb probleempje met mijn processor denk ik. Het is een AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz, en hij draait ook op 1400 MHz. Niet overklokt. Er zit vervolgens een Thermaltake MiniCopper Orb koeler op, die keurig 5500 RMP draait, maar nog zonder warmte geleidende pasta.

Zodra ik mijn PC aanzet (met Windows XP) loopt de temperatuur echter binnen 3 minuten op tot 70 graden. Dit terwijl het systeem nog onbelast is. Bij zware belasting stijgt de tempartuur hoogstens 1 graad, dus tot 71 graden. Ik heb een Thermaltake Volcano II geprobeerd, maar het blijft hetzelfde resultaat, de processor is te warm. Als test heb ik de bussnelheid verlaagd, en de 1400 Mhz processor op 1000 MHz laten draaien, maar ook dan blijft hij zo warm!

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen? Ik snap wel dat ik beter moet koelen, en meer pasta moet gaan gebruiken, maar ik kan niet begrijpen dat een niet-overklokte processor op een onbelast systeem, toch zo warm kan worden.

Waar kan dit aan liggen?

Thx

Verwijderd

Heb je een extra fan in de kast zitten voor ventilatie?
Al heb je nog zo,n goede koeler op je proc. zitten;als de ventilatie niet goed is loopt de temp spoedig op :7
en ik adviseer toch echt om een klein beetje koelpasta te gebruiken

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 07:02

Alphafox

wat zeggie!

Ja idd een goede airflow doet wonderen! Je kan de processor nog zo goed koelen,maar als die hitte nergends heen kan heb dat geen nut!

wisdom is rarely common

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 14:13 schreef NedStars het volgende:
Hey,
Ik heb probleempje met mijn processor denk ik. Het is een AMD Athlon Thunderbird 1400 MHz, en hij draait ook op 1400 MHz. Niet overklokt. Er zit vervolgens een Thermaltake MiniCopper Orb koeler op, die keurig 5500 RMP draait, maar nog zonder warmte geleidende pasta.
Warmte geleidende pasta erop !!
Zodra ik mijn PC aanzet (met Windows XP) loopt de temperatuur echter binnen 3 minuten op tot 70 graden. Dit terwijl het systeem nog onbelast is. Bij zware belasting stijgt de tempartuur hoogstens 1 graad, dus tot 71 graden. Ik heb een Thermaltake Volcano II geprobeerd, maar het blijft hetzelfde resultaat, de processor is te warm. Als test heb ik de bussnelheid verlaagd, en de 1400 Mhz processor op 1000 MHz laten draaien, maar ook dan blijft hij zo warm!

Wie heeft een idee waar het aan kan liggen? Ik snap wel dat ik beter moet koelen, en meer pasta moet gaan gebruiken, maar ik kan niet begrijpen dat een niet-overklokte processor op een onbelast systeem, toch zo warm kan worden.

Waar kan dit aan liggen?

Thx
Die pasta, en je moet een betera Airflow in je kast hebben
(geen kabels in de weg etc.)

Verwijderd

zou ook heel goed kunnen dat je tempratuur sensor op je moederbord niet goed is. Deze kunnen nog wel eens een beetje afwijkende tempratuur aangeven.

Verwijderd

Dubbelpost, maar oke je proc is 1 van de warmste die er is(zoniet de warmste) goeie koeler lijkt mij niet overbodig en altijd, altijd koelpasta gebruiken.
Even proberen zonder kan al binnen 5sec. fout gaan.

Verwijderd

Ik had een XP 1600+ met een redelijk standaard Coolermaster draaien en die zat op 43c en stressed tegen de 60c!!!

Nu heb ik een XP 1900+ en een Zalman CNPS6000CU en de proc draait op 32c en stressed tegen de 35c

Een goede koeler heeft dus zeker wel effect. Ook airflow in de kast zoals gezegd is zeer belangrijk. Maar dit kan het niet veroorzaken dat je koeler zo snel op 70c zit.

Weet je zeker dat je proc 100% is? mijn XP 1600+ was dus kapot. *bleek uitendelijk*

Verwijderd

ah joh stel je niet aan!
mietje poeh.... 70 graden en? dus....
ik draaide op een mooie nette 80graden :P :D
haha woei

neeh waarschijnlijk (niet gelezen)
-te zwakke voeding.
-te slechte cooler.

suc6.

Verwijderd

Hier een keer op mijn oude Tbird1200Mhz 225 graden fahrenheit!! Over de 100 graden celcius dus..de fan van de koeler was uitgevallen..

Verwijderd

bedrijfstemperatuur max 95 graden voor een TB... nix aan de hand dus dude.

ik snap niet dat mensen zo lopen te zeuren dat hun cpu'tje te warm word terwijl ze niet overclocken.....

• Maarten
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 14:54 schreef SiQDiZ het volgende:

ik snap niet dat mensen zo lopen te zeuren dat hun cpu'tje te warm word terwijl ze niet overclocken.....
Iedereen hoort wel eens dat de temperatuur fataal kan zijn voor en PROC, dus je let wel ff op, en vraagt het dan ff
voor de zekerheid

snap ie :D

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:01 schreef AMD_er het volgende:

[..]

