Kan LILO WinXP booten?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb Win98 op een primaire partitie staan, en WinXP op een logische.
Nu wil ik Suse Linux 7.0 op een 2e primaire partitie zetten.
Ik weet dat als ik LILO in het MBR zet, dat ie Win98 zal herkennen.
Ik weet het alleen niet zeker van WinXP...
Gezien LILO ouder is dan WinXP, weet ik dus niet of LILO winXP ziet.

Moet ik gewoon met diskette blijven booten, of kan ik LILO wel op het MBR wegschrijven?

Verwijderd

Ja, LILO kan idd XP wel booten. Echter weet ik niet of de install van SuSE 7.0 dit ook automatisch regelt... zo niet kun je het altijd zelf nog configureren...

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Tuurlijk ondersteund hij dat. Sinds WinXP uit is zijn er nieuwe versies van LILO uitgekomen, en bovendien doet dat er niet eens toe.
Hij verwijst gewoon naar de bootable partitie van WinXP en dan regelt WinXP het verder zelf maar... Lukt dus prima.

Tja

• HuggyB
Ja ok, maar ik ga dus *beginnen* met Linux, dus zelf even WinXP aan LILO toevoegen zit er niet in... of een nieuwe LILO donloaden, sinds ik al heb gezien dat mn ADSL modem ook niet 1-2-3 word gedetecteerd.

arg, we zien wel.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Je kan het natuurlijk ook andersom doen, je kunt lilo installeren op de partitie waar linux op komt te staan en dan in je xp bootmenu een entry toevoegen voor linux. Dat kun je makelijk doen met het programma bootpart :)

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 23:01 schreef HuggyB het volgende:
Ja ok, maar ik ga dus *beginnen* met Linux, dus zelf even WinXP aan LILO toevoegen zit er niet in... of een nieuwe LILO donloaden, sinds ik al heb gezien dat mn ADSL modem ook niet 1-2-3 word gedetecteerd.

arg, we zien wel.
Lilo hoeft Winxp niet te booten, het hoeft alleen maar de eerste (primaire!) partitie te booten. Verder heeft Lilo ook niets te maken met je ADSL-modem, dus daarvoor hoef je lilo al helemaal niet te downloaden.

Het is dus een kwestie om tijdens de installatie van Suse (neem ik aan) aan te geven wat jouw partities zijn en welke geboot moeten worden.

Mag je overigens adviseren om Grub te gebruiken als bootmanager? Deze relatief nieuwe bootmanager vind ik eenvoudiger in te stellen en is ook vriendelijker in het gebruik. Meer informatie vind je met de search aangezien daar al een aantal topics over zijn geweest.

• HuggyB
Als ik een een nieuwe LILO nodig zou moeten hebben in Linux, dan zou ik em moeten downloaden. Maar mn internet instellen gaat dus niet makkelijk in Linux. Maar daar gaat et niet om.
YAST pakt nu mn (microsoft) muis niet meer, dus daar kan ik ook niets meer doen. En wederom wou mn cd speler mijn linux cd niet terug geven.
Laat ik maar voorover blijven buigen en Windows gebruiken...

Maare, als ik nog es Linux probeer te installeren, dan kijk ik wel naar die methode van cool_zero...

tnx all

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb zelf toevallig vorige week RH7.2 geinstalleerd en GRUB kun je daar in plaats van LILO gebruiken als bootmanager. Van GRUB weet ik dat het in elk geval kan. Heeft volgens mij ook een topic over gestaan...

Verwijderd

Zowel LiLo alsook GRUB kunnen XP laden. Hier zijn al vele topics over geweest en een beetje zelf zoeken kan ook geen kwaad natuurliijk ;)

Naar alle waarschijnlijkheid zal de installer XP wel herkennen en Lilo ook goed instellen. Als dat niet het geval is kun je het sowieso zelf instellen in je /etc/lilo.conf, waarna hij het gegarandeerd doet.

[topic=319439]

Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.