Toon posts:

Wie heeft gemetselde luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een boek dat gaat over luidsprekers, en niet zo'n beetje ook. Er wordt echt aandacht gegeven aan alle aspecten van de luidspreker.
Dus ook de demping van de klankwand wordt hier uitvoerig naar voren gebracht. Theoretisch zegt men dat een LODEN box de allerbeste klankwand heeft :?
Er zijn zelfs mensen die de luidsprekers dus gewoon metselen in de hoeken van de kamer.

Eigenlijk was ik wel eens nieuwsgierig of menig audiofiele tweaker dit ook heeft, en hoe dit nu feitlijk klinkt, want het lijkt me ook wel wat om het zo te gaan doen :7

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 13 mei 2002 12:48 schreef Creation25 het volgende:
Ik heb hier een boek dat gaat over luidsprekers, en niet zo'n beetje ook. Er wordt echt aandacht gegeven aan alle aspecten van de luidspreker.
Dus ook de demping van de klankwand wordt hier uitvoerig naar voren gebracht. Theoretisch zegt men dat een LODEN box de allerbeste klankwand heeft :?
Er zijn zelfs mensen die de luidsprekers dus gewoon metselen in de hoeken van de kamer.

Eigenlijk was ik wel eens nieuwsgierig of menig audiofiele tweaker dit ook heeft, en hoe dit nu feitlijk klinkt, want het lijkt me ook wel wat om het zo te gaan doen :7
Wel onvoorspelbaar oppervlak.. is that a bad thing?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

Verwijderd

Een speaker moet zo stabiel mogelijk staan en zo min mogelijk trillen. Inmetselen kan dan dus een logische keuze zijn. Maar ik dank dat het in de realiteit niet of nauwelijks uit zal maken

• pilo2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 10:18

pilo2710

BSD kicks..... nuts!?

Dat maakt wel degelijk uit.. Kijk maar naar plastic speakers (wel errug drastisch, maar het onderscheid is dan goed te maken). Deze gaan ongelofelijk resoneren. Dat klinkt schel en blikkerig. Dit heeft met de case te maken. Wanneer je houten cases gebruikt, is de klank warmer. Dit komt door de resonantiefrequentie van hout. Die ligt veel lagen dan plastic en geeft dus een warmer geluid.

Betonnen speakers resoneren niet en geven dus een neutraal geluid zonder "resonantiestoringen" het geluid is dus optimaal. :D

Er zijn weinig mensen die deze case gebruiken, omdat het gewoon onhandig is. Hout is een goed alternatief die mooi klinkt.

Dush, ik zou je speakers niet meteen inmetselen.. ;)

Samen met een Grolschje aan je BSD bak sleutelen; Priceless!! :D

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik krijg hier een geweldig idee voor als ik weer 'ns aan het zelfbouwen ga:

1. naar de doe het zelf markt voor een paar zakken van 25kg cement
2. naar het tuincentrum voor wat "schoon" zand.
3. beetje beton ijzer (voor ons doel zou dat ook wel koperdraad (2,5) kunnen zijn)
4. van hout een bekisting maken waarin we het beton, wat we maken van de items 1,2 en 3 + water, kunnen storten.
5. Laten drogen
6. moet er demping in? (een oude deken van mam's? :) )
7. Van DIK MDF een houten front maken met speaker gaten d'r in
8. Met een klopboor een paar gaten aan de achterkant voor de aansluitpunten maken.
9. alles in elkaar zetten en (Scheidingsfiltertjes enzo):
10. voila! :) een betonnen speaker met houten front...!
11. Wie gaat dit het eerst uitproberen?
Volgens mij krijg je een perfecte behuizing! (maar ook errug zwaar)

Alles kan stuk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan ook je houten speakers van een dik hout maken (>>1") en daar loodbitumen op plakken.

Philips heeft ooit cementen/betonnen speakers geprobeerd. Dat scheen wel aardig te zijn :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Of als je echt geen zak te doen hebt met je leven en al zat geld hebt, gewoon ff uit graniet vrezen :+

Verwijderd

Topicstarter
Demping is niet nodig in een stenen box, de wand dempt em tenslotte al. Bovendien wil je toch wel een beetje bass horen dus zeker niet dempen. Tip, maar een tweede gat met een diameter van ongeveer 15 cm ,verstevig het, en laat het gewoon open. Maak dan voor de verfraaien een paar Blacklights in de speakers :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 23:41 schreef Creation25 het volgende:

[..]

