Toon posts:

Platinum cd-r's van 1,5 jaar oud niet meer te leze

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kocht dus vroeger altijd platinum cd-r's.
Maar ik kwam gisteren tot de ontdekking, dat het gros van die cd-r's niet meer te lezen zijn:'(.
De audio cd's maken een beetje een knetterend geluid (is dat wat ze noemen jitter?), en de cd-rom's zijn zeer slecht of niet meer te lezen.

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij zijn die oude helemaal gaan vergelen, en veel werken niet meer, heb jij dat oook?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 21:59 schreef weide55 het volgende:
Ik kocht dus vroeger altijd platinum cd-r's.
Maar ik kwam gisteren tot de ontdekking, dat het gros van die cd-r's niet meer te lezen zijn:'(.
De audio cd's maken een beetje een knetterend geluid (is dat wat ze noemen jitter?), en de cd-rom's zijn zeer slecht of niet meer te lezen.
Hoe heb je ze opgeborgen? netjes in de jewel-case en in het donker (cdtjes schijnen slecht tegen zonlicht te kunnen)?

Verwijderd

ik heb er ook last van, enkele hebben een keertje in de zon gelegen en zijn nu dus niet meer te gebruiken

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 10:30

Cis

De Platinum-cd's, die je normaal gesproken per 100 koopt op de computerbeurs? >:)

Als dat zo is, heb ik een - heel groot - probleem...

Voorlopig heb ik met mijn oudste cd's (1 jaar oud) nog geen problemen

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 22:00 schreef YT-Croc het volgende:
Bij mij zijn die oude helemaal gaan vergelen, en veel werken niet meer, heb jij dat oook?
Ja, inderdaad!
Ze zijn helemaal beige geworden.
Ik berg ze op in mapjes, en de andere merken kunnen daar prima tegen!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 22:01 schreef Cizzerd het volgende:
De Platinum-cd's, die je normaal gesproken per 100 koopt op de computerbeurs? >:)

Een tikkende tijdbom, zou maar gaan backuppen! Misschien platinum mailen, misschien zijn ze gul en sturen ze je wat cds.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 22:01 schreef Cizzerd het volgende:

Bij mij zaten in een beetje el_cheapo jewelcase dat uit twee gedeeltes bestond.
De onderkant was doorzichtig

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 09:05
zo blijkt maar weer, goedkoop is duurkoop. Ik heb zelf ook een paar van die goedkopere merken uitgeprobeerd, maar ze vallen allemaal vies tegen, sommigen gingen maar een paar maanden mee, en dat terwijl ik toch zuinig ben op mn cd's.
Ik heb hier 4 a 5 jaar oude mitsui's, en die zijn nog steeds perfect, vandaar dat ik nu ook alleen maar cdr's van mitsui gebruik, dan kost het maar wat meer, maar dan weet ik ook zeker dat de data leesbaar blijft

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 22:05 schreef EelcoB het volgende:
zo blijkt maar weer, goedkoop is duurkoop. Ik heb zelf ook een paar van die goedkopere merken uitgeprobeerd, maar ze vallen allemaal vies tegen, sommigen gingen maar een paar maanden mee, en dat terwijl ik toch zuinig ben op mn cd's.
Ik heb hier 4 a 5 jaar oude mitsui's, en die zijn nog steeds perfect, vandaar dat ik nu ook alleen maar cdr's van mitsui gebruik, dan kost het maar wat meer, maar dan weet ik ook zeker dat de data leesbaar blijft
In dezelfde map zaten ook kodaks, philipsen en verbatims.
Die doen het nog prima!

Verwijderd

en heb ik net laatst 40 van die cdr's besteld bij de schlecker

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
De Platinums vergelen wanneer ze in de licht liggen; je moet ze dus goed opbergen. Ik heb zojuist een van de oudse Platinum cd die ik heb gepakt en ingelezen (pakweg 2-2,5 jaar oud). Geen enkel probleem.

Ik denk dat ik toch maar eens over ga naar een ander merk.

