[OC] PCI zo hoog of laag mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik hoorde net van iemand dat het beter is de pci zo dicht mogelijk bij de 33 te houden. klopt dit? of is het beter om deze ook omhoog te gooien? nu staat hij op 44,33 namelijk!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
44,33??! Doet je apparatuur het dan nog wel?? :o
Je moet 'm inderdaad zo dicht mogelijk bij die 33 houden want je appartuur is gemaakt om op die spanning te werken.
Te hoge/lage spanning kan dus tot defecte apparatuur leiden. Niet doen dus!!

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Duh...

precies op 33MHz -> stabiel
lager dan 33 MHz -> energiezuinig en trager
hoger dan 33 MHz -> sneller en instabieler

FYI: mijn mobo vond een getweakte divider van FSB=100/13 (ik schoot uit met Hexediten) niet leuk...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Spanning heeft GEEN BAL met de busfrequentie te doen. Te hoge of lage frequentie kan instabiel worden, 33MHz is aan te raden... Maar hoger is altijd leuk :)
Net als met OCen, stapje voor stapje, tottie niet meer stabiel is. En dan een stapje terug...

Forget your fears...
...and want to know more...

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:35
Zoo hoog mogrelijk, loopt alles lekker harder, en eerder onstabiel. Andersom geld het ook.

Vind de gulle middenweg..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 12:45
Voltage is niet echt't verhaal hier hoor :)

Net als met oc'en: zo hoog als stabiel mogelijk is werkt nog altijd fijn >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• shardphoenix
  • Laatst online: 05-11-2025
als alle pci kaartjes die je in je pc hebt van een beetje kwaliteit zijn...
3com, asus, adaptec, creative en meer van die bekende grote merken dan is de kans kleiner dat je problemen krijgt.
Ik spreek uit eigen ervaring dus ik weet niet of dit universeel geldt.
Kheb ooit van die smc nic's gehad en die vonden 40 MHz niet zo leuk.stuk voor stuk gingen ze na een paar minuten naar het hiernamaals :(
nu 3com en werkt prima op 40 MHz
Ik hoor van veel mensen dat 40 nog een veilige grens is. Als ik bij mezelf verder overklok dan loopt alles tegen het randje aan van betrouwbaarheid dus heb ik een paar stapjes terug gedaan en nu loopt alles als een zonnetje :Z:z
PIII 800@960
100:100:33
FSB 120/120/40
het maximale wat ik kon overklokken was 1001 MHz...1 stapje verder en pc wou niet meer booten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij was ik die 'iemand' van wie SilentSniper het hoorde :+

Hoe dan ook, ik herinner me benchmarks gezien te hebben waarbij de performance winst van PCI 25% OCen (dus van 33MHz naar 44MHz - gewoon met 1/4 of 1/3 divider bij 133MHz FSB) minder dan 1% was, terwijl stabiliteit wel in gevaar komt met veel hardware.

Daarom heeft het weinig zin PCI boven de 33MHz te clocken. Eronder begint de performance wel af te nemen, het verschil tussen 30MHz en 33MHz merk ik duidelijk bij m'n router (die van 60MHz naar 66MHz geOCd is)

Oslik blyat! Oslik!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40
Als je hardware een hogere PCI snelheid stabiel aan kan is het geen probleem en misschien win je er ook nog wat snelheid mee. Vooral als je een bandbreedte probleem hebt op de PCI-bus kan je hem proberen te verhogen, maar dat zullen de meeste mensen niet hebben. Tevens is het zo dat RAID 5 kaartjes ed die wel veel bandbreedte willen gebruiken over het algemeen niet zo goed tegen overklokken kunnen.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 07:04 schreef Juniorrules het volgende:
44,33??! Doet je apparatuur het dan nog wel?? :o
Je moet 'm inderdaad zo dicht mogelijk bij die 33 houden want je appartuur is gemaakt om op die spanning te werken.
Te hoge/lage spanning kan dus tot defecte apparatuur leiden. Niet doen dus!!
Zeg dan nix!!! n00b

• PsYgHo
  • Laatst online: 23:35
Op maandag 13 mei 2002 14:58 schreef NoStra het volgende:

[..]