Demping is niet nodig in een stenen box, de wand dempt em tenslotte al. Bovendien wil je toch wel een beetje bass horen dus zeker niet dempen. Tip, maar een tweede gat met een diameter van ongeveer 15 cm ,verstevig het, en laat het gewoon open. Maak dan voor de verfraaien een paar Blacklights in de speakers :)
demping in een speaker is niet zozeer om de kast te dempen......

Verwijderd

beetje beton ijzer (voor ons doel zou dat ook wel koperdraad (2,5) kunnen zijn)
Zou ik niet doen, Als civieler moet ik er toch echt op wijzen dat beton andere temperatuurseigenschappen (qua uitzetten en krimp) heeft dan koper. Toevalligerwijs heeft staal dezelfde eigenschappen als beton en dat is de voornaamste reden dat gewapend beton zo'n groot succes is geworden. Als er koper wordt gebruikt zou er dus scheurvorming kunnen ontstaan.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-03 23:08
Mijn oom heeft ook van die mega speakers.. (enkele tientallen kilo's zand zit daar in)

Duur setje..

Door het gewicht zullen ze ook minder trillen..

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik heb een jaar of vier geleden al eens betonnen speakers gemaakt, dubbelwandige houten kist en daarna de ruimte ertussen volgestort met beton, (speciaal siergrind gebruikt met een kleurtje.)

Na het uitharden de kist verwijderd en de betonnen bakken gaan schuren, zo komt het siergrind weer naar 'boven'.

Helaas heb ik ze niet meer omdat er bij de verhuizing eentje gesneuveld :'( is..

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 13 mei 2002 13:44 schreef remco_k het volgende:
Ik krijg hier een geweldig idee voor als ik weer 'ns aan het zelfbouwen ga:

1. naar de doe het zelf markt voor een paar zakken van 25kg cement
2. naar het tuincentrum voor wat "schoon" zand.
3. beetje beton ijzer (voor ons doel zou dat ook wel koperdraad (2,5) kunnen zijn)
4. van hout een bekisting maken waarin we het beton, wat we maken van de items 1,2 en 3 + water, kunnen storten.
5. Laten drogen
7. Van DIK MDF een houten front maken met speaker gaten d'r in
8. Met een klopboor een paar gaten aan de achterkant voor de aansluitpunten maken.
9. alles in elkaar zetten en (Scheidingsfiltertjes enzo):
10. voila! :) een betonnen speaker met houten front...!
11. Wie gaat dit het eerst uitproberen?
Volgens mij krijg je een perfecte behuizing! (maar ook errug zwaar)
Doe eens een search naar "ferrocement", een al tientallen jaren bestaande methode om van alles en nog wat te maken (gebouwen, daken, zeilboten, watertanks). Sterker dan staal of beton en goedkoop. De juiste recepten voor de specie (moeten wat toevoegingen in) kun je ook wel vinden.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Sterker dan staal of beton
Gevaarlijke uitspraak, misschien in deze situatie maar zeker niet per definitie sterker.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 mei 2002 14:15 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Doe eens een search naar "ferrocement", een al tientallen jaren bestaande methode om van alles en nog wat te maken (gebouwen, daken, zeilboten, watertanks). Sterker dan staal of beton en goedkoop. De juiste recepten voor de specie (moeten wat toevoegingen in) kun je ook wel vinden.
hmmm ja, dat zou kunnen, maar het is niet alleen maar cement of beton wat ik bedoelde. Het betreft gewoon het gebruik van harde bakstenen, die je gewoon in de hoek omhoog metseld, het zou alleen wel een uitdaging zijn om daar een mooie circel in te krijgen voor de 30 cm of 35 cm bass-speaker die je daar in wil zetten :9

Verwijderd

mijn hemel, beton???? is wel wat voor te zeggen overigens gaat er tenminste niet zo snel iets meetrillen met de subwoofer... Hoe zit het eigenlijk met kleine gipswandjes... Dat is nog wel te tweaken.... *D

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:26
Okee let op:

ze bouwen dit soort boxen voor de mooiheid en NIET om mee te stampen of om af en toe ff lekker hard te gaan, de woofers die hierin gaan moeten dan ook vaak eerst 500 uur worden ingespeeld (ligt aan soort woofer)

Aan dit soort boxen gekoppeld zit meestal een Buizenversterker deze geven geluid weer zonder hoorbare vervorming en splitsen het vaak naar high en low (woofer en tweater(s))

In deze boxen zit meestal aan DRIE kanten lood NIET aan de wooferkant op het lood zitten dan rietjes en daarop noppenschuim en daarna zitten er vaak gewone watten in....

lood is voor NIET doorlaten van trillingen rietjes om ze daarheen te brengen en noppenshuim is vaak om de kleine geluiden niet te laten dempen op het lood maar gewoon in de watten en noppenschuim

