Toon posts:

[auto] Welke subs kunnen 280W RMS...

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, daar is ie weer :) :P

Welke subs kunnen 280W RMS trekken of meer?
Ik vraag dit omdat ik enkele dagen geleden m'n tweede sub in 3 weken tijd heb opgeblazen :(
Eerst was er de JBL GT2 die eraan ging, en dinsdag ofzo, heeft m'n nieuwe LightningAudio Strike 12.4 ook de geest gegeven :'(

Maar dit is niet alles. Ik zou ook wat advies willen over hoe ik m'n installatie best kan aansluiten eigenlijk.

Ik heb een Majestic MA9300W amp, die 2x90W RMS of 1x170W RMS levert, verder een Magnat Solid 900.2, goed voor 2x125W of 1x280W. Qua luidsprekers heb ik achterin Lanzar's VX-693, welke volgens de specs 160W RMS kunnen trekken. En qua sub heb ik niets meer, weeral :(

Normaal hang ik m'n sub aan de Magnat (de JBL was 225RMS, de LA 200W RMS), en de Lanzar's aan de Majestic.
Maar elke 2 weken een nieuwe woofer kopen komt me te duur uit :P Dus bij deze, zou het misschien handiger zijn om die Lanzar's aan de Magnat te hangen, en dan de sub aan die Majestic, teneinde niet elke keer opnieuw m'n sub op te blazen?
En dat is nog niet alles.

Kheb gezien dat je van die polyestertoestanden op maat kan laten maken voor je speakers enzo, weet iemand hier ongeveer de prijs van? Kzit namelijk met een kut V40 waarvoor ik een hele kast heb moeten maken (welke op geen zak trekt, ik ben denker, geen doener :+), omdat ie geen speakers pakt achterin, tenzij 13cm's, en dat zie ik niet zitten.

Misschien ff op een rijtje zetten :
- Welke subs trekken 280W+ RMS? (30cm's uiteraard)
- Misschien beter een lichtere sub nemen en speakers van amp wisselen?
- Polyester op maat, richtprijzen, andere mogelijkheden?
- Wat kan ik nog doen aan beveiliging van de speakers? (zekeringen, weet ik veel wat)

TIA folks.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op maandag 13 mei 2002 10:09 schreef SM-DoubleD het volgende:
Eerst was er de JBL GT2 die eraan ging, en dinsdag ofzo, heeft m'n nieuwe LightningAudio Strike 12.4 ook de geest gegeven :'(
Zo te zien gaat geen enkele sub bij jou overleven :P

Alle subs zijn stuk te krijgen door:
-overbelasting gebruiker (hand in eigen boezem?);
-te weinig versterkervermogen (clippen versterker);
-etc..

Als je twee subs in een week in de vernieling helpt, zijn het echt niet de subs die het probleem zijn.

Check je installatie of beter, check je eigen omgang met je installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 11:08 schreef Wekkel het volgende:

[..]

Zo te zien gaat geen enkele sub bij jou overleven :P

Alle subs zijn stuk te krijgen door:
-overbelasting gebruiker (hand in eigen boezem?);
-te weinig versterkervermogen (clippen versterker);
-etc..

Als je twee subs in een week in de vernieling helpt, zijn het echt niet de subs die het probleem zijn.

Check je installatie of beter, check je eigen omgang met je installatie.
Omgang is niet echt het probleem, het is niet dat ik constant met het volume open zit ofzo, nooit eilijk.
En stel dat het wel aan mij ligt, wat doe ik dan zoal verkeerd? Alles is goed aangesloten, heb een 1F Cap aan de Magnat hangen, enkel de kast is wat groot (46L sealed).

Het probleem is dat ik geen enkele sub kan vinden die 280W+ RMS kan trekken. Ik kan ze uiteraard van amp wisselen, maar dan is het effect toch niet echt wat ik wil, beetje te zwak zeg maar. Trouwens, die JBL was doorgescheurd, die LA doorgebrand. Heb je daar trouwens garantie op, op doorbranden? Wat is er toch mis met mijn installatie? Het begint me echt wel tegen te steken :(

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Weet je zeker dat die subs wel puur signaal krijgen en dat je versterker niet aan het clippen is?