Iedereen hoort wel eens dat de temperatuur fataal kan zijn voor en PROC, dus je let wel ff op, en vraagt het dan ff
voor de zekerheid

snap ie :D
iek begrijp doen :+ .... maartoch, op www.utfs.tk had-ie het kunnen vinden :)

Verwijderd

LOL mijn dondervogel 1400 is 34 graden, met een iets grotere onbekende koeler, ik zal ff opzoeken :+

met koelpasta en 3 casefans danwel ;)

http://www.neolec.de/neolec/de/index_venezia_tb_uk.html

zeer coole cooler, wel enorm kabaal, maarja ;) wel ijskoud he :9~

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:09 schreef MasterOverdrive het volgende:
LOL mijn dondervogel 1400 is 34 graden, met een iets grotere onbekende koeler, ik zal ff opzoeken :+

met koelpasta en 3 casefans danwel ;)

http://www.neolec.de/neolec/de/index_venezia_tb_uk.html

zeer coole cooler, wel enorm kabaal, maarja ;) wel ijskoud he :9~
2x delta 120hp @ 12 volt op een radiator, DAS pas herrie, of nog erger, 2x delta 60hp op een Kani Hedgehog W-type...... kom jij aan met je miezerige "herrie" fannetje :+

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:16 schreef SiQDiZ het volgende:

[..]

2x delta 120hp @ 12 volt op een radiator, DAS pas herrie, of nog erger, 2x delta 60hp op een Kani Hedgehog W-type...... kom jij aan met je miezerige "herrie" fannetje :+
sorry :?

Verwijderd

Wat een onzinnige reacties allemaal. Alles wat die jongen nodig heeft is alleen een beetje koelpasta.

Dingen als over airflow beter maken door case fans is geheel onzinnig. No way dat binnen 3 minuten alle lucht in je kast naar de 70C wordt verwarmd.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:17 schreef tommie36 het volgende:
Dingen als over airflow beter maken door case fans is geheel onzinnig. No way dat binnen 3 minuten alle lucht in je kast naar de 70C wordt verwarmd.
Mja daar heb je idd wel gelijk in!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt me eerder een gevalletje kapotte sensor.
Ga naar de Halfords daar kun je sensortjes halen v/d auto, ff onder de cpu doen en zelf meten.

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Op maandag 13 mei 2002 15:21 schreef KillerAce_NL het volgende:
Lijkt me eerder een gevalletje kapotte sensor.
Ga naar de Halfords daar kun je sensortjes halen v/d auto, ff onder de cpu doen en zelf meten.
ONDER je cpu :) hoe wil je het draadje dan afwerken...een gat in je mobo :P

nee ik heb een sensor in mijn heatsing pcies waar de core zit
probeer dat idd eens
maar alsnog de temp die je nu hebt is niet om bang voor te zijn

• amd187
  • Laatst online: 20-01 08:03

amd187

Ondertitel

is je core niet gebrokkeld toevallig?
zit je cooler wel goed op je core?

ik ken namelijk iemand die z'n cooler verkeerd er op had gezet, en toen brokkelde z'n core half af.
die CPU is nu 90 graden idle met een globalwin wbk38, met daarboven een delta 7000 Rpm fan en aan de voorkanten van ze kast en achterkant zitten ook delta's.

probeer anders es je kast open te laten, kijken hoe warm ie dan word (airflow).

Verwijderd

die cooler die je erop hebt zitten is prut, koop een echte cooler zoals een volcano of alpha en papst ofzo...

en kijk idd wat je temp is metde kappen eraf

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:17 schreef tommie36 het volgende:
Wat een onzinnige reacties allemaal. Alles wat die jongen nodig heeft is alleen een beetje koelpasta.

Haha, als de lucht 70 graden zou zijn, zou die hele pc niet eens meer aan gaan :o Het is de CPU :*

Koop een goede koeler, en doe er in godsnaam wat koelpasta onder. Je hebt de warmst-wordende CPU die er bestaat, en dan moet je er wel goed voor zorgen. Overclocken of niet, hij wordt altijd verschrikkelijk heet.
De bussnelheid verlagen heeft ook geen zin. Dat maakt in temperatuur niks uit. Het enige wat helpt is het voltage.
Op maandag 13 mei 2002 14:54 schreef SiQDiZ het volgende:

Niks bedrijfstemperatuur. Hij overleeft het tot ong. 95 graden. Daarboven gaat ie in principe kapot. Je moet je er wel druk overmaken, want je wil altijd wat speling. Stel je fan valt uit, en je CPU is standaard al 80 graden, dan heeft je mobo waarschijnlijk te weinig tijd om em nog uit te zetten.
Airflow is wel belangrijk!! Als je warme lucht die van de koeler afkomt niet weggevoerd wordt, wordt je CPU met warme lucht van 30 graden gekoelt, en werkt die cooler dus een stuk minder goed.

Ik zou zeggen: Hou em in principe onder de 70 graden in normaal gebruik (50% use ofzo) en zorg dat ie stabiel is. Is dat het geval, dan zit het wel goed.

Voel voor de zekerheid eens aan je koelblok. Als je je fikken brand is ie wel redelijk accuraat, maar als ie lauw-handwarm aanvoelt is er iets mis met de sensor.

Verwijderd

'heeft nix met te airflow te maken.

1. gebruik voldoende koelpasta van een goede kwaliteit.
dus geen chocopasta ofzo :+
2. je koelblok moet stevig op je socket gemonteerd zijn.
dit scheelt een hoop koelcapaciteit als dit niet het geval is.je koelblok moet de volle 100% van de core volledig en stevig bedekken.als tie maar een tikkie scheef zit of niet stevig genoeg zit scheelt dit al een hele hoop.
je kunt dit controleren door je koelblok aan te raken.voelt deze heet aan dan werkt die goed.voelt ie lauw of koud aan dan weet je genoeg.

sorted 8-)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Crosspost met een topic in PMG. Zie reply aldaar.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.