Op de kant waar de speaker zelf op zit word geen lood geplakt en ook geen rietjes alleen noppenschuim en watten eroverheen eigelijk zitten in alle gaten en hoeken gewoon watten over de rest heen

De aansluitingen zijn meestal zwaar verguld en hebben een high ingang en een low ingang om dit met een gewone versterker "aan te drijven" zit hier een overgang tussen

Tussen de schroefen komen rubbertjes en ALLEEN in de woofer komen schroefen en niet in de tweater(word vastgelijmd of geklemd) ook de kast word in verstek gezaagd en niet geschroeft alleen gelijmd

Deze boxen komen meestal ook op standaards met een plateau
en daartussen \/ zulke dingen voor MINIMAAL contact met de grond

Die "speciale" tweaters en woofers zijn verkrijgbaar bij Lautsprechershop
Ga als je hier boxen besteld in de eerste 100 uur nooit te hard want dan kan je de Kwaliteit vergeten na die honderd uur kan je steeds iets harder....

zoals eerder vermeld zijn deze dingen optimaal met een buizenversterker hier zijn vrij eenvoudige zelfbouw paketten voor te verkrijgen maar je kan ze ook zelf ontwerpen is HEEL ingewikkeld ik ken iemand die dit alles heeft gedaan en hij heeft hem wel helemaal okee met 540 volt aansluiting erop enz... egt heel wrede installatie NIET aan te raden als je al wat ouder aan het worden bent of als je vaak naar een discotheek gaat want dan hoor je dit niet als je WEL goede oren hebt ZEKER aan te raden ik heb het zelf mogen horen en dat is genieten jonge :Z zo man egt moooooooi

een nadeel is wel het is een beetje duur :P

• DjGeRo
OWJA en trouwens NOOIT van beton maken want dat gelijd geluid heel goed al die mensen die hier hebben gezecht dat het beter is zijn

n00bs

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op zaterdag 18 mei 2002 09:26 schreef djgero het volgende:

n00bs
Moet dit nou? :? :?

• DjGeRo
Nee moet niet maar jullie hebben tog wel geleerd bij natuur scheikunde dat beton geluid geleid ??........

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 09:26 schreef djgero het volgende:
OWJA en trouwens NOOIT van beton maken want dat gelijd geluid heel goed al die mensen die hier hebben gezecht dat het beter is zijn

n00bs
Je kan natuurlijk ook gewoon iemand zijn fout corrigeren met een vriendelijke uitleg erbij, ipv een uitbarsting.

En gezegt is dus niet gezecht. Ik begin nu toch ook geen 'dombo' te roepen?

• Extra300s
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Op dinsdag 14 mei 2002 09:24 schreef Extremiel het volgende:
Ik heb een jaar of vier geleden al eens betonnen speakers gemaakt, dubbelwandige houten kist en daarna de ruimte ertussen volgestort met beton.
En wat is jou ervaring, ik bedoel qua geluid enz..?
Is het de moeite waard om ze zelf van beton te maken, of valt het allemaal eigenlijk wel mee?

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Ik wil alleen ff zeggen dat wat theoretische het best zou zijn in de praktijk nooit het mooiste klinkt.
De ene vindt dat de kast zo dood mogelijk moet zijn, ik vind dat eigelijk niet. De kast geeft zo ook een eigenschap met zich mee. Een akoestisch dode kast klinkt imo niet. Vriend van me heeft op z'n school ook een keer luidsprekers van beton gebouwd, aannemer laten komen enzo. En het eindresultaat zag er prachtig uit, maar het klonk gewoon tè dood ;) Geluid komt zo niet los van de luidsprekers en hetzelfde effect creeer je in grote mate als je luidsprekers opstelt in een akoestisch dode ruimte. (dof dus)
Als je wil weten hoe het klinkt kun je een afspraak maken bij TAF, zij maken ook luidsprekers van beton en die klinken erg goed. (meer research)
Die "speciale" tweaters en woofers zijn verkrijgbaar bij Lautsprechershop
Ga als je hier boxen besteld in de eerste 100 uur nooit te hard want dan kan je de Kwaliteit vergeten na die honderd uur kan je steeds iets harder
Over noob gesproken... ;)

