Stroomvoorziening op een LANparty

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 10:40

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ok ik heb ongeveer een week geleden hier ook een topic gestart hierover. Ik had het toen over een LAN-party voor 150 pc's. Na al jullie hulpzame posts gingen we als crew ervan uit dat er een 60 KVA aggregaat gehuurd zou worden om alle pc's van genoeg stroom te voorzien. Nu is het echter iets anders.
Er is nameljik in dat gebouw 2x380 aanwezig en elk kanaal is afgezekerd op 24 ampere. Dus voor zover ik dat uit kan rekenen heb ik de beschikking over 144 ampere ZONDER aggregaat. Nu is dit nog niet voldoende, maar waarschijnlijk hoeven we dan geen 60 kva aggregaat meer te pakken, maar kan het ook iets minder zijn.
Wat ik dus niet weet is hoe ik uit moet rekenen hoe zwaar een aggregaat moet zijn....kan iemand mij die formule geven en even uitleggen hoe het zit?!?
We gaan uit van 2 ampere per pc.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40

Shunt

Boe

is inder daat bij lange naar niet genoeg ik zou gewoon tog een aggregaat huren want met 2 x 380 op 24 amp heb je maar 0,3 A per computer en dat gaat je bij lange naa niet halen
je zou dan 69W per persoon hebben

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Inderdaad, maar we gingen eerst uit van een 60 kva aggregaat, maar dan kan nu waarschijnlijk minder zijn. Ik wil dus weten hoe ik dat uit kan rekenen, en wat de cijfertjes dan betekenen waarmee ik reken ;)

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

Let wel op met het huren van een 220/380 set dat je minimaal een 3 cylinder hebt. Heb je die niet dat zo ik er geen pc's op laten draaien.

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 10:26 schreef mjdejong het volgende:
Let wel op met het huren van een 220/380 set dat je minimaal een 3 cylinder hebt. Heb je die niet dat zo ik er geen pc's op laten draaien.
leg is uit waarom niet?

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 10:26 schreef mjdejong het volgende:
Kun je misschien uitleggen waarom? Vanwege de stabiele stroomlevering dus zonder pieken?!? bedoel je dat?

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Als je toch voor 60kVA gaat, dan zal het in ieder geval NOOIT een 3-cilinder zijn.

Waarom: de motor van het aggregaat zal het benodigde vermogen ook moeten kunnen opwekken. Aangezien vrijwel alle aggregaten op diesel werken, zit je bij 60kW al gauw te denken aan een 2 liter (of meer) 4-cilinder. De kans is groot dat het zelfs een 2,5+l 5- of 6-cilinder is.

(Bij een benzine motor zou dat overigens een 1,6 of meer zijn)
Op maandag 13 mei 2002 10:39 schreef Trax_Digitizer het volgende:

[..]

Kun je misschien uitleggen waarom? Vanwege de stabiele stroomlevering dus zonder pieken?!? bedoel je dat?
Dat zou kunnen, en omdat de belasting van de motor stijgt met de stroomafname, kan het zijn dat een 3 cilinder het op een gegeven moment niet meer "rond" kan trekken (dat de motor dan stopt)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

volgens mij heb ik iets gelezen over dat: 16A = 11 pc's (pc en monitor) en dan is het wel verder uit te rekenen :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
maar op een lan brengen mensen geen kantoor pc's mee, de meeste draaien op 300/350 watt ipv 250. + nog de monitor (17" of beter) kom je ruim over de 2 amp

en houd er rekening mee dat sommige mensen servers gebruiken, dat je backbone en switches stroom nodig hebben, en dat die stroomvoorziening op de locatie niet alleen voor de LAN gebruikt word. (denk aan keuken, verlichting ed.)