Zeg dan nix!!! n00b
:{

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Can't we all just get along?

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb 'm ook op 37,5 lopen hoor! |:(
Maar als je nog niet eens weet wat voor een invloed dat heeft dan kun je beter niet ermee beginnen. (zoals Silent Sniper dus {sub]nofi[/sub]

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Als je een realtek NIC hebt zou ik de snelheid maar rond de 33 houden, weet uit ervaring dat die dingen niet tegen veel meer kunnen. Je kunt ook door de divider goed in te stellen (zoals boven vermeld) je PC overklokken. En instabiliteit is de grens daarna beter coolen, meer spannnign etc totdat het weer stabiel :)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:06 schreef Ramonnekke het volgende:
Als je een realtek NIC hebt zou ik de snelheid maar rond de 33 houden, weet uit ervaring dat die dingen niet tegen veel meer kunnen. Je kunt ook door de divider goed in te stellen (zoals boven vermeld) je PC overklokken. En instabiliteit is de grens daarna beter coolen, meer spannnign etc totdat het weer stabiel :)
mijn realtek nic doet prima bij hogere snelheden hoor

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op maandag 13 mei 2002 14:58 schreef NoStra het volgende:
Zeg dan nix!!! n00b
Check je mail... :{

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon net zo lang opvoeren totdat je PC instabiel raakt, en dan 2 stapjes terug. Mijne loopt prima op 40. Spannig is (vooral bij A-merken) vaak geen probleem hoor.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Mijn realtek wilde anders perfect op 116 / 38.7 lopen hoor, verder wilde me via kt133 niet.
Nouja 120 wilde ie nog wel maar dan ging me agp slot een beetje te snel lopen :(

Alleen mijn nieuwe geluidskaart gaat uit bij een fsb hoger dan 110 / 36.7 :(

Ennuh euss, weet jij toevallig een page waar dat hexediten van je bios staat uitgelegd, misschien kan ik op me msi k7t pro2-a ook wel de dividers veranderen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:18 schreef Merely het volgende:

[..]

You've got mail.. :Z

Verwijderd

[..]

Hij verteld gewoon de waarheid :+

nofi natuurlijk

Verder is het zoals de anderen zeggen.. Boeit niet zolang het maar stabiel is..

• shardphoenix
  • Laatst online: 05-11-2025
Op maandag 13 mei 2002 15:19 schreef Microkid het volgende:
Gewoon net zo lang opvoeren totdat je PC instabiel raakt, en dan 2 stapjes terug. Mijne loopt prima op 40. Spannig is (vooral bij A-merken) vaak geen probleem hoor.
juist dat is ook mijn ervaring...iemand die het tweaken snapt...zo tweaken dat het sneller is maar niet kapot gaat...dus weten wanneer je een stapje terug moet gaan.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39

[..]

Je zou ook die "n00b" een mail kunnen sturen, omdat hij dingen zegt die van geen kant kloppen..:P

(IMHO)

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
als servertje heb ik een vx pro board (oid) met een ibm cpu van 150mhz erop, fsb = 75mhz, multiplier = 2

pci divider: 1/2 = 37.5mhz
isa divider: 1/3 van pci (?) = 12.5mhz

naja, pci speed ben ik zeker van en mijn ervaring met een intel NIC was dat deze op elk willekeurig moment het systeem kon laten crashen

na replacement met een realtek NIC was het probleem verholpen

met de ISA NIC heb ik nooit geen problemen gehad, dat is ook een realtek, nog met bnc erop enzo

kortzichtig van me om alleen de merken te noemen en niet te type kaartjes maar het gaat om het punt OC van je bus en gerelateerde ellende

Verwijderd

Searchvraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.