Overigens moet je er wel voor zorgen, dat de sub die je koopt ook goed werkt met een 46 liter gesloten kast. Voor een gesloten kast is dat tegenwoordig wel wat groot.

Misschien kan je beter eens aan een basreflex kast denken. Een dergelijk ontwerp is beter belastbaar.

Scheuren betekent of foutje in de fabricage of gewoon lomp hard gebeukt met dat ding. Doorbranden betekent of geen zuiver signaal (clippen) of domweg teveel power.

Ik zou in eerste instantie eens in de richting van je installatie denken. Misschien dat een woofer met de juiste behuizing al een stuk scheelt. Zonder daarvoor feiten te hebben denk ik namelijk toch dat je gewoon teveel vergt van je sub.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, 280W op een 200W woofer is idd. niet al te slim.

Wat die 46L betreft, dit was het aangeraden volume voor de JBL sub, maar jah, die is eraan en ik kan geen andere GT2 vinden, heb ook geen zin een nieuwe kast te maken, degene die ik heb houdt nl. zowel m'n amps als sub als 6x9's (met deurtje en al :P)

Dan toch maar best amps omwisselen I guess?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 13 mei 2002 12:10 schreef SM-DoubleD het volgende:
Mja, 280W op een 200W woofer is idd. niet al te slim.
Dat maakt echt geen zier uit. Zolang jij niet achterlijk hard speelt zal die versterker echt geen 280watt naar die sub sturen. Je kan makkelijk met een 1KW versterker op een 150W belastbaar subje spelen. Veilig (zolang je de zaken niet forceert, en dat hoor je gelijk).

Met een 100W harkenversterker op een 150W belastbare subwoofer met een rare/lage impendantie daarentegen is veel gevaarlijker. Dan gaat de versterker gek lopen doen en sloop je bij harder spelen je spullen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Net tijdens m'n pauze nog 'ns alles gecontroleerd, en die Magnat amp heeft blijkbaar ook z'n laatste adem geblazen :'(
That's it, het hoeft echt niet meer, ik weet wel leukere dingen om m'n geld aan uit te geven :(

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 13:22

Skef

Ik scheer.me

Even over die 6x9's (voordat je die ook opblaast):

Zijn die wel 160 Watt RMS zoals de manual zegt? Want ik ben ze eigenlijk nog nooit tegengekomen...

En een algemene opmerking:

Ooit van front-staging gehoord? Een sub achterin en 2 6x9's erbij, klinkt mij erg amateuristisch in de oren (hoeveel geld je ook uitgeeft voor je apparatuur, als het basis-idee niet goed is, zal het niet natuurgetrouw klinken)...

Ikzelf bezit een Phase Linear Aliante sub, en voorin een setje van MB-Quart. Amps van Phoenix Gold, en alles gewoon professioneel ingebouwd. Kost wat, heb je ook wat (en ik heb een goeie front-staging, rearfill is niet nodig omdat ik een niet al te grote auto heb...)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 13:38 schreef Skef het volgende:
Even over die 6x9's (voordat je die ook opblaast):

Zijn die wel 160 Watt RMS zoals de manual zegt? Want ik ben ze eigenlijk nog nooit tegengekomen...

En een algemene opmerking:

Ooit van front-staging gehoord? Een sub achterin en 2 6x9's erbij, klinkt mij erg amateuristisch in de oren (hoeveel geld je ook uitgeeft voor je apparatuur, als het basis-idee niet goed is, zal het niet natuurgetrouw klinken)...

Ikzelf bezit een Phase Linear Aliante sub, en voorin een setje van MB-Quart. Amps van Phoenix Gold, en alles gewoon professioneel ingebouwd. Kost wat, heb je ook wat (en ik heb een goeie front-staging, rearfill is niet nodig omdat ik een niet al te grote auto heb...)
Hoeveel is wat?
En op welke manier is dit dan ingebouwd?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op maandag 13 mei 2002 13:52 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Hoeveel is wat?
En op welke manier is dit dan ingebouwd?
Alle prijzen zijn +/-, ik ben nie zo'n omreken-held...
Sub: € 450,-
Amps: € 1100,-
Frontspeakers: € 650,-
Head-unit: € 450,-
Inbouwkosten (materiaal e.d.): € 200,-

Amps heb ik 2ehands, sub en front zijn nu 1,5 jaar oud...

