Toon posts:

linux grafisch werken

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik wil dus nu eens eindelijk de overstap gaan maken op linux, omdat ik dus echt een schurft hekel heb aan ms, nou ja, wie inmiddels niet.
Ik heb de search gebruikt en heb begrepen dat om te beginen redhat goed is, of vergis ik me nu lelijk?
Met googelen heb ik ook wat mooie pd'f-jes gevonden over de grondbeginselen, dus daar vraag ik niet naar.
Wat ik nu wil weten, en dat is lastig te vinden, wat is de beste keus als je nu een linux-newbie bent maar uiteindelijk (verwacht zeer vlot) vooral grafisch wil gaan werken in Linux?
bij voorbaad dank

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Ligt aan persoonlijke voorkeuren. Ik werk al ruim een jaar met veel plezier met SuSE linux. Voor een beginner biedt het veel hulp bij installatie en de grafische schil is niet slecht. Dit is natuurlijk alleen mijn mening. Kan voor ieder anders zijn.

Met name KDE3 is bij mij erg stabiel. Het installeren was niet al te moeilijk en het ziet er gelikt uit.

Sux6 :)

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

Verwijderd

Dit is nou een vraag voor [topic=152316/1] .
Op de homepages van bijvoorbeeld redhat staan ook manuals die je kunt bekijken / downloaden. Verder is er de onvolprezen NOS FAQ en het distro-review draadje.

Verwijderd

suse, redhat, mandrake zijn alle 3 simpel qua installatie e.d. zelf ben ik er nooit aan begonnen, en gelijk op debian gestapt. wou het alleen als server zijnde en niet voor me desktop...

maar probeer 1 v die 3 eens en weet je meer wil je vanzelf een betere distro... staat ook een erg goeie review over linux op de desktop op got. kijk maar bij de faq's v dit forum gedeelte (NOS)

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Check de FAQ en de Distro reviews ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan en daar werd ik niet wijzer van

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Elke distro heeft dezelfde capaciteiten... enkel de installer is distro onafhangkelijk.

Mijn Gentoo KDE3 ziet er net hetzelfde uit als mijn zus haar Mandrake 8.2 KDE3 hoor. (Alleen is de mijne sneller :+)

Verwijderd

Topicstarter
Dus elke linux kan hetzelfde, alleen de distro bepaald hoe verfijnd je alles in kunt stellen en gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op maandag 13 mei 2002 02:14 schreef ispierings het volgende:
Dus elke linux kan hetzelfde, alleen de distro bepaald hoe verfijnd je alles in kunt stellen en gebruiken, of zie ik dat verkeerd?
De kernel is (afgezien van verschillende versies) hetzelfde in elke distro. De grootte verschillen zitten meer in de manier van package-management (RPM, DEB, .tgz, etc..), de configuratie/installatie programma's en de opbouw (init scripts enzo).
Je kunt elke distro zo instellen als je wilt, alleen moet je bij de ene een bestandje editen en bij een andere heb je daar een mooi (grafisch) programma voor.

Debian en Slackware zijn voorbeelden van distro's waar je veel handmatig moet aanpassen. Voordeel is wel dat je meer over het systeem leert en ook meer vrijheid hebt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 mei 2002 02:14 schreef ispierings het volgende:
Ongeveer.

Distributies verschillen in doelen en manieren om die doelen te bereiken. De software zelf is (afgezien van versies en eventueel een paar patches) op alle distributies hetzelfde.

Zo heb je bijvoorbeeld Mandrake. Deze mikt erop om zo gebruikersvriendelijk/newbievriendelijk (twee verschillende dingen, maar voor het gemak op één hoop gegooid) te zijn. Dat houdt in dat het een grafische installer heeft, probeert zoveel mogelijk hardware probeert te detecteren, meteen grafisch opstart (mits installatie goed ging), als je voor het eerst inlogt je desktop configureert mbv een wizard die vanalles vraagt, enz, enz.

Maar voor de grafische installatie, het feit dat standaard vrij veel software wordt geinstalleerd en gestart bij het opstarten (uit oogpunt zo makkelijk mogelijk te zijn) en het KDE (Desktop environment die gebruikersvriendelijk bedoeld is en redelijk op Windows lijkt) dat Mandrake standaard installeert zijn ook redelijk wat resources nodig. En omdat Mandrake probeert je zoveel mogelijk 'in de watten te leggen' lever je ook wat aan controle in.

Aan de andere kant vind je onder andere Debian (mijn distro van voorkeur). Debian mikt op het 'zoveel mogelijk kunnen op zoveel mogelijk computers', wat als gevolg heeft dat het bijvoorbeeld al geinstalleerd kan worden op een 486 met 8 MB ram, en daar ook op kan draaien (hoewel niet bruikbaar als desktop, maar wel als internet-deel servertje bijvoorbeeld).

Maar Debian heeft geen grafische installer, en installeert standaard niks grafisch (standaard installatie is daardoor wel tamelijk klein). Wizards zul je al helemaal niet tegenkomen; je zult je er wat meer zelf in moeten verdiepen.
Voordeel is onder andere dat je beter weet waar je mee bezig bent en over het algemeen een beter voor jouw doeleinden getuned systeem hebt.

Maar, zoals nightowl al zei, voorkeur speelt een sterke rol.
Ik gebruik geen KDE (maar Enlightnenment), begrijp hoe GNU/Linux werkt en wil veel controle. Mandrake is voor mij niet zo'n goede keuze, Debian wel.

In ongeveer dezelfde hoek als Mandrake vindt je btw Red hat en SuSE, en in ongeveer dezelfde hoek als Debian vindt je Slackware en Gentoo (en overigens ook {Net,Free,Open}BSD, hoewel dat geen GNU/Linux distributies zijn).

Het zou overigens voor het overzicht wel handiger geweest zijn om je vraag in het Welke Distro topic te stellen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Idd, en daar mogen jullie ook verder gaan :). Voor de volledigheid nog even de link: [topic=152316/1]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.