Op maandag 13 mei 2002 02:14 schreef ispierings het volgende:
Dus elke linux kan hetzelfde, alleen de distro bepaald hoe verfijnd je alles in kunt stellen en gebruiken, of zie ik dat verkeerd?
Ongeveer.
Distributies verschillen in doelen en manieren om die doelen te bereiken. De software zelf is (afgezien van versies en eventueel een paar patches) op alle distributies hetzelfde.
Zo heb je bijvoorbeeld Mandrake. Deze mikt erop om zo gebruikersvriendelijk/newbievriendelijk (twee verschillende dingen, maar voor het gemak op één hoop gegooid) te zijn. Dat houdt in dat het een grafische installer heeft, probeert zoveel mogelijk hardware probeert te detecteren, meteen grafisch opstart (mits installatie goed ging), als je voor het eerst inlogt je desktop configureert mbv een wizard die vanalles vraagt, enz, enz.
Maar voor de grafische installatie, het feit dat standaard vrij veel software wordt geinstalleerd en gestart bij het opstarten (uit oogpunt zo makkelijk mogelijk te zijn) en het KDE (Desktop environment die gebruikersvriendelijk bedoeld is en redelijk op Windows lijkt) dat Mandrake standaard installeert zijn ook redelijk wat resources nodig. En omdat Mandrake probeert je zoveel mogelijk 'in de watten te leggen' lever je ook wat aan controle in.
Aan de andere kant vind je onder andere Debian (mijn distro van voorkeur). Debian mikt op het 'zoveel mogelijk kunnen op zoveel mogelijk computers', wat als gevolg heeft dat het bijvoorbeeld al geinstalleerd kan worden op een 486 met 8 MB ram, en daar ook op kan draaien (hoewel niet bruikbaar als desktop, maar wel als internet-deel servertje bijvoorbeeld).
Maar Debian heeft geen grafische installer, en installeert standaard niks grafisch (standaard installatie is daardoor wel tamelijk klein). Wizards zul je al helemaal niet tegenkomen; je zult je er wat meer zelf in moeten verdiepen.
Voordeel is onder andere dat je beter weet waar je mee bezig bent en over het algemeen een beter voor jouw doeleinden getuned systeem hebt.
Maar, zoals nightowl al zei, voorkeur speelt een sterke rol.
Ik gebruik geen KDE (maar Enlightnenment), begrijp hoe GNU/Linux werkt en wil veel controle. Mandrake is voor mij niet zo'n goede keuze, Debian wel.
In ongeveer dezelfde hoek als Mandrake vindt je btw Red hat en SuSE, en in ongeveer dezelfde hoek als Debian vindt je Slackware en Gentoo (en overigens ook {Net,Free,Open}BSD, hoewel dat geen GNU/Linux distributies zijn).
Het zou overigens voor het overzicht wel handiger geweest zijn om je vraag in het Welke Distro topic te stellen.