Amps: 2 x 2 kanaals, waarvan 1 bridged voor de sub.

Sub is in de bodemplaat van de kofferbak ingebouwd, fiberglas/epoxy/MDF behuizing in reservewiel opening. Frontspeakers zitten de middentoners op de standaardplek (deur), en de tweeters onderaan de A-stijl...

Alles is netjes ingebouwd, dus signaal-draden niet langs de kabelboom van de auto, alles netjes in een flexibele slang enz. Helemaal volgens IASCA-normen :9 :9

Kijk anders hier eens: http://www.mobileaudio.com/rac-faq/

Hier staat veel info over caraudio, ook de basis!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:59

FFF

gewoon zo'n lanzer kant en klaar kist erin :D goed spul voor die prijs :D

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 10:09 schreef SM-DoubleD het volgende:
- Welke subs trekken 280W+ RMS? (30cm's uiteraard)
http://www.jbl.com/car/product.asp?cat=SUB&ser=GTI&prod=W12GTI

700 Watt RMS volgens JBL...

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Op maandag 13 mei 2002 14:57 schreef DRG het volgende:

[..]

http://www.jbl.com/car/product.asp?cat=SUB&ser=GTI&prod=W12GTI

700 Watt RMS volgens JBL...
GTI-serie klinkt idd errug goed: heb laatst ook in een VW-Golf GTI van 2001 gezeten, met 2x die GTI 30cm... Gevoed vanuit 3 Phoenix Gold amps, en de compo-sets front en rear van MB-Quart (goh, bekende combinatie :P :P )

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Hifonics Zeus ZT-300

deze is 300 Watt RMS!

Freelance tweaker

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Leg je probleem ook eens voor op het forum van Car-Audio.com

Ze hebben mij heel goed geholpen toen ik vragen had. Let alleen wel op dat het een US forum is dus ze zullen je doorverwijzen naar amerikaanse winkels ;)

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Wat dacht je van de Pioneer TS-W1201DVC 500W RMS 1000W Max. Ik heb er twee en ze klinken fantastisch.

edit:

Op 2 Ohm!!

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Wat ik nog steeds errug goede woofers vindt zijn die van Kicker. Ik had eerst de 15" JBL GTI1000, die is helaas met pensioen. Er kwam stof tussen en reconen werd een beetje duur.

Ik heb nu de Kicker Comp-VR 15". Dat is een woofer met een dubbele spoel, verkrijgbaar in 2*4ohm of 2*2ohm variant. RMS waarde is 500Watt.

Klinken echt goed, naar mijn mening beter dan die GTI1000 (oudere model).
Ik vond hem nog redelijk te betalen, € 350.

Verwijderd

Misschien ander soort muziek draaien en gewoon naar de discotheek gaan wanneer het hard moet? Of is dat te simpel ;) :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Ik snap echt niet wat jij met je spullen doet dat ze allemaal de geest geven. Maar als je een woofer zoekt die niet makkelijk stuk gaat, en bovendien ongekend veel output kan geven moet je het eens ergens anders zoeken. Professionele drivers bijvoorbeeld. Er kleven twee nadelen aan:
- ze willen een veel groter kastvolume
- ze zijn duur

Maar ja, elke week je woofer vervangen is ook niet goedkoop. Deze driver van rcf bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.rcfprecision.com/images/product_big/LF18G400.gif