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 19:44
hallo,

Lees verschillende dingen waarvan ik denk, tja.. Ok; las ergens dat iemand het idee had om een speaker te bouwen waarvan alles behalve het front van beton zou zijn. Als je dat doet doe je dus alles voor niets. De dode kast is dan niet zo dood meer. Kan je beter een marmeren plaat gebruiken. Ook nog gelezen dat iemand zo iets gemaakt heeft, en dat men het te doods vond klinken. Ligt niet aan de kast hoor, rest zal wel niet goed zijn, en dan die verglijking met een accoustisch dode kamer, dat is wel wat anders hoor. De beste kast? Geen kast!, m.a.v. ga eens luisteren naar een electrostaat of magnetostaat. Beluister dan eens een TAF speaker, en je krijgt een idee hoe het wel zit (qua kleuring vh geluid dan). Elke kast zal het geluid kleuren, en dat wil je niet, de high-enders streven naar een zo realistisch mogelijke weergave, dus hoort kleuring vh geluid er dus niet bij. En dat dus de kast een "eigenschap"aan het geluid moet meegeven...bah!
speakerbouwers als B&W die met hun matrixconstructie werken, komen ook een heel eind. Maar, zoals ik al zei, de beste kast, is geen kast.!!

met vriendelijke groeten, marcel

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 10:07 schreef djgero het volgende:
Nee moet niet maar jullie hebben tog wel geleerd bij natuur scheikunde dat beton geluid geleid ??........
Beton, geluid geleiden? Hoe je kun je geluid geleiden dan? Is het net zoiets als stroom dan? Hmm wist ik niet.

Als je bedoelt dat beton trillingen heel goed doorlaat moet ik je denk ik toch ff terugroepen. Over het algemeen (volgens mij altijd) hoe hoger de dichtheid van de stof des te minder het lichaam zelf trilt en des te minder de trilling (geluid) ook weer doorgegeven wordt aan de lucht. En aangezien beton een behoorlijk hoge dichtheid heeft is het behoorlijk isolerend.
Ooit een speaker achter een muur gezet? Moet je eens proberen, verschil dat het geeft joh! Veeeeel zachter. ;)

Verwijderd

Ik heb speakers van beton.
Weegt 70kg per stuk.
Beton is in een mal gegoten.
Het frontpanel waar de speakers inzitten is van 28mm mdf.
Dit panel zit gelijmd aan de betonnen kast.

Speakers zijn van Scanspeak.
Onderste is een passieve radiator die aangestuurd wordt door de 17cm woofer van Scanspeak.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1134680738

Verwijderd

Topicstarter
Mooie speakers man, geinig kleurtje 8-)

• DjGeRo
Op zaterdag 18 mei 2002 16:51 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Beton, geluid geleiden? Hoe je kun je geluid geleiden dan? Is het net zoiets als stroom dan? Hmm wist ik niet.

Als je bedoelt dat beton trillingen heel goed doorlaat moet ik je denk ik toch ff terugroepen. Over het algemeen (volgens mij altijd) hoe hoger de dichtheid van de stof des te minder het lichaam zelf trilt en des te minder de trilling (geluid) ook weer doorgegeven wordt aan de lucht. En aangezien beton een behoorlijk hoge dichtheid heeft is het behoorlijk isolerend.
Ooit een speaker achter een muur gezet? Moet je eens proberen, verschil dat het geeft joh! Veeeeel zachter. ;)
Ik bedoel meer dat je met betonnen boxen het de trillingen alleen maar moeilijk maakt want ze gelijden dit naar het beton en door het beton (ja de trillingen ja) maar ze worden door de laag tegengehouden dit is dus eg niet beter ofzo en al die eerdere reply's heb ik uit ervaringen ik doe het NIET uit de boeken.......

dus je vind maar wat je vind :P :9

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 18:38 schreef djgero het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat je met betonnen boxen het de trillingen alleen maar moeilijk maakt want ze gelijden dit naar het beton en door het beton (ja de trillingen ja) maar ze worden door de laag tegengehouden dit is dus eg niet beter ofzo en al die eerdere reply's heb ik uit ervaringen ik doe het NIET uit de boeken.......

dus je vind maar wat je vind :P :9
Dat is niet wat ik vind maar hoe het is.
Hoeveel ervaring kun je trouwens hebben als je in de 2e zit en nog geen 15 bent. Ik zeg niet dat ik ervaring heb ofzow, integendeel, maar je kunt me niet zeggen dat jij al naar veel verschillende speakers (laat staan betonnen -) hebt geluisterd. Of wel?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09-2025
Djgero ligt waarschijnlijk een beetje in de knoop met zijn definities. Wanneer hij postuleert dat beton buitengewoon goed zou zijn in het geleiden van geluid kan hij mijn inziens alleen bedoelen dat de geluidsnelheid in beton hoger is dan die in hout of lucht. En daar heeft hij ook gelijk in.
Dat wil echter niet zeggen dat beton geluid niet dempt, en daar gaat het hier om. Geluid is een energie verschijnsel. Bewegende lucht die als zodanig energie bezit. Het moet zelf met natuurkunde voor 15 jarigen mogelijk zijn te bedenken dat het moeilijker is een betonnen kast aan te trillen te krijgen dan een volume lucht of hout. Dat wil dus zeggen dat wanneer beton bloot staat aan geluidstrillingen, het beton inderdaad zal gaan trillen echter met een veel minder grote amplitudo. ERGO: er treedt demping op.

en thats it.