• Cis

Cis

Op zondag 12 mei 2002 22:03 schreef weide55 het volgende:

[..]

Bij mij zaten in een beetje el_cheapo jewelcase dat uit twee gedeeltes bestond.
De onderkant was doorzichtig
Bij mij zaten ze altijd keurig in de standaard jewel-keesjes. Maar volgens mij gaat dat niet de kwaliteit van de cd's bepalen.
1 Gelukje: ik zit hier altijd in het donker, omdat ik licht vreselijk vind... status is nog redelijk goed dus

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 22:09 schreef Cizzerd het volgende:

[..]

Bij mij zaten ze altijd keurig in de standaard jewel-keesjes. Maar volgens mij gaat dat niet de kwaliteit van de cd's bepalen.
1 Gelukje: ik zit hier altijd in het donker, omdat ik licht vreselijk vind... status is nog redelijk goed dus
In een opbergmapje met rits is het volgens mij ook altijd donker. :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 22:09 schreef Brakius het volgende:
Ik denk dat ik toch maar eens over ga naar een ander merk.
Imation
Goedkoop en de oudste (4.5 jaar) werkt nog vlekkeloos

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 07:14
Hoe kunnen ze dan verkleuren als ze altijd donker in een map hebben gezeten? Vreemd....

• Cis

Cis

Op zondag 12 mei 2002 22:11 schreef weide55 het volgende:

[..]

In een opbergmapje met rits is het volgens mij ook altijd donker. :)
Komt vaak wel in de buurt ja :D

Maar euhm... als ik dit had geweten, had ik ze wel nóg beter opgeborgen. In een kast ofzow. Beetje zonde om over een paar maanden, danwel jaren 400 cd's weg te werpen...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 22:13 schreef thedolf het volgende:

[..]

Imation
Goedkoop en de oudste (4.5 jaar) werkt nog vlekkeloos
Laatst ook nog slechte ervaringen mee gehad.
Gelukkig besteld bij opus en ik kon het terugsturen.
Deze cd's lukten wel maar waren erna niet meer te lezen.
De oude imations zijn wel heel goed, want die waren goud/groen en werden bij TDK gemaakt!

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Platinum koopt bij verschillende producenten in. Soms meerdere producenten in 1 doosje van 10. Altijd van lagere kwaliteit.

Goedkoop = duurkoop.
Ik vind de Taiyo Yudens nog steeds de beste. Kost ietsje meer, maar je kan het veel later ook nog lezen. En dat was toch de bedoeling. Wat heb ik aan goedkope CDRs waar ik een backup op zet die achteraf toch niet meer te lezen is....

Verwijderd

Ik heb wel eens CD-tjes gehad die gingen schilveren. Het waren CD-tjes met een blauwe schrijfbare laag en een zilvere bovenlaag. Het zilvere laagje schilferde langzaam af. Later werd de CD op sommige plekken zelfs helemaal doorzichtig (met een blauwe waas). Die CD-tjes waren dus niet meer te lezen.

In Computer Totaal stond trouwens een test over CD-R's de Fuji CD's kwamen er het beste uit als ik het met goed herinner.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Platinum fan hier....
Ik heb van de +300 cd's nog maar 3 gehad met een rare vlek en dus onbruikbaar.

1 op de 100.....

Maar Platinum is gestopt dus boeiend verder.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:55
Sterker nog, ik heb nog cd's in originele verpakking zitten welke niet meer te schijven / lezen zijn.

Deze hebben nooit zonlicht of welk licht dan ook gehad. (deze cd's zijn in een donker bruine doos, + in de min of meer licht-afgeschermde cdcases waarin ze origineel geleverd worden.

Tja,voor mij dus geen platinum cd's meer.

Al mijn platinum cd's van een jaar of 2 zijn onleesbaar geworden.
Sterker nog, laatst een cd die binnen 5 a 6 mnd. onleesbaar was. :'(
Ze beginnen altijd geel te worden aan de buitenkant, en langzaam verspreid het zich naar het binnenste van de cd.