TheS4ndm4n#1919

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

een hele grote apc :P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 20:12
een collega van me is een keer naar een lan party geweest met een heleboel mensjes, daar hadden ze ook een aggregaat of zoiets staan, dat ding kon 250A hebben maar hoefde maar 25A te leveren en dat voor meer als 200 man

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Op maandag 13 mei 2002 12:09 schreef MBrulez het volgende:
een collega van me is een keer naar een lan party geweest met een heleboel mensjes, daar hadden ze ook een aggregaat of zoiets staan, dat ding kon 250A hebben maar hoefde maar 25A te leveren en dat voor meer als 200 man
Mjah, als de machines eenmaal draaien is er niet zoveel stroom meer nodig, maar tijdens het opstarten kan dat behoorlijk omhoog gaan..

Dus als je ooit een power-failure krijgt, heb je wat meer nodig..

Ik zou gewoon voor die 60KVA gaan, dan weet je zeker dat je goed zit.. Bovendien lopen die zwaardere aggregaten gewoon vaak net iets beter, geven een wat fijnere spanning af enzo (minder last van pieken etc).

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

je moet uit kijken dat de stroom nie uit valt hadden we op school ook 80 pc's ofzo en allemaal in 1 keer aan veelste veel verbruik stop brande meteen door :D

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

24A krachtsroom? Bij mijn weten is het 16, 32, 63, 125 of 250A, mogen 16A aansluitingen niet op 24A gezekerd worden, en word het sterk afgeraden om 32A aansluitingen op minder te zekeren. Verder is 24A nog niet een beetje een standaardmaat. Nog eens goed informeren dus.

Over die kVA's: die gelden alleen als je volledig ohmse belastingen op je aggregaat hangt. Ga je van ohms afwijken (cos phi) richting inductief/capacitief, dan haal je dat niet meer. Ga je PC's voeden, dan moet je uitgaan van *minstens* 2x het aantal kVA's. dus heb je 40kVA nodig, neem dan een aggregaat dat minstens 80 kan leveren.

Verder, als er niet allemaal Dabitjes langskomen, dan is rekenen met 300W per PC voldoende. Gemiddeld zal het 150W zijn, met een enkele uitschieter naar boven.

• JnX
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

I=P/U

U=230 Volt
P=300 Watt (voeding) + 300? Watt (beeldscherm)=600 Watt

I=2,6
Maar in de praktijk is dit wel minder, want je gebruikt nooit de volle 300 Watt van je voeding. En ik weet nie precies het vermogen van een monitor :?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Op maandag 13 mei 2002 18:33 schreef JnX het volgende:
I=P/U

U=230 Volt

I=2,6
Maar in de praktijk is dit wel minder, want je gebruikt nooit de volle 300 Watt van je voeding. En ik weet nie precies het vermogen van een monitor :?
19" iiyama: ongeveer 110 watt (maximaal)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

als je een 60kva koopt/huurt zitten er heus geen pieken in hoor daar zit wel een goed stuurings systeem in. is anders beetje link voor de spullen die er op staan. tis niet een brommetje met een dynamo he :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 18:27 schreef DaBit het volgende:
24A krachtsroom? Bij mijn weten is het 16, 32, 63, 125 of 250A, mogen 16A aansluitingen niet op 24A gezekerd worden, en word het sterk afgeraden om 32A aansluitingen op minder te zekeren. Verder is 24A nog niet een beetje een standaardmaat. Nog eens goed informeren dus.
In mijn schoolboeken staat: 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 35, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 400, 630 Ampere >:)
(heb het voor de zekerheid ff nagekeken)
Geen 24A dus...

/edit: Typo

• JeroenT
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

die van mij , 250 watt :D

• Shunt
  • Laatst online: 08:40

Shunt

Boe

Op maandag 13 mei 2002 19:05 schreef Pascal81 het volgende:

[..]

In mijn schoolboeken staat: 2, 4, 6, 10, 16, 20, 25, 35, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 400, 630 Ampere >:)
(heb het voor de zekerheid ff nagekeken)
Geen 24A dus...