Ben je het er niet mee eens, trek dan toch eerst even de boeken erbij. Want het argument dat een betoog sluitend is op grond van ervaring alleen, is op zich al verdacht maar wordt geen kracht bijgezet door een leeftijd van maar liefst 15 lentes.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

Jag

djgero, ik wil je verzoeken om alsjeblieft leestekens te gebruiken, dit leest echt voor geen meter. Verder kan het geen kwaad om wat meer op de spelling te letten. En je hoeft ook niet te doen alsof hier allemaal n00bs rondlopen.

Wat betreft het dempen van beton: ik denk dat je het het beste kan hebben over absorberen, reflecteren en doorlaten. Volgens mij reflecteert beton namelijk vooral heel goed en de rest dus wat minder. Volgens mij krijg je de beste absorptie door een hoge massa en buigslapheid, zoals lood bijvoorbeeld. Tenminste, voor lage tonen. Ik denk dat voor hoge tonen vooral zachte materialen zoals glaswol goed absorberen en dat massa weer minder meespeelt.
Maar goed, dit is meer gevoelsmatig dan dat ik het echt hard kan maken.

Verwijderd

In Oss zit de firma Terrazzo Art Fidelty, deze firma maakt luidsprekers die van polycrete ( beton met een marmerkorrels en nog andere ingredienten ) de luidsprekers zijn :

- mooi
- zeer duur
- zeer zwaar ( je krijgt er een steekwagentje bijgeleverd)
- zeer apart
- design
- en klinken beter dan wat ik tot op heden gehoord heb.

En je gelooft het niet ze hebben ook versterkers van Beton...

Ik heb zelf de Vifa Vivace's; ze hadden daar een betonnen uitvoering; dat klonk vele malen strakker

is ook een siteje van :
http://www.taf-oss.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hele topic nog eens doorgelezen en het is interessant te zien hoe andere mensen betonnen speakers bouwen. Zeker de discussie over resonantieverhouding tussen hout en beton was wel interessant. Zal natuurlijk duidelijk zijn dat beton ook wel wat trillingen doorlaat maar aanzienlijk minder dan hout.
Binnenkort, binnen 2 weken, heb ik mijn eigen huis (koophuisje) en heb daarin 2 grote slaapkamers. Een van die kamers ga ik gebruiken als hobbykamer en ben nu al aan het brainstormen over betonnen/gemetselde speakers.
Het idee is dus de speakers in de hoek op te trekken ongeveer 1 meter hoog, voorzien van 2 basspeakers van elke 25 cm, 1 middentoon en 1 of 2 hogetoon speakers, die ik aan de binnenkant monteer in een speciaal gemaakte ruimte in de binnenkant van de box.
Het leuke is ook nog, dat het huis niet voorzien is van inbouw kasten. Dus ik metsel gewoon door totdat ik niet verder kan reiken met mij arm, en zie daar, boven de boxen creeer ik opbergruimte. Heeft dus 2 positieve gevolgen, de demping van de box is nog idealer, en de constructie is steviger (door toevoeging van gewicht) en ik heb extra opbergruimte.

Wat ik dus eigenlijk nog wil weten is wat voor extra spullen ik nodig ben en waar deze het beste halen.
Ik weet tot dusver dat ik nodig ben het volgende :
- 4 basspeakers
- 2 middenspeakers
- 2 of 4 hoge tonen speakers
- Scheidingsfilter ( evt. verguld )
- Steenwol/dempingswol
- 2 Pijpen ( Basreflex systeem )

En ja, wat nog meer ???? Hebben jullie suggestie ?
Het is de bedoeling dat de scheidingsfilter helemaal onderaan gemonteerd wordt ( in ook weer een apart gemetseld hoekje in de binnenkant van de box ).