Ik koop dus geen platinums meer.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 22:03
nog geen problemen gehad met welke cdr dan ook en ook die veel ouder zijn dan 1,5 jaar soms zelfs 3 tot 4 jaar

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Daarom :r ik dus op Platinum, Best Media en Arita. (Ik heb er alleen een paar voor 90 minuten) Ik gebruik alleen nog maar cd's die bij Taiyo Yuden vandaan komen :)

webOS all the way!

• Pe7er
  • Laatst online: 31-03 13:38
Ik gebruik altijd TDK: sommigen komen bij TDK zelf vandaan, andere TDKs bij Taiyo Yuden :)

Taiyo Yuden wordt ook als favoriete fabrikant genoemd op CD Media World, zie: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_factories.shtml

Verwijderd

/me koopt altijd Octron gevallen bij de LIDL :)
fikken heerlijk en werken ngo prima
oudste schijf == 1 jaar
en k ben niet echt zuinig met mijn cdtjes :)

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

ik heb een paar Taiyo Yuden cd's gehad waarbij de zilverlaag van de bovenkant afschilferde... ook niet zo geweldig dus :(

Join TeamBVD!

• Dikdoan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

Ik snap niet wat jullie met je cd's doen. Al mijn cd's dus ook de Platiums doen het nog. Geen vlekken enz. Ik bewaar ze gewoon .de open kast in de jewel case.. :Z (de oudste zijn 3-4 jaar oud...

Zolang ie het blijft doen....

Verwijderd

ik fik altijd met goedkope cdz en nog nooit problemen gehad. Het is natuurlijk wel zo dat je alleen zulke dingen post als het niet goed gaat. Ook bij de produktie van cd's worden fouten gemaakt en helaas is de gebruiker de dupe :'(

Verwijderd

Gewoon goed opberegen.. en dat gele ja dat hou je toch.. ook met andere merken..

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 20:27
Op dinsdag 21 mei 2002 15:08 schreef Xiphy het volgende:
Gewoon goed opberegen.. en dat gele ja dat hou je toch.. ook met andere merken..
sniewaar, dat heb ik nog nooit gezien bij cd's, behalve bij Platinum

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben het allemaal over Taiyo Yuden, maar deze merken dan:
Mitsui
Kodak
HP
ACER

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb bijna elk merk cd-r geprobeerd en totaal geen enkel probleem met welke cd dan ook.
Ik laat ze niet in het zonlicht liggen maar dat doe ik ook niet met mijn normale cd's. Wel liggen ze gewoon op een stapel of in een rekje.

Zou het niet aan de schrijver kunnen liggen waarmee geschreven is????

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

* Varienaja zet wat extra vaart achter z'n plannen om alles op HDD te bewaren ipv CDR.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
De gegevens van de beruchte cd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3012184277

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 20:39 schreef Angels2 het volgende:
Platinum koopt bij verschillende producenten in. Soms meerdere producenten in 1 doosje van 10. Altijd van lagere kwaliteit.
Leuke info, vermoed je dat of kun je het onderbouwen?

zo niet, zoek dan eens goed, en kom tot de conclusie dat Platinum gefabriceerd wordt door BestMedia in Duitsland, die daar toch echt een eigen fabriek voor heeft...

Een fabriek waar wij zojuist 3000 CD-R's hebben ingekocht 8-)

• Angels2
  • Laatst online: 15-03-2025
Zal mijn info eens opsnorren van wat ik allemaal in de Platinums gevonden heb. Soms twee of zelfs drie soorten in 1 doosje van 10.

Zoals beloofd:
Digital Storage Technology Co. Ltd. met LeadIn 97 21 00
Gigastorage Corp. met LeadIn 97 28 12
Auvistar Industry Corp. Ltd. met LeadIn 97 28 30
Auvistar Industry Corp. Ltd. met LeadIn 97 28 35
Prodisc Technology Inc. met LeadIn 97 32 19

En dat in enkele maanden tijd. Toen ben ik gestopt met Platinum te kopen.
Pagina: 1