Toon posts:

27c256 programeren met mobo??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik zit met een vraagje. De meeste mobo's hebben als bios chip een 27c256. Wat blijkt nou, mijn renault 21 Turbo heeft precies diezelfde chip in de injectie computer. Nu krijg ik deze week mijn nieuwe chip binnen. Dat moet voor meer power gaan zorgen.
Maar aangezien ik 2 21T's heb wil ik dat chippie graag kopieren en modificeren.
Kan ik met het mobo deze chip inlezen en ook weer schrijven?? Zoja, moet ik dan ook speciale schrijf software gebruiken ervoor, of kan het met een gewone bios flasher. Of gooit de bios flasher toch wat shit erbij wat ik niet in mijn renault compjoeter wil hebben.

Iemand die hier ervaring, info over heeft??Kan namelijk niet specifiek iets vinden erover.

alvast bedankt

Verwijderd

denk niet dat hij loopt op aflash of award of ami,lijkt mij zeer duidenlijk. Had wel leuk geweest, turbo timing van mem.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Dan zou je een losse EEPROM programmer moet vinden, dan kan je hem uitlezen/verbouwen/wegschrijven.

Alleen zijn die kreng best duur d8 ik (vooral vor eenmalig gebruik)
Kijk eens bij Display of Conrad

Verwijderd

Wat je dus bedoelt is dat ding 'hot' te flashen?
Het is mogelijk en de flashers voor mainboard programmeren de binaire bestanden 1:1 in je flashrom.

Zelf hebben we dit truukje ook wel eens toegepast om verkeerd geflashte mainboard weer aan de praat te krijgen (wel zelfde type). Waar ik niet zeker van ben is hoe de controles ed. zijn van de betreffende flashsoftware. Waarschijnlijk krijg je een foutmelding, omdat de data niet voor het betreffende mainboard is. In ieder geval kun je het wel proberen.

- PC opstarten in DOS.
- Originele flash verwijderen.
- Flash met data plaatsen en uitlezen.
- Lege flash plaatsen en programmeren.

Zo zou het dus moeten gaan, maar nogmaals... het zou me niet verbazen als een of andere beveiliging dit onmogelijk maakt.

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel dus met hotflashen(hobby van me, hahaha)

Maar dan moet het binair ingelezen worden en ook weer zo geschreven ja. Niet dat ik vanalles erbij krijg.

wat betreft die programmer. Ik heb hier alles liggen om hem te maken. Maar daar gaan een kleine 3 uur solderen inzitten. en ik vroeg me gewoon af of dit ook mogelijk was. Dan hoefde ik niet meer die print te maken.

Ik ga zometeen eens de orginele chip uit de reserver injectie computer halen en het ding eens proberen in te lezen. Weet wel iemand die het orgineel heeft liggen als bin file. Dat gewoon eens vergelijken en dan proberen te schrijven naar een lege chip(heb er hier een stuk of 20 liggen. Allemaal gesloopt uit oude mobo's en met de UV wisser leeg gemaakt.)

als iemand nog wat info heeft, heel graag.

mzzl

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Als ze een beetje slim zijn geweest, dan hebben ze het pootje verwijderd van de EPROM waarmee hij uitgelezen dient te worden.
Hij werkt namelijk wel zonder die poot, alleen is hij niet te copieeren. Hiervoor zou je dan al moeten gaan dremelen om weer aan dat pootje te kunnen komen en hier een naald aan solderen.
Dit wordt wel vaker op deze manier gedaan. Ook worden er wel vaker speciale typen EPROM's gebruikt die ook niet copieerbaar zijn.
Kwestie van proberen, maar het zou me niets verbazen als het niet zo gemakkelijk zou gaan.
(Zou ja een leuke business worden dan.)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1