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 13:22 schreef pilo2710 het volgende:
Dat maakt wel degelijk uit.. Kijk maar naar plastic speakers (wel errug drastisch, maar het onderscheid is dan goed te maken). Deze gaan ongelofelijk resoneren. Dat klinkt schel en blikkerig. Dit heeft met de case te maken. Wanneer je houten cases gebruikt, is de klank warmer. Dit komt door de resonantiefrequentie van hout. Die ligt veel lagen dan plastic en geeft dus een warmer geluid.
Plastic speakers zijn dus per definitie niet goed? Sta net op het punt een center speaker van Sony (SS-CN 35) 2e hands te kopen..'hele goede speaker van stevig plastic' volgens die kerel. Niet doen dus?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik denk dat deze speaker ook wel een goed geluidje voortbrengt. Het hout is lekker dik en hij is van beton:

Afbeeldingslocatie: http://indigo.ie/~walton/conspkr.jpg

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 20:26 schreef Tweakert het volgende:
Hoeveel ervaring kun je trouwens hebben als je in de 2e zit en nog geen 15 bent.
Ik heb een beetje moeite met deze uitspraak :{

Tja, ik denk dat het niet zomaar te berekenen is. In de praktijk gaan dit soort dingen vaak heel anders dan in theorie. Sowieso met geluid weet je nooit of je goed zit met je berekening.
Mijns inziens kan het zeker goed kloppen, mits je ideale omstandigheden hebt. De juiste afmetingen, juiste speakers, het juiste materiaal als voorkant, etc. Ik denk dat je het sowieso per geval moet bekijken, en dan iig moet gaan experimenteren..

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 13 mei 2002 13:48 schreef JvS het volgende:
Philips heeft ooit cementen/betonnen speakers geprobeerd. Dat scheen wel aardig te zijn :).
Hee, die ken ik dan niet.

Maar ik ken wel van een aantal andere speakers op beton-achtige basis (Rauna, Terrazzo en er is nog 1, maar die ben ik vergeten). Over het algemeen geeft het behoorlijk goede resultaten.
Op zondag 07 juli 2002 00:03 schreef liquid-orange het volgende:
Ik denk dat deze speaker ook wel een goed geluidje voortbrengt. Het hout is lekker dik en hij is van beton:

[afbeelding]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt (dik hout en van beton, misschien de achterkant?), maar wel een fraai plaatje met een good old Kef B139.

Verwijderd

Mijn oom heeft speakers in beton en dan wel in oude rioleeringsbuizen en die klinken echt zo enorm goed.. zelfgemaakt offcorse...

ik zal een keer de specs vragen van die dingen!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 juli 2002 19:49 schreef Nightwish het volgende:
Mijn oom heeft speakers in beton en dan wel in oude rioleeringsbuizen en die klinken echt zo enorm goed.. zelfgemaakt offcorse...

foto foto :)

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op zondag 07 juli 2002 00:03 schreef liquid-orange het volgende:

[afbeelding]
[quote]
[b]

Ik vind ze er vreselijk oubollig uitzien..
Op zondag 07 juli 2002 19:49 schreef Nightwish het volgende:

Stinken die dingen niet? :P

Maare, toch vind ik het persoonlijk wat te ver gaa, beton. Ik ken het niet uit eigen ervaring en misschien sla ik ook wel helemaal om van mening als ik het hoor, maar het lijkt me dat een goede houten speaker toch iets "moois" toevoegd aan het geluid.

Theoretisch kan het allemaal wel mooi zijn, die glasheldere neutrale klanken, maar in de studio word de media (cd, of wat dan ook) toch ook niet gemonitored met dergelijke speakers? Muziek wordt grotendeels "afgestemd" op houten speakers, met alle kleuring en klank(ver)vorming van dien.
Ook is de kwaliteit van cd's soms ronduit slecht, waardoor je imho te veel schoonheidsfoutjes hoort en het geluid misschien zelfs ronduit iel klinkt.

IMHO.. :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Tis ook niet niet altijd te doen om de verbeterde geluidskwaliteit, die je ongetwijfeld heb, maar het is natuurlijk ook de hobby, het hele idee, om iets te maken wat maar weinig mensen hebben...

Overigens vindt ik die foto van die speaker hierboven ietwat vreemd, volgens mij is dat gewoon een houten boxje die op een betonnenrandje staat...

• sebas82
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10-2024
een speaker heeft toch juist een klank kast nodig... en moet juist trillen om het geluid mooi door te geven (niet te veel natuurlijk) dat is volgens mij de rede dat ze van hout gemaakt worden meestal.. als deze van steen is dan is het geluid heel dof volgensmij...

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 09 juli 2002 22:08 schreef sebas_82 het volgende:
een speaker heeft toch juist een klank kast nodig... en moet juist trillen om het geluid mooi door te geven (niet te veel natuurlijk) dat is volgens mij de rede dat ze van hout gemaakt worden meestal.. als deze van steen is dan is het geluid heel dof volgensmij...
Een speaker heeft een klank kast nodig om te zorgen dat het geluid afkomstig van de voorkant en afkomstig van de achterkan elkaar opheffen (want in tegenfase, geldt alleen voor lage tonen).
Vervogens zijn er verschillende soorten kasten bedacht om een bepaald volume meer laag te kunnen laten produceren, bv uit een reflex poort

De klankkast is idealiter zo dood als een pier.