/edit: Typo
klopt ik heb mijn oude school boeken ook weer eens opgegraven (electro op de westhoeven :( 2 jaar van mijn leven verkloot) en daar staat het ook niet in maar het kan zijn dat het een oude afzekering is
kan eventueel kijken door zekerering er effe uit te rukken en dan kijken wat er op staat

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Toch maar eens navragen dan van die 24a, raar want meestal hebben die gasten dat toch goed... maar goed

Verwijderd

I=P/U

U=230 Volt

I=2,6
Mijn monitor gebruikt LANG niet 300 Watt, denk dat geen enkele moni dit doet, en wat betreft het gebruik van de volle 300: Denk t ook, je moet alleen wel denken aan sommige van onze tweak/mod vrienden die met hun toch wel het uiterste uit hun MEESTAL meer dan 300 W voeding halen (soms zelfs tot 450 a 600 Watt voedingen), maar dit zal niet al te vaak voorkomen neem ik aan, alhoewel LANparties wel showoff parties zijn de laatste tijd :D

Dus het gemiddelde van 2 per PC is denk ik wel verantwoord.

• Acid_Burn
  • Laatst online: 06-08 12:25

Acid_Burn

uhuh

I=P/U

U=230 Volt

I=2,6
P=U*I*CosPhi :) aangezien we hier niet met ohmse belastingen van doen hebben

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• JnX
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

Op maandag 13 mei 2002 20:11 schreef Acid_Burn het volgende:

[..]

Owh :)

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
3x 24A x 230V = 16560 watt max

verbruik schat ik op 350 watt per pc = +- 47 pc's dus

3x 24A is wel weinig vind ik voor een gebouw waar zoveel volk in kan ....

dan kunde beter hier bij mij thuis komen lannen want hier is 3x40A...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[..]

En wat is Phi in deze formule?

* Devil heeft volgende week natuurkunde examen, dan is zo iets wel nuttig om te weten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[..]

En waar haal je dit nou weer vandaan?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 20:55 schreef thedolf het volgende:

[..]

En waar haal je dit nou weer vandaan?
dat zij DaBit

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

als je pc een 300Watt voeding hebt wil dat niet zeggen dat je pc ook werkelijk 300 watt neemt?
Het is gewoon dat je voeding MAX 300Watt aan kan en niet meer
wat de pc aan vermogen neemt = de werkelijke vermogen
corect me if i'm wrong

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 09:35
[waarschuw-modus]
Altijd oppassen met krachtstroom ed, zeker als je er dure dingen als pc's aanhangt :)

We herrineren ons natuurlijk nog allemaal die mooie 19" van Jackal die in rook opging @ DPC LAN door stiekem toch niet omzetten van krachtstroom :D
[/waarschuw-modus]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 17:31
Op maandag 13 mei 2002 20:48 schreef Devil het volgende:

[..]

En wat is Phi in deze formule?

* Devil heeft volgende week natuurkunde examen, dan is zo iets wel nuttig om te weten.
Faseverschuiving.. moet je ff rekening mee houden bij wat grotere stromen en inductieve lasten..

verder weet ik t al niet meer precies, LTS is ook al weer 5 jaar geleden ofzo

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 13 mei 2002 23:02 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Faseverschuiving.. moet je ff rekening mee houden bij wat grotere stromen en inductieve lasten..

verder weet ik t al niet meer precies, LTS is ook al weer 5 jaar geleden ofzo
Dus eigenlijk delta Phi ?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
L1----+-----+---------------+
    |     |        |
     380V  380V      | 
    |     |        |
L2----+-----------+   220V
    |     |     |      |
     380V   |     |    |
    |     |     |      |
L3----+-----+    220V    |
    |        |     |
     220V      |       |
    |        |     |
N-----+-----------+---------+

3 fase :)

Verwijderd

Als je tegenwoordig een aggregraat huurt bij een fatsoenlijk bedrijf krijg je er een mee met een electronische regeling. (op de motor en generator)
Dit wil zeggen dat deze de spanning en frequentie continu bijregeld, daardoor krijg je vrijwel geen schommelingen.

ps, Ik werk al 5 jaar in het weekend bij een bedrijf wat van die dingen verhuurt.

