SB Audigy opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 14:51

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
'k heb al een tijdje een SB Audigy Platinum eX, en die werkt perfect in mijn P3-450.
Nu heb ik sinds vorige week een MSI KT3 Ultra moederboard met VIA Apollo KT333 chipset, en een AMD Athlon XP 1900+. De Audigy weigert hardnekkig op dit board te werken, via de search heb ik heel wat artikels gevonden over dergelijke conflicten echter bij mij blijft het systeem muurvast zitten in de bios, op het punt "Checking NVRAM", je komt geen stap meer verder, zelfs niet de bios setup in. Audigy eruit, systeempje werkt als een zonnetje, eveneens werkt de Audigy in mijn andere systeem op zijn beurt perfect! Audigy in ander slot, ander IRQ, alle andere kaarten eruit, no go!! :(
Bios update gedaan, heeft ook niet geholpen...
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? :?
Dit is echt zwaar frusty... |:(

New pc under construction...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Creative geluidskaarten werken niet altijd goed samen met VIA chipsets..

Misschien uitwijken naar Terratec oid?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Jah dat conflict Creative <-> VIA heb ik al over gehoord...
Maar dat ie zo snel al hangt voordat hij uberhaupt start? :?
Echt wazig...
'k heb al veel te veel in soundcards geinvesteerd, eerst een Creative SB, toen een Guillemot Maxi Studio ISIS (dure kaart, maar handig al die in/uitgangen), en nu weer een dure Audigy Platinum eX wegens incompatibiliteit van de ISIS met Win2k & WinXP :(
Baal ik goed van... :r

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Ik heb zelf een audigy icm een MSI K7T266 pro 2 RU, en die twee kunnen gelukkig wel samenwerken. Je zou misschien kunnen proberen om alle onboard dingen te disablen.

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Heeft ook niet mogen baten... :?
Zelfs bij Creative en MSI komen ze er niet uit |:(

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
heeft iedereen dit probleem? een vriend heeft net een audigy besteld en hij heeft een msi kt3

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Nee ik kan je geruststellen...
Ik heb m'n Audigykaart bij een vriend erin gedaan met exact hetzelfde mainboard en daar werkt ie perfect, heb niks uit het systeem moeten halen.
We hebben zelfde mainboard en zelfde voeding.
Enige verschillen: hij heeft AMD Athlon XP 1800+, ik een 1900+; hij heeft 256 mb DDR333 ram, ik heb 512 mb, hij heeft een nVidia GF2 MX200, ik een ATI Rage128.
Nu lijken de eerste 2 mij geen probleem te kunnen leveren, dus misschien de videokaart? Enfin heb een GF2 Pro binnen vandaag dus vanavond ff testen, ik hoop maar dat dat het probleem is :?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Op woensdag 15 mei 2002 09:48 schreef Jaydee het volgende:
Nee ik kan je geruststellen...
Ik heb m'n Audigykaart bij een vriend erin gedaan met exact hetzelfde mainboard en daar werkt ie perfect, heb niks uit het systeem moeten halen.
We hebben zelfde mainboard en zelfde voeding.
Enige verschillen: hij heeft AMD Athlon XP 1800+, ik een 1900+; hij heeft 256 mb DDR333 ram, ik heb 512 mb, hij heeft een nVidia GF2 MX200, ik een ATI Rage128.
Nu lijken de eerste 2 mij geen probleem te kunnen leveren, dus misschien de videokaart? Enfin heb een GF2 Pro binnen vandaag dus vanavond ff testen, ik hoop maar dat dat het probleem is :?
ja, wat moet het anders zijn?
misschien type geheugen? maar dat lijkt me extreem vaag. zal die ati wel zijn. is niet echt al te nieuwe kaart... (mag ik oud barrel zeggen? :D )

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Mag je zeggen :P
Meeste mensen hebben 't niet op die kaart, echter 't kaartje heeft me altijd goed gediend...
Tot de dag van vandaag dat het eens tijd werd voor een nieuwe 8-)
Laten we hopen dat die GF2 Pro ook mijn Audigy probleem uit de weg ruimt... :?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op maandag 13 mei 2002 15:35 schreef Lethalis het volgende:
Creative geluidskaarten werken niet altijd goed samen met VIA chipsets..