Er bestaan wel weer speakers waarbij het trilgedrag van de kast mee heeft gewogen in het ontwerp van het geheel: kast + speaker + filter (Audio Note), maar dat is de uitzondering op de regel.

• sebas82
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10-2024
je zult ongetwijfeld gelijk hebben.. (ik weet er niet zoveel van) maar hoe zit dat dan bij een gitaar?? of zo iets..

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Zelf hebbik twee betonnen buro speakers, en die klinken niet slecht :)
Voor het mooi hebbik er nog een vacht omheen gedaan, en de hogetonen demping valt zelfs nog mee :)
Afbeeldingslocatie: http://www.remweb.demon.nl/jpg/tuxontop.jpg

Maar het is wel zwaar :D

Powered bij meergranenbrood.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Eraser127

Nijkerk

Op dinsdag 09 juli 2002 22:34 schreef picobyte het volgende:
Zelf hebbik twee betonnen buro speakers, en die klinken niet slecht :)
Voor het mooi hebbik er nog een vacht omheen gedaan, en de hogetonen demping valt zelfs nog mee :)
[afbeelding]

Maar het is wel zwaar :D
bewijs maar es dat het een speaker is ;)

My Discogs

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
ik heb in een boek over akoestiek gelezen dat je speakers het beste 1 meter uit de hoek kunt zetten en beter niet tegen de wand, nu wil je ze in de wand metselen, dat zou akoustisch volgens mij dan nog minder zijn

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 23:25 schreef arjandijk het volgende:
ik heb in een boek over akoestiek gelezen dat je speakers het beste 1 meter uit de hoek kunt zetten en beter niet tegen de wand, nu wil je ze in de wand metselen, dat zou akoustisch volgens mij dan nog minder zijn
Ligt aan de afstemming van units en behuizing, want als je ze in hoek wilt hebben, zorg je ervoor dat de muren een hoorn wordt. Die bepaalde frequenties versterken en dan klinkt het alsnog goed.

Normale standaard speakers moeten wel een endje van muur staan om boomen te verkomen.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Betonnen speakers, die hadden ze bij de Flintstones ook al.
>:)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://veendamcentraal.veendam.org/online/box.jpg

Hierboven zie je ongeveer zoals ik het wil creeren.
Ik ga de speakers dus niet IN de muur metselen, maar ik metsel een stuk bij, speciaal voor de speakers. Hiervoor wil ik dan wel de harste steen hebben die er is, dus geen gasbetonblokken, gewone harde rode stenen.

Het metselen is niet zo'n probleem maar een gat er in laten met de juiste diameter lijkt lastiger. Bij de gamma of praxis ga ik een stalen ring halen die ik kan bevestigen op de muur die ik reeds heb gemetseld ( 3 lagen hoog, en reeds hard ). Nu deze ring vastzit, kan ik er om heen metselen. De ring blijft ook zitten. Tevens zorg ik ervoor dat de nieuwe 'muurtje' verankerd komt aan de bestaande muur, dit middels pinnen. De speakers zelf worden niet rechtstreeks op het steen aangebracht. Het idee is om er gewoon hout voor langs te bevestigen, denk toch Mdf, met tussen het mdf en de muur een laagje isolatiemateriaal. Hierop kun je de speakers gewoon met schroeven monteren.

De hoge tonen en middentonen komen ook apart, net als de plek van de scheidingsfilter en invoer gedeelte ( al dan niet met vergulde aansluitingen ). Middels een pvc buis van ongeveer dezelfde diameter kan ik hier ideaal een bepaalde opening creeren en er om heen metselen. Bovenin wordt de boel gewoon volgestort met beton, om de box stevig te zetten en de hoge tonen en middentonen te isoleren van de basruimte.

Daarboven komt een sierLED in een smalle streep ter decoratie, en daarboven ga ik nog verder metselen om er een kastje van te maken..:)

Kortom, feest

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 09 juli 2002 22:25 schreef sebas_82 het volgende:
je zult ongetwijfeld gelijk hebben.. (ik weet er niet zoveel van) maar hoe zit dat dan bij een gitaar?? of zo iets..
Mijn kennis heeft ook zijn grenzen :) .

Ik denk dat bij een akoustische gitaar de klankkast wel een belangrijke rol vervult, omdat die de trillingen van de snaren moet "versterken" (door resonanties van het hout oid?). Voor een viool geldt ongetwijfeld hetzelfde.