Een 18-inch driver met een gevoeligheid van 96 dBspl bij 100Hz, en 1 kW AES belastbaar (dat betekent dat die luidspreker twee uur lang 1 kW kan verstoken zonder kapot te gaan).
Of je neemt een driver van eminence, die zullen wat goedkoper zijn denk ik. En ook Beyma maakt goede drivers.
Maar voor alle pro drivers geldt dat ze een hogere gevoeligheid hebben, dat ze dus minder vermogen nodig hebben voor hetzelfde geluidsniveau. En ze kunnen veel meer hebben dan "consumenten" drivers.
Maar zou je eens de EQ settings kunnen posten die je gebruikte voor je vorige sub? Ontzettend veel EQ'en bij 20 Hz is namelijk een hele goede manier om je sub vroegtijdig te laten overlijden.
Verder maakt de behuizing ook uit voor de belastbaarheid van de sub.
En ook kan het zijn dat de versterker de subs heeft gemold, is ook niet geheel ondenkbaar. Misschien dat die versterker wel een ontzettend grote DC spanning over de speakers zette.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Rockford Fosqate maakt ook prima woofers die een hoge load voor hun kiezen kunnen krijgen. Ze leveren ook een lekkerde droge bas.

'T kost echter wel wat.

Maar ik denk (zoals al eerder gezegd) dat je het beter in je versterker zijn manier van vermogensafgifte moet zoeken...

Aannames zijn fataal.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik vind het echt heel erg knap dat je je subs kapot krijgt. Het is mij nog nooit gelukt om een driver op te blazen.. zelfs niet met associaal hard draaien. Ik denk toch dat er iets mis is met je amp. Want er is gewoon zo ontzettend veel voor nodig om de spreekspoel van een driver te laten verbranden.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

JT

VETAK y0

Op maandag 13 mei 2002 18:33 schreef tbusquet het volgende:
Ik vind het echt heel erg knap dat je je subs kapot krijgt. Het is mij nog nooit gelukt om een driver op te blazen.. zelfs niet met associaal hard draaien. Ik denk toch dat er iets mis is met je amp. Want er is gewoon zo ontzettend veel voor nodig om de spreekspoel van een driver te laten verbranden.
Idd, heb hier 5x85, en als ik 2 kanaals draai over m'n Tannoys dan krijg ik eerder pijn aan m'n oren dan dat die dingen uberhaupt gaan vervormen. Dan ook nog is in een auto dat de gevoeligheid van de speakers zeker niet lager, als het al niet gelijk of hoger is plus dat het een kleine ruimte is waar je met hetzelfde vermogen en gevoeligheid veel harder kan laten draaien met minder vermogen. Er is echt iets verkeerd aangesloten ofzo.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Het moet idd. aan de amp gelegen hebben, want die is er dus aan.
Het hoeft momenteel echt niet meer voor mij, Beyma 6x9's opgeblazen, 2 subs, een Magnat amp, m'n mooie velgen gepikt (die incl banden 2100 gekost hebben) :'(, bah, kheb genoeg uitgegeven.
Maar toch bedankt. Kga nog wat treuren :'(

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

ik weet niet waar jeje spullen haalt maar je kan natuurlijk altijd proberen het op je garantie te verhalen (zolang het niet overduidelijk is dat het aan jezelf ligt). niet alle winkels doen super moeilijk als er iets kapot gaat, kheb zeld ook een magnat amp en een rockford woofer en ik weet zeker die ik de boel wel eens op het randje draai,maar kapot gaan doet het echt niet zomaar

nee heb je ja kan je krijgen ;)

suc6

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
Ik heb nu even een ecap test cd ter leningivm een resonantie en ruis, maar daar staan een paar hele leuke sweeps op >:) 20 hz ==> 20 khz en dan nog 20 tot 200 hz in stappen van 1 hz omhoog.
draai dat maar eens een halfuur op vol vermogen, dan weet je zeker dat er iets kapot gaat
btw rockford 600a4 amp op kicker solobaric 10" in 1 cubic foot (weet niet hoeveel liter dat is :P )

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Op maandag 13 mei 2002 17:08 schreef Xanandu het volgende:
Misschien ander soort muziek draaien en gewoon naar de discotheek gaan wanneer het hard moet? Of is dat te simpel ;) :)
Nee hier ga ik niet op reageren :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Pagina: 1