Toon posts:

Dreamweaver en CMYK kan niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net bezig geweest van het bijwerken van mijn site. Een van de dingen die ik wilde doen was mijn wallpapers online zetten, zodat ze gedownload kunnen worden. Deze wallpapers heb ik gemaakt m.b.v. Photoshop.
Door middel van de plaat als achtergrond in een nieuwe pagina te zetten wilde ik zorgen dat mensen ze kunnen dowloaden. Echter 1 plaat kreeg ik niet in Dreamweaver gezet. Na flink wat gezoek waarom ik niets met doe plaat kon doen, kwam ik erachter dat het bestand in Photoshop werd aangeduid met (CMYK). Ik heb toen de hele plaat gekopieerd en in een RGB bestand gezet. Zodra ik dat gedaan had, ging het plaatsen van de jpg prima in Dreamweaver.

Ik heb net even zitten zoeken over CMYK en ik kreeg een beetje het idee dat het vooral voor drukwerk gebruikt wordt. Geen idee hoe ik ineens zo'n soort bestand in Photoshop gekregen heb.

Nu is mijn vraag:
Ligt het nu inderdaad eraan dat het iets met die CMYK te maken had? En zo ja waarom eigenlijk, want wat ik nu in dreamweaver heb staan (wat gelukt is) en wat me niet lukte waren allebij jpg-bestanden! :?

Verwijderd

Ik ben eigenlijk geen kenner maar ik dacht dat de browsers geen cmyk plaatjes kunnen weergeven, daarom mischien een veiligheid in dreamweaver.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Dat ligt inderdaad aan het feit dat CMYK voor drukwerk is bedoelt. CMYK staat voor Cyan((blauw) Magenta(rozerood) Yellow(geel) en K staat voor Zwart... drukkleuren, dus.

Voor het web moet je altijd in RGB (RoodGroenBlauw) werken.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Topicstarter
Het waren alleen beide jpg bestanden, waarom lukte het dan niet?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 12 mei 2002 22:27 schreef Iguana het volgende:
Het waren alleen beide jpg bestanden, waarom lukte het dan niet?
Omdat een monitor RGB is en op papier met CMYK gedrukt wordt. Dus voor drukken heb je CMYK bestanden en voor het scherm RGB bestanden. Photoshop is 1 van de weinig programma's die deze bestanden kan openen, omdat Photoshop van oorsprong ook print-georienteerd is.

Dus ook waarom een CD het slecht doet op een platenspeler doet.. verschillende recepten voor verschillende doeleinden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Weer wat geleerd! :)

Thanks!

Verwijderd

CMYK rulleert je moet er wel mee kunnen werken.

jah ok ik doe een vbo opleiding grafisch en daar zit die stomme drukpers bij ja zelfs examen krijgen we er over :r :r .

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
Hangt af van de kleurprofielen die als standaard zijn ingesteld in photoshop. Bij mij is dat RGB maar bij mijn pa die grafisch ontwerper is, staat het op CYMK. Wel raar dat het normaal bij joew op RGB stond en 1x op CYMK. Maarja is eenvoudig te converteren tussen beide. (Kan wel zorgen voor kleine aanpassing van de kleuren)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 21:02
Als je trouwens in Photoshop vanuit een CMYK images copy-paste en vervolgens een New Image aanmaakt, staat deze standaard op de instellingen van de image waaruit je het laatst iets gecopy-paste hebt. Of even bij je "New Image" -window RGB modus aanzetten, of tijdens/na het bewerken even CTRL-Y (Image > Mode > RGB/CMYK).

Just a handy tip :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Ik zat met met Ozboz af te vragen waar de K in CMYK voor staat als er "black": bedoelt wordt. Ik kwam het volgende tegen:

(C)yan
(M)agenta
(Y)ellow
Blac(K)

Maar wat de logica daarvan is? :?

edit:

spellen is verrotte moelluk

ouwe meuk

Verwijderd

Simpel.

Met de 'B' kan ook 'Blue' aangeduid worden, terwijl de 'K' uniek is in het gebruik.

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Dat is logica idd :)

ouwe meuk

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:16
De K in CMYK staat toch voor Key? Wat daarmee bedoelt wordt moet je niet aan mij vragen ;).

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

He, dat zei ik gisteren ook tegen Oz... maar we waren dr niet zeker van.

ouwe meuk

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

De K voor Key staan? Wat is dat voor tovenarij? Het staat toch voor zwart? :)

|{ brrr }] |

• McVirusS
Ja zwart is de Key-kleur....dus het staat niet per definitie voor zwart volgens mij...zo heb ik het tenminste geleerd (meeste alweer verdrongen dus precies weet ik het niet ;)).

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A zit even in PS te klooien

Zwart is in CMYK C=75% M=68% Y=67% K=90% en niet K=100 dus inderdaad is het niet zwart :)

|{ brrr }] |

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 21:02
McVirusS:
Ja zwart is de Key-kleur....dus het staat niet per definitie voor zwart volgens mij...zo heb ik het tenminste geleerd (meeste alweer verdrongen dus precies weet ik het niet ;)).
whehehe * Willem graaft ook diep in zijn grafisch lyceum dagen

Wat ik me van de lessen kleurleer in de natuurkunde college's kan herinneren is dat de K in CMYK voortkomt uit de K in het woordje black. Zoals hierboven dus :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 13 mei 2002 12:03 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A zit even in PS te klooien

Zwart is in CMYK C=75% M=68% Y=67% K=90% en niet K=100 dus inderdaad is het niet zwart :)
Dat heeft meer met Photoshop te maken dan met zwart. K==zwart. Alleen is gewoon zwart niet zwart genoeg (qua dekking) en vandaar dat Photoshop er graag nog wat aan toe voegt. Dat is alleen absoluut geen standaard en af en toe zwaar irritant. Is in te stellen met de beruchte Photoshop profielen.

• McVirusS
En toch heb ik gelijk! :P

Verwijderd

/me heeft ook eens geleerd dat de k van black is, juist omdat de B al bezet is door Blue.

Maar dat Key verhaaltje klinkt te vreemd om verzonnen te zijn eigenlijk

• OzBoz

OzBoz

Daarbij worden alle kleuren uit de vier basiskleuren CMYK - Cyaan, Magenta, Yellow en Key gemengd. Key staat voor 'contrast' en is de 'sleutel'-kleur zwart die een afbeelding diepte resp. contrast verleent.
Lijkt mij het meest voor de handliggend.. hoewel je via Google ook op de nodige blacK stuit.

• McVirusS
Op maandag 13 mei 2002 13:02 schreef mophor het volgende:
Maar dat Key verhaaltje klinkt te vreemd om verzonnen te zijn eigenlijk
Nietus :'(
Daarbij worden alle kleuren uit de vier basiskleuren CMYK - Cyaan, Magenta, Yellow en Key gemengd. Key staat voor 'contrast' en is de 'sleutel'-kleur zwart die een afbeelding diepte resp. contrast verleent.
Zo heb ik het inderdaad geleerd....

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 13:04 schreef McVirusS het volgende:

[..]

Nietus :'(
:? ik geef je toch geen ongelijk?
ik bedoel dat iedere flapdrol zou kunnen verzinnen dat die K van black komt omdat de B al bezet was, dat Key verhaal verzin je niet zomaar en is dus aannemelijker (of praat ik nu poeplogica?)

• McVirusS
Sorry las beetje verkeerd :D
Pagina: 1