Verwijderd

Topicstarter
Stel: (binnen deze grenzen, niet bedoeld als startrek posting waarin de technologische mogelijkheden onbeperkt zijn)

Er wordt binnenkort een revolutionaire manier van ruimte reizen ontdekt die helemaal geen gebruik maakt van verplaatsing oid. En binnen afzienbare tijd wordt er een planeet ontdekt net zoals onze aarde, ideaal en paradijslijk. (In principe is elke astronoom in zijn hart daarna opzoek) Zelfde zwaartekracht, prettige atmosfeer, geen kosmische straling, boordevol fossiele brand en grond stoffen. Hetzij met kompleet andere eko systemen, dieren en planten. Geweldig! Koloniseerbaar dus. En ook deze wereld is bevolkt met een intelligent leven.
Deze levensvorm beschikt nauwelijks over technologie, leeft in harmonie met het ecosysteem. Het toont ook geen enkele interesse in contact met andere beschavingen, en heeft op technologisch en filosofisch gebied niet bijster veel te bieden.

Zal het menselijk ras hebben geleerd van het verleden?
Zullen we niet onmiddelijk die wereld koloniseren, inpikken, eko systemen verpesten, Ziektes introduceren, in 'goed' overleg grondstoffen 'lenen'?
Hypocriete excusen bedenken om hun landbouw te optimaliseren, of andere 'goedbedoelde' hulp?
Kunnen we onze zelfbeheersing behouden, kunnen we onze parasitaire natuur onderdrukken, en deze wereld niet met onze aanwezigheid, onherroepelijk in de afgrond storten?

Verwijderd

Ik denk niet dat de mens de planeet zla veroveren en er een planeet van zal maken die geen sprankje groen meer heeft.

Wel denk ik dat ze zich er wel mee zullen willen bemoeien en daardoor waarschijnlijk een gedeelte van al dat groen zal vernielen.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Mensen zijn angstige wezens. Ze trachtten de wereld die ze kennen onder controle te houden. Dit verminderd hun angst en de daaruit voortvloeiende onzekerheid.

Koningen, vorsten, ministers en dictators vallen omringende landen aan om hun eigen grondgebied te vergroten en de mogelijkheid van aanvallen van deze landen te verminderen.

Het menselijke gedrag is gebaseerd op het bestrijden van de interne onzekerheid door het maximaliseren van de controle over de omgeving.

Pas als we dit overwinnen - wat we denk ik nooit zullen doen - zullen we ons niet bemoeien met de culturen van andere planeten.

Verwijderd

Kun je dit niet misschien een klein beetje vergelijken met de kolonisering van Amerika? Daar leefden de mensen(Indianen) ook een stuk vrediger met de natuur dan wij in Europa. Toch hebben wij(Europa) vanwege de grondstoffen en dergelijke Amerika verovert van de toenmalige bewoners, en het vervolgens gekoloniseerd.

En ligt er nu iemand wakker van wat er daar gebeurd is? Niemand volgens mij. Ik denk dat zoiets de 2de keer ook best kan voorkomen..

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
ik denk dat de mense die het ontdekke wel goede bedoelingen zzouden hebben maar de regeringen en mensen die hat alleen om geld draait zulllen de wereld meestwaarschijnlijk verpesten.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dan moet het wel een verrekt goedkope manier van reizen zijn, wil het überhaupt voordelig zijn deze planeet te exploiteren. Maar dat terzijde.

Ik denk niet dat de mens dit zal doen. Men heeft geleerd van het verleden en alle belangrijke grootmachten op de wereld zijn inmiddels democratieën.

Er is vanuit militair perspectief ook weinig reden deze wezens aan te vallen, ze vormen inmidders zonder technologie geen bedreiging.

Wel is er een erg grote kans dat mensen contact zullen zoeken met die wezens. Het gevolg zal natuurlijk een gigantische sociale revolutie op die planeet zijn. Maar of dat persee slecht is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 21:27 schreef Diadem het volgende:
Dan moet het wel een verrekt goedkope manier van reizen zijn, wil het überhaupt voordelig zijn deze planeet te exploiteren. Maar dat terzijde.

Ik denk niet dat de mens dit zal doen. Men heeft geleerd van het verleden en alle belangrijke grootmachten op de wereld zijn inmiddels democratieën.

Er is vanuit militair perspectief ook weinig reden deze wezens aan te vallen, ze vormen inmidders zonder technologie geen bedreiging.

