Ik heb eergister RedHat 7.3 gedownload omdat ik wel een Linux versie wil draaien. Met versie 7.1 had ik problemen met X en dat zag ik echt niet meer zitten..heb alleen met shell gewerkt. Nu heb ik dus 7.3 geinstalleerd en ik wil samba gebruiken. Alle samba packages van de installatie CD's geinstalleerd...mooi de conf file aangepast. Nu heb ik echter een probleem: ik krijg samba niet gestart. Het "samba start" commando werkt niet meer. Weet iemand hier iets meer over ?
package wel installed? misschien moet je ff su-en?
Ik krijg alleen maar deze melding:
bash: samba: command not found
In deze dir: /etc/rc.d/init.d staat wel "smb" maar geen "samba" hoort die er wel te staan? IK heb hier eigenlijk nooit zo op gelet omdat het in 7.1 allemaal werkte
bash: samba: command not found
In deze dir: /etc/rc.d/init.d staat wel "smb" maar geen "samba" hoort die er wel te staan? IK heb hier eigenlijk nooit zo op gelet omdat het in 7.1 allemaal werkte
Dan draai je toch smb? smb is de daemon van de Sambaserver. Dus /etc/init.d/smb start en kijken of de server is gestart. Uiteraard moet je nog wel even de /etc/smb.conf aanpassen.Op zondag 12 mei 2002 22:57 schreef IJ het volgende:
Als ik smb start doen dan kan hij die ook al niet vinden: command not found....
ik vind dit best wel wazig eigenlijk...misschien even een ge-update versie te installeren of zo
ik vind dit best wel wazig eigenlijk...misschien even een ge-update versie te installeren of zo
Heb je ge su-ed?
#su
password: <vul hier root password in>
en als dat te moeilijk voor je is gewoon ff als root inloggen.
#su
Ik zou erOp zondag 12 mei 2002 23:33 schreef SirDupre het volgende:
Heb je ge su-ed?
#su
code:
1
| su - |
van maken. Je bent dan 'echt' root
topicstarter: je doet dus wel
code:
1
| /etc/init.d/smb start |
Probeer anders gewoon de deamon op te starten. Als root uiteraard.
code:
1
| /usr/sbin/smbd -D |
Ik ben natuurlijk als root ingelogd (ben wel beetje newbie, maar basisdingen weet ik wel zo'n beetje
). Verder als ik smb start in die dir doe dan krijg ik ook command not found.....erg wazig
Goedenmorgen. Probeer dit eens:
Als goed is zie je zoiets:
code:
1
| rcsmbd start |
Als goed is zie je zoiets:
Starting Samba services: SMBD...Done
Starting Samba services: NMBD...Done
edit:
Shit, jij hebt Red Hat... dan kan het zijn dat het niet werkt. hier kun je een nieuwe samba versie downloaden
Shit, jij hebt Red Hat... dan kan het zijn dat het niet werkt. hier kun je een nieuwe samba versie downloaden
Verwijderd
Als je in de dir zelf staat moet je voor een programma of script ./ voor zetten. Dus "./smb start" anders krijg je inderdaad command not found. Beste is meestal het hele pad + commando intikken.Op maandag 13 mei 2002 09:10 schreef IJ het volgende:
Ik ben natuurlijk als root ingelogd (ben wel beetje newbie, maar basisdingen weet ik wel zo'n beetje). Verder als ik smb start in die dir doe dan krijg ik ook command not found.....erg wazig
Verwijderd
als root
root]# service smb
Usage: /etc/init.d/smb {start|stop|restart|status|condrestart}
dus gewoon "service smb start"
en als je het voor vast wil.
root]# chkconfig --level 345 smb on
cya
root]# service smb
Usage: /etc/init.d/smb {start|stop|restart|status|condrestart}
dus gewoon "service smb start"
en als je het voor vast wil.
root]# chkconfig --level 345 smb on
cya
En mocht je het bestand niet kunnen vinden:
"which smb" of "which samba" intikken (desnoods locate smb en superdesnoods dan eerst updatedb tikken). Dan krijg je als het goed is de locatie te zien van waar het programma staat.
Vanaf die locatie kun je dan "smb -d" doen of "smb start".
Hetzelfde geldt ook voor nmb: "nmb -d" en "nmb start"
Dan zou het moeten werken (of je komt in de volgende configuratie hel
)
"which smb" of "which samba" intikken (desnoods locate smb en superdesnoods dan eerst updatedb tikken). Dan krijg je als het goed is de locatie te zien van waar het programma staat.
Vanaf die locatie kun je dan "smb -d" doen of "smb start".
Hetzelfde geldt ook voor nmb: "nmb -d" en "nmb start"
Dan zou het moeten werken (of je komt in de volgende configuratie hel
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Pagina: 1