Verwijderd

Ik heb al voeldoende met aggregaten gewerkt om te weten dat die dingen een extreem slechte stroomvoorziening zijn voor PC's.

De power-factor van de meeste PC voedingen is erg beroerd. Deze voedingen trekken alle stroom die ze nodig hebben alleen van de toppen van de sinus af. Die levert hoge piekstromen op. Dit vinden aggregaten niet leuk aangezien de inwendige weerstand en inductie van de generator relatief hoog is t.o.v. die van het net. Als je een oscilloscoop op de aggregaat-spanning zet, dan zul je zien dat er ook meer een blokgolf uitkomt dan een sinus.

De beroerde spanning is reden numero uno dat zo veel mensen last hebben van instabiele PC's, crashende hardware en uitbrandende monitoren gedurende LAN-parties.

Het enige wat je daartegen kunt doen is de boel zwaar overdimensioneren. Ik moet zowiezo het eerste aggregaat van 10-50kVA zien dat langer dan een uur leeft als ik er ook daadwerkelijk het opgegeven vermogen uithaal. Bij de zwaardere jongens heb je dit probleem wat minder.

• Crash
  • Laatst online: 06-08 20:39
Op dinsdag 14 mei 2002 11:50 schreef DaBit het volgende:
Ik heb al voeldoende met aggregaten gewerkt om te weten dat die dingen een extreem slechte stroomvoorziening zijn voor PC's.

De power-factor van de meeste PC voedingen is erg beroerd. Deze voedingen trekken alle stroom die ze nodig hebben alleen van de toppen van de sinus af. Die levert hoge piekstromen op. Dit vinden aggregaten niet leuk aangezien de inwendige weerstand en inductie van de generator relatief hoog is t.o.v. die van het net. Als je een oscilloscoop op de aggregaat-spanning zet, dan zul je zien dat er ook meer een blokgolf uitkomt dan een sinus.

De beroerde spanning is reden numero uno dat zo veel mensen last hebben van instabiele PC's, crashende hardware en uitbrandende monitoren gedurende LAN-parties.

Het enige wat je daartegen kunt doen is de boel zwaar overdimensioneren. Ik moet zowiezo het eerste aggregaat van 10-50kVA zien dat langer dan een uur leeft als ik er ook daadwerkelijk het opgegeven vermogen uithaal. Bij de zwaardere jongens heb je dit probleem wat minder.
dus jij bedoelt zeg maar:
hoe zwaarder de aggregaat, des te minder problemen en groter de veiligheid :?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 15:54
Op maandag 13 mei 2002 23:07 schreef ThaHandy het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
L1----+-----+---------------+
    |     |        |
     380V  380V      | 
    |     |        |
L2----+-----------+   220V
    |     |     |      |
     380V   |     |    |
    |     |     |      |
L3----+-----+    220V    |
    |        |     |
     220V      |       |
    |        |     |
N-----+-----------+---------+

3 fase :)
ooohh... zit dat zo, bedankt voor de post, altijd al afgevraagd hoe je nou 220 volt uit 380 volt haalt :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 16:17 schreef Crash-Override het volgende:
dus jij bedoelt zeg maar:
hoe zwaarder de aggregaat, des te minder problemen en groter de veiligheid :?
Veiligheid in de zin van 'veilig voor de PC'. Niet de veiligheid in de zin van verminderd risico op dooie of zwaargewonde mensen.

Minder problemen: ach, ooit houd het op. Ik vind het aggregaat 70-100% overdimensioneren voldoende.
Pagina: 1