Misschien uitwijken naar Terratec oid?
niet helemaal waar: het creative - via conflict bestaat uit krakend geluid, niet dat de kaart niet werkt.

dit was stom geblaat van me ;)

edit:

heb je al een andere videokaart er in geramd? Ik heb wel eens problemen gehad met een SBLive i.s.m. een Diamond kaart, misschien helpt dit bij jou ook. Geheugen al vervangen? Zou het ook nog kunnen zijn.

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Nou 'k heb net m'n GF2 Pro erin gedaan, en hij loopt als een zonnetje nu! *D B-)
I'm a happy man now!
'k wou alleen dat ik kon begrijpen wat nu precies het probleem was... :? :? :?
Want de videokaart liep perfect in het systeem, en dezelfde videokaart liep perfect samen met dezelfde Audigy kaart in mijn oude P3-450 systeem... echt wazig...

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Ik en mijn grote mond... PC start dus wel op met de Audigy erin, maar werken doet ie nog niet echt...
Meerdere driverversies geprobeerd, echter allemaal zeggen ze "SB Audigy not found in this system" :( Windows vindt 'm echter wel als multimedia apparaat... |:(
Dus de quest naar een werkende configuratie gaat door...

• blackbit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-01-2008

blackbit

626C6163 6B626974

Meestal een probleem met bus-mastering. Dikwijls helpt het als je de audigy in een ander slot steekt (zo dicht mogelijk bij AGP kaart). Indien de agp kaart echter het probleem geeft ... andere video kaart :-(

Je kunt ook de firewire disablen op de geluidskaart, omdat dit de controller is die bus mastering vereist. Moet je wel voor solderen, en is bij de Platinums geen optie, want dan werkt de breakout box niet meer.

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
'k zie net dat m'n mainboard kennelijk persé het IRQ van de SB Audigy deelt met 2 USB controllers... misschien heeft dat er iets mee te maken? :?
Frusty eigenlijk, PCI1 deelt IRQ met AGP én PCI5, PCI4 deelt 'm met beide USB controllers... blijft zo weinig meer over om conflictvrij te werken :(

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 12:02 schreef blackbit het volgende:
(zo dicht mogelijk bij AGP kaart). Indien de agp kaart echter het probleem geeft ... andere video kaart :-(
1394 disablen geen optie, heb die box nodig.

Maarre waarom zo dicht mogelijk bij AGP kaart?? :?
En ja heb nu andere videokaart, GF2 Pro ipv ATI Rage128, dus ik ben al een hele stap verder, ik kan m'n systeem starten...
Maarja wat ben ik opgeschoten, ik kan nu computeren zonder dat de Audigy nog op m'n bureau in de weg ligt :+
Of zou het toch weer zo'n VIA KT333 <-> CL driver probleem zijn? |:(

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Ik word nu echt helemaal gek... Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/nut.gif
M'n GF2 Pro kaart blijft iig zitten in het systeem, en 'k heb m'n standaard 300W PSU nog vervangen door een Enermax 350W.
Nu heb ik gisteren op het VIA forum en het CL forum threads van 30 pagina's gevonden, die al lopen vanaf december over het driverprobleem dat ik nu ondervind. De symptomen zijn exact hetzelfde, de oplossingen lijken voor de een te werken, voor de andere niet, erger nog, sommige Audigy kaarten blijken door sommige mobo's te worden gemold na een hw config verandering!! :'(
Het gaat dus wel degelijk om een GROOT probleem dat bekend is bij Creative...
Gisteren weer aan het testen met drivers, na 50 pagina's thread op die forums te hebben gelezen. Blijkt ie precies de symptomen te hebben dat de Audigy dood zou zijn! :'(

Ik maar niet opgeven, tot de pc ineens niet meer wou starten, bleef weer hangen in de bios tijdens de processor initialisatie vóór de geheugentest, m.a.w. het eerste probleem was plotseling weer terug, en dit probleem schijn ik kennelijk wel de enige in te zijn!! |:(

Audigy eruit, om toch weer te kunnen starten...
Duw ik later de Audigy in een Intel based pctje... guess what, werkt ie gewoon |:( Ik word helemaal leip denk ik...
Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/rough/schuss.gif Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/rough/schuss.gif Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/rough/schuss.gif

Pagina: 1