Wel is er een erg grote kans dat mensen contact zullen zoeken met die wezens. Het gevolg zal natuurlijk een gigantische sociale revolutie op die planeet zijn. Maar of dat persee slecht is.
Men heeft geleerd van het verleden? Dagelijks sterven en duizenden mensen door oorlogen, regelmatig spelen macht en invloed daar een grote rol bij. Dus ik denk niet dat je kan concluderen dat men geleerd heeft van het verleden.

Daarbij hangt de situatie ook af van allerlei andere factoren. Welke landen bezitten deze techniek is er bijv. een van. Stel een goed en normaal ontwikkeld land bezit als enige deze techniek, dan is de kans van vernietiging van die nieuwe planeet een stuk kleiner dan als deze techniek beschikbaar zou zijn voor arme 3de wereldlanden.

Verwijderd

Ik denk dat we dan ook die planeet gaan overbevolken.

Verwijderd

de mens leert niet... maar doet iedere keer hetzelfde : hij doet alsof....

Verwijderd

Ik denk sowieso niet we dan slecht een planeet gaan ontdekken die we gaan bevolken, er zullen zich meerdere opties aandienen. Maargoed.. ik denk niet dat de mens gaat leren. Dat kan alleen gedwongen, door bijvoorbeeld in staat te zijn om alle slechte genen te verwijderen uit de maatschappij. Uit zichzelf is er helaas teveel onwil en geweld in deze maatschappij :(

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 20:50
Haha stelletje hypocrieten hier :) natuurlijk doet 'de' mens dat. Zoals hierboven al gezegd is, de mens doet alsof ie van zn fouten leert, maar als ze geld ruiken, zijn ze het al gauw vergeten :( .

Verwijderd

IK denk idd dat wij die hele planeet zouden mollen.... al die fossiele brandstoffen ooohhhh dat kan je toch niet laten zitten ??? Ik denk dat er gigantisch misbruik van gemaakt zou worden en ben daarom van mening dat je zoiets dan zou moeten laten voor wat het is....

Hoe zouden jullie het vinden als hier zoiets zou gebeuren ??
Stel de rollen zijn zo verdeeld dat wij die planeet zijn, en die "aliens" zouden hier landen, wat zouden wij ervan vinden als ze hier alles opslokten ??

Ik ben van mening dat ze het moeten laten voor wat het is en het moeten beschouwen als een soort natuurdocumantaire over 1 of andere aap ofzo, dus bouw een boomhut van bladeren en takken en ga uren zitten filmen en kijken zonder ze te storen.... Gooi er wat zoutloos commentaar bij over alfa mannetjes en vrouwtjes en over het voedselzoek gedrag van de "troep" en klaar is kees, verder vlieguhhhh....

Verwijderd

Ik ben bang dat we niet geleerd hebben;
zodra we het idee hebben dat "er toch niemand wat van zal zeggen" (althans niemand waarvan we onder de indruk zullen zijn), lappen we alle *ons zelf opgelegde* fatsoensnormen aan onze laars, als dat profijt oplevert.

Verwijderd

Zoals 'Dr_Fricken_Evil' stelt; Economie gaat voor het Milieu. Zodra men dus geld kan verdienen met activiteiten op die nieuwe planeet die risico's vormen voor het daar aanwezige ecosysteem haalt men z'n neus ervoor op...

Verwijderd

Kijk maar wat we nu doen voor fossiele brandstoffen... We laten gans Siberie onderlopen in de smurrie, veroorzaken om het decenium een oorlogje, zolang we onze levering zwart goud krijgen knijpen we een oogje dicht als dictators hun volk terroriseren.
het midden Oosten is voor ons nu al de ver van ons bed show, stel je voor op wat voor apathie een planeet op lichtjaren afstand zou kunnen rekenen, zeker als het volk daar 'dom' is (immers geen technologie).

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Zal het menselijk ras hebben geleerd van het verleden?
Hebben we ooit geleerd van het verleden?

Enig voordeel van een dergelijk nieuw systeem is wel dat voor dat we eraan beginnen we een systeem van regels en dergelijke kunnen afspreken. Doordat de mensen die de ruimte gaan bedwingen, afgesloten leven van de aarde zullen zij zich apart gaan evolueren (zowel lichamelijk maar vooral sociologisch).

Daarom zou een werkelijk geniaal regelsysteem de aanzet ervoor kunnen zijn dat deze groep mensen zich utopisch gaat ontwikkelen in hun gedrag. De vraag is dan of zo'n geniaal systeem op te zetten is door de nederige mens...
Pagina: 1