ccfls Schakelen mbv smartie

Pagina: 1
Acties:

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Heya peeps, ik zat eens te denken, (nu ik zo aan het wachten ben op mn lcdtje :P), met smartie kun je je backlight softwarematig regelen right? dmv een bc547 op pin 17. Kan daar nu ook (al dan niet alleen voor nu) bv een ccfl mee geschakeld worden? Ik ga het zo ff proberen als ik zo'n tor kan vinden, en anders bestel ik er een paar, maar weet iemand in de tussentijd of dat gaat werken?

dus 1) kan dat zoiezo ivm eventuele maximale A ofzo?
dan 2) kan het als er voor de rest geen LCD aan hangt (NOG niet)
en 3) kan het ook in combi, dus dat ik mn lcd bl aan zet, en dat dan de ccfls ook mee gaan? Misschien met een relais?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
als je de cirquits van de BL en CCFL apart houd van de stuurstroom (met tor ofzo) moet dat natuurlijk kunnen. Ik weet niet of dat proggie perse een lcd aan zijn poort moet zien om de BL te schakelen, maar daar kom je vanzelf achter :)

Optocoupler niet een idee (in plaats van de tor)? Deze heeft d8 ik geen versterkingsfactor enzo waar je rekening mee moet houden.

edit:
relais kan ook, maar vind ik zelf niet veel aan, het blijft mechanisch, maakt herrie enzo... vin'k maar niks

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:19

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

je zit met iets van 500mA dat je kunt schakelen met zo'n torretje.. moet je toch een vermogens TOR hebben of een relais.. ze zijn d'r ook wel in halfgeleider vorm... neemt (bijna)geen stroom.. en geen irritante klik :)
die moet je dan weer schakelen met je BC 547 dus..