het leek me wel handig om de fans die ik op het mobo geprikt heb te kunnen regelen via windows. Weet iemand of dit mogelijk is?
Hier zijn wel progjes voor, maar dan moet j mobo dit ook ondersteunen. Een voorbeeld van zo een progje is speedfan of fanspeed o.i.d. Als je de search gebruikt moet hiet meer over te vinden zijn.
Heb hier zelf ook wel eens naar gezocht, maar mijn mobo ondersteunde het niet.....dus heb ik maar een baybus in elkaar geknutseld (wekt altijd)
Heb hier zelf ook wel eens naar gezocht, maar mijn mobo ondersteunde het niet.....dus heb ik maar een baybus in elkaar geknutseld (wekt altijd)
type mobo?
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Is een baybus niet handiger? Tijdens full screen games is het anders lastig snelheid te regelen. Ook tijdens booten enzo kun je er niks mee.
Na het gaat er meer om dak me cpufan op 8v ofzo kan zetten.Op maandag 13 mei 2002 12:14 schreef Mephix het volgende:
Is een baybus niet handiger? Tijdens full screen games is het anders lastig snelheid te regelen. Ook tijdens booten enzo kun je er niks mee.
Mja, dan lijkt me een baybus wel makkelijker.. Moet je alleen ff in je bios rommelen, want de meeste gaan standaard over de zeik als cpufan langzamer oid gaat.Op maandag 13 mei 2002 12:24 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Na het gaat er meer om dak me cpufan op 8v ofzo kan zetten.
edit:
je kunt hem met een weerstandje ook constant op 8V laten draaien natuurlijk, maar dan kan je hem niet aanpassen
je kunt hem met een weerstandje ook constant op 8V laten draaien natuurlijk, maar dan kan je hem niet aanpassen
Wat nog leuker is, zelf hardware bouwen die op je COM poort werkt... En zelf een interfaceje schrijven.
Forget your fears...
...and want to know more...
Verwijderd
Over het monitoren van fans gesproken, het kan dus voorkomen dat bij een lager voltage de RPM niet meer te meten is... Valt dit niet op een bepaalde manier op te lossen ?
Nee t1n.. dit ken je niet oplossenOp maandag 13 mei 2002 12:54 schreef DigitalFX het volgende:
Over het monitoren van fans gesproken, het kan dus voorkomen dat bij een lager voltage de RPM niet meer te meten is... Valt dit niet op een bepaalde manier op te lossen ?
Verwijderd
uit eigen ervaring weet ik dat de fans volle speed moeten draaien voor een meting..Op maandag 13 mei 2002 12:54 schreef DigitalFX het volgende:
Normaal gesproken wel. Het is de spanning die een bepaalde waarde moet hebben naar de pin op het mobo. Waarschijnlijk 12V. Als je dus het voltage over de fan verminderd, pakt het mobo het signaal niet. Een manier is dus een aparte schakeling te maken op 12V die de rpm meet, los van het voltage over de fan zelf. Als je weet welk onderdeel de rpm meet kun je daar dus gewoon een 12V lijntje naar toe leggen.Op maandag 13 mei 2002 13:06 schreef johndope het volgende:
[..]
uit eigen ervaring weet ik dat de fans volle speed moeten draaien voor een meting..
Verwijderd
Zal ik anders ff een topicje openen? ik heb nog wel een beetje geld, dan kunnen we dat gaan maken. Ben zelf zeer geinterreseert hierin namelijk!
Ligt er een beetje aan...
'k heb zo'n Zalman casefan, die draait op 12V ofwel op een later voltage met een dikke weerstand tussen de +12V kabel. In beide gevallen worden de rpm correct gemeten, echter rem 'm ff af met je vingers en je pc snapt er meteen geen hol meer van wat met die fan gebeurt
'k heb zo'n Zalman casefan, die draait op 12V ofwel op een later voltage met een dikke weerstand tussen de +12V kabel. In beide gevallen worden de rpm correct gemeten, echter rem 'm ff af met je vingers en je pc snapt er meteen geen hol meer van wat met die fan gebeurt
New pc under construction...
Dat had ik dus precies andersom.. Als ik hem afrem met de vingers, blijft er 12V over de rpm meter staan en zie je de rpm dus dalen. Minder voltage over de fan en MBM en bios geven N/A aan.Op maandag 13 mei 2002 14:50 schreef Jaydee het volgende:
Ligt er een beetje aan...
Houd mij even op de hoogte hiervan MO, hiernaar ben ik al ik weet niet hoelang naar op zoekOp maandag 13 mei 2002 13:26 schreef MasterOverdrive het volgende:
Zal ik anders ff een topicje openen? ik heb nog wel een beetje geld, dan kunnen we dat gaan maken. Ben zelf zeer geinterreseert hierin namelijk!
Verwijderd
Search levert je de naam van het progje wel op. Meestal werkt het niet, en moet je zelf knutselen.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()