Ik kan me best voorstellen dat een box, waarvan de wanden bij bepaalde frequnties mee trillen, luider klinkt dan een box met "dode wanden". Probleem is alleen, die wanden blijven doortrillen, een paar tienden van een seconde, nadat het geluidsignaal van de versterker weg is...
Ook komen zij trager op gang.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 16:30
nou, het beton van mijn flat weet anders wel heel mooi het lage geluid van mijn speakers op te slokken, en dan naar de buurman te geleiden, al waar de kopjes vrolijk over het buro dansen :)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Probeer maar eens een hoornsysteem te metselen!!! LOL

Verwijderd

Hmm.. veel info over acoustiek en geluidsgeleiding gelezen... Om even terug te komen op geluidsgeleiding: mijn buren worden nu al helemaal gek als ik mijn volumeknop voor 1/3 opendraai.. Denken jullie niet dat dit effect wordt versterkt als de speakers in de muur gemetseld worden? Lijkt mij dat m'n huiskamer dan de klankkast wordt?!?! ;)

Tijdje geleden op Discovery een docu gezien over geluid en het bouwen van de ultieme box; ben even kwijt hoe dit project heette, maar ik weet dat deze boxen ook in NL verkocht worden. Ze hebben de vorm van een slakkenhuis (opgerolde cone), wegen rond de 100 kilo, +/- 1 meter hoog en schijnen geluid zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven... De naam heeft iets weg van Pegasus, weet iemand hier meer van?

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Op donderdag 11 juli 2002 01:50 schreef DIGIBOY het volgende:
Hmm.. veel info over acoustiek en geluidsgeleiding gelezen... Om even terug te komen op geluidsgeleiding: mijn buren worden nu al helemaal gek als ik mijn volumeknop voor 1/3 opendraai.. Denken jullie niet dat dit effect wordt versterkt als de speakers in de muur gemetseld worden? Lijkt mij dat m'n huiskamer dan de klankkast wordt?!?! ;)

Tijdje geleden op Discovery een docu gezien over geluid en het bouwen van de ultieme box; ben even kwijt hoe dit project heette, maar ik weet dat deze boxen ook in NL verkocht worden. Ze hebben de vorm van een slakkenhuis (opgerolde cone), wegen rond de 100 kilo, +/- 1 meter hoog en schijnen geluid zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven... De naam heeft iets weg van Pegasus, weet iemand hier meer van?
Heet nautilus geloof ik en is $$ duur $$ geeft idd wel mooi geluid.
Maar dat doet een goede "rechthoek" speakerbox ook :+

Powered bij meergranenbrood.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 10 juli 2002 01:30 schreef Anthrax het volgende:
[afbeelding]

http://www.hometheatertalk.com/DIY_Projects/IB_Sub/IB_two/ib_two.html
Uhhhmmm, ok.. :o

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Sparhawk
  • Laatst online: 19:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

[b]Op donderdag 11 juli 2002 01:50 schreef DIGIBOY

Demn, die heb ik gemist.. Weet jij nog hoe die serie of aflevering heet, en of ie nog een keer herhaald wordt??

(sorry voor offtopic gaan, b.t.w.)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• veryip
  • Laatst online: 16:49

veryip

Nikon D7000 + Glas

Als je dan toch met beton bezig bent.... kan je dan gewoon niet beter een gat ind e muur boren,,, vrij fors gat natuurlijk en daar dan vrolijk je speakertje in monteren....

zomaar een idee hoor *D

Nikon D7000

• krisis1
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Op donderdag 11 juli 2002 12:57 schreef picobyte het volgende:

[..]

Heet nautilus geloof ik en is $$ duur $$ geeft idd wel mooi geluid.
Maar dat doet een goede "rechthoek" speakerbox ook :+
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/ACF7A2.gif

http://www.bwspeakers.com/products/gallery/product_details.cfm?speaker_id=419DBFB4-EF4D-11D3-B01E0000E20E7DA6

Deze bedoel je toch hé? :9~

Verwijderd

Docu op discovery is ondertussen alweer een jaar geleden gok ik... denk niet dat ze die nog gaan herhalen... :?

En ja, het was inderdaad die Nautilus, errug vet! Vooral als je hebt gezien hoe ze die speakers hebben ontwikkeld na heel veel research en proefmodellen... Dat kan het prijskaartje nog enigszins rechtvaardigen :P

Verwijderd

Op maandag 15 juli 2002 03:51 schreef DIGIBOY het volgende:
Dat kan het prijskaartje nog enigszins rechtvaardigen :P
Nu het geluid nog ;) :)